LTS, Linn och musik kontra det andra och tredje..

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

LTS, Linn och musik kontra det andra och tredje..

Inläggav Kraniet » 2004-09-25 17:12

Avslutade just en disskussion över ICQ ang huruvida LTS verkligen mäter och utvärderar hifi på ett korrekt sätt. Är man verkligen ute efter musik och efter oförvrängd återgivning eller förlitar man sig blint på mätdata istället för lyssningsintryck. Är det möjligen så att LTS och andra involverade i och runt LTS är fruktansvärt insnöade och inte alls har kolla på vad musik egentligen är och hur den bästa förmdelas via ljudåtergivare?

I vilket fall tog jag mig friheten att klippa ut våran disskussion och tänkte sätta in den här för att kickstarta disskussionen.
Som vanligt är det inte personen i texten som säger det som sägs.. :wink: Således heter personen Börje. Vilken Börje kan jag inte svara på men vilken godtycklig(vän eller fiende) Börje borde väl duga.. :D :wink:

Håll till godo Är lite långt och inkluderar en del som skrivits innan idag också..

Börje: vad tror herr kraniet om NAD 208 då? den perfekta förstärkaren? En som jag snackat med som säger att LTS FE-test visar att den knappt förändrar signalet något... inte hörbart iaf
Kraniet: Ja jag har inte hört den så jag har ingen aning.. men den ska som sagt förvränga utterst lite.. dessutom levererar den rätt bra med kraft så man klarar sig utan klippning
Börje: ja man skulle vilja kolla själv under kontrollerade former... lite tveksam jag...
Kraniet: mätmetoden står ju beskriven på LTS hemsida
Börje: jo.. vet... men det säger egentligen inte mycket...
ni har gått igenom vetenskapliga metoder i skolan hoppas jag?
Kraniet: jag har inte läst nåt här dock ingick det i en av filosofikurserna jag läste i umeå
Kraniet: tror dock man har lite att klaga på när det gäller deras metoder
Kraniet: ja iaf när det gäller testet som sådant.. sen kan man kanske ha invändningar till om det är en bra testmetod men det är ju en annan fråga
Börje: tror filosofi-kursen är lite annorlunda än de klassiska metodkurserna...
Börje: men man vill få det verifierat av flera innan det börjar få någon betydelse... inte ens en publicering i en peer review-tidning har någon direkt betydelse förrän någon annan obunden har upprepat och verifierat det.....
Börje: föredrar annars A/B-test då det är under verkliga former, inte simulerade former.
Columbia-kraschen skedde ju till del av att nasa hade använt en form av simulering av verklighet... så.. :)
Kraniet: jo iofs men det är ju inte så många som gör seriösa tester av utrustning.. blindtster och F/E tester är ju nästan icke-existerande i hifi-världen
Kraniet: Jo A/B är ju bra odck ska det ju vara blint ifall det ska säga nåt
Börje: just därför bör man vara tveksam till formen av test.. ju färre som utför såna tester desto mindre chans att fel hittas i testformen...
Kraniet: LTS utgår ju inte bara från konstlasttestet utan omfattande blinda lyssningstest
Kraniet: men det enklaste du gör om du vill veta är väl att gå in på Faktiskt-forumet och fråga där.. finns en hel del som är bekanta med LTS testsätt
Börje: har redan läst omfattande beskrivning...
Börje: men nu är det hund.. sen kaffe och whisky för att plugga extra hårt..... hörs...
Kraniet: hej

Kraniet: (Link: http://www.sonicdesign.se/amptest.htm)http://www.sonicdesign.se/amptest.htm
Kraniet: du har läst den?
Kraniet: inte jag.. hittade den just.. :)
Session Close (Börje): Sat Sep 25 15:58:30 2004

