Moderator: Redaktörer
overture skrev:Folk somnar ju enligt uppgift vid spelning runt 110 dB på det här forumet så jag börjar undra vad som är mitt problem.
MagnusÖstberg skrev:Jag har kraftiga sömnrubbningar och kroppen stänger av ibland när den känner sig avslappnad och harmonisk - sömn.
Medvetslös och medvetslös, men är ljudet fullständigt upplevt naturligt och utan negativ rumspåverkan så upplevs det faktiskt inte särskillt påfrestande - eller ens starkt för mig.Flint skrev:MagnusÖstberg skrev:Jag har kraftiga sömnrubbningar och kroppen stänger av ibland när den känner sig avslappnad och harmonisk - sömn.
Så ljudnivåer under 110dB gör dig medvetslös? För mig är det nog snarare tvärs om.
overture skrev:Ibland när man läser trådar verkar det som om man behöver 700W för att kunna lyssna på ngn musik över huvud taget. Jag har ett litet klent slutsteg på ca 200W som faktiskt har dioder som visar när det klipper.
Jag har hitills inte fått dessa dioder att blinka till.
För att försöka få koll på hur högt jag spelade laddade jag ner en iPhone app som visar SPL A och C vägt. Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB. Sen tycker jag det är jobbigt att sitta kvar.
Är jag konstig? Folk somnar ju enligt uppgift vid spelning runt 110 dB på det här forumet så jag börjar undra vad som är mitt problem. Jag verkar ju spela jättesvagt och verkar inte alls behöva så många Watt.
(utrustning: ino i16s/px2, 200 Watts cambridge 840 slutsteg, resp 500W icepower till basarna i mono)
overture skrev:Ibland när man läser trådar verkar det som om man behöver 700W för att kunna lyssna på ngn musik över huvud taget. Jag har ett litet klent slutsteg på ca 200W som faktiskt har dioder som visar när det klipper.
För att försöka få koll på hur högt jag spelade laddade jag ner en iPhone app som visar SPL A och C vägt. Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB. Sen tycker jag det är jobbigt att sitta kvar.
Är jag konstig? Folk somnar ju enligt uppgift vid spelning runt 110 dB på det här forumet så jag börjar undra vad som är mitt problem. Jag verkar ju spela jättesvagt och verkar inte alls behöva så många Watt.
(utrustning: ino i16s/px2, 200 Watts cambridge 840 slutsteg, resp 500W icepower till basarna i mono)
+1Strmbrg skrev:Äh, lyssna du som du vill lyssna.
overture skrev: Har hitills inte fått ngn peak högre än 90 dB. Sen tycker jag det är jobbigt att sitta kvar.
Eller väggfärgen?Objektivisten skrev:Kanske dåliga kablar?
subjektivisten skrev:Svante, hur stor skillnad blir det mellan vanligt modernt rum med kala väggar, parkett mm och ett mycket väldämpat rum? Snackar vi skillnader på 6 dB när man sitter 3-4 meter ifrån?
Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
En mekanisk equalizer kan man väl kalla rumsdämpningen?
Men, man kanske även bör betrakta efterklangsaspekten och tonkurveaspekten som åtskilda?
MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Hur mycket effekt drar dina 30w rörslutsteg på tomgång?
Svante skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
En mekanisk equalizer kan man väl kalla rumsdämpningen?
Men, man kanske även bör betrakta efterklangsaspekten och tonkurveaspekten som åtskilda?
Om du med energisynpunkt menar miljösynpunkt så är det en fjutt i rymden. Man belyser det nog enklast med ett räkneexempel.
Om vi tar ett statiskt ljud med ljudnivån 100 dB så motsvarar det en ljudintensitet på 0,01 W/m². Säg att rummets väggar har en yta på 100 m² så är det totalt 1 W ljudeffekt som vi värmer väggarna med.
Så själva ljudet är inget större energislöseri.
Däremot så har högtalare och förstärkare ganska dålig verkningsgrad, och värmen som utvecklas i en förstärkare eller högtalare kan anses bidra till energislöseriet på ett icke försumbart sätt. Idag jagar man ju tom laddare till telefoner osv.
Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Om du vet svaret så kan du väl skriva det i stället.
Strmbrg skrev:Man åstadkommer ett fel, som i ett senare steg skall korrigeras bort.
Det vore bättre att inte åstadkomma felet.
Almen skrev:Strmbrg skrev:Man åstadkommer ett fel, som i ett senare steg skall korrigeras bort.
Det vore bättre att inte åstadkomma felet.
Du tänker att man borde bygga rummet rätt från början? Jo, man kan ju bygga alla hus och lägenheter med minst ett rum som är optimerat för lyssning utan basresonanser och förstörande efterklang. Men det kanske inte är alla som är villiga att betala för det?
Strmbrg skrev:Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Jag tror att de drar 175 watt konstant.
Det är absolut inte en vettig lösning det heller.
Nu är jag ju inte ute efter att vinna diskussioner eller så, utan enbart efter att föra resonemang, utan aspekter på prestige eller att snacka omkull någon.
Varför skulle jag veta det?Svante skrev:MagnusÖstberg skrev:Strmbrg skrev:Det borde väl - ur energisynpunkt - vara vettigt att hitta en lösning där man inte öser ut en massa ljudenergi i rummet, för att sedan direkt omvandla den till värme?
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], MPE och 85 gäster