Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Hej har sökt, det finns helt enkelt för många trådar där EKK nämns för att orka skumma i genom allt, därför startar jag en ny.
Håller på att jämföra EKK med Nordost Frey eftersom den ska termineras om till Biwire, behövde ha en annan högtalarkabel under tiden.
Jag har iofs blivit rekomenderad EKK tidigare men varit skeptisk, jag måste säga att jag är förvånad. Den låter faktiskt riktigt bra rent klangmässigt särskilt i mellanregistret, det jag saknar är lite luftighet, texturer och mer botten.
Vilka är de elektriska egenskaper som gör att många anser att EKK är den bästa högtalaren, vilka ljudmässiga egenskaper är det som förespråkarna gillar.
Att den är bra prismässigt behöver ej nämnas.
Låt höra nu.
adagio skrev:Håller på att jämföra EKK med Nordost Frey eftersom den ska termineras om till Biwire,
Bi-cabling speakers implies using double quantity of cable. Now, if one pays attention to cabling, this implies one is aware that cabling can reduce musical quality.
To be logical, if one want to, everything must be done to reduce the quantity and the lenght of cable between amplifier and speakers.
Cables manufacturer's marketing now explains that if two cables are used instead of one, each one will see a lower charge, thus will behave a better way. We do not share this point of view. To our point of view, the signal will receive two times more pollution.
In a very high quality system, doubling the cables doubles the problems and can clearly be heard : loss of details, nuances, micro dynamic ....Thus the sound will appear more punchy but also poorer...
adagio skrev:Hej har sökt, det finns helt enkelt för många trådar där EKK nämns för att orka skumma i genom allt, därför startar jag en ny.
Håller på att jämföra EKK med Nordost Frey eftersom den ska termineras om till Biwire, behövde ha en annan högtalarkabel under tiden.
Jag har iofs blivit rekomenderad EKK tidigare men varit skeptisk, jag måste säga att jag är förvånad. Den låter faktiskt riktigt bra rent klangmässigt särskilt i mellanregistret, det jag saknar är lite luftighet, texturer och mer botten.
Vilka är de elektriska egenskaper som gör att många anser att EKK är den bästa högtalaren, vilka ljudmässiga egenskaper är det som förespråkarna gillar.
Låt höra nu.
Richard skrev:adagio skrev:Hej har sökt, det finns helt enkelt för många trådar där EKK nämns för att orka skumma i genom allt, därför startar jag en ny.
Låt höra nu.
1. Enkardelig, fri från distorsion som uppstår i alla mångtrådiga kablar.
Richard skrev:2. Snäll last för förstärkaren- speciellt i jämförelse med många mycket dyra kablar där förstärkaren ibland oscillerar vid användandet.
Richard skrev:Problem kan det ju bli med tex. litzkablar där alla ledare är extremt nära varandra. ( Tex LTS "superkabel" ). Då behövs konjugatlänken.
RogerGustavsson skrev:Richard skrev:Problem kan det ju bli med tex. litzkablar där alla ledare är extremt nära varandra. ( Tex LTS "superkabel" ). Då behövs konjugatlänken.
Nja, i en Litz-kabel ligger de väl längre i från varandra? De enskilda kardellerna är ju isolerade. En flerkardellig kabel har ju de oisolerade ledarna i direkt kontakt med varandra.
adagio skrev:
EKK är faktiskt den bästa budgetkabel jag hört, man får allt som man kan begära mer eller mindre gratis. Men det finns ytterligare lite mer väljud att hämta om man orkar bry sig eller ids betala massor av pengar.
Richard skrev:Men varför använda en kabel som är tekniskt sämre ( flerkardeligt ) om möjligheten att använda en tekniskt bättre kabel finns ? Till samma kostnad dessutom ?
Dock är ju EKK rätt styv och allmänt otymplig.
Richard skrev:Konjugatlänk på högtalareterminalerna ( eller innanför ), avsett för själva kabeln gör ju att alla kablar utgör en ( teoretiskt i vart fall )lättare last för förstärkaren.
Svante skrev:
RC-länken som används i högtalarsammanhang är inte en konjugatlänk. Den är en avslutning, dvs R ska vara samma som kabelns karaktäristiska impedans. Kondensatorn sitter där för att koppla bort R vid låga frekvenser, där den inte behövs.
Richard skrev:Svante skrev:
RC-länken som används i högtalarsammanhang är inte en konjugatlänk. Den är en avslutning, dvs R ska vara samma som kabelns karaktäristiska impedans. Kondensatorn sitter där för att koppla bort R vid låga frekvenser, där den inte behövs.
Prexis.![]()
...en avslutning som gör att kabeln inte blir missanpassad så att den karakteristiska impedansen vid mycket höga frekvenser inte utgör en svår last för den drivande förstärkaren.
patjoh skrev:Om man inte vill ha EKK tycker jag Audioquests billiga med solida kardelar, men i "Litz"(?) snurrning låter väldigt bra, Type 4 tror jag den heter och kostar kanske 60-70 kr metern. Lite smidigare än EKK och går att få färdigterminerade om man vill.
Läser man och bryr sig om tester så är dessa konstanta "budgetfavoriter" bland testare också
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 13 gäster