Intressant gammalt högtalartest...

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-18 22:55

Ja, läste hela artikeln, verkar vara bland de seriösaste testerna som genomförts.

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-08-18 22:59

och varför vann inte leira?
den hade ju hägst poäng i nästan samtliga grenar?

jo jag äger ett par :D
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-08-18 23:03

Ja och högst snitt. Det finns räknefinter i hanboll undrar vad det heter i hifipressen. Summeringsnurr kanske.
Senast redigerad av peetwa 2010-08-18 23:05, redigerad totalt 1 gång.

AndersH

Re: Intressant gammalt högtalartest...

Inläggav AndersH » 2010-08-18 23:04

Underbart, själv tog jag de sista sparslantarna som fattig student och sprang ut och köpte ett par Pioneer Prologue 9, detta efter att ha läst testet.
Ambitionen från HiFi & Musik under denna tid var bra, testet är ju vetenskapligt utfört... Sedan blev det konkurrens av danska HiFi tidningar som testade dyr-HiFi under devisen "Lyssna och Tyck". jag tror detta styrde HiFi & Musik bort från blind testandet, synd.
/Anders

AndersH

Inläggav AndersH » 2010-08-18 23:12

profbd skrev:och varför vann inte leira?
den hade ju hägst poäng i nästan samtliga grenar?

jo jag äger ett par :D

Tror mig minnas att tidningen fick skit för att en av testarna påstods ha kopplingar till Pioneer

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-08-18 23:16

Carlsson oa-50 tvärsist, kan man tycka är en smula märkligt :?

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2010-08-18 23:19

de gick väl inte igång på golvlisthifi
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-08-18 23:37

Kul test. Ingen som vet när det är ifrån (år)?

Intressant att oa50 fick så dåliga poäng.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-08-18 23:42

Tror det är från 1986, sprang nämligen och köpte ett par det året. Spelade sönder ena diskanten rätt omgående minns jag, dom tålde inte riktigt dom vilda festerna man hade i bland när man var i 20 års åldern :)
Men skulle va kul att höra ett par i dagens läge.......

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-08-18 23:46

zapanasta skrev:Tror det är från 1986, sprang nämligen och köpte ett par det året. Spelade sönder ena diskanten rätt omgående minns jag, dom tålde inte riktigt dom vilda festerna man hade i bland när man var i 20 års åldern :)
Men skulle va kul att höra ett par i dagens läge.......

Ok. Känns ju inte som en omöjlig högtalare att hitta på loppis.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

MP

Inläggav MP » 2010-08-18 23:49

Jag har för mig att de förutsättningar som oa-50 kräver inte kunde matchas.
Svenska Pioneer satsade också mycket hårt på den tiden, var en mycket stor annonskund hos Hifi & Musik, och gav generösa rabatter till ljudintresserade nyckelpersoner i anknytande branscher.

Jag tyckte den franskproducerade prologueserien kändes gediget byggd och lät förvånansvärt bra med reservation för sannolik påverkan enligt ovanstående.
Priset låg också från början på en attraktiv nivå.
Fritestare av 13:e graden
Testfrihet, Jämnvikt, Brödfruktstund

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2010-08-18 23:54

MP skrev:Jag har för mig att de förutsättningar som oa-50 kräver inte kunde matchas.
Svenska Pioneer satsade också mycket hårt på den tiden, var en mycket stor annonskund hos Hifi & Musik, och gav generösa rabatter till ljudintresserade nyckelpersoner i anknytande branscher.

Jag tyckte den franskproducerade prologueserien kändes gediget byggd och lät förvånansvärt bra med reservation för sannolik påverkan enligt ovanstående.

Ok fick OA50 t.ex. stå mitt i ett rum så blir det så klart problem, men då borde den kanske inte varit med överhuvudtaget.

Angående Pioneer och eventuellt jäv borde testets genomförande utesluta dess påverkan. Om sedan testet verkligen gick till som beskrivit vet å andra sidan enbart de som medverkade.

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

MP

Inläggav MP » 2010-08-19 00:36

Konsumentverket utförde en gång ett försök till seriös högtalartest.
Den vinnande högtalaren Audio Pro 2-25 utklassade närmast motståndet trots att den var bland de billigaste och minsta.
Deras referenshögtalare var f.ö. A4-14

Hifi & Musik använde prologue 9 som referenshögtalare en tid.
Mängden av lyssningar av pioneers sortiment hemma, på jobb, på demos och träffar lämnar nog ingen opåverkad (om det skulle vara så)

Genom tiderna tycks också klangidealet förändrats som ett mode, i andra länder har man ofta andra klangideal o.s.v.
Det finns nog många både enkla, avancerade och långsökta förklaringar på varför men det hör nog inte hemma i tråden. :)

Kan man påverka så att vissa utvalda människor skaffar sig en yttre och därefter inre referens av en speciell klang så är mycket vunnet.
Senast redigerad av MP 2010-08-19 03:07, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2010-08-19 01:12

Haha... det ska till en japansk trevägare, för att spela skjortan av Stig och Co. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

MP

Inläggav MP » 2010-08-19 03:08

Fransk iofs :wink:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-08-19 07:36

MP skrev:Jag har för mig att de förutsättningar som oa-50 kräver inte kunde matchas.

Stämmer precis. :)

Detta var på ett vis en guldålder i hifi&musiks era, med blindtester av bla cd-spelare som genomfördes på samma sätt. Där kom man fram till att skillnaden mellan olika cd-spelare var nästan obefintlig, oavsett pris.

Man kom också fram till att det fanns en skillnad mot masterbandet, men man förstod inte då att det berodde på att cd-skivan som användes hade utsatts för komprimering innan framställningen av den.

Skivan var musikalen Chess, och den låter såhär i efterhand både komprimerat och dåligt.
Nästan obegripligt att man använde material från denna.

Något år senare drabbades tidningen av annonsbojkott av bla. yamaha, som dessutom vägrade lämna ut apparater till tidningen efter en totalsågning av en tuner. Frank Östergren var modig nog att skriva om detta på ledareplats i tidningen.

Ett nummer senare gick tidningen i KK, styrelsen byttes ut och tidningen fick "lyssna och tyck" prägel. :?

Angående testen så ansträngde man sig noggrant- men gjorde några fatala misstag som gör att man inte kan lita på den, nämligen att tex. Carlssonhögtalaren som befanns ha "tunn bas" inte fick något stöd mot vägg och att enskilda högtalare inte fick någon exakt placering där just det högtalareparet låter bra. Alla högtalare är dessutom konstruerade för olika lyssningsvinklingar med olika avstånd mellan högtalarna.

Men kul läsning var det. :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2010-08-19 07:42

Richard skrev:Man kom också fram till att det fanns en skillnad mot masterbandet, men man förstod inte då att det berodde på att cd-skivan som användes hade utsatts för komprimering innan framställningen av den.

Hmm, hur gick det till? Alltså, hur kunde de få tillgång till masterbandet utan att vara medvetna om att materialet skickats på mastering innan det blev CD?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-08-19 07:53

Svante skrev:
Richard skrev:Man kom också fram till att det fanns en skillnad mot masterbandet, men man förstod inte då att det berodde på att cd-skivan som användes hade utsatts för komprimering innan framställningen av den.

Hmm, hur gick det till? Alltså, hur kunde de få tillgång till masterbandet utan att vara medvetna om att materialet skickats på mastering innan det blev CD?

Omedvetenheten var väl stor på denna tid. I ett nummer nästan samma tid, något nummer senare skrev xx von Bahr ( som hade skivbolaget BIS) att någon skillnad mellan masterband och cd absolut inte fanns på hans inspelningar, finns det skillnad så beror det på kompression- cd-skivor komprimerades hos bla cutting room om jag inte minns fel.

I samma nummer så påstod inspelningsteknikern för opus 3 " att en dimension saknas hos cd, mot vinylskivan ".

Diskussionerna gick helt enkelt höga på denna tid om cd:s "dåliga ljudkvalitet" men inte mycket information, eller kunskap fanns bakom att läsa varför.

I cd-spelaretestet kom man fram till att då skivmaterial som var digitalt inspelat från början, var skillnaden mellan det digitala masterbandet och cd-skivan försumbar. Det referensmaterial man använde vid testen som var analogt inspelad från början uppvisade en stor skillnad.

Kan ingen skanna in denna intressanta cd-spelare test här på faktiskt? :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-08-19 08:48

Är nog tveksamt att jag skulle tycka att dessa Prologue 9 skulle va nåt speciellt i dagens läge, minns väl hur det gick till när jag köpte dom. Hade ett par luxor 5061 men ville ha dessa för att dom vunnit denna test, köpte dom och varken jag eller kompisarna tyckte dom lät bättre än luxorlådorna som jag hade kvar samtidigt som dessa. Vi kanske fokuserade på fel saker va vet jag men paren lät ju i stort sett likadant, sålde dom för jag förstod inte vitsen med det hela :) Har kört ett par såna här luxorlådor mot mina nuvarande qrs och qrs lådorna låter mkt mkt bättre...Mvh.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-08-19 09:10

en testvinnare behöver inte prestera bäst i ett test, det trodde jag alla redan visste
Bikinitider

Användarvisningsbild
gunnar-mobimation

Inläggav gunnar-mobimation » 2012-02-13 12:38

Jag har sparat mina Prologue 9 sedan 80-talet, de är fullt fungerande och eftersom de låtit så bra har jag aldrig brytt mig om att uppgradera till något annat sedan dess :D Jag minns de karaktäriserades i tester som att ha en "inställsam" ton och det passade mig perfekt. Någon audiofil-person använde sådana som lyssningsexempel på en HiFi-mässa det året de var aktuella och jag tänkte om de får förekomma i de salongerna måste det vara något att satsa på. Jag driver dem med en Sansui G-3500 receiver från samma årtionde, en bra kombination.

Användarvisningsbild
Ronte

Inläggav Ronte » 2012-02-13 16:13

Hade också prologue slutet på 80-talet tror jag det var, en mindre modell än 9:orna ovan som jag tycke lät mycket bra. helt annat än kompisarnas party-burkar :) Drev dem med någon HK förstärkare.
Enda bekymret var att jag sköt diskanterna emellanåt och de blev dyrare för varje år som gick.. Försökte till slut ta till en annan diskant men fick den aldrig att lira ihop i lådan. Men jag håller dem för välljudande, absolut.

Användarvisningsbild
anli
Inaktiverad

Inläggav anli » 2012-02-13 17:06

Jag hade ett par Pioneer prologue i början av 80-talet. Vilken siffra komer jag inte ihåg, men det var 10" i basen.
Tyckte de lät mycket bättre på normalvolym än mina hembyggda monster(Philips element 2x12/4x5/4xdiskant per låda samt ett 12" bashorn).
Det kanske inte var så konstigt :-)
De passade bra in i den etta jag hade flyttat in i efter pojkrummet.
In på 90-talet så tröttnade de rejält (mjukt och murrigt)och jag bytte till Dali 450.

(grubblar just nuöver vart de tog vägen... garaget eller sopstationen?)

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2012-02-13 17:11

Way to bump!
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
tamcitron

Inläggav tamcitron » 2012-09-04 16:52

Fulbumpar tråden och kastar fram frågan om någon har kvar testet som trådskaparen hänvisade till och om det går att få tillgång till det.

akarma76

Inläggav akarma76 » 2016-09-30 11:00

Yes, please where i can find that pdf?
Please share any information about Sony Prologue 9. May be personal impressions.

rolfzetterberg
primus scientiam vindemiam

Inläggav rolfzetterberg » 2016-09-30 22:44

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait

Inläggav hifikg » 2016-09-30 22:59

Undrar vad de hade rökt på med tanke på hur de värderade OA-50 :-)
Sitter nöjd :)

Återgå till Generellt om hifi