MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Svante » 2018-02-07 23:35

Ja, det är nog så att om inte loudness war hade funnits (dvs toppvärdesbegränsade medier) så hade musikproduktionen idag sett annorlunda ut. Om man mixar ihop ett lagom antal ljud så brukar signalen få typiskt mellan 15-25 dB toppfaktor. Det är först när man börjar masterprocessa som den åker ned och under 10 dB.

Och jag tror att ingen människa hade kommit på en så vansinnig idé om inte incitamentet att få upp medelnivån hade funnits. Jag tror att det som somliga kallar sound egentligen bara är en ursäkt.

Betyder det att toppfaktorn är ett mått på ljudkvalitet? Nej, däremot skulle jag säga att en viss minsta toppfaktor är en förutsättning för anständig ljudkvalitet. Vad detta minsta värde är beror dock på vad det är för stycke. Just därför är allpassgrafen i MasVis så himla bra, för den visar med förvånande träffsäkerhet om toppfaktorsänkande processning har använts. Vi fick ett exempel nyss i tråden på det (före/efter mastering). Toppfaktorn i sig visar inte det.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-08 00:13

BORIS skrev:

Ser att diskussionen gått vidare så gör även jag, nu full med nya insikter...


OM du istället för att raljera och repetera samma missuppfattningar läste vad andra och avsevärt mer pålästa deltagare (jag tänker i första hand på Pekka och Svante) i mötet skriver, så skulle du sannolikt vinna massor med insikter. Har den tanken föresvävat dig?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-08 01:16

music4ever skrev:
joakimfors skrev:
ottovonkopp skrev:Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.

1.01-Sailors.gif


Du kan använda http://py.masv.is för att analysera 24-bit-filen. Tuggar även multikanal och diverse format.


Det verkar inte som den tar ogg. Har försökt 3 gånger nu och får error meddelande.


Måste vara någon riktigt mystisk Ogg fil då (antar att det är Ogg container med Vorbis-kodat ljudspår). Testade precis med en slumpmässig Ogg Vorbis fil här som funkade.

Edit: Kan du bifoga felmeddelandet?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav music4ever » 2018-02-08 02:06

Kalejdokom skrev:Såja, pojkar. Nu taggar vi ner med hela Adele 25. Det ser mörkt ut... :roll:


Någon som lyssnat på vinyl-utgåvan?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav music4ever » 2018-02-08 02:16

joakimfors skrev:Måste vara någon riktigt mystisk Ogg fil då (antar att det är Ogg container med Vorbis-kodat ljudspår). Testade precis med en slumpmässig Ogg Vorbis fil här som funkade.

Edit: Kan du bifoga felmeddelandet?


Det verkar som det var ett tillfälligt problem. Nu funkade det. :D

Användarvisningsbild
BORIS
skitstövel
 
Inlägg: 3259
Blev medlem: 2013-10-04

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav BORIS » 2018-02-08 10:02

Morello skrev:
BORIS skrev:

Ser att diskussionen gått vidare så gör även jag, nu full med nya insikter...


OM du istället för att raljera och repetera samma missuppfattningar läste vad andra och avsevärt mer pålästa deltagare (jag tänker i första hand på Pekka och Svante) i mötet skriver, så skulle du sannolikt vinna massor med insikter. Har den tanken föresvävat dig?


Vad du var ihärdig. Kunde naturligtvis bemödat mig att lägga upp grafer som styrker min uppfattning men avstår. Av ren lathet. Hoppas och tror trots det att det står klart att de är existerande liksom det står klart att andelen är mindre. Om beskrivningen varit “en majoritet“ eller “en övervägande del“ eller något som mer implicerar att undantag inte är unika hade jag antagligen inte bemödat mig att besvara det första inlägget heller då det är mer överensstämmande med min uppfattning än “de flesta“ som imo mer är synonymt med “samtliga“ typ. När op dessutom gör kopplingen till kvalitet fann jag det värt att korrigera. Men kanske är det hela en semantiskt fnurra, kanske menade op med sitt “de flesta“ 60% eller tom 85% ja isf ok.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-08 10:49

BORIS skrev:
Morello skrev:
BORIS skrev:

Ser att diskussionen gått vidare så gör även jag, nu full med nya insikter...


OM du istället för att raljera och repetera samma missuppfattningar läste vad andra och avsevärt mer pålästa deltagare (jag tänker i första hand på Pekka och Svante) i mötet skriver, så skulle du sannolikt vinna massor med insikter. Har den tanken föresvävat dig?


Vad du var ihärdig. Kunde naturligtvis bemödat mig att lägga upp grafer som styrker min uppfattning men avstår. Av ren lathet..


Jazzå, säger du det. :mrgreen:

Lättjans förfärliga last är ett klart hinder för att vinna insikter.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-08 12:53

Nu är jag klar med frågestunden (intervjun) av Jono.

De sa (skrev) bla

"Som xxxxx säger: "någon mix utan kompressor hittar man nog inte någonstans". Det verktyget används alltid."

"Att blanda inspelade "livetrummor" med en smula samplade ljud som krydda kan funka fint. " (Rent allmänt, inte att det användes i detta fall.)

"Den här mastern blev kanske en smula för hårt mastrad helt enkelt."

De skickar sitt material till USA för mastring och de har bara lyssnat lite snabbt på resultatet men inte direkt jämfört med själva mixen. Dvs de har varit noggranna innan master men inte så noga efter om jag uppfattade det hela rätt.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Svante » 2018-02-08 13:19

ottovonkopp skrev:Nu är jag klar med frågestunden (intervjun) av Jono.

De sa (skrev) bla

"Som xxxxx säger: "någon mix utan kompressor hittar man nog inte någonstans". Det verktyget används alltid."


Det är fel. Det må vara vanligt, men kompressorer används inte alltid. De används också på väldigt olika sätt.

ottovonkopp skrev:"Att blanda inspelade "livetrummor" med en smula samplade ljud som krydda kan funka fint. " (Rent allmänt, inte att det användes i detta fall.)


Ja, det är nog sant, men kan också göras på olika sätt och bli olika bra.

ottovonkopp skrev:"Den här mastern blev kanske en smula för hårt mastrad helt enkelt."


Det låter som ett fall när tom mastraren tyckte att det blev för mycket. Får man gissa att det lät riktigt rejält illa?

ottovonkopp skrev:De skickar sitt material till USA för mastring och de har bara lyssnat lite snabbt på resultatet men inte direkt jämfört med själva mixen. Dvs de har varit noggranna innan master men inte så noga efter om jag uppfattade det hela rätt.


Tänk om de kunde låta bli...
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-08 13:43

Svante skrev:
ottovonkopp skrev:De skickar sitt material till USA för mastring och de har bara lyssnat lite snabbt på resultatet men inte direkt jämfört med själva mixen. Dvs de har varit noggranna innan master men inte så noga efter om jag uppfattade det hela rätt.


Tänk om de kunde låta bli...

Ja, varför lägga ner jobb på mixen och sedan inte bry sig särskilt om hur det slutresultatet blev.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-08 13:59

RogerJoensson skrev:
Svante skrev:
ottovonkopp skrev:De skickar sitt material till USA för mastring och de har bara lyssnat lite snabbt på resultatet men inte direkt jämfört med själva mixen. Dvs de har varit noggranna innan master men inte så noga efter om jag uppfattade det hela rätt.


Tänk om de kunde låta bli...

Ja, varför lägga ner jobb på mixen och sedan inte bry sig särskilt om hur det slutresultatet blev.


Kändes mer som tidsbrist än att de inte brydde sig.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Nattlorden » 2018-02-08 14:52

ottovonkopp skrev:
Morello skrev:Låter ok? Jag tycker det läter förfärligt dåligt. Inte bara odynamiskt, utan allmänt grisgt och beslöjat.


Jag är rätt härdat. Öronen gick nog i pension efter senaste Yngwie konserten.


Sången har inte gåtts åt alltför hårt åt... Distade distade gitarrer kan jag stå ut med som "uttryck" mycket lättare än uppenbart förstörd sång. I alla fall i mina lurar kan jag lyssna på detta utan att må direkt illa. Har hört många betydligt värre exempel. Risken finns jag skulle varit hårdare med annan lyssning.

Sen hade t.ex. ett spår som "Crown" kunnat bli mycket mer dramatiskt om dynamiken fått finnas med som ett uttryckssätt....
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-09 10:31

Toto Greatest Hits: 40 Trips Around The Sun.

Hur låter de nya låtarna? Har de sabbat de gamla?

Någon som har en stund över och kan MasVisa på Spottan?

https://open.spotify.com/album/5ChYBNgy8o2ps5716s1GH2

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-09 11:58

Bild

Spoiler:
Visa
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild


Precis som Toto vill att det egentligen ska låta. Först nu som teknologin finns att få ut allt ur låtarna jämfört med det gamla möget. Klippta toppar och så vågrätt spektrum som möjligt. Gillar att de säkert haft clip-lampor som lyst som julgranar och sen bara sänkt 0,1 db för att slippa det "problemet". :P

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-09 12:02

Hittade en förhandsvisning av en kommande REMASTER av Mona Lisa.

Bild

da Vinci var ju begränsad till gamla metoder där man inte kunde placera alla färgvärden på max men tack vare nya kompressionsmetoder så kan man använda så många MAX_INT som möjligt och få mer tryck i målningen. :P

Det trista originalet som jämförelse:

Bild

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Almen » 2018-02-09 12:09

Ja, Mona Lisa-exemplet illustrerar tydligt skillnaden mellan musik- och konstjournalistik, och för den delen litteraturvärlden också. För vilka kultursidor skulle hylla cencurerade och slaktade utgåvor av böcker? "Äntligen en utgåva av Strindbergs samlade verk i modernt språk!"
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32019
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Bill50x » 2018-02-09 12:18

joakimfors skrev:Hittade en förhandsvisning av en kommande REMASTER av Mona Lisa.

[ Bild ]

da Vinci var ju begränsad till gamla metoder där man inte kunde placera alla färgvärden på max men tack vare nya kompressionsmetoder så kan man använda så många MAX_INT som möjligt och få mer tryck i målningen. :P

Det trista originalet som jämförelse:

[ Bild ]

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-09 12:21

Fotografer är ju oftast helt nojiga över att förlora detaljer i högdagrar och skuggor. Dynamiskt omfång på sensorer och lagringsformat kan ältas i oändlighet och det verkar aldrig finnas tillräckligt med bitar för att verkligen representera det de vill.

Tokmastrarna är direkta motsatsen där det enda målet är att placera så många sampelvärden på -32768 eller 32767 som möjligt. Lite som Pokémon.

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav ottovonkopp » 2018-02-09 12:31

joakimfors skrev:[ Bild ]

Spoiler:
Visa
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]
[ Bild ]


Precis som Toto vill att det egentligen ska låta. Först nu som teknologin finns att få ut allt ur låtarna jämfört med det gamla möget. Klippta toppar och så vågrätt spektrum som möjligt. Gillar att de säkert haft clip-lampor som lyst som julgranar och sen bara sänkt 0,1 db för att slippa det "problemet". :P


Suck, tack för hjälpen.

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Emanuelgbg » 2018-02-09 12:52

Hmm läste en intervju för ett år sedan där Toto svarade att nyutgåvorna inte skulle bli dynamikreducerade. Så fel det blev. Hade hoppats på att diskanthöjningen som finns på några skivor skulle tonats ner men.. jaja då slippar jag köpa den skivan iaf.

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Jansson » 2018-02-09 14:39

Emanuelgbg skrev:Hmm läste en intervju för ett år sedan där Toto svarade att nyutgåvorna inte skulle bli dynamikreducerade. Så fel det blev. Hade hoppats på att diskanthöjningen som finns på några skivor skulle tonats ner men.. jaja då slippar jag köpa den skivan iaf.


Diskanthöjningen kan bero på preemphasis.
Tidiga Toto cd-album har just detta.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Jansson » 2018-02-09 14:40

Dekodar MasVis preemphasis?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Almen » 2018-02-09 14:44

Inte originalet, nej.

2010-03-07:
Svante skrev:
Almen skrev:Förresten, hur blev det: hanterar programvaran de-emphasis och HDCD?


Ingetdera. Jag vet faktiskt inte hur preemfas-info ska lagras i en wav-fil Det borde kunna signaleras med en flagga i filhuvudet, men jag är tveksam till om det görs. HDCD är nog inget problem, de kan ju spelas i en vanlig CD-spelare fel (de använder sista biten till annat har jag för mig) med fel som är yttepyttesmå i sammanhanget. Jag tror faktiskt inte att en enda av graferna skulle visa något annorlunde om skivan är HDCD-kodad.


Det vore kanske något för joakimfors att implementera? :)
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Jansson » 2018-02-09 14:48

Oki.

Det vore nog en bra ide´ att implementera detta då preemphasis är påtagligt påverkande.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17896
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Almen » 2018-02-09 14:51

Men borde det inte synas än mer i spektrumgrafen i sådana fall? Det är väl typ 20 dB/dekad det handlar om?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-09 15:03

En tabell över cd preemfas som jag skrev ner för några år sedan när jag programmerade en liten cd-spelare för Mac, som hanterar det korrekt. Systemet släppte inte ifrån sig korrekt info om preemfasen, men jag fick hjälp med ett script av programmeraren som tagit fram XLD http://tmkk.undo.jp/xld/index_e.html. Hur det ser ut på windows har jag ingen aning om.

Hz dB
100 0
500 +0,096
1k +0,37
2k +1,29
3k +2,43
5k +4,53
7k +6,10
10k +7,61
15k +8,89
20k +9,49

En inspelning med sunkig diskant skulle mycket väl kunna låta bättre med med preemfas och utan deemfas... En neutral skulle låta diskantig och en diskantig skulle låta fyfan. :)
Senast redigerad av RogerJoensson 2018-02-09 15:09, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Jansson » 2018-02-09 15:06

Almen skrev:Men borde det inte synas än mer i spektrumgrafen i sådana fall? Det är väl typ 20 dB/dekad det handlar om?


Almen,vet ej.
Men du har rätt; 20dB/dekad.

Från Wiki:
Although rarely used, there exists the capability for standardized emphasis in Red Book CD mastering. As CDs were intended to work on 14-bit audio, a specification for 'pre-emphasis' was included to compensate for quantization noise. After production spec was set at 16 bits, quantization noise became less of a concern, but emphasis remained an option through standards revisions. The pre-emphasis is described as a first-order filter with a gain of 10 dB (at 20 dB/decade) and time constants 50 μs and 15 μs.[1]


En inte dekodad Cd med preemphasis är lätt att höra att det inte står rätt till med.
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-09 15:09

Almen skrev:Inte originalet, nej.

2010-03-07:
Svante skrev:
Almen skrev:Förresten, hur blev det: hanterar programvaran de-emphasis och HDCD?


Ingetdera. Jag vet faktiskt inte hur preemfas-info ska lagras i en wav-fil Det borde kunna signaleras med en flagga i filhuvudet, men jag är tveksam till om det görs. HDCD är nog inget problem, de kan ju spelas i en vanlig CD-spelare fel (de använder sista biten till annat har jag för mig) med fel som är yttepyttesmå i sammanhanget. Jag tror faktiskt inte att en enda av graferna skulle visa något annorlunde om skivan är HDCD-kodad.


Det vore kanske något för joakimfors att implementera? :)



HDCD kan kodas på tre olika sätt - är "peak extension" aktiverad blir återgivningsfelen utan HDCD-avkodning stora (upp till 6dB kompression)
Jag skaffade för övrigt en "reserv"-CD-spelare (Ultech UCD 100) med HDCD-filter för att säkra för framtiden. Efter lite modifikation och reparation presterar den riktigt fint!

HDCD är för övrigt ett satans dumt påhitt då HDCD inte är bakåtkompatibelt med CD. Antalet HDCD-maskiner är dessutom försvinnande få.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-09 15:12

Jansson skrev:En inte dekodad Cd med preemphasis är lätt att höra att det inte står rätt till med.

Nej, inte alltid, det beror på hur mycket diskant det är på själva inspelningen. Om diskanten ligger typ 4-5 dB under det som upplevs neutralt är det inte lätt att veta hur det var tänkt att låta. Det kan trots diskanthöjningen låta mindre diskantigt än mycket som släpptes när diskantboost var ett vanligt tilltag.
-På självvald "semester".

Jansson
Tänk på livet
 
Inlägg: 4142
Blev medlem: 2008-08-24
Ort: Småland från början.

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Jansson » 2018-02-09 15:21

RogerJoensson skrev:
Jansson skrev:En inte dekodad Cd med preemphasis är lätt att höra att det inte står rätt till med.

Nej, inte alltid, det beror på hur mycket diskant det är på själva inspelningen. Om diskanten ligger typ 4-5 dB under det som upplevs neutralt är det inte lätt att veta hur det var tänkt att låta. Det kan trots diskanthöjningen låta mindre diskantigt än mycket som släpptes när diskantboost var ett vanligt tilltag.


Det kan jag förstå att beroende på inspelningen så kan det i vissa fall sammanfalla så att det kompenserar just på det viset.
Men vad jag också tycker mig höra är en förlust av djupledsinformation när premephas inte dekodas.
Fast det kanske är en direkt effekt av detta?
I CAN´T THINK.... ..... OF ANYTHING BOW LP2

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster