MasVis - masteringsvisualisering

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Emanuelgbg
 
Inlägg: 1664
Blev medlem: 2011-02-28
Ort: Göteborg

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Emanuelgbg » 2018-02-09 16:18

Tänker mig lite "senare" album från 80-talet typ Isolation som hos mig alltid varit väldigt ljus. Är det preemphasis på den menar ni?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57177
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Nattlorden » 2018-02-09 16:50

Emanuelgbg skrev:Tänker mig lite "senare" album från 80-talet typ Isolation som hos mig alltid varit väldigt ljus. Är det preemphasis på den menar ni?


Hittade i en lista att "Toto - Isolation - Japan for Europe - CDCBS 86305" har det i alla fall.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav RogerJoensson » 2018-02-09 17:08

Emanuelgbg skrev:Tänker mig lite "senare" album från 80-talet typ Isolation som hos mig alltid varit väldigt ljus. Är det preemphasis på den menar ni?

Program som t ex iTunes hanterar preemphasis vid uppspelning, men vad jag kommer ihåg så är en rippad låt obehandlad, så när filen spelas kan det mycket väl låta diskanthöjt mot när skivan spelas (i en spelare eller program som spelar från skivan och gör rätt). "Riktiga" cd-spelare har nog nästan alla filter som går in och ställer tillrätta.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert
 
Inlägg: 17879
Blev medlem: 2005-01-01
Ort: Göteborg

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Almen » 2018-02-10 21:12

Morello skrev:
Almen skrev:Inte originalet, nej.

2010-03-07:
Svante skrev:
Ingetdera. Jag vet faktiskt inte hur preemfas-info ska lagras i en wav-fil Det borde kunna signaleras med en flagga i filhuvudet, men jag är tveksam till om det görs. HDCD är nog inget problem, de kan ju spelas i en vanlig CD-spelare fel (de använder sista biten till annat har jag för mig) med fel som är yttepyttesmå i sammanhanget. Jag tror faktiskt inte att en enda av graferna skulle visa något annorlunde om skivan är HDCD-kodad.


Det vore kanske något för joakimfors att implementera? :)



HDCD kan kodas på tre olika sätt - är "peak extension" aktiverad blir återgivningsfelen utan HDCD-avkodning stora (upp till 6dB kompression)
Jag skaffade för övrigt en "reserv"-CD-spelare (Ultech UCD 100) med HDCD-filter för att säkra för framtiden. Efter lite modifikation och reparation presterar den riktigt fint!

HDCD är för övrigt ett satans dumt påhitt då HDCD inte är bakåtkompatibelt med CD. Antalet HDCD-maskiner är dessutom försvinnande få.


Nä, det var preemphasis/deemphasis jag tänkte på i första hand. HDCD är... ja, ett satans påfund.
Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav HenrikE » 2018-02-13 21:23

Hittade denna via Discover Weekly på Spotify: https://open.spotify.com/track/14ORUKWrzNzpASTrVvi6E4
unternull - moving on.wav-pymasvis.png
unternull - moving on.wav-pymasvis.png (45.94 KiB) Visad 3763 gånger


Masvis-bilden ser verkligen inte bra ut, men på nåt vis lyckas det låta ännu sämre än det ser ut. Helt förfärligt!

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-13 21:33

Bojkotta skräpet ba!

Hur gör ni som gör masvis-analys av böset från spotify rent praktiskt?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-13 21:52

Kör man PyMasVis lokalt från kommandotolken så kan man analysera en Spotify URI direkt då programmet stöder att dumpa PCM direkt från Spotify via deras API. Kunde kanske exponera den funktionen via http://py.masv.is också men betvivlar att många vill mata in sina inloggningsuppgifter och jag tänker inte betala ett extra abonnemang bara för att kunna erbjuda den funktionen där (kan bara spela upp från ett ställe åt gången per konto).

Andra verkar spela in ljudet antingen genom att haka in sig på ljudkedjan i datorn eller via lineout/in.


Edit:

Samma låt direkt via Spotify API:

Spoiler:
Visa
Bild

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav HenrikE » 2018-02-13 22:02

joakimfors skrev:Andra verkar spela in ljudet antingen genom att haka in sig på ljudkedjan i datorn eller via lineout/in.

Jag ställde in Audacity på WASAPI och kunde då välja ljudkortets utgång som källa. Lite långsam metod men duger om man vill testa några enstaka låtar.

EDIT: Det verkar som att jag fick lite mer klippning i min version, lite mysko. Vilken kvalitet laddar PyMasVis ner i?

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav music4ever » 2018-02-13 23:09

HenrikE skrev:
joakimfors skrev:Andra verkar spela in ljudet antingen genom att haka in sig på ljudkedjan i datorn eller via lineout/in.

Jag ställde in Audacity på WASAPI och kunde då välja ljudkortets utgång som källa. Lite långsam metod men duger om man vill testa några enstaka låtar.

EDIT: Det verkar som att jag fick lite mer klippning i min version, lite mysko. Vilken kvalitet laddar PyMasVis ner i?


Tips, testa och spel in någon låt från Perturbator -The Uncanny Valley, t ex Neo Tokyo. :D

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-13 23:26

HenrikE skrev:
joakimfors skrev:Andra verkar spela in ljudet antingen genom att haka in sig på ljudkedjan i datorn eller via lineout/in.

Jag ställde in Audacity på WASAPI och kunde då välja ljudkortets utgång som källa. Lite långsam metod men duger om man vill testa några enstaka låtar.

EDIT: Det verkar som att jag fick lite mer klippning i min version, lite mysko. Vilken kvalitet laddar PyMasVis ner i?


320 kbps.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-13 23:26

music4ever skrev:
HenrikE skrev:
joakimfors skrev:Andra verkar spela in ljudet antingen genom att haka in sig på ljudkedjan i datorn eller via lineout/in.

Jag ställde in Audacity på WASAPI och kunde då välja ljudkortets utgång som källa. Lite långsam metod men duger om man vill testa några enstaka låtar.

EDIT: Det verkar som att jag fick lite mer klippning i min version, lite mysko. Vilken kvalitet laddar PyMasVis ner i?


Tips, testa och spel in någon låt från Perturbator -The Uncanny Valley, t ex Neo Tokyo. :D


Ett sant mästerverk må jag säga.

Bild

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-13 23:32

Är det verkligen någon som lyssnar på sådant där skräp? Bojkotta möget

För övrigt ser det ut, att döma av histogrammet, som man överstyrt något analogt steg som uppvisar fasinversion.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav JB » 2018-02-13 23:33

Bild

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Bill50x » 2018-02-13 23:40

joakimfors skrev:
music4ever skrev:
HenrikE skrev:Jag ställde in Audacity på WASAPI och kunde då välja ljudkortets utgång som källa. Lite långsam metod men duger om man vill testa några enstaka låtar.

EDIT: Det verkar som att jag fick lite mer klippning i min version, lite mysko. Vilken kvalitet laddar PyMasVis ner i?


Tips, testa och spel in någon låt från Perturbator -The Uncanny Valley, t ex Neo Tokyo. :D


Ett sant mästerverk må jag säga.

[ Bild ]

Mästerverk var ordet... Något av det värsta jag sett. Har du länk till musiken?

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav music4ever » 2018-02-13 23:45

Bill50x skrev:Mästerverk var ordet... Något av det värsta jag sett. Har du länk till musiken?

/ B


Möjligtvis att det låter lite bättre på youtube. 8O

Användarvisningsbild
music4ever
 
Inlägg: 3312
Blev medlem: 2012-04-18

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav music4ever » 2018-02-13 23:46

Morello skrev:Är det verkligen någon som lyssnar på sådant där skräp? Bojkotta möget

För övrigt ser det ut, att döma av histogrammet, som man överstyrt något analogt steg som uppvisar fasinversion.


Jag gillar musiken men ljudet är så enerverande att jag har svårt att lyssna på det.
Vet inte om vinylen har undkommit bättre.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-13 23:48

Vad är "true pekar"? Toppnivån kan per defintion inte vara mer än 0dBFS. Är det så att man extrapolerat vågformen där den ser klippt ut?
Hur man än vänder och vrider på det är det inte fråga om något sant toppvärde.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-13 23:50

music4ever skrev:
Morello skrev:Är det verkligen någon som lyssnar på sådant där skräp? Bojkotta möget

För övrigt ser det ut, att döma av histogrammet, som man överstyrt något analogt steg som uppvisar fasinversion.


Jag gillar musiken men ljudet är så enerverande att jag har svårt att lyssna på det.
Vet inte om vinylen har undkommit bättre.


Kan tänka mig att det är i klass med Smashing Pumpkins "Zetgeist". Albumet har några intressanta spår, men jag har inte lyssnat på det sedan 2008 ungefär pga att programmaterialet är förstört. Jag bojkottor sådan här skit numera då det finns tillräckligt mycket bra musik som undkommit vandalerna.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-13 23:55

music4ever skrev:
Bill50x skrev:Mästerverk var ordet... Något av det värsta jag sett. Har du länk till musiken?

/ B


Möjligtvis att det låter lite bättre på youtube. 8O
[_be]



Sannolikt bland det absolut värsta mög jag hört. Som sagt, bojkotta skräpet! :x
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Bill50x » 2018-02-13 23:56

music4ever skrev:
Bill50x skrev:Mästerverk var ordet... Något av det värsta jag sett. Har du länk till musiken?

/ B


Möjligtvis att det låter lite bättre på youtube. 8O
[ YouTube ]

Tack. Sämre ljud har jag iofs hört. så värsta sorten är det inte riktigt.

/ B
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
HenrikE
 
Inlägg: 671
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav HenrikE » 2018-02-14 00:21

Bill50x skrev:
music4ever skrev:
Bill50x skrev:Mästerverk var ordet... Något av det värsta jag sett. Har du länk till musiken?

/ B


Möjligtvis att det låter lite bättre på youtube. 8O
[ YouTube ]

Tack. Sämre ljud har jag iofs hört. så värsta sorten är det inte riktigt.

/ B

Den är riktigt njutbar jämfört med Winnipeg-grejen JB postade lite högre upp. Jösses..
https://open.spotify.com/track/45grX6hKpxyKiKnjb0PDTH?si=YeyYhMTPR5CnE4753xjkpA

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-14 00:54

Morello skrev:Vad är "true pekar"? Toppnivån kan per defintion inte vara mer än 0dBFS. Är det så att man extrapolerat vågformen där den ser klippt ut?
Hur man än vänder och vrider på det är det inte fråga om något sant toppvärde.


True Peak som ITU-R BS.1770-4 definerar det.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Morello » 2018-02-14 10:50

Tack!
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav PerStromgren » 2018-02-14 11:01

joakimfors skrev:
Morello skrev:Vad är "true pekar"? Toppnivån kan per defintion inte vara mer än 0dBFS. Är det så att man extrapolerat vågformen där den ser klippt ut?
Hur man än vänder och vrider på det är det inte fråga om något sant toppvärde.


True Peak som ITU-R BS.1770-4 definerar det.


Vad det är trevligt att läsa en strikt text om mätning i vår bransch! Det ofta så väldans flummigt.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav Svante » 2018-02-14 11:05

joakimfors skrev:
Morello skrev:Vad är "true pekar"? Toppnivån kan per defintion inte vara mer än 0dBFS. Är det så att man extrapolerat vågformen där den ser klippt ut?
Hur man än vänder och vrider på det är det inte fråga om något sant toppvärde.


True Peak som ITU-R BS.1770-4 definerar det.


Jag kanske har frågat detta förut, men: I standarden du länkar till finns filterkoefficienter för K-vägning vid 48 kHz. Hur hanterar du det med andra samplingsfrekvenser, det behövs ju andra koefficienter då, och hur räknar du då om dem. Det framgår inte hur det ska göras i standarden.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-14 13:10

Svante skrev:
joakimfors skrev:
Morello skrev:Vad är "true pekar"? Toppnivån kan per defintion inte vara mer än 0dBFS. Är det så att man extrapolerat vågformen där den ser klippt ut?
Hur man än vänder och vrider på det är det inte fråga om något sant toppvärde.


True Peak som ITU-R BS.1770-4 definerar det.


Jag kanske har frågat detta förut, men: I standarden du länkar till finns filterkoefficienter för K-vägning vid 48 kHz. Hur hanterar du det med andra samplingsfrekvenser, det behövs ju andra koefficienter då, och hur räknar du då om dem. Det framgår inte hur det ska göras i standarden.


Klurade en del på det. Det jag gjorde var att jag helt enkelt "reverse engineerade" (lite svengelska för Morellos skull ;)) brytfrekvens och branthet för filtren som ITU beskrivit och beräknar sen ut "rätt" koefficienter på basen av dem för aktuell den samplingsfrekvens. Har väl inte riiiiktigt exakt samma utgångsvärden men tillräckligt bra. Hittade även värden från en annan implementation som är bättre men som jag glömt att använda av någon anledning. :oops:

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-14 13:20

Vill man kolla på snyggare/vettigare implementation än mitt Python-härke så är https://github.com/jiixyj/libebur128 ett bra ställe att börja. :)

Framför allt https://github.com/jiixyj/libebur128/bl ... 128.c#L201 för filterberäkning.

Användarvisningsbild
JB
 
Inlägg: 3671
Blev medlem: 2006-07-31
Ort: Övik

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav JB » 2018-02-14 18:22

Här är ett bra exempel på något som har högre crest än vad det borde ha..
En remake av Game of Thrones intro musiken till Commodore 64 (ni vet datorn som lanserades 1982 med det gamla goda SID-ljudchippet som bara kan spela tre noter i taget i mono och därmed gjorde arpeggios populära för att komma runt begränsningarna). Spelade in den från min egna C64 brödlåda från 1983 (som därmed är ett år äldre än mig själv) genom C64 kabel -> TV -> digital koaxial till hemmabioreciever -> line-in på ljudkort :roll:

Svårt att tro att den här har över 16 i crest när man lyssnar på den, trodde den skulle landa på typ 5 :o

Lyssna här:
http://user.faktiskt.io/JB/C64/C64_-_GoT_Intro.mp3


Bild

Användarvisningsbild
joakimfors
 
Inlägg: 771
Blev medlem: 2011-09-12
Ort: Lund

Re: MasVis - masteringsvisualisering

Inläggav joakimfors » 2018-02-14 19:16

Finns ju hur mycket dynamik som helst i SID filer. Inget extra oljud som ligger och brötar på i bakgrunden som höjer RMS och rena fina distinkta ljud… och framför allt: ingen tokmastrare i ledet utan rätt ut från "instrumentet" bara. :)

Bild

OBS: Bara 1,5 LU över EBU R 128 referensnivå. Föredömligt! :D

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Även jazz drabbas!

Inläggav PerStromgren » 2018-02-14 20:28

Jag satt och lyssnade på min Spotify veckolista häromdagen och hörde en bra gammal låt med Stanley Turrentine, Sunny. Inpelningen är rätt gammal och jag tyckte att det lät skränigt. En titt visar att står "Remaster" i namnet!

Jag letar upp samma spår utan Remaster" i namnet, och det låter mycket trevligare!

En titt i Masvis visar dock bara 2 dB skillnad i Crest, jag hade väntat mig mycket mer!

Nå, vad vill jag ha sagt? Ingen aning. Lite hjälp med analysen, kanske?

Masvis-Sunny-1.png
Masvis-Sunny-1.png (35.04 KiB) Visad 3410 gånger


Masvis-Sunny-2.png
Masvis-Sunny-2.png (33.58 KiB) Visad 3410 gånger


Låtarna som de ligger på Spotify:


... tycker jag!

Per

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 12 gäster