Moderator: Redaktörer
peetwa skrev:Alla som någonsin träffat en Göteborgare vet att dessa levnadsglada, naiva, varvsarbetande bröder endast gillat Göteborgs-hifi. Varför är det så? Jag är nyfiken på det där med Göteborgs-hifi.
peetwa skrev:Alla som någonsin träffat en Göteborgare vet att dessa levnadsglada, naiva, varvsarbetande bröder endast gillat Göteborgs-hifi. Varför är det så? Jag är nyfiken på det där med Göteborgs-hifi.
lennartj skrev:De engelska ljudidealen (BBC mm.) var dominerande i Lilla London, åtminstone i de kretsar jag umgicks när jag flyttade dit 1971 för att läsa elektroteknik på Chalmers.
Så snart jag kunde ta mig råd köpte jag ett par B&W DM4.
Stridbecks TLS6 var populära hembyggen, Quad, Spendor, KEF och liknande var vad som "gällde". Sedan kom QLN med liknande ideal.
Visst byggdes det Carlsson OA5-kloner och liknande, men de betraktades i mina kretsar inte som HiFi. Mirsch-högtalarna var inte heller riktigt accepterade. Direktstrålande och ofärgade i synnerhet i mellanregistret var prioritet 1, de dynamiska kvaliteterna var mindre prioriterade.
Kanske något av den tidens ideal lever kvar i någon mån?
lennartj skrev:En tid fanns Renässans-högtalarna som var metronomformade likt Respons-högtalarna, men stod på en låg fot.
Jag fattade aldrig vad som var bra med Renässans-högtalarna och det gjorde antagligen inte så många andra heller, för de försvann från marknaden.
Respons var och är det bättre drag i om man inte snålar på drivningen, grattis Reidar - jag tror du vinner fler anhängare för varje år!
RogerGustavsson skrev:lennartj skrev:En tid fanns Renässans-högtalarna som var metronomformade likt Respons-högtalarna, men stod på en låg fot.
Jag fattade aldrig vad som var bra med Renässans-högtalarna och det gjorde antagligen inte så många andra heller, för de försvann från marknaden.
Respons var och är det bättre drag i om man inte snålar på drivningen, grattis Reidar - jag tror du vinner fler anhängare för varje år!
Har de inte någon gemensam nämnare, Renässans och Respons?
sprudel skrev:Jag tror Almen och några till ska vara medförfattare.
lennartj skrev:I slutet på 1960-talet bodde jag söder om Jönköping, nästgårds med Taberg där Svalander startade sin HiFi-verksamhet. I gymnasiet brukade ordnas en Göteborgsresa per termin för opera, teater eller konsertbesök.
RogerGustavsson skrev:Jag vet inte var gränsen mellan Renässans och Respons gick.
paa skrev:RogerGustavsson skrev:Jag vet inte var gränsen mellan Renässans och Respons gick.
Det står här:
http://www.responsloudspeakers.com/history.html
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 14 gäster