EKK varför?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

EKK varför?

Inläggav adagio » 2010-07-21 12:25

Hej har sökt, det finns helt enkelt för många trådar där EKK nämns för att orka skumma i genom allt, därför startar jag en ny.
Håller på att jämföra EKK med Nordost Frey eftersom den ska termineras om till Biwire, behövde ha en annan högtalarkabel under tiden.
Jag har iofs blivit rekomenderad EKK tidigare men varit skeptisk, jag måste säga att jag är förvånad. Den låter faktiskt riktigt bra rent klangmässigt särskilt i mellanregistret, det jag saknar är lite luftighet, texturer och mer botten.

Vilka är de elektriska egenskaper som gör att många anser att EKK är den bästa högtalaren, vilka ljudmässiga egenskaper är det som förespråkarna gillar.

Att den är bra prismässigt behöver ej nämnas.

Låt höra nu.

Användarvisningsbild
Tengil

Re: EKK varför?

Inläggav Tengil » 2010-07-21 13:11

adagio skrev:Hej har sökt, det finns helt enkelt för många trådar där EKK nämns för att orka skumma i genom allt, därför startar jag en ny.
Håller på att jämföra EKK med Nordost Frey eftersom den ska termineras om till Biwire, behövde ha en annan högtalarkabel under tiden.
Jag har iofs blivit rekomenderad EKK tidigare men varit skeptisk, jag måste säga att jag är förvånad. Den låter faktiskt riktigt bra rent klangmässigt särskilt i mellanregistret, det jag saknar är lite luftighet, texturer och mer botten.

Vilka är de elektriska egenskaper som gör att många anser att EKK är den bästa högtalaren, vilka ljudmässiga egenskaper är det som förespråkarna gillar.

Låt höra nu.

Jag vet inte hur den funkar för andra högtalare, men jag vet att i inohögtalare så är ekk inräknad i konceptet, beroende på hur långa kablar som behövs så finns det olika ekk-lösningar som innebär så liten påverkan som möjligt.

Vh Christer

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-21 13:11

Enkardelig, mekaniskt stabil.
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-07-21 14:02

MagnusÖstberg skrev:Enkardelig, mekaniskt stabil.

Och smidig som ett järnrör. Ful också.

/ B

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-07-21 14:10

Tycker att det kan bli väldigt snyggt.
Dvs diskret.
Bild
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-07-21 15:28

adagio skrev:Håller på att jämföra EKK med Nordost Frey eftersom den ska termineras om till Biwire,

Varför biwire?
Så här skriver Lavardin om biwire:
Bi-cabling speakers implies using double quantity of cable. Now, if one pays attention to cabling, this implies one is aware that cabling can reduce musical quality.
To be logical, if one want to, everything must be done to reduce the quantity and the lenght of cable between amplifier and speakers.
Cables manufacturer's marketing now explains that if two cables are used instead of one, each one will see a lower charge, thus will behave a better way. We do not share this point of view. To our point of view, the signal will receive two times more pollution.
In a very high quality system, doubling the cables doubles the problems and can clearly be heard : loss of details, nuances, micro dynamic ....Thus the sound will appear more punchy but also poorer...
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

adagio

Inläggav adagio » 2010-07-21 17:17

Varför? Bra fråga. Jag har alltid varit av åsikten att det är bättre att lägga dubbla pengen på en bra kabel än dubbel uppsättning för samma peng.
Vidare är det ofta så att de flesta högtalare inte har separata filter ändå, då är dubbla terminaler mest spel för gallerierna.
I mitt fall så har mina nya högtalare separata filter, dvs en normal ingång, användes den måste man ha en bygel mellan högnivå och lågnivåingången vilket innebär tre kontaktytor istället för en direktkontakt.
Bygeln anses av mig och många andra vara en liten ljudförstörare. Eftersom NO FRey i grunden är både en vanlig och biwirehögtalarkabel var jag tvungen att exprimentera vilket ledde till att jag iaf i denna kombo föredrog biwire.
Vanlig koppling med bygel lite mer pang på rödbetan, medan biwire erbjuder lite bättre överblick över ljudbilden, lite större och mäktigare.
Rätt eller fel? Snarare en fråga om smak.
Jag tycker nog att om man är medveten om vad man gör kan prova lite olika uppkopplingar, enl mig är det viktigt att man inte blandar olika högtalarkablar vid biwire, det kan nog iofs låta bra men det bidrar med en massa konstigheter precis som du skriver.

eriken

Inläggav eriken » 2010-07-21 18:33

Av nyfikenhet av vad biwiring kunde göra så testade jag detta då jag ägde ett par b&w som gick att biwira. Jag upplevde det som att det blev lite större och öppnare men på bekostnad av att det blev tunnare och mindre kropp i ljudet.

Samma sak med ett par elac fs137. Det har alltid slutat med singlewire i slutändan just pga ett ljusare/slankare och lyssningströttande ljud utan samma kropp och fyllighet som single bjöd på. Det var iaf mina intryck av det hela..

Båda gångerna användes EKK.

Men troligen så svara olika konstruktioner olika på biwire.

Jag har läst lite om att biwira här på faktiskt och tror nog att det finns ett par trådar om detta. Tror det avråddes från biwire också pga att det gav en del problem och gjorde mera skada än nytta (tror att det gavs fakta också på varför det var dåligt om jag inte minns galet). Sen så är det ju dubbelt så mycket kabel också (dubbelt så dyrt)..

Men gillar du ljudet med biwire framför single så är det ju bara att använda det. Låter det bra (i längden) så är det bara att va glad och spela på.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-21 21:44

Edit: Biwire kan inbland göra att musiken blir lättare att följa.
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 16:22, redigerad totalt 3 gånger.
Odogmatisk sekt- granskare

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-21 22:42

adagio skrev:Hej har sökt, det finns helt enkelt för många trådar där EKK nämns för att orka skumma i genom allt, därför startar jag en ny.

Låt höra nu.

Den sk. skineffekten har ingen relevans inom det hörbara ( och över) området och sk. OFC-"syrefri" koppar har alla kopparkablar inklusive EKK.

Att ledarna + - i EKK sitter nära varandra betyder att kabeln inte kommer att ha något diskantfall inom det hörbara området.

Bäst är ändå att lyssna på ljudet- blir det bättre ?
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 16:24, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-22 01:32

Richard skrev:

Låt höra nu.

1. Enkardelig, fri från distorsion som uppstår i alla mångtrådiga kablar.

Nja, vet du det? Om jag kommer ihåg historien rätt så går enkardelighetsrekommendationen tillbaka till ett experiment som Ingvar gjorde, där han plockade ut spänningsfallet över kabeln. Där lyckades han påvisa distorsion i en eller några flerkardeliga kablar, men han var själv ytterligt tveksam till om distorsionen var så kraftig att den kunde bli hörbar under normala driftsförhållanden. Enkardelighetsrekommendationen är ett sätt att undvika en potentiell felkälla, men mig veterligen så har ingen visat att flerkardelighet är ett reellt (läs hörbart) problem vid normal inkoppling.

Richard skrev:2. Snäll last för förstärkaren- speciellt i jämförelse med många mycket dyra kablar där förstärkaren ibland oscillerar vid användandet.

Mja, då ska den väl ha den där RC-burken i högtalaränden också? Och den burken har ju samma verkan på andra kablar. Eller menar du den låga induktansen som man får om man korskopplar en fyrledare?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-22 09:00

Edit: det enklaste är att lyssna, både på ekk och på andra kablar och sedan välja vad man gillar.
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 16:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-07-22 09:11

Vilken EKK har du kört? Låter som du testat något för klent för sin längd.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-07-22 10:27

Richard skrev:Problem kan det ju bli med tex. litzkablar där alla ledare är extremt nära varandra. ( Tex LTS "superkabel" ). Då behövs konjugatlänken.

Nja, i en Litz-kabel ligger de väl längre i från varandra? De enskilda kardellerna är ju isolerade. En flerkardellig kabel har ju de oisolerade ledarna i direkt kontakt med varandra.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-07-22 10:44

tjae varför inte?
lätttilgänglig bra pris
gör sitt jobb
eller var den för billig och oflashig
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-22 10:48

RogerGustavsson skrev:
Richard skrev:Problem kan det ju bli med tex. litzkablar där alla ledare är extremt nära varandra. ( Tex LTS "superkabel" ). Då behövs konjugatlänken.

Nja, i en Litz-kabel ligger de väl längre i från varandra? De enskilda kardellerna är ju isolerade. En flerkardellig kabel har ju de oisolerade ledarna i direkt kontakt med varandra.

Nej, jag menade litzkablar ( individuellt isolerade koppartrådar ) där + och - ligger väldigt nära varandra.

Användarvisningsbild
U1

Inläggav U1 » 2010-07-22 13:44

Richard skrev:
Med bi-wiring får du fasfel som beror på att förstärkaren "ser" olika belastningar genom kablarna. Ett diskantelement har en helt annan belastning än ett baselement.*

Hur skulle förstärkaren på något vis kunna "se" detta?

adagio

Inläggav adagio » 2010-07-22 13:55

Nu har jag provat alla möjliga kopplingar, bla kört EKK i flera dygn.
Måste säga att man tröttnar på Biwire efter ett tag, den direkta kopplingen är att föredra trots fler kontaktpunkter, mer direkt pang på och mer korrekt coherence helt klart. Men byglarna måste bort, provade med EKK-byglar vilket tog bort en antydan till råhet som orginalbyglarna erbjöd. Kanske inbilning.
Nuvarande konfig med sk shotgunterminering på NO frey med EKKjumpers får tjänstgöra tillsv.

EKK är faktiskt den bästa budgetkabel jag hört, man får allt som man kan begära mer eller mindre gratis. Men det finns ytterligare lite mer väljud att hämta om man orkar bry sig eller ids betala massor av pengar :oops: .

Bild
Nordost Frey i Shotgunterminering
Bild
De vita magnepanerna

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-22 16:44

adagio skrev:
EKK är faktiskt den bästa budgetkabel jag hört, man får allt som man kan begära mer eller mindre gratis. Men det finns ytterligare lite mer väljud att hämta om man orkar bry sig eller ids betala massor av pengar :oops: .

Fin anläggning du har !
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 16:26, redigerad totalt 1 gång.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-22 16:53

Edit: biwiring gör att basgångarna blir lättare att följa.
Senast redigerad av Richard 2013-04-20 16:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2010-07-22 17:44

Jag gillar bordet, är det ett äkta Noguchi?

adagio

Inläggav adagio » 2010-07-22 18:33

Vi gillar också Noguchi men vi hade inte lust att lägga ut den summan innan semestern, hittade en riktigt bra kopia, alla dimensioner stämmer exakt. Det som saknas är signaturen i glaset, den är så exakt i form och dimensioner att möbelfirman blivit kontaktade av en advokatfirma som berättade att de var tvugna att avbeställa sin bestälning och sluta sälja, vi köpte detta enda ex till ett helt OK pris. Lite som EKK vs Nordost, nejvars. Vi gav 5000 kr i stället för det tredubbla.
Det finns andra inte lika bra kopior som kosta ca 3000, dom ville ha 6500 men jag sa att det skulle jag aldrig betala för en kopia och att dom ändå inte hade någon nytta av detta ex eftersom dom inte skulle kunna sälja fler-Ni får 5000. OK sa dom.
Senast redigerad av adagio 2010-07-22 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-07-22 18:52

Richard skrev:Men varför använda en kabel som är tekniskt sämre ( flerkardeligt ) om möjligheten att använda en tekniskt bättre kabel finns ? Till samma kostnad dessutom ?
Dock är ju EKK rätt styv och allmänt otymplig.

Hehe, där svarade du väl själv på frågan. Otympligt och av naturliga skäl tål en enkardelig tråd inte lika många böjningar.

Richard skrev:Konjugatlänk på högtalareterminalerna ( eller innanför ), avsett för själva kabeln gör ju att alla kablar utgör en ( teoretiskt i vart fall )lättare last för förstärkaren.

RC-länken som används i högtalarsammanhang är inte en konjugatlänk. Den är en avslutning, dvs R ska vara samma som kabelns karaktäristiska impedans. Kondensatorn sitter där för att koppla bort R vid låga frekvenser, där den inte behövs.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-22 19:08

Svante skrev:
RC-länken som används i högtalarsammanhang är inte en konjugatlänk. Den är en avslutning, dvs R ska vara samma som kabelns karaktäristiska impedans. Kondensatorn sitter där för att koppla bort R vid låga frekvenser, där den inte behövs.

Prexis. 8)

...en avslutning som gör att kabeln inte blir missanpassad så att den karakteristiska impedansen vid mycket höga frekvenser inte utgör en svår last för den drivande förstärkaren. :wink:

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-22 20:33

typ inte en konjungatlänk alltså..
Jag saknar dig.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2010-07-22 20:36

Om man inte vill ha EKK tycker jag Audioquests billiga med solida kardelar, men i "Litz"(?) snurrning låter väldigt bra, Type 4 tror jag den heter och kostar kanske 60-70 kr metern. Lite smidigare än EKK och går att få färdigterminerade om man vill.

Läser man och bryr sig om tester så är dessa konstanta "budgetfavoriter" bland testare också

Användarvisningsbild
Panelguy

Inläggav Panelguy » 2010-07-22 21:41

Jag är väldigt nöjd med mina Litzkablar till MG3.6. Robert Harley ansåg dessa AQ Argent vara betydligt bättre än de billigare AQ och nästan i klass med top-of-the-line kabeln Dragon. Har stått sig bra i jämförelse med dyrare kablar.
"We can hear everything we measure, but we can't measure everything we hear”

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2010-07-23 08:37

Richard skrev:
Svante skrev:

Prexis. 8)

...en avslutning som gör att kabeln inte blir missanpassad så att den karakteristiska impedansen vid mycket höga frekvenser inte utgör en svår last för den drivande förstärkaren. :wink:

Det är inte den karakteristiska impedansen som är problemet utan det faktum att kabeln ser ut som en kortslutning vid den frekvens som motsvarar en kvarts våglängd i kabeln.
- Militant slacker

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-07-23 09:00

patjoh skrev:Om man inte vill ha EKK tycker jag Audioquests billiga med solida kardelar, men i "Litz"(?) snurrning låter väldigt bra, Type 4 tror jag den heter och kostar kanske 60-70 kr metern. Lite smidigare än EKK och går att få färdigterminerade om man vill.

Läser man och bryr sig om tester så är dessa konstanta "budgetfavoriter" bland testare också

Det lät ju intressant.

Nästan samma estetiska resultat kan göras med strippad EKK ( där det tjocka vita höljet tagits bort ) och en smal tygstrumpa träs över kabeln.
Eriken hade gjort en sådan vid lyssningstestet, och det var både snyggt och mindre otympligt än "vanlig EKK" 1,5 kvmm.
Tygstrumpan kunde visst köpas hos svalander.
+ och - blir med detta hölje tätt sammanpressade, precis som det ska vara.

Om man kan köpa en audioquest för hyfsad penning så slipper man ju besväret att tillverka en smidig kabel själv.

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2010-07-23 09:06

....och så kan man fundera på vad det är som missas med att ta bort den vita gosiga krammassan runt kabeln... :D
Jag saknar dig.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi