Göteborgs-hifi

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
peetwa

Göteborgs-hifi

Inläggav peetwa » 2010-09-22 23:38

Alla som någonsin träffat en Göteborgare vet att dessa levnadsglada, naiva, varvsarbetande bröder endast gillat Göteborgs-hifi. Varför är det så? Jag är nyfiken på det där med Göteborgs-hifi.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-09-22 23:43

Handla lokalt!
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-22 23:53

Det finns ett rykte som säger att det finns fler target-stativ i Göteborg än det finns invånare. Vet inte om det stämmer men ingen rök..

Användarvisningsbild
MichaelG

Re: Göteborgs-hifi

Inläggav MichaelG » 2010-09-23 06:58

peetwa skrev:Alla som någonsin träffat en Göteborgare vet att dessa levnadsglada, naiva, varvsarbetande bröder endast gillat Göteborgs-hifi. Varför är det så? Jag är nyfiken på det där med Göteborgs-hifi.

Myter och fördomar! Själv har jag massa internationell hifi från såväl QLN som Mattias Stridbeck. (Och så har jag visst ett par Target-stativ stående någonstans.)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Re: Göteborgs-hifi

Inläggav sprudel » 2010-09-23 08:00

peetwa skrev:Alla som någonsin träffat en Göteborgare vet att dessa levnadsglada, naiva, varvsarbetande bröder endast gillat Göteborgs-hifi. Varför är det så? Jag är nyfiken på det där med Göteborgs-hifi.

Kom och hälsa på och bliv varse dina fördomar. Här spelar vi utan diftonger. :D
Hör av dig när du är i faggorna. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 08:11

Härligt. Man tackar.

Är det ingen annan som har märkt att hifi-utbudet i Göteborg på tex blocket skiljer sig markant från resten av landet?

På blocket ligger det nu ett par Triangle Comete TZX för 900 kr. Ni kan ju själva lossas gissa var, men ärligt talat så vet ni nog också redan svaret.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-09-23 10:48

Jag förstår inte riktigt vart du vill komma. Jag bor i västsverige och har bara öst/mitt-prylar;

Yamaha -> Japan -> öst
Sentec -> Kopparberg/Växjö -> mitten
Thorens -> Schweiz/Tyskland -> mitten
Behringer -> Kina -> Mittens Rike -> jävligt mycket öst
Carlsson -> Stockholm/Skillingaryd -> hyffsat öst
Naqref/Holographic Audio kablar -> Åhus/Växjö -> lite yttepytte öst om mitten.
Optoma -> Taiwan -> öst
Audio Technica -> Japan -> fortfarande öst
Undertecknad -> exil-öschötte

Jag har hört rykten att Carlsson sålde riktigt bra här omkring på slätten, särskilt oa51:or från Hificonsult på 80-talet, och också från "Rappe-Bengt" i Skärhamn. Det är väldigt ofta man i samtal hör att de fortfarande är i bruk av många häromkring, eller undanstoppade på vindar pga söndervittrade skumkanter. Så jag tror verkligen att det finns geografiska öar av märkesanhängare.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 10:59

Jo, jag skall tala klarspråk. Min hypotes är att det finns något som göteborgshifikultur och att denna skiljer sig från övriga landet något. Givet vis är det lätt att mosa ner ett sånt resonemang med lite slipad retorik men det är ju tämligen ointressant.

Ibland när man ser en högtalarannons så vet man bara att den kommer att finnas i Göteborg.

Har det funnits en speciell strömning i hifi i Göteborg.

Det har alltså inte att göra med att produkterna nödvändigt vis behöver vara tillverkade i närområdet.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-09-23 11:02

Aha intressant! Jo, göteborgare är enna goa knickedicker, de skiljer sig på många plan. Å andra sidan så tycker jag, trots min bakgrund, att stockholmare också verkar främmande. Kan du ge ett exempel hur det kan se ut?

Det var inte min mening att mosa argument, om det uppfattades så. Bara lite skämtsamt kommenterat från min sida. :)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 11:17

http://www.blocket.se/goteborg/Hogtalar ... ?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Polk_Aud ... ?ca=15&w=1

http://www.blocket.se/goteborg/Komplett ... ?ca=15&w=1

Ja så där kan det se ut. Vettigt prissatt, no nonsens, midprice hifi med lite exotisk doft. Särskilt den översta tycker jag skriker Göteborg.

Användarvisningsbild
lennartj

Lilla London

Inläggav lennartj » 2010-09-23 12:25

De engelska ljudidealen (BBC mm.) var dominerande i Lilla London, åtminstone i de kretsar jag umgicks när jag flyttade dit 1971 för att läsa elektroteknik på Chalmers.
Så snart jag kunde ta mig råd köpte jag ett par B&W DM4.
Stridbecks TLS6 var populära hembyggen, Quad, Spendor, KEF och liknande var vad som "gällde". Sedan kom QLN med liknande ideal.

Visst byggdes det Carlsson OA5-kloner och liknande, men de betraktades i mina kretsar inte som HiFi. Mirsch-högtalarna var inte heller riktigt accepterade. Direktstrålande och ofärgade i synnerhet i mellanregistret var prioritet 1, de dynamiska kvaliteterna var mindre prioriterade.

Kanske något av den tidens ideal lever kvar i någon mån?
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
peetwa

Re: Lilla London

Inläggav peetwa » 2010-09-23 12:31

lennartj skrev:De engelska ljudidealen (BBC mm.) var dominerande i Lilla London, åtminstone i de kretsar jag umgicks när jag flyttade dit 1971 för att läsa elektroteknik på Chalmers.
Så snart jag kunde ta mig råd köpte jag ett par B&W DM4.
Stridbecks TLS6 var populära hembyggen, Quad, Spendor, KEF och liknande var vad som "gällde". Sedan kom QLN med liknande ideal.

Visst byggdes det Carlsson OA5-kloner och liknande, men de betraktades i mina kretsar inte som HiFi. Mirsch-högtalarna var inte heller riktigt accepterade. Direktstrålande och ofärgade i synnerhet i mellanregistret var prioritet 1, de dynamiska kvaliteterna var mindre prioriterade.

Kanske något av den tidens ideal lever kvar i någon mån?

Nu bränns det! :D

Fokus på mellanregister och engelska ljudideal. :D Det kanske bor en lite Göteborgare i mig.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-23 12:58

Höll på att glömma, ren och utsträckt diskant ville vi ha också, även hörseln var yngre då och därmed var högtalare med Peerless MT20-diskant direkt diskvalificerade.

Det var först under mina 5 (inte helt) förlorade år i Stockholm på 1980-talet som jag öppnade mina öron för Carlsson-högtalare, och då var det OA5x-modellerna med en dome-diskant som jag kunde acceptera eftersom de inte var något drastiskt avsteg från idealen jag hade med mig.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-09-23 16:56

Fast nog hade väl Ågrens och Radiolagret lite olika ljudieal när det begav sig. Radiolagret stod för kropp och närvaro, emedan Ågrens fokuserade på tydlighet med mer betonade diskanter.
Radiolagret sålde mycket QLN, även så till medlemmar ur Symfonikerna vilket var ett tungt argument för att "så här låter det i verkligheten".
Hos Ågrens köpte jag mina Heybrook hb2 som jag gillade skarpt med Luxman som förstärkare. Det blev nog många hb2 i Göteborg. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2010-09-23 17:43

QLN och ett par HB2 på target-stativ skulle man kunna ha på omslaget på boken om Göteborgshifi. :)

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-23 18:09

Ja, jag hängde mer hos Stridbeck och både i hans högtalare, Spendor, B&W som jag valde och några till fanns det en superdiskant som fyllde ut över 13 kHz där det för övrigt utmärkta diskantelementet Celestion HF1300 rullade av. Dessa högtalare var inte ljusa i karaktären, men alla övertoner fanns med och en naturlig luftighet som jag eftersträvade.

Var det inte Heybrook som hade en märklig färgning i övre mellanregister/diskant som lurade hörseln att uppleva en djupare ljudbild?

