MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav hcl » 2020-08-15 21:02

AndreasArvidsson skrev:
hcl skrev:
AndreasArvidsson skrev:Jag har kopierat beteendet ifrån original masvis som Svante skrivit. Där är det maximala värdet inom var pixel som ritas. Jag testade först med medelvärde och då får man inte samma grafer som masvis. Hur till vida det är vettigt eller ej får du ta upp med Svante 8)

MAX värde kan man givetvis också välja. Det bör då stå (eftersom det knappast är det man först skulle gissa på). Effektmedelvärde skulle jag nog hävda är det mest begripliga.

Jag det var det jag trodde först med, men syntes tydligt när man jämförde resultaten att så inte var fallet. Jag hänvisar till lts egna dokumentation av masvis.

Det kunde vara snyggt med både en medelvärdeskurva och en maxvärdeskurva, där max-kurvan t.ex. baseras på max av fönstrade 20ms intervall, för att ge en koppling till hur vi hör. Värt ett försök? Medel bör då (givetvis :-) ) vara effektmedelvärde, då det är det enda vettiga i sådana här sammanhang.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-16 18:43

Det blir isf i framtiden. För nu så känner jag mig ganska nöjd med masvis online :)

Frisk
 
Inlägg: 2236
Blev medlem: 2008-10-27

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Frisk » 2020-08-16 20:13

AndreasArvidsson skrev:Det blir isf i framtiden. För nu så känner jag mig ganska nöjd med masvis online :)

Jag har inte testat programmet, har fungerande MasVis och nyttjar det sällan, men vill ändå säga stort tack och bra jobbat! Riktigt fin insats.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav hcl » 2020-08-16 21:13

AndreasArvidsson skrev:Det blir isf i framtiden. För nu så känner jag mig ganska nöjd med masvis online :)

Bra gjort i vilket fall!
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-17 14:48

Bara glad att folk uppskattar och använder den.

Jag har några små uppstädningar till. Lagt till lite beskrivande texter, länk till dokumentation, versionsnummer osv.

Användarvisningsbild
hcl
 
Inlägg: 2056
Blev medlem: 2013-07-16

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav hcl » 2020-08-17 19:30

AndreasArvidsson skrev:Bara glad att folk uppskattar och använder den.

Jag har några små uppstädningar till. Lagt till lite beskrivande texter, länk till dokumentation, versionsnummer osv.

Fast - beskrivningen till spektrogrammet verkar (baserat på tidigare diskussion) inte korrekt.
- - - - - - - - - - - - - - - - - -
Rocred Production AB
www.rocred.se
info@rocred.se

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2020-08-18 19:58

AndreasArvidsson skrev:Bara glad att folk uppskattar och använder den.

Jag har några små uppstädningar till. Lagt till lite beskrivande texter, länk till dokumentation, versionsnummer osv.


Jag tycker den här online-versionen fungerar sjukt bra, du är duktig på sånt här måste jag säga!

Översikten gillar jag skarpt då den inte ser lika "klossig" ut som original-MasVis på tätare musik, man ser mer i detalj var de två kanalerna sticker ut och var de överlappar varandra. :)

Två kanske dumma frågor:
1. Är MasVis online "anonymt" så till vida att det som analyseras inte lagras på någon server?
2. Filerna som testas, visst stannar de lokalt eller hur funkar det?

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus
 
Inlägg: 19298
Blev medlem: 2005-07-15
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav AndreasArvidsson » 2020-08-18 20:03

goat76 skrev:
AndreasArvidsson skrev:Bara glad att folk uppskattar och använder den.

Jag har några små uppstädningar till. Lagt till lite beskrivande texter, länk till dokumentation, versionsnummer osv.


Jag tycker den här online-versionen fungerar sjukt bra, du är duktig på sånt här måste jag säga!

Översikten gillar jag skarpt då den inte ser lika "klossig" ut som original-MasVis på tätare musik, man ser mer i detalj var de två kanalerna sticker ut och var de överlappar varandra. :)

Två kanske dumma frågor:
1. Är MasVis online "anonymt" så till vida att det som analyseras inte lagras på någon server?
2. Filerna som testas, visst stannar de lokalt eller hur funkar det?


Tackar. Glad att den fungerar bra :)

Utöver att det är en annan grafritare så är graferna större än vanliga masvis. Samma proportioner dock.

Allt utförs lokalt på din dator i javascript. Det finns ingen beräkningsserver och inget lämnar din dator.

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster