Ledararean på högtalarkablar? Och några andra frågor.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Ledararean på högtalarkablar? Och några andra frågor.

Inläggav adagio » 2010-08-17 14:26

Vad är det för parametrar som påverkas av ledararean på en högtalarkabel?

Kan man se högtalarkabeln som en strömledare snarare än signalledare?

När man ökar avståndet mellan + o- ledarna ökas kapasistansen?
Om kapasistansen ökar minskar diskanten eller ökar basen i nivå?

Induktansen påverkas av vad och är den relevant?

Impedansen tilsammans med högtalarens impedans påverkar det förstärkaren?

Är det viktigt med skärm på en högtalarkabel? Påverkar skärmen signalen på fler sätt annat än att RFstrålningen minskas?

Bör skärmen anslutas? Och i så fall var o hur?

Isoleringen påverkar ju bla resistansen och distortion eller?
Det finns ju en hel del konsensus kring att tex teflon är bättre än PVC i teorin, stämmer det i praktiken?

Geometrin påverkar bla störkänslighet, är det andra parametrar som förändras av att tex tvinna ledare eller låta dom löpa paralellt?
Kan det bli för brant tvinning?

Kopparens renhet och kristallstruktur är väl mer en trosak även om det går att mäta?

Användarvisningsbild
conny_a

Inläggav conny_a » 2010-08-17 19:01

Många frågor ... kanske vore trevligt med en kort bakgrund? Vad är det du tänker på? eller det kanske bara är kabelfrågor i största allmänhet?

För egen del brukar jag bara titta på induktans, kapacitans och resistans hos en kabel och ta en kabel som har låg induktans, låg resistans och hyfsat låg kapacitans - ungefär i den prioriteringsordningen.

Vad är låg induktans? Om man tänker att högtalaren är på 8 ohm vid 10kHz och kabelns induktans är 120uH, dvs ganska högt, då blir serieimpedansen i kabeln nära 8 ohm också ... vilket innebär att kabeln dämpar signalen med en faktor 2. Inte bra.

Låg resistans? Sådär 100mohm är rätt ok.

Kapacitansen är jag inte så bekymrad om då mina ESL:er redan är kapacitiva så det räcker. Det gäller att hålla nere induktansen.

Skärmning av högtalarkablar känns som överkurs så länge som förstärkarimpedans eller högtalarimpedans är låga. Det går oftast inte att uttala sig generellt om skärmning då det beror på vad det är för störning man har att göra med.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2010-08-18 12:34

Finns nog en del trådar i ämnet sedan tidigare. Har du sökt?
Ja det är ju inte så lätt att söka här visserligen.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Re: Ledararean på högtalarkablar? Och några andra frågor.

Inläggav Almen » 2010-08-18 13:01

adagio skrev:Vad är det för parametrar som påverkas av ledararean på en högtalarkabel?

Resistansen och kapacitansen (rättare sagt diametern, alltså ytan som fram- och bakledaren ser).

Kan man se högtalarkabeln som en strömledare snarare än signalledare?

Förstår nog inte riktigt frågeställningen - det är en signal som skall överföras, och strömmen är ganska hög.

När man ökar avståndet mellan + o- ledarna ökas kapasistansen?
Om kapasistansen ökar minskar diskanten eller ökar basen i nivå?

Nej (kapacitansen minskar) respektive diskanten minskar. En kabel är passiv och kan inte höja nivån på en signal.

Induktansen påverkas av vad och är den relevant?

Ytan mellan fram- och återledaren. Ja, den är relevant.

Impedansen tilsammans med högtalarens impedans påverkar det förstärkaren?

Ja, mer eller mindre beroende på hur känslig förstärkaren är i det avseendet (där dämpfaktorn är en parameter).
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

adagio

Inläggav adagio » 2010-08-18 21:14

Tack för alla svar, ja jag har sökt och läst..massor. Vet inte om jag blivit mycket klokare.
Det var bara att jag återupptäckt en gammal last, att prova och jämföra kablar och kaske DIYa lite. Det skadar ju inte att ta reda på lite hard facts först.

Återgå till Generellt om hifi