Moderator: Redaktörer
BORIS skrev:
Ser att diskussionen gått vidare så gör även jag, nu full med nya insikter...
music4ever skrev:joakimfors skrev:ottovonkopp skrev:Jag har fått möjligheten att ställa frågor om hur det kommer sig att detta album låter som det gör men innan jag börjar så skulle jag vilja ha kommenterar på mätningen. Mer tekniska kommentarer, inte å fy fan eller det var det jävligaste osv.
Du kan använda http://py.masv.is för att analysera 24-bit-filen. Tuggar även multikanal och diverse format.
Det verkar inte som den tar ogg. Har försökt 3 gånger nu och får error meddelande.
Kalejdokom skrev:Såja, pojkar. Nu taggar vi ner med hela Adele 25. Det ser mörkt ut...
joakimfors skrev:Måste vara någon riktigt mystisk Ogg fil då (antar att det är Ogg container med Vorbis-kodat ljudspår). Testade precis med en slumpmässig Ogg Vorbis fil här som funkade.
Edit: Kan du bifoga felmeddelandet?
Morello skrev:BORIS skrev:
Ser att diskussionen gått vidare så gör även jag, nu full med nya insikter...
OM du istället för att raljera och repetera samma missuppfattningar läste vad andra och avsevärt mer pålästa deltagare (jag tänker i första hand på Pekka och Svante) i mötet skriver, så skulle du sannolikt vinna massor med insikter. Har den tanken föresvävat dig?
BORIS skrev:Morello skrev:BORIS skrev:
Ser att diskussionen gått vidare så gör även jag, nu full med nya insikter...
OM du istället för att raljera och repetera samma missuppfattningar läste vad andra och avsevärt mer pålästa deltagare (jag tänker i första hand på Pekka och Svante) i mötet skriver, så skulle du sannolikt vinna massor med insikter. Har den tanken föresvävat dig?
Vad du var ihärdig. Kunde naturligtvis bemödat mig att lägga upp grafer som styrker min uppfattning men avstår. Av ren lathet..
ottovonkopp skrev:Nu är jag klar med frågestunden (intervjun) av Jono.
De sa (skrev) bla
"Som xxxxx säger: "någon mix utan kompressor hittar man nog inte någonstans". Det verktyget används alltid."
ottovonkopp skrev:"Att blanda inspelade "livetrummor" med en smula samplade ljud som krydda kan funka fint. " (Rent allmänt, inte att det användes i detta fall.)
ottovonkopp skrev:"Den här mastern blev kanske en smula för hårt mastrad helt enkelt."
ottovonkopp skrev:De skickar sitt material till USA för mastring och de har bara lyssnat lite snabbt på resultatet men inte direkt jämfört med själva mixen. Dvs de har varit noggranna innan master men inte så noga efter om jag uppfattade det hela rätt.
Svante skrev:ottovonkopp skrev:De skickar sitt material till USA för mastring och de har bara lyssnat lite snabbt på resultatet men inte direkt jämfört med själva mixen. Dvs de har varit noggranna innan master men inte så noga efter om jag uppfattade det hela rätt.
Tänk om de kunde låta bli...
RogerJoensson skrev:Svante skrev:ottovonkopp skrev:De skickar sitt material till USA för mastring och de har bara lyssnat lite snabbt på resultatet men inte direkt jämfört med själva mixen. Dvs de har varit noggranna innan master men inte så noga efter om jag uppfattade det hela rätt.
Tänk om de kunde låta bli...
Ja, varför lägga ner jobb på mixen och sedan inte bry sig särskilt om hur det slutresultatet blev.
ottovonkopp skrev:Morello skrev:Låter ok? Jag tycker det läter förfärligt dåligt. Inte bara odynamiskt, utan allmänt grisgt och beslöjat.
Jag är rätt härdat. Öronen gick nog i pension efter senaste Yngwie konserten.
joakimfors skrev:Hittade en förhandsvisning av en kommande REMASTER av Mona Lisa.
[ Bild ]
da Vinci var ju begränsad till gamla metoder där man inte kunde placera alla färgvärden på max men tack vare nya kompressionsmetoder så kan man använda så många MAX_INT som möjligt och få mer tryck i målningen.
Det trista originalet som jämförelse:
[ Bild ]
joakimfors skrev:[ Bild ]Spoiler:Visa
Precis som Toto vill att det egentligen ska låta. Först nu som teknologin finns att få ut allt ur låtarna jämfört med det gamla möget. Klippta toppar och så vågrätt spektrum som möjligt. Gillar att de säkert haft clip-lampor som lyst som julgranar och sen bara sänkt 0,1 db för att slippa det "problemet".
Emanuelgbg skrev:Hmm läste en intervju för ett år sedan där Toto svarade att nyutgåvorna inte skulle bli dynamikreducerade. Så fel det blev. Hade hoppats på att diskanthöjningen som finns på några skivor skulle tonats ner men.. jaja då slippar jag köpa den skivan iaf.
Svante skrev:Almen skrev:Förresten, hur blev det: hanterar programvaran de-emphasis och HDCD?
Ingetdera. Jag vet faktiskt inte hur preemfas-info ska lagras i en wav-fil Det borde kunna signaleras med en flagga i filhuvudet, men jag är tveksam till om det görs. HDCD är nog inget problem, de kan ju spelas i en vanlig CD-spelare fel (de använder sista biten till annat har jag för mig) med fel som är yttepyttesmå i sammanhanget. Jag tror faktiskt inte att en enda av graferna skulle visa något annorlunde om skivan är HDCD-kodad.
Almen skrev:Men borde det inte synas än mer i spektrumgrafen i sådana fall? Det är väl typ 20 dB/dekad det handlar om?
Although rarely used, there exists the capability for standardized emphasis in Red Book CD mastering. As CDs were intended to work on 14-bit audio, a specification for 'pre-emphasis' was included to compensate for quantization noise. After production spec was set at 16 bits, quantization noise became less of a concern, but emphasis remained an option through standards revisions. The pre-emphasis is described as a first-order filter with a gain of 10 dB (at 20 dB/decade) and time constants 50 μs and 15 μs.[1]
Almen skrev:Inte originalet, nej.
2010-03-07:Svante skrev:Almen skrev:Förresten, hur blev det: hanterar programvaran de-emphasis och HDCD?
Ingetdera. Jag vet faktiskt inte hur preemfas-info ska lagras i en wav-fil Det borde kunna signaleras med en flagga i filhuvudet, men jag är tveksam till om det görs. HDCD är nog inget problem, de kan ju spelas i en vanlig CD-spelare fel (de använder sista biten till annat har jag för mig) med fel som är yttepyttesmå i sammanhanget. Jag tror faktiskt inte att en enda av graferna skulle visa något annorlunde om skivan är HDCD-kodad.
Det vore kanske något för joakimfors att implementera?
Jansson skrev:En inte dekodad Cd med preemphasis är lätt att höra att det inte står rätt till med.
RogerJoensson skrev:Jansson skrev:En inte dekodad Cd med preemphasis är lätt att höra att det inte står rätt till med.
Nej, inte alltid, det beror på hur mycket diskant det är på själva inspelningen. Om diskanten ligger typ 4-5 dB under det som upplevs neutralt är det inte lätt att veta hur det var tänkt att låta. Det kan trots diskanthöjningen låta mindre diskantigt än mycket som släpptes när diskantboost var ett vanligt tilltag.
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 13 gäster