LS3/5A var avsiktligt avrullad i toppen för att balansera att de även saknade det lägsta registret, så de inte lät skrikigt.
Den första QLN-modellen, innan de fick sin karakteristiska form, hade lånat mycket av LS3/5A. Det fanns även en subwoofer med aktivt filter och slutsteg att köpa till och den fungerade skapligt till orgelmusik, men liksom AudioPro B2-50 var den sävlig.
En tid fanns Renässans-högtalarna som var metronomformade likt Respons-högtalarna, men stod på en låg fot.
Jag fattade aldrig vad som var bra med Renässans-högtalarna och det gjorde antagligen inte så många andra heller, för de försvann från marknaden.
Respons var och är det bättre drag i om man inte snålar på drivningen, grattis Reidar - jag tror du vinner fler anhängare för varje år!

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-09-23 18:21

Jösses Lennart, vi kan snart skriva en historiebok tilsammans. :)
Jag tror Almen och några till ska vara medförfattare. :)

M.Twain

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
lennartj

Göteborgska HiFi-minnen

Inläggav lennartj » 2010-09-23 19:07

Ja, varför inte?
Fast jag är tveksam till att använda en diskussionstråd för att få ihop något som är någon reda med.
Exempel, Peter Steindls tråd med fantastiska guldkorn, men den är så styckad av kommentarer och sidospår att jag bara orkar med små portioner.
Å andra sidan hoppas jag Peter har intentionen att klippa ut de mest relevanta bitarna och ställa samman i koncentrerad form, kronologiskt eller strukturerade på något annat sätt.

Därför är det kanske bara bra om vi och alla andra som känner att de vill bidra med minnen från Göteborgs HiFi-historia öser på med sina bitar och att vi öppet kommenterar och korrigerar.
Ibland minns jag fel, eller saknar pusselbitar så det är bara bra med hjälp.
Dessutom kan det ju finnas olika syn på saker beroende på umgänge och om man tog till sig mest från Ljudet på Bangatan, Ljudkällarn på Viktoriagatan, Tonläget på Aschebergsgatan, Stridbeck på Gibraltargatan, Radiolagret på Engelbrektsgatan eller Ågrens på Södra Vägen för att nämna de handlare (från väster till öster) som varit långlivade eller på annat sätt gjort bestående minnesintryck.
Ska vi se vad som händer och om tråden lever och fylls på kan vi ha en redigeringskväll hos någon, koppla upp en dator mot proj eller stor skärm, diskutera, dricka öl samt klippa och klistra ihop något i en separat fil och hoppas att den blir värd att läggas in under Artiklar?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-23 19:55

lennartj skrev:En tid fanns Renässans-högtalarna som var metronomformade likt Respons-högtalarna, men stod på en låg fot.
Jag fattade aldrig vad som var bra med Renässans-högtalarna och det gjorde antagligen inte så många andra heller, för de försvann från marknaden.
Respons var och är det bättre drag i om man inte snålar på drivningen, grattis Reidar - jag tror du vinner fler anhängare för varje år!

Har de inte någon gemensam nämnare, Renässans och Respons?

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2010-09-23 20:52

Är inte Valutronic ett göteborgskt fenomen?
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
Eri
Händige herrn

Inläggav Eri » 2010-09-23 21:13

RogerGustavsson skrev:
lennartj skrev:En tid fanns Renässans-högtalarna som var metronomformade likt Respons-högtalarna, men stod på en låg fot.

Har de inte någon gemensam nämnare, Renässans och Respons?

Den gemensamma nämnaren är Reidar Persson.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-23 21:23

Glöm inte Radiolagret, som var en av Göteborgs äldsta radiobutiker, kanske t.o.m. den första radiohandlarn i Göteborg. Jag tror bröderna som ägde butiken efter deras far heter Tomas och Järker. De stängde butiken för gott år 2006. Jag tror inte det blev 100-årsjubileum men inte långt ifrån. Jag var där första gången på 70-talet. Då sålde de Hadcock tonarmar och Audio research och Breuer och Linn och andra saker som Glotta importerade. Dahlqvist högtalare stod högt i kurs och Quad och Gale, Electrocompaniet likaså, om jag inte minns fel. Jag köpte deras Breuertonarm.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
lennartj

Respons & Renässans

Inläggav lennartj » 2010-09-23 21:23

Aha, Reidar har konstruerat båda.
Är det någon som minns om de byggdes parallellt en tid eller om Respons ersatte Renässans och vilka år den tillverkades?

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2010-09-23 21:43

Jodå, jag hade med Radiolagret i min uppräkning ovan. Jag tror de hann fira 70-årsjubileum 2004. Enligt hörsägen gjorde Radiolagret skäl för namnet på 1930-talet, då firman lär ha knoppats av från cykelhandeln som var ursprunget.
I slutet på 1960-talet bodde jag söder om Jönköping, nästgårds med Taberg där Svalander startade sin HiFi-verksamhet. I gymnasiet brukade ordnas en Göteborgsresa per termin för opera, teater eller konsertbesök.
Ankomsten till Göteborg brukade vara så att man med andan i halsen hann springa till Radiolagret innan stängning och bunkra Scotch rullband som de sålde oslagbart billigt. På den tiden kom vi överens om hur vi skulle fördela skivinköpen i kompisgänget och cirkulerade dem och spelade in på våra rullbandare.
Ett decennium senare köpte jag Jerkers privata AR-spelare med Hadcock-arm och elektrisk Deccalift för han bytte upp sig till Well Tempered hemma.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2010-09-23 21:54

Just det, nu ser jag att du inte glömde Radiolagret.
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Almen
Hilbert

Inläggav Almen » 2010-09-23 22:29

sprudel skrev:Jag tror Almen och några till ska vara medförfattare. :)

Hm, jag var ju lite sent in i matchen... Har förvisso några anekdoter om bröderna Radiolagret, men det har ju de flesta. :)
"Nämn tre av de köttätande växter som vid mässan i Hannover med hull och hår slukade den då ditresta gosskören. Svara!"

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-24 08:10

lennartj skrev:I slutet på 1960-talet bodde jag söder om Jönköping, nästgårds med Taberg där Svalander startade sin HiFi-verksamhet. I gymnasiet brukade ordnas en Göteborgsresa per termin för opera, teater eller konsertbesök.

Jag bodde också söder om Jönköping, i Vaggeryd. Vi gjorde också sådana resor till Göteborg, 70/71 var jag med. Josef Svalander var jag också i kontakt med men han hann avyttra butiken i Jönköping till Armin Gassner innan jag kom till skott. Dock var Josef där rätt ofta som representant för AR och givetvis fanns hans gamla favoriter Quad ESL kvar i butiken.

Jag vet inte var gränsen mellan Renässans och Respons gick. Vi hade ett par som jänförelseobjekt vid Magnus Blom's elektrostatträff i Jönköping. De lät väldigt mycket mera högtalare än Blom's egenbyggda mindre elektrostater kompletterade med mina Tympani-basar!

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-09-24 08:44

RogerGustavsson skrev:Jag vet inte var gränsen mellan Renässans och Respons gick.

Det står här:

http://www.responsloudspeakers.com/history.html
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2010-09-24 09:26

Glöm inte TELE-HÅ som på åttitalet var stora på HiFi. De hade den första CD-spelaren i Göteborg, vi stod en flock runt den och bara gapade när Philipsen spred sitt ljud! :?
Dom finns fortfarande kvar med har minskat på Hi-Fi bemärkligt. Annars var Radiolagret den "bästa" affären. Hos Stridbeck blev man "utskälld" av arga gubben ibland, men han hade glimten i ögat, han var nog trött på att vi då unga Chalmrister hängde där utan att köpa nåt.
Salve

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-09-24 11:50

paa skrev:
RogerGustavsson skrev:Jag vet inte var gränsen mellan Renässans och Respons gick.

Det står här:

http://www.responsloudspeakers.com/history.html

Då var det de mera ursprungliga Renässans av 3-vägstyp som Euphonia släpade dit. Som sagt, lät mycket mera "högtalare" om dem än kombinationen elektrostat/magnoetostat. Därmed in te sagt att det lät dåligt. Det användes även en del olika skivspelare och försteg vid det tillfället. Josef Svalander dök upp med sitt groteskt stora försteg och visade var skåpet stod...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi