MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: Även jazz drabbas!

Inläggav music4ever » 2018-02-15 01:23

PerStromgren skrev:Jag satt och lyssnade på min Spotify veckolista häromdagen och hörde en bra gammal låt med Stanley Turrentine, Sunny. Inpelningen är rätt gammal och jag tyckte att det lät skränigt. En titt visar att står "Remaster" i namnet!

Jag letar upp samma spår utan Remaster" i namnet, och det låter mycket trevligare!

En titt i Masvis visar dock bara 2 dB skillnad i Crest, jag hade väntat mig mycket mer!

Nå, vad vill jag ha sagt? Ingen aning. Lite hjälp med analysen, kanske?

Har inte lyssnat på klippen men tänker rent allmänt att crest är långt ifrån allt. Till exempel så lyssnade jag nyss på en nyinköpt LP med Ramones, skivan Road to ruin. Denna är graverad från original analoga masterbandet av Chris Bellman på Bernie grundman mastering. Tyckte den lät trevligt så rent på skoj så jämförde jag den mot en gammal tidig CD rip i FLAC (första utgåvan 1987). Den är inte dynamiskt komprimerad och har rimlig crest för gammal punk (mellan 13-14dB).
Men skillnaden mellan dessa två utgåvor var som skillnaden mellan ett slitet kassettband på en sunkig bergsprängare vs originalmastern på en högkvalitetsanläggning. Det var enorm skillnad, såsom bättre bas, mycket "klarare" ljud från att vara närmare mastern, ja, allt var bättre. Så även om cresten antagligen är den samma så låter de långt ifrån lika.
http://dr.loudness-war.info/album/view/72369

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39778
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Även jazz drabbas!

Inläggav petersteindl » 2018-02-15 02:31

PerStromgren skrev:Jag satt och lyssnade på min Spotify veckolista häromdagen och hörde en bra gammal låt med Stanley Turrentine, Sunny. Inpelningen är rätt gammal och jag tyckte att det lät skränigt. En titt visar att står "Remaster" i namnet!

Jag letar upp samma spår utan Remaster" i namnet, och det låter mycket trevligare!

En titt i Masvis visar dock bara 2 dB skillnad i Crest, jag hade väntat mig mycket mer!

Nå, vad vill jag ha sagt? Ingen aning. Lite hjälp med analysen, kanske?

Masvis-Sunny-1.png


Masvis-Sunny-2.png


Låtarna som de ligger på Spotify:

[ Spotify ]
[ SWP ]
[ Spotify ]
[ SWP ]


Remastern ser diskantsänkt ut.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: Även jazz drabbas!

Inläggav Svante » 2018-02-15 08:25

PerStromgren skrev:Jag satt och lyssnade på min Spotify veckolista häromdagen och hörde en bra gammal låt med Stanley Turrentine, Sunny. Inpelningen är rätt gammal och jag tyckte att det lät skränigt. En titt visar att står "Remaster" i namnet!

Jag letar upp samma spår utan Remaster" i namnet, och det låter mycket trevligare!

En titt i Masvis visar dock bara 2 dB skillnad i Crest, jag hade väntat mig mycket mer!

Nå, vad vill jag ha sagt? Ingen aning. Lite hjälp med analysen, kanske?



Jag har inte lyssnat, men tittar man på graferna så ser det ut som att början av låten antagligen inte låter så olika? Mot slutet av låten kan man däremot se att toppfaktorn sjunker (grafen längst ner). Som Peter säger har också remastern sänkt diskant. Det kan ju vara så att remastern har gjorts med en ny avspelning av ett gammalt masterband med en dåligt inställd bandspelare.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav HenrikE » 2018-02-26 23:02

Jag fick för mig att installera PyMasVis för att kunna masvisa direkt från spotify. Men när jag kom till steget att installera libspotify möttes jag av ett meddelande att de har lagt ner den och att den inte längre går att ladda ner. Finns det någon väg runt detta?

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-27 11:39

HenrikE skrev:Jag fick för mig att installera PyMasVis för att kunna masvisa direkt från spotify. Men när jag kom till steget att installera libspotify möttes jag av ett meddelande att de har lagt ner den och att den inte längre går att ladda ner. Finns det någon väg runt detta?


Vad kör du för OS?

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav HenrikE » 2018-02-27 13:21

joakimfors skrev:
HenrikE skrev:Jag fick för mig att installera PyMasVis för att kunna masvisa direkt från spotify. Men när jag kom till steget att installera libspotify möttes jag av ett meddelande att de har lagt ner den och att den inte längre går att ladda ner. Finns det någon väg runt detta?


Vad kör du för OS?

Debian 9 64-bit

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-27 13:46

HenrikE skrev:
joakimfors skrev:
HenrikE skrev:Jag fick för mig att installera PyMasVis för att kunna masvisa direkt från spotify. Men när jag kom till steget att installera libspotify möttes jag av ett meddelande att de har lagt ner den och att den inte längre går att ladda ner. Finns det någon väg runt detta?


Vad kör du för OS?

Debian 9 64-bit


Instruktionerna på https://docs.mopidy.com/en/latest/installation/debian/ borde fungera. Bara att s/jessie/stretch/ och sen apt-get install python-spotify.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav HenrikE » 2018-02-27 22:53

joakimfors skrev:Instruktionerna på https://docs.mopidy.com/en/latest/installation/debian/ borde fungera. Bara att s/jessie/stretch/ och sen apt-get install python-spotify.

Tack! Nu funkar det fint. Jag fastnade på den här texten när jag skulle hämta libspotify:
developer.spotify.com skrev:Please note that we have removed the LibSpotify binaries from our website in an effort to phase out the usage of this deprecated library. LibSpotify has been considered deprecated since 2015 and will be shut down in 2017

Men det skulle man ju inte bry sig om, det funkar fint fortfarande.

EDIT: bildbevis:
Philter - We Move Like Wolves.spotify-5gKKwelahqQIe8tnQT03AG-pymasvis.png
Philter - We Move Like Wolves.spotify-5gKKwelahqQIe8tnQT03AG-pymasvis.png (54.54 KiB) Visad 5457 gånger

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-23 12:36


Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22701
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerGustavsson » 2018-03-23 13:46

Skullduggery på Tidal.

Bild

Användarvisningsbild
ottovonkopp
 
Inlägg: 926
Blev medlem: 2013-10-09
Ort: Kalmar

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav ottovonkopp » 2018-03-23 13:53

RogerGustavsson skrev:Skullduggery på Tidal.



Tack, lika tråkigt som vanlig. Synd.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav JB » 2018-03-23 14:17

ottovonkopp skrev:
RogerGustavsson skrev:Skullduggery på Tidal.



Tack, lika tråkigt som vanlig. Synd.


Masterkomprimeringen var det minsta problemet med den skivan IMO, gitarrerna låter BURK och trumljudet var nog bland det mesigaste och plastigaste jag hört.. och "sången" har MaS(s)vis med autotune =P

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-03-23 16:16

ottovonkopp skrev:En lite mätning kanske? :D

https://open.spotify.com/album/0KwtBody ... aHizP263Qw


Fina korvar. :roll:

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-03-23 16:44

JB skrev:
ottovonkopp skrev:
RogerGustavsson skrev:Skullduggery på Tidal.



Tack, lika tråkigt som vanlig. Synd.


Masterkomprimeringen var det minsta problemet med den skivan IMO, gitarrerna låter BURK och trumljudet var nog bland det mesigaste och plastigaste jag hört.. och "sången" har MaS(s)vis med autotune =P


Trummor och gitarrer låter väl som det låter när det är turbobrickwallat. Autotune är bara grädde på moset. :mrgreen:

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav JB » 2018-03-23 18:57

joakimfors skrev:
JB skrev:
ottovonkopp skrev:
Tack, lika tråkigt som vanlig. Synd.


Masterkomprimeringen var det minsta problemet med den skivan IMO, gitarrerna låter BURK och trumljudet var nog bland det mesigaste och plastigaste jag hört.. och "sången" har MaS(s)vis med autotune =P


Trummor och gitarrer låter väl som det låter när det är turbobrickwallat. Autotune är bara grädde på moset. :mrgreen:


Nej så där illa behöver det inte låta oavsett hur hårt man komprimerar, kan ge ett exempel på en låt som har betydligt fetare ljud och betydligt tyngre trummor även fast den har ännu lägre crest.

https://open.spotify.com/track/3bVwfHr4vuJv6DGZal2Dpq?si=TjB_hPk2SxCGBVp5E9WLRA

Bild

Det här visar också på hur lite "Normalized average spectrum" säger om hur musiken låter också, då låtarna har sjukt olik klang men ändå ser relativt lika ut på frekvenskurvan...

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-03-26 13:17

Den där korven behöver man nog inte provlyssna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2018-03-26 17:25

Är det någon här som möjligtvis är intresserad av att göra en mätning på låten Dinosaur Act av bandet Low? Jag misstänker att den mäter riktigt bra.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-03-26 19:44

Lät ju hyfsat och ser rätt hyfsat ut också. Hade de bara vågat skruva ner gain/kompressorn en gnutta till så hade man inge behövt se de fula taggarna i ändarna på histogrammet eller "verklig" toppnivå över 0 dB.

Bild

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-03-26 20:01

Ser i mina ögon helt vandaliserat ut. De svaga partierna driver upp spetsfaktorn, men tittar man på de starka (refräng?) så ser det riktigt risigt ut.
Histogrammet skvallrar om hårdlimitering, dvs signalen är "klistrad" på +/-1.

Vågar man lyssna?
Senast redigerad av Morello 2018-03-26 20:03, redigerad totalt 1 gång.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-03-26 20:03

Lyssnat och det klarade in 30 sekunders-testet. :roll:
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2018-03-26 23:10

Synd när en välinspelad skiva blir lite förstörd i mastringen på det där sättet, men den låter fortfarande bra i mina öron.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-03-27 09:54

Jag tycker den låter förfärligt illa. Men visst, det låter ju inte riktigt lika djävligt som typisk populärmusik av idag gör, så om sådan är referensen kan jag förstå att "det låter bra".

Tragisk utveckling och ännu ett exempel på att skräpet blivit normen.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2018-03-27 10:26

Morello skrev:Jag tycker den låter förfärligt illa. Men visst, det låter ju inte riktigt lika djävligt som typisk populärmusik av idag gör, så om sådan är referensen kan jag förstå att "det låter bra".

Tragisk utveckling och ännu ett exempel på att skräpet blivit normen.


Mina musikaliska referenser är absolut inte typisk populärmusik kan jag säga, däremot är det musik som inte tilltalar de flesta. Mest noise rock, post rock, math rock mm. Alltså ganska rå musik men det som är ganska tydligt är att banden ofta är noga med inspelnings-kvalitet och hur det låter.

Jag ska ge några exempel som ni kan testa mäta.

Shellac - End of Radio
Slint - Good Morning, Captain
PJ Harvey - Rub 'Till It Bleeds

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-03-27 10:36

Jag sorterar allt det där under populärmusik, dvs det är inte jazz eller konstmusik.

Ska lyssna!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-03-27 10:41

Slint är det enda spår jag står ut att lyssna på mer än 10-20 sekunder. Jag lyssnade faktiskt på hela låten!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-03-27 10:49

Bild

Användarvisningsbild
goat76
 
Inlägg: 6642
Blev medlem: 2012-08-25

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav goat76 » 2018-03-27 12:40

En intressant sak man kan se i den mätningen är spiken vid 400 i högra kanalen.
Där är ett tillfälle då en limiter faktiskt kan komma till nytta eftersom den spiken inte nödvändigtvis har något musikaliskt värde.
Det kan helt enkelt vara att en av musikerna har stött till en mikrofon eller dylikt, så en begränsning där behöver inte vara av ondo.
Då hade man kunnat höja spåret med 2-3dB utan problem och crestvärdet hade fortfarande legat högt runt 19.
Men å andra sidan är det lika lätt att bara vrida på volymkontrollen. :)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Bill50x » 2018-03-27 12:41

goat76 skrev:PJ Harvey - Rub 'Till It Bleeds

PJ har rykte om sig att ha bra ljudkvalité och jag tycker nog att de flesta av hennes skivor låter riktigt bra. Dessutom är det förbannat bra musik!

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17897
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Almen » 2018-03-27 13:24

goat76 skrev:En intressant sak man kan se i den mätningen är spiken vid 400 i högra kanalen.
Där är ett tillfälle då en limiter faktiskt kan komma till nytta eftersom den spiken inte nödvändigtvis har något musikaliskt värde.
Det kan helt enkelt vara att en av musikerna har stött till en mikrofon eller dylikt, så en begränsning där behöver inte vara av ondo.
Då hade man kunnat höja spåret med 2-3dB utan problem och crestvärdet hade fortfarande legat högt runt 19.
Men å andra sidan är det lika lätt att bara vrida på volymkontrollen. :)

Det är en liten förhöjning mellan 2 kHz och 5 kHz, det brukar göra mer för att man inte skall kunna dra på fullt. Låter den aningen vasst när man drar på?
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-03-27 13:41

goat76 skrev:En intressant sak man kan se i den mätningen är spiken vid 400 i högra kanalen.
Där är ett tillfälle då en limiter faktiskt kan komma till nytta eftersom den spiken inte nödvändigtvis har något musikaliskt värde.
Det kan helt enkelt vara att en av musikerna har stött till en mikrofon eller dylikt, så en begränsning där behöver inte vara av ondo.
Då hade man kunnat höja spåret med 2-3dB utan problem och crestvärdet hade fortfarande legat högt runt 19.
Men å andra sidan är det lika lätt att bara vrida på volymkontrollen. :)


Låten är ju redan 3,1 LU för stark. ;)

Vill jag lyssna på högre volym så kan jag fixa den biten själv då mitt försteg gar fungerande volymkontroll. :mrgreen:

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Majestic-12 [Bot] och 13 gäster