Session Start (91552140:Börje): Sat Sep 25 15:58:48 2004
Börje: inte läst.. nu läst.. lite snabbt...
fortfarande tveksam till om den visar verkligheten, sen faller dom hela tiden tillbaka till detta med färgningar. Svårt att veta vad dom egentligen menar med den. Och missar dom upplösningen då? Missar dom enkelheten att följa med? Vad lyssnar dom egentligen efter? Och har fler oberoende tekniker och testare bekräftat metodens vettighet?
Kraniet: Dom lyssnar efter hörbar färgning.. Exakt vad denna färgning är vet jag inte.. Det är väl en utav sakerna jag inte riktigt klurat ut än hur idén om "takt" eller vad man ska kalla det relaterar till färgning
Kraniet: vore roligt att vara med i ett test så man kan uppleva det själv
Kraniet: men man får ju känslan av att det dom menar med färgning är klangmässiga skillnader snarare än pseudotermer som takt..
Börje: pseudoterm?
Kraniet: ja den är ju mer abstrakt än klangfärg tex..
Kraniet: men i vilket fall vet jag inte om det beror av samma sak
Kraniet: allt som har med klangfärg och liknande är ju distorsion
Kraniet: och jag undrar om inte det är distorsion i olika former som bestämmer alla hörbara skillnader mellan två apparater
Börje: den är möjligen svår att beskriva för en som inte har taktkänsla men skulle inte gå så långt som att säga att det är en pseudoterm
Kraniet: jag skulle nog säga det eftersom människor verkar ha olika uppfattning om vad som ger bättre taktkänsla.. jag tror inte alla mäniskor relaterar till musik på samma sätt
Kraniet: jag har pratat med många männsikor som ägt allt från Krell till Naim som beskriver sitt system på exakt samma sätt som jag skulle beskriva ett Linnsystem. När det gäller allt från upplevd klang till taktkänsla
Kraniet: och det är väldigt förbryllande att tex Krellägare som har anläggning som är diametrala motsatsen till ljudet som Linn levererar beskriver sin anläggning på exakt samma vis
Kraniet: kan ju iofs vara så att man har olika definition på orden man använder men jag undrar jag
Kraniet: men det som förbryllar mest är just detta med upplevd takt.. för det verkar inte finnas något problem att förstå klangfärg etc. såna resonemang brukar folk ofta vara överens om. man menar samma sak.. men när det kommer till klangfärg går åsikterna isär.. En Naim ägare tycker Linn låter oengagerande medan en Linn ägare säger samma sak om Naim.
Kraniet: däremot kan de vara överens om de olika anläggningarnas klangfärg
Kraniet: saker som fått mig att börja fundera på om "taktkänsla" beror på distorsion är tex LPdisskussionen.. Enligt Linn så är LP bättre än CD eftersom det ger mer "takt". Om man sen börjar se in i skillnader mellan LP och CD så är en LP mycket mindre exakt återgivare. Mer distorsion framför allt. Mer distorsion mer takt..
Kraniet: Sen har vi spikes
Kraniet: Alla, precis all Linnanvändare (som är skolade i hur man utvärderar taktkänslan) säger att det blir bättre av att ställa högtalaren på spikes. Taktkänslan ökar. Sen visar det sig att det som händer när man ställer högtalaren på spikes är att distorsionen ökar. Man får resonanser i lådan som lägger sig i mellanbasområdet. Mer distorsion mer takt..
Kraniet: Bla annat.. så man kan ju fundera lite..
Börje: du förenklar bortom rimliga nivåer nu. då du resonerar som "mer distorsion mer takt". LP har saker som CD inte har och detta ger en bättre musikåtergivning, även om man kan höra brusnivåerna lättare på en LP-skiva. Det är ju inte bara takten som framkommer mer med LP, det är lättheten att följa med i melodierna osv som också kommer till, och det är detta enligt mig som gör att takten kommer fram bättre. Mindre grötighet gör att man rivs med i musiken lättare, varpå taktkänslan blir mer framträdande...
Kraniet: Linn har även "modellerade" högtalarkurvor. framhävningar i vissa register som förmodligen är ett resultat av lyssningstester där man utvärderat vad som ger mer taktkänsla..
Kraniet: Deras idé om en objektiv referenspunkt är jättebra. Själva resonemanget dom för är formidleg ett av de bättre i hela branschen dock så verkar det finnas en brist i deras val av objektiv referens.
Kraniet: Viss distorsion bidrar också till att det är lättare att uppfatta vad som sker i musiken. Just det är nåt som jag tycker låter jätteunderligt men det är tydligen så.. Man har alltså förvrängning som gör att det låter mer ofärgat! Låter nästan paradoxalt..
Kraniet: Numera betraktar jag Linns idé om "korrekt ljud" som ett "sound" precis som Krell har ett "sound". Dock är ju Linn betydligt trevligare att lyssna på än Krell..
Börje: komri och keltik ska i princip ha raka kurvor.
men jag tycker du förenklar för mycket i din jakt på förklaringar. jag vet att du alltid har letat förklaringar till saker och ting och det är bra! men här förenklar du alldelens för mycket.

ta ett formel1-race. Vad har betydelse? jo vilken bil som kommer först i mål. alla mätningar i världen kan inte komma fram till vilken bil som är snabbast, det måste prövas fram. ingvar öhman skulle springa fram och mäta effekten på 3000varv/min och kolla motorvibrationer och sen säga "jaguar kommer att vinna". Men det är så många faktorer att mätningar inte ger något, man måste se vilken bil som kommer i mål.
Mätningar kan ge indikationer till tillverkaren om vad som skulle kunna förbättras. Ingvar öhman springer fram och mäter ferraris effekt på motorn. "nej fy" säger han, för svag motor. Den kommer inte vinna. Men motorns låga vibrationer gör att bilen blir mer stabil och man slipper gå in flera ggr på depå. Ferrari vinner loppet trots öhmans mätningar, just för att öhman inte ser den stora helhetsbilden utan stirrar sig blint på vissa punkter och dömer utifrån det.
Samma tankevurpa gör du när du säger att viss distorsion bidrar till att det är lättare att uppfatta vad som sker i musiken. Ungefär som att säga att ferrari kör fortare för att effekten är lägre på motorn, när det egentligen är så att det är motorns lägre vibrationer (kanske) som gör att man vinner (kanske), att motorn har lägre effekt är en bieffekt av att man har minskat vibrationerna.
Du säger att distorsionen gör si och så, när du egentligen inte kan säga det. Kan lika gärna (troligare) att det är något annat som gör helheten bättre men just den uppmätta punkten som blir lite sämre (i formel1-exemplet så var effekten lägre, här är en uppmätt distorsion högre).
Så resonemanget om att linn distorterar ljudet för att få det bättre köper jag inte för fem öre.
Kraniet: Nja fast dom har ju fortafarande ett visst "sound" dom vill uppnå precis som alla andra tillverkare
Kraniet: sen så är det nog du som förenklar saker lite eftersom Öhman inte alls stirrar sig blind på en viss detalj.. Han har forskat i hur vi människor uppfattar ljud och hur detta relaterar till ljudåtergivning sen 80 talet.. Han använder mätningar men också väldigt mycket lyssningspaneler. Utan blindtester går det inte att säga nånting! Mätningar är ett verktyg inget annat så även för Öhman (om vi nu ska ta honom som ett direkt exempel)
Kraniet: att säga att LTS bara bryr sig om konstlastmätningar är otroligt fel
Börje: dom vill förmedla musiken på ett bättre sätt. Inte få fram ett visst "sound". Om nu inte detta "sound"är en förbättrad musikupplevelse i form av renare signaler
Börje: hävdar inte att dom bara använder konstlastmätningar... men detta med mätningar överhuvudtaget och försöka hänvisa till det ena med det andra för att dra slutsatsen att anledningen att linn låter bättre är att de distorterar signalen. Det är den tankevurpan jag försöker få fram.
Ingen säger väl att ferrari vinner formel1 gång på gång för att de har sämre bilar?...
Kraniet: nja dom vill inte förmedla musiken på ett bättre sätt.. det är inte vad Linn menar.. inte så jag har förstått iaf.. det dom säger är att dom har metoden för att avgöra om man har en icke-färgande återgivning (eller mindre färgande)
*** Börje has received C:\Download\InoAudio-hifi-Beskrivningar2003.doc.
Kraniet: men det dom gör i realiteten är att dom konstruerar hifi för att få fram deras idé om icke-färgat ljud
Kraniet: jag säger inte att det är nåt fel med det.. det är ju som du säger dom vill förmedla musiken på ett bättre sätt. sett ur deras synvinkel
Kraniet: och det är exakt vad Krell gör också.. dom förmdelar msuiken på ett bättre sätt sett ur deras synvinkel
Börje: music first är ju vad de går efter. dom vill förmedla musiken på bästa sätt (har suttit på ett större antal linnbjudningar). Musiken ska bli tydligare, lättare att följa med i osv osv.
Kraniet: jag var intresserad av Linn för att det var det som verkade vara närmast ett icke-färgande ljud
Kraniet: icke-färgande återgivning..
Börje: du är ute efter ljudet inte musiken
Kraniet: ja exakt du säger det ju själv! musiken ska bli tydligare och lättare att följa.. Det är inte det samma som en icke påverkad signal
Kraniet: är musken otydlig och svår att följa på skivan så ska den vara otydlig och svår att följa när den kommer ut ur högtalarna..
Kraniet: förutsatt att man vill ha fram informationen på skivan så opåverkad som möjligt.. det är en annan sak om man är ute efter ett "sound"
Börje: hehe... ja kära nån. återigen.. vill du ha en bil med massor av hästkrafter eller en bil som kör först över mållinjen? Då det är musik du ska lyssna på är det musiken som ska bestämma.
Hela mitt långa inlägg handlade om att bara för att en sak visar något så behöver inte helheten vara på ett visst sätt. Ena distorsionen visar något men då detta kan uppvägas av något HELT annat så har det ingen betydelse.
Kraniet: men din jämförelse faller på att man inte kör samma race..
Börje: du letar efter en apparat var distorsions-snitt är som lägst. Jag letar efter en apparat som påverkar musiken minst negativt. Du lyssnar på ljud, jag lyssnar på musik
Kraniet: det är två skiljda saker.. korrekt (icke-färgande) återgivning på ena sidan och "sound-scaping" på andra sidan..
Börje: näe, uppenbarligen är det inte samma race. Linn-racet går ut på att komma först i mål. Slutresultatet. LTS-målet är distorsionsmål av något slag, inte slutresultatet. Jag förutsätter att musiken är det produkterna i slutändan ska förmedla.
Kraniet: haha du förstår verkligen inte? det linn sysslar med är vad alla andra håller på med.. förvränga signalen så man får musiken att låta på ett visst sätt. man presenterar det inte på det viset men det är effekten av vad man gör.. Jag är inte intresserad a
Kraniet: v
Börje: låt säga att vi skulle bedöma en tv-apparat. Linn skulle titta på bilden och bedöma så. Ni skulle göra mätningar och finna elektromagnetiska vågor utanför vårt synförmåga och bedöma tvn utifrån det.
Problemet med erat resonemang är rätt uppenbart, är det inte? Ni missar helheten, musikförmedlingen. Ni utgår från vissa parametrar men dessa parametrar är inte nödvändigtvis verkligheten. Teori och verklighet är två skilda saker.
Kraniet: det utan av att få fram det som finns på skivan utan tillägg eller borttag
Börje: så linn lägger till något som gör att det blir lättare att följa med i melodierna? det är din vetenskapliga slutsats? låter helt fantastiskt. borde bli ännu enklare att följa då om man seriekopplar 200 linn klimax kontrol då.

och sen verkar du resonera som så att du skulle rata tvn om den skickade ut osynliga (för oss) signaler. Eftersom dessa signaler inte finns med från början. Det blir inte "korrekt". Då tittar du med mätinstrumenten, inte med ögonen. Lyssnar med mätinstrumenten, inte med öronen. Och tittar inte på vilken bil som korsar mållinjen först....
Kraniet: men sen vet jag ju inte om jag kommer tycka det är trevligt att lyssna på en icke-färgande anläggning men då har man ju alltid möjligheten att förvränga ljudet så det blir mer behagligt
Kraniet: lite roligt att du ser detta som en tävling.. jag är inte ute efter vem som har rätt eller fel. jag vill bara ha oförvrängd återgivning.. 8)
Kraniet: enda gången man kan jämföra det med en tävling är om man jobbar mot samma sak.. men det gör inte LTS och Linn i detta fallet.
Börje: inte tävling.. jämförelse.. att se helheten, det som har betydelse. bilens effekt har ingen betydelse. distorsionsmätning har inte det heller.
Kraniet: men jag har aldrig sagt att jag köper LTS rakt av heller för den delen.. dock verkar dom ha ett mer nyktert synsätt på vad som är "icke-färgande"
Börje: HADE det varit en tävling, så hade linn satsat på att komma i mål först.. LTS hade satsat på att få några mätningar så bra som deras teori tycker det ska vara
Kraniet: sen så upplever jag dom dock lite tråkiga ibland då dom pratar om ljud och inte musik..
Kraniet: haha du är verkligen helt indoktrinerad av Linn eller hur?
Kraniet: aja..

Kraniet: jag vet ju iofs hur jag själv tänkte så jag vet inte varför jag är förvånad..

Börje: indoktrinerad av linn? näe. Kan jag inte säga. Men jag ser till helheten. Det verkar inte du.
Du och jag tänkte inte likadant.
Kraniet: jag är inte lika säker på att du är lika vidsynt som du anser dig vara.. men det må vara så hänt.. huvudsaken du gillar din stereoanläggning skiter jag egentligen i vilket.. :)
Kraniet: lite roligt detta eftersom det var jag som fick dig att få upp ögonen för linn i första taget.. livet är rätt ironiskt inte sant? :)
Börje: handlar inte om att vara vidsynt, handlar om att se vad man ska få fram.
Börje: tjaå.. jo...
men nu ska jag plugga..hörs
Kraniet: hej¨

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 18:21

Det var ingen dålig diskussion :-)

Jag har skummat igenom texten, men inte läst till 100%, det ska villigt erkännas. Det hade varit bättre om du redigerat ner texten till de avsnitt som du tycker stödjer din och "Börjes" synvinkel.... För mycket blurr om formel-ettor är det... :-) och den tankegången förstår jag inte riktigt. Att återge musik är ingen tävling. Glöm dock inte att morgondagens (söndagens) Formel 1 börjar redan klockan 8 på morgonen!

Men om jag förstått det rätt är ståndpunkten å ena sidan (Börje) att LTS-sidan fokuserar för mycket på ljudet och glömmer musiken medan andra sidan (du Kraniet) menar att det är distorsion som gör Linn-prylar mer "rytmiska". Är det en OK sammanfattning?

Men diskussionen som sådan kan ju ta hur stora proportioner som helst. För den bygger ju på så skilda förhållningssätt till ljudåtergivning. Jag tänker nu inte alls på "bra" vs "korrekt" återgivning, det är att förenkla saken för mycket. Snarare en fråga om vad som är viktigt att förmedla vid musikåtergivning.

Jag har framfört min ståndpunkt tidigare, men ibland tror jag att man måste fråga sig - låter det mer rytmiskt (riktigt/naturligt/levande/etc) beroende på ökad dist eller trots den ökade disten? För det kan ju faktiskt vara så att en konstruktionslösning som resulterar i tex ett varmare ljud, som känns mer naturligt, resulterar i en högre dist.

Å andra sidan kan man tänka sig att många apparater låter som lite extra krydda på maten. Ett smaklöst kött kan man få ganska hyffsat med en bra kryddning, men allra godast är det förstås om råvaran är smaklig i sig. Då behövs inga kryddor ("färgande" anläggning).

Men om nu verkligheten ser ut så att allt kött man har tillgång till är smaklöst (som merparten av de fonogram som finns att köpa), återstår kanske inget annat än avancerad kryddning för att få en smaklig spis :-)

/ B

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-25 18:41

Nja jag skulle nog vilja påstå att "Börje" anser att Linn har rätt och allt annat är fel.. Jag har ju själv varit Linn-människa men jag är ju av en sån natur att jag inte köper allt rakt av.. Jag undersöker gärna lite mer hur det hänger ihop.
Enda anledningen till att jag började med Linn var för att de påstod att de hade receptet till hur man kommer fram till "korrekt" (icke-färgande) återgivning.. Detta har jag dock kommit att inse inte är korrekt. Linn håller på med just lika mycket "sound-scaping" som alla andra tillverkare. Bara på ett annat sätt.

Börjes idé om LTS är ju dock hyggligt icke-fullständig. Men det han anser är väl att de bara är intresserade av mätningar och aldrig relaterar mätningarna till det upplevda ljudet. Dessutom menar Börje att LTS har fel mål och att man bör koncentrera sig på musiken (på det vis Linn gör) och inte på mätningar.

Som han säger där nånstans att Linn sysslar med att återge musiken på ett bra sätt. Underförstått så att musiken är trevlig (för människor som vill ha det "soundet").

Jag personligen vill dock inte ha färgning utan vill ha fram det som finns på skivan. Det är ju enda sätten man kan förvissa sig om att kunna få bra skivor att låta bra. En dålig skiva ska låta dålig annars har man inte en icke-färgande anläggning.. Problemet med detta är att många skivor är dåliga.. Men om vi ska kunna få bättre material krävs nog att vi har icke-färgande stereoprylar.

När det kommer till HiFi antar jag att man kan kalla mig Purist.. Detta är precis vad alla Linn-ägare anser sig vara också men de är uppenbart partiska till det egna märket.
Lite lustigt men jag tyckte aldrig Linn-människor var så extrema medan jag var en "medlem".
(observera här att jag gör en viss generalisering när jag säger "alla Linn-ägare")

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-25 18:50

angående "takt" och hur det förhåller sig till "ljuddebatter" och distorsion är inte helt klar över..

Jag har svårigheter att sätta "takt" i samma sammanhang som typiska klangfärgsresonemang. Det är en svår term att förklara och så vitt jag vet är det ingen som kan visa på hur den uppstår. Att det finns nåt som heter takt när det gäller musik är ju uppenbart men hur relaterar "takt" till ljuden som genereras?

LTS pratar om "hörbar färgning" men vad inkluderar detta? är det saker som "värme" "klang" etc elelr inkjluderar det även mera pseudoliknande termer som "takt" tex??
Jag har ofta suttit och jämfört apparater och varit den enda som hört uppenbara skillnader. Detta för att alla andra lyssnat på ljud medan jag "lyssnat" efter "takt" också. Det finns apparater som har samma upplevda klangfärg men har olika "taktkänsla". Vad beror detta på?

Jag nämnder en del iaktagelser jag gjort när det gäller LP kontra CD tex.. Linn anser att LP låter bättre (har bättre "taktkänsla"). LP har mer distorsion oftast (alltid?) så då kan man ju undra om "taktkänslan" kommer av distorsionen.
Spikes är ett annat exempel där alla Linn-användare är eniga om att spikes ger ett bättre ljud (mer "taktkänsla") medan man enkelt visar att högtalaren får ökad distorsion. Återigen ökad distorsion ökad "taktkänsla".
Ja jag vet inte som sagt..

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-25 18:54

lite kuriosa angående disskussionen.. den fyller 3 och en halv a4!! 8O tänkt om man skulle skriva ner all konversation man för under en dag.. vilken otrolig mängd text det skulle bli.. 8)

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 19:32

Kraniet skrev:LTS pratar om "hörbar färgning" men vad inkluderar detta? är det saker som "värme" "klang" etc elelr inkjluderar det även mera pseudoliknande termer som "takt" tex??
Jag har ofta suttit och jämfört apparater och varit den enda som hört uppenbara skillnader. Detta för att alla andra lyssnat på ljud medan jag "lyssnat" efter "takt" också. Det finns apparater som har samma upplevda klangfärg men har olika "taktkänsla". Vad beror detta på?

Färgning borde innefatta ALL förändring mot originalet, men jag har en känsla av att många lyssnar på klangfärg och inget annat. Rytm/takt/(upplevd)hastighet är ju sådana parametrar som många fortfarande inte tror kan ändras av en ljudanläggning.

När det gäller tex spikes har jag ingen klar uppfattning. Jag har hört enklare högtalare (Boston A40, typ) som helt klart låtit stabilare och tydligare på stativ med spikes. Jag har också hört högtalare som låtit väl så stabilt och tydligt placerade på ett hemgjort stativ bestående av kartongbitar monterade som ett kryss.

Tänk om det är helheten och anpassningen mellan olika komponenter som är det viktiga och inte principen för de enskilda apparaterna som är det viktiga???

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-25 19:37

Jag orkade inte läsa så mycket text, men drar mig inte för att komma med en liten komentar i alla fall:

Så länge som jag har läst MoLt (min enda egentliga kontakt med LTS) så har det inte varit mycket mätningar alls. Inte mer än i nogon komersiell HiFi-blaska. I något fall har man mätt andra saker (PD-95 där man fick se hur uselt legato link är, något som helt missades av braständare som High Fidelity och HiFi & Muzak).
Den stora skillnaden är att LTS är mer kritiska, mer hårda i sina bedömningar. Det spelar ingen roll om en apparat är "nästan bra". Lever den inte upp till dom höga kraven kommer den inte med i MoLt, alls, eller, som i PD-95s fall, sågas rakt av.

Linn ger jag personligen inte så mycket för i vissa avsenden, men anser samtidigt att dom verkar föredömliga i andra!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
mattepatte(removed)
Mr OT!

Inläggav mattepatte(removed) » 2004-09-25 19:43

Usch vad tråkigt
Fattar inte ens hur jag kunde förmå mig till att börja läsa och än mindre att jag gör ett inlägg.

Whisky stod det någonstans, men inte vilken sort :(
Inaktiverad användare!

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 19:46

mattepatte skrev:Usch vad tråkigt
Fattar inte ens hur jag kunde förmå mig till att börja läsa och än mindre att jag gör ett inlägg.

Whisky? Har du whisky hemma?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-25 20:13

mattepatte skrev:

Hade inte sovjet en U-båts typ som kallades för "whisky-klassen" av väst?

Edit: Det känns som vi har hamnat en liten, liten, aning OT redan...

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 20:26

Max_Headroom skrev:
mattepatte skrev:

Hade inte sovjet en U-båts typ som kallades för "whisky-klassen" av väst?

Edit: Det känns som vi har hamnat en liten, liten, aning OT redan...

OT(yg) förekommer ju både här och där, det är bara att "gilla läget" :-)

Men för att återgå till färgningens ädla konst, vad tycker ni andra? Är all färgning av ondo? Eller kan den kompensera för brister på andra håll i återgivningskedjan? Jag menar nu inte enkla linjära färgningar utan om mer komplexa förlopp som kan skapa illusionen av verklighet....

Någon?

/ B

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-09-25 21:41

Bill50x skrev:
Men för att återgå till färgningens ädla konst, vad tycker ni andra?
Är all färgning av ondo?

Ja, om den inte kan regleras i realtid, t.ex. med en knapp. En fungerande tonkontroll (finns knappt på någon komersiell apparat numera) är bra att ha för att kompensera dåliga inspelningar. För dom som lyssnar på akustiskmusik kan en stereoexpander vara av godo, också för att kompensera brister i inspelningen.

Eller kan den kompensera för brister på andra håll i återgivningskedjan?

Bättre att rätta till felet än att msakera det med ett nytt, troligen större.

Jag menar nu inte enkla linjära färgningar utan om mer komplexa förlopp som kan skapa illusionen av verklighet....

Jag tror att bästa sättet att skapa en illusion av verklighet är att förvränga den så lite som möjligt. Ibland kan det dock vara bra att kunna kompensera för fel som gjorts tidigare, alltså främst då dpliga inspelningar. Felen försvinner inte, men deras effekter kan göras mer uthärdliga.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 22:04

Max_Headroom skrev:Jag tror att bästa sättet att skapa en illusion av verklighet är att förvränga den så lite som möjligt.

Rätt! - och fel.
Rätt, därför att det handlar om att skapa en illusion om verklighet. Men hur långt man ska gå är förstås en annan fråga. Ta en Carlsson-högtalare som exempel. Förmedlar dom egenskaper i en inspelning som annars går förlorade, eller skapar dom en återgivning som låter realistisk oavsett vad som finns i inspelningen? Som tredje alternativ kan man förstås tänka sig att högtalarna samverkar med rummet på ett sådant sätt att en realistisk återgivning är möjlig...

Fel, därför att en så oförvrängd återgivning som möjligt kanske inte alls ger en illusion av verkligheten. "Oförvrängd återgivning" i betydelsen att inte förändra den signal som matas in i ett system jämfört med det som kommer ut.

Detta är inte lätt, och jag har inga enkla svar på frågan....

/ B

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-25 22:50

Har också funderat kring "ofärgad" återgivningskedja. Tänk om man uplever att man får "bättre" taktkänsla, bättre perspektiv i höjd/djup/bredd, "bättre" punktformighet, ljudet "släpper" från högtalarna/luftigare mm. Klart som f*n att det är en förvrängning eller?, låter det inte bättre? Är det inte bättre? Går det att mäta?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-25 23:04

JonasNilsson skrev:Har också funderat kring "ofärgad" återgivningskedja. Tänk om man uplever att man får "bättre" taktkänsla, bättre perspektiv i höjd/djup/bredd, "bättre" punktformighet, ljudet "släpper" från högtalarna/luftigare mm. Klart som f*n att det är en förvrängning eller?, låter det inte bättre? Är det inte bättre? Går det att mäta?

Intressant frågeställning. Att allt som låter som "bra naturligt ljud" är förvrängning. Då frågar man sig naturligtvis, vad är "korrekt" ljud? Det som låter tråkigt och onaturlig?

/ B

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-25 23:21

Lek med tanken att jag har en så pass transparent anläggning som möjligt (NAD 208, DCD-625 osv), och så byter jag ut NADén mot något annat. Jag hör klara skillnader, men inte "klassiska" färgningar som, mörkare/ljusare, mer/mindre bas-diskant. Mulligt mellanregister, diffus ljudbild osv, ni förstår vad jag menar. Det jag upplever som skillnad är just, luftigare, bättre stereoperspektiv i höjd/ljup/bredd, bättre punktformighet i röster, högtalarna "försvinner" i ljudbilden, närvaron/nerven hos musikerna känns mer osv. Alltså klassiska "förbättringar", knappast något man kan få för mycket av, men en klar skillnad mot referensen. Det är ungefär då som jag går vilse i Hi-Fi djungeln..... :wink: :D

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-25 23:24

Det finns ju alltid "tricks" som kan få ljuder som mer levande, eller med mer "djup". Efterklang, eko (rumslig klang), en höjning i diskant (detaljer), eller en viss del i basen (punch).

Att det upplevs som mindre tråkigt är ju en sak. Mer naturligt? Nja. Naturligheten skapas oftast av skickliga personer bakom spakarna vid själva inspelningstillfället.

Ex Proprius "Cantate Domino". Analogbruset hörs, javisst. Men själva "naturligheten" finns där redan.

Synd att det inte finns fler av den kvaliteten.

T

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-26 00:12

Ja men, kan man få för bra/mycket luftighet med bibehållet pespektiv :?: Kan stereopeskektivet bli för bra i höjd/bredd/ljup om den har bibehållen punktformighet :?: Kan man få för mycket närvarokänsla/nerv hos musikerna :?:

Användarvisningsbild
Thomas_A
Mätdoktorn

Inläggav Thomas_A » 2004-09-26 00:35

Jonas,

om man menar med "för mycket" i jämförelse med livesituationen, svar ja. Om man föredrar det över livesituationen eller inspelningssituationen, är en annan sak.

Ang. "punktformighet" vs. "diffusljud", så har det med delvis med högtalarnas spridningsegenskaper och interaktion med rummet att göra. Där kan man tvista om vilka egenskaper som är mer korrekt eller inte. En smalspridande högtalare eller hörlurar ger bättre detaljer/punktformighet/tydlighet som kanske föredras i en studio när man vill höra hur det är mixat. I en livesituation kanske det är mer av diffusljudet som karaktäriserar ljudet, varvid en bredstrålande högtalare kan låta närmare det man faktiskt upplever i en tilltänkt lyssningsloge (dvs reflexer från inspelningsrummet + reflexer från den egna "lyssningslogen").

Jag tror också höjd på ljudet är något som inte kan fysiskt återskapas i stereosystemet, utan det görs hos oss själva i viss mån. Bredd och djup finns dock där.

T

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-09-26 15:59

Ingen dålig diskussion det där. Orkade nästan igenom halva 8O ...

Detta med LTS, F/E-lyssning, färgningar etc. verkar ju ständigt vara på tapeten. Som jag ser det är det lätt att diskutera sönder hela konceptet. Meningsutbyte iall ära, men man kommer nog ganska snart till en punkt när man personligen måste bekanta sig med LTS på något sätt. Om man vill bli klokare alltså 8) .

Själv "bekantade" jag mig med LTS genom att köpa ett par Sentec PA 9 för en spottstyver. Prestandan hos de monoblocken är ju på sätt och vis ett mått på huruvida F/E-lyssning fungerar eller ej. Och med den måttstocken kan man ju lugnt konstatera att F/E-lyssning funkar j*vligt bra :wink: .

Om metoden sedan kan betraktas "vetenskaplig" är ju en annan femma. Reliabiliteten sägs ju vara starkt beroende av lyssningspanelen, men mig veteligen är väl denna ganska oförändrad vid testerna (panelen alltså :) ).

MVH

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-09-26 16:31

Mr_Ekan skrev:Om metoden sedan kan betraktas "vetenskaplig" är ju en annan femma. Reliabiliteten sägs ju vara starkt beroende av lyssningspanelen, men mig veteligen är väl denna ganska oförändrad vid testerna (panelen alltså :) ).

Jag skulle nog säga att metoden är mycket väl genomarbetad vetenskapligt. Lyssningen sker blint, dvs man låter i görligaste mån endast hörselintrycken avgöra utfallet. Man har ansträngt sig en hel del för att få till en last som är representativ för en någorlunda svårdriven högtalare.

Givetvis blir resultatet beroende av lyssnarpanelen, men det gäller ju alla lyssningstester. Generellt gäller nog att man får mer givande resultat om panelen är tränad att bedömma ljud i blindtest, något som LTS också verkar ha tagit på allvar, efter vad jag förstår. I vetenskapliga sammanhang skulle alternativet till lyssningstest vara att mäta med instrument, och det ger ju resultat ett steg bort ifrån det vi hör, men som är enklare att reproducera.

Lyssningstest har dock en mycket väl etablerad plats i vetenskapen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan

Inläggav Mr_Ekan » 2004-09-26 17:41

Jag har alltså ingen uppfattning i frågan om vetenskaplighet. Har nämligen inte läst min F/E-läxa så noga :? . Bara ett förtydligande alltså.

MVH

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-26 17:55

Svante skrev:Jag skulle nog säga att metoden är mycket väl genomarbetad vetenskapligt. Lyssningen sker blint, dvs man låter i görligaste mån endast hörselintrycken avgöra utfallet. Man har ansträngt sig en hel del för att få till en last som är representativ för en någorlunda svårdriven högtalare.

Givetvis blir resultatet beroende av lyssnarpanelen, men det gäller ju alla lyssningstester. Generellt gäller nog att man får mer givande resultat om panelen är tränad att bedömma ljud i blindtest, något som LTS också verkar ha tagit på allvar, efter vad jag förstår. I vetenskapliga sammanhang skulle alternativet till lyssningstest vara att mäta med instrument, och det ger ju resultat ett steg bort ifrån det vi hör, men som är enklare att reproducera.

Lyssningstest har dock en mycket väl etablerad plats i vetenskapen.

Så sant som det var skrivet. Ville bara påpeka att F/E-test kan definieras som ett helt vanligt A/B test där ett av alternativen är signalen före den gått in apparaten och det andra alternativet är efter den gått igenom apparaten. I övrigt skiljer sig inte de vetenskapliga hänsynstagandena från andra jämförande (blinda) lyssningtest (A/B) på någon punkt överhuvudtaget. Det finns förvisso tekniska överväganden om hur man skall ansluta apparaternas jord och vilka laster som kan diskuteras men dessa har inget att göra med de vetenskapliga principerna för testet.

Konstigt nog tror jag inte att vi skulle ha denna diskussion om det var bildåtergivning vi talar om. Om vi skulle ta och testa en antennförstärkare så tror jag att det flesta skulle inse att ett bra sätt att testa vore att ha två alternativ: antennsignalen direkt och antennsignalen via en dämpsats och antennförstärkaren (eller tvärtom). Sedan kunde man jämföra bilderna och se om det blev några förvrängningar via antennförstärkaren. Helst av allt skulle vi nog vilja ha två identiska bildskärmar framför oss så att vi kunde jämföra direkt, alternativt snabbt kunna "gläppa" mellan bilderna om uttrycket tillåts.

/Dahlqvist
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-09-26 18:46

Dahlqvist skrev:Konstigt nog tror jag inte att vi skulle ha denna diskussion om det var bildåtergivning vi talar om. Om vi skulle ta och testa en antennförstärkare så tror jag att det flesta skulle inse att ett bra sätt att testa vore att ha två alternativ: antennsignalen direkt och antennsignalen via en dämpsats och antennförstärkaren (eller tvärtom). Sedan kunde man jämföra bilderna och se om det blev några förvrängningar via antennförstärkaren. Helst av allt skulle vi nog vilja ha två identiska bildskärmar framför oss så att vi kunde jämföra direkt, alternativt snabbt kunna "gläppa" mellan bilderna om uttrycket tillåts.
/Dahlqvist

I det fallet som du skisserar krävs det att du befinner dig någonstans där det inte behövs någon antennförstärkare. Dvs att du verkligen har alternativet med respektive utan antennförstärkare. Det kravet är förstås inte speciellt svårt att uppfylla.

Om du däremot tittar på en redan antennförstärkt signal, och adderar ytterligare en antennförstärkare, då får du en situation som påminner om LTS f/e-test. Och då gäller återigen att du endast kan se om den testade antennförstärkaren är sämre eller (som bäst) lika bra som den befintliga (=referensen). Du kan tex svårligen se om testobjektet har lägre upplevd brusnivå än referensen, eftersom den alltid ligger inkopplad i kedjan. Jag skrev upplevd, för du kan naturligtvis alltid mäta en brusnivå....

Den ideala situationen du skisserar när det gäller antennförstärkare, kan bara aktualiseras den dag det kommer tex en förförstärkare som kan driva högtalare direkt. Möjligen kan man tänka sig att lyssna på en cd-spelare kopplad direkt till ett slutsteg eller med en förförstärkare emellan. Det blir ungefär samma sak...

/ B

Användarvisningsbild
JonasNilsson

Inläggav JonasNilsson » 2004-09-26 19:32

Konstigt nog tror jag inte att vi skulle ha denna diskussion om det var bildåtergivning vi talar om.

Tror jag nog. Jag har alltid gillat Sony´s Trinitonrör framför Philips. Medans flera av mina vänner säger tvärtom. Sony´s extrema ljup och kontrastrika bild mot Philips varmare ton. Problemet kvarstår hela tiden, referensen.....alltså verkligheten. Monsters Inc kan vara klurig :wink:, Matrix och Sagan om ringen också. Svårt att säga vad källan/referensmaterialet har använt för filter bildbehandlingsprogram osv.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-26 19:52

Bill50x skrev:Om du däremot tittar på en redan antennförstärkt signal, och adderar ytterligare en antennförstärkare, då får du en situation som påminner om LTS f/e-test. Och då gäller återigen att du endast kan se om den testade antennförstärkaren är sämre eller (som bäst) lika bra som den befintliga (=referensen). Du kan tex svårligen se om testobjektet har lägre upplevd brusnivå än referensen, eftersom den alltid ligger inkopplad i kedjan. Jag skrev upplevd, för du kan naturligtvis alltid mäta en brusnivå....

Den ideala situationen du skisserar när det gäller antennförstärkare, kan bara aktualiseras den dag det kommer tex en förförstärkare som kan driva högtalare direkt. Möjligen kan man tänka sig att lyssna på en cd-spelare kopplad direkt till ett slutsteg eller med en förförstärkare emellan. Det blir ungefär samma sak...

/ B

Jag tror faktiskt.se jag ångrar mitt exempel eftersom det tydligen inbjöd till felaktiga analogier. Det var menat som ett exempel för att att visa att f/e-test med snabba omkopplingar inte borde vara något konstigt. för att kontrollera signalbehandlingen hos exempelvis en förstärkare. Jag vet för lite om hur en tv-mottagare reagerar på förändringar i signalkvalitet för att dra analogin vidare. Däremot tycker jag nog inte att det spelar någon större roll om man har en eller två antennförstärkare för liknelsen. Kedjan från den filmade händelsen är redan ganska lång (och okänd) innan den når våra antenner. Men som sagt, det var nog inte någon bra liknelse.

Slutsatserna "tillbaka" från analogin blev alltså inte korrekta. Man kan mycket väl detektera ljudåtergivandeapparater som är mer "transparenta" med de som är mindre "transparenta", även om det finns gränser. Det är precis det som skett under LTS tester. Man kan inte säga att felen hos apparaten nödvändigtvis "drunknar" i tidigare apparaters fel (möjligen med undantag av brusnivå) eftersom felen adderas till den befintliga signalen. Det skall låta "lika" helt enkelt, vare sig man spelar audiofilinspelningar eller Clawfinger och oavsett vad som har hänt i kedjan fram till testapparaten. (Olika signaler kan dock var mer eller mindre utslagsgivande, beroende på vilka typer av fel man försöker avslöja.)

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2004-09-27 03:23

Att F/E testen skulle vara vetenskapligt uppbyggd och uppfylla vissa krav tvekar jag inte ett dugg om. Däremot är nyttan av den för mig ytterligt tveksam. Att använda en mer realistisk konstlast för att redovisa kuber etc är ju bra. Men att välja förstärkare utifrån nån tandemkoppling är för mig helt otänkbart.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-27 08:25

Jag har grunnat lite mer på detta med "referensen" i ett f/e-test. Jag har aldrig varit särskilt bekväm med att benämna insignalen i ett f/e-test för "referensen" eftersom det är lätt att tänka på en annan apparat, närmare bestämt apparaten i ledet före. Det leder lite fel tycker jag. Vad man kan säga är att testet är beroende av insignalens egenskaper för att avslöja fel hos testobjektet. Om vi t.ex. är ute efter att upptäcka brus kan den var dumt att använda en brusig signal, t.ex. rosa brus. En bättre idé är då kanske att inte använda någon signal alls eller någon ohörbar signal så att inte apparaterna minskar bruset på konstgjord väg genom att helt sonika stänga av sig själva. Men om man är ute efter att hitta bredbandiga tonkurvefel kan det vara bra att lyssna på extremt bredbandiga signal, t.ex. brus! Testet är alltså beroende av insignalens egenskaper. En slutsats är att det är viktigt att man börjar i "rätt ände", dvs. framifrån och bakåt i kedjan om man använder f/e-lyssning som metod för att ha så god kontroll som möjligt över den signal som går in till nästa steg i kedjan.

Sannolikheten för att en apparat som inte kunnat detekteras i ett f/e-test skall upptäckas i ett annat torde minska om övriga komponenter i det inledande testet är så transparenta som möjligt. Ju sämre den övriga kedjan är, desto lägre giltighet för andra situationer. Mot bakgrund av de resultat som redovisats i MoLt är det dock helt klart möjligt att med f/e-test detektera exempelvis ett slutsteg som är bättre än det slutsteg som används i övriga kedjan, bl.a. genom att lasta ned testobjektet hårdare än det slutsteg som driver högtalarna. Dock måste man nog acceptera att systemutveckling kräver ett visst mått av iteration där systemet undan för undan blir bättre och bättre.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2004-09-27 09:01

fast grejjen med F/E lyssning är väl att det inte spelar nån roll vilken anläggningan man utför testet i eftersom man lyssnar på skillnader mellan i och ur koppling. Man lyssnar ju inte på systemet som sådant.
Samma sak gäller A/B testerna som jag brukar göra (som ursprungligen kommer från Linn) där jag hela tiden koncentrerar mig på skillnader mellan apparaterna och inte hur de låter i sig själva.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare

Inläggav DQ-20 » 2004-09-27 09:24

Kraniet skrev:fast grejjen med F/E lyssning är väl att det inte spelar nån roll vilken anläggningan man utför testet i eftersom man lyssnar på skillnader mellan i och ur koppling. Man lyssnar ju inte på systemet som sådant.
Samma sak gäller A/B testerna som jag brukar göra (som ursprungligen kommer från Linn) där jag hela tiden koncentrerar mig på skillnader mellan apparaterna och inte hur de låter i sig själva.

Jag tror det mycket är en fråga om allmängiltighet. Om man inte hör en apparat i ett f/e-test i ett visst system så gör man inte det. Men resultaten gäller i strikt mening endast denna anläggning med de testsignaler som användes. En annan anläggning eller andra testsignaler kanske skulle ha givit ett annat utslag. För att resultaten skall vara överförbara till andra anläggningar (och andra insignaler) är det bra om man kan uppfylla krav som är så höga så att det räcker för de flesta situationer.

/Dahlqvist
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi