Nad 208 bäst genom tiderna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nad 208

Messias bland förstärkare, den slår allt
17
14%
Den är mycket bra men inte bäst
43
36%
Den är bra men den slår inte Krell precis
17
14%
Sicket skit
15
13%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
 
Antal röster : 118

Användarvisningsbild
JonasNilsson
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Göteborg

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-28 23:57

:D :D :D
Ni är för roliga.
Förstår inte hur ni kunde få till en sådan diskussion utav detta inlägg :wink:

Tyvärr tycker jag inte att den vinner i längden heller.......
Spelade ingen roll hur många timmar jag lyssnade på den, det var bara tråkigt. Det är kanske det som är transparent

Användarvisningsbild
Slartibartfast
Redaktör / Adeptfjant
 
Inlägg: 5339
Blev medlem: 2003-07-29
Ort: Magrathea

Inläggav Slartibartfast » 2004-10-29 00:09

Oj.. här får man ju kravla sig fram till skytteställningarna!

Jag har faktiskt hrt 208:an.. men kan inte säga att den var WOW eller om det var något annat i den anläggningen som var WOW! Dock så hörde jag anläggningen ett år senare, identisk istort sett.. signalkällan hade förändrats bara.. Och fortfarande (även ifall jag nu har identiska högtalare) kände jag WOW! :)

"NAD 208 (finns inte längre)
Klarar att, utan hörbara fel, återge musik vid effektuttag upp till 250W. Klarar att, med små hörbara fel, återge musik vid effektuttag upp till 600W."

Alltså.. en fråga, är inte detta kvintessensen i det hela? LTS ansåg att det inte lades till något, hörbart, med detta steg. Detta gentemot deras tidigare standarder och normer. Är inte det bra? Jag vet inte, men de har ju inte sagt något om att detta är VÄRLDENS BÄSTA STEG eller dylikt. De har även lagt det under rubriken 'rekomenderat'. Jag skulle kunna skaffa ihop en rekomenderat tråd också, men precis som LTS, skulle jag inte skriva 'bästa köp genom alla tider; bak, fram och ner". För det kanske inte är det?
Det finns ju även andra slutsteg under rekomenderat, som alltså är lika goda kålsupare dom med? Varför kan man då inte säga att dessa låter "mer eller mindre lika"? Kan man det? (Jag har inte hört båda, framförallt inte i ett direkt test, om någon vill vara vänlig och bjuda in mig på en dylik så var min gäst...)

Alltså, det jag vill komma fram till försvan i allt ordbajsande, men det är säkert någon som ansåg att det var läsvärt.

Men jag avslutar som jag började:

Skönt steg, jag skulle gärna ha ett... fast jag vet inte om det går före mitt "eazy sleezy steg" bara.... svårt att välja om man känner för rör såhär i vinterkanten eller om man ska vara korrekt. Vad tycker ni?

Mvh Jocke
admin

Användarvisningsbild
Flint
Rör om i grytan!
 
Inlägg: 20076
Blev medlem: 2004-07-11

Inläggav Flint » 2004-10-29 00:10

JonasNilsson
Du har väl hört talas om ömma tår som är en omskrivning för "ett känsligt ämne". Vi befinner oss just nu i salen för den heliga NAD208:ans dyrkande och bevarande. Även kallat Faktiskt.se. Därför må vi icke häda eller ifrågasätta. Sådana är reglerna om än outtalade. Nu hör det till saken att jag är agnostiker och säger precis det som faller mig in. Dessutom föraktar jag auktoriteter oavsett om dom snurrar högt.snören eller mäter promillen dist men jag gillar att snacka musik och hifi. Då kan det bli så här.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-29 07:02

Flint skrev: Jag anser att diskussioner som den här är mycket inspirerande och dagen efter kan man skörda resultaten i form av nya idéer.


Håller med och då kan det vara bra att slänga in något liknande det du skrev om dogmer för att få fart på diskussionen. Det gillar vi/jag! :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 07:34

Okej, subjektiv uppfattning var det.

Jag tycker att 208:an är en återgivare som står på en bergfast grund, kraftfullt och väl förankrat. Potent återgivning vilket självklart märks mest i basregistret, än mer så monokopplat. Ingen andnöd i långa sekvenser bas/trummor, så man plötsligt inser hur mycket man tidigare aldrig fått höra därför att den dynamiska kapaciteten i det mesta annat inte orkar med. Återgivningen är lugn och sansad, aldrig hetsig. Ren, välupplöst tydlig. Karaktären på ljudet beroende på insignal, så utvärdering av försteg och cd-spelare blir mycket enklare. Definitivt inget "klassiskt NAD-ljud" när den. (Testade S200 nån vecka innan jag hittade min första 208:a och den var inte i närheten av upplösningen/renheten/tredimensionaliteten hos 208)

Referenser till Nattlordens slutstegssmak annars: Mark Levinson, GamuT, Pass Labs, AudioNet
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2124
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2004-10-29 08:30

NAD 208 :?:

Nää jag tycker att den är för luddig i ljudet. :roll:
Typisk NAD-medelmåtta. Då är tom en Krell bättre :twisted:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 08:36

Luddig?? :lol: Byt kringutrustning!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
JonasNilsson
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Göteborg

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-29 09:00

Ja, den låter inte som dom andra NAD´arna. Det är helt klart.
Hmm, inte luddigt heller......... :?:
Den är lite som färgen, grå, trist, tråkig :wink:
Tyvärr blir jag inte mer engagerad oavsett vad jag har kopplade till den i signalvägen. Inte över tid heller. Fick aldrig känslan "vad kul det ska bli att spela musik". Grymt svårt att beskriva utan att bli flummig :lol: Känslokall, sval, trist, livlös :wink: :D :D Ja ja, ni vet vad jag menar :D Det är väl inte min cup of tea helt enkelt.

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-10-29 09:24

Flint, din reaktionär :) : Det viktiga är väl att stå kvar i opposition? :wink: Då håller man åtminstone fast vid något.... trots att man byter ståndpunkt från ett ögonblick till ett annat...

Anti-auktoritet är vad diskussionerna ang 208 just nu verkar handla om, egentligen. Det verkar vara den bakomliggande drivkraften som smyger sig in i debatterna. Då kommer ju naturligtvis de som annamat återgivningsfilosofin och resulterande testmetoder att te sig som lättledda får i den anti-auktoritäres ögon, vilket har varit ett stående argument i debatter. Ett rent psykologiskt fenomen, som har att göra med så mycket om huruvida 208'an är en bra återgivare eller ej. (Detta med bra återgivning och logiska konsekvenser har ju ältats många ggr).

Det ironiska är att den anti-auktoritära hållningen i själva verket är en starkt auktoritärstroende hållning, vilken har vänts till dess motsats. Liksom motsatsen: Tror man inte på auktoriteter, finns det inget att reagera mot.
Ett annat sätt att mötas och diskutera, är att beakta sakfrågorna,vilka inte relaterar till auktoriteter eller trosatser, utan till varje människas kunskap, försåelse och förnuft.

Credit till dig ändå, Flint, som till och från har försökt se frågorna ur flera synvinklar.

Användarvisningsbild
Mr_Ekan
 
Inlägg: 2362
Blev medlem: 2004-02-23
Ort: Bryssel

Inläggav Mr_Ekan » 2004-10-29 09:58

Om LTS, faktiskt och världen i övrigt skulle vända 208:an ryggen - visst skull du då (Flint) missionera ut 208:ans förträfflighet?! Kärring mot strömmen... 8O 8) :lol:

Se nu ist till att få lyssna på en 208. Även röridioter som jag (och du?) smälter av den.

Ekan

Användarvisningsbild
JonasNilsson
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Göteborg

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-29 10:03

Nu har jag också en rörhäck :wink: :D Det hade jag dock inte under 208´ans era. Då jämförde jag "bara" transistor mot transistor :wink:

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-10-29 10:19

Återigen: Det är uppenbart att 208ans kulstatus i "hifikretsar" i Sverige beror på dess rekommendation från LTS! Som sagt, den är inte i närheten av någon liknande status i andra länder. Jämför med 3020 som blev en sådan succé att man fortsatte att göra nya versioner av den i tio år till (och på sätt och vis fortfarande med 320BEE). 208an hade en konstruktion som man lämnade i och med nästföljande modellserie. (Jag kan inte svara på exakt varför man gjorde det, men hade NAD verkligen varit nöjda med detta steg, och känt att det fanns en stor efterfrågan, så hade dom väl jobbat vidare på den?).

Att ge LTS en sådan auktoritet som många uppenbarligen gör är för mig obegripligt. Dom ägnar sig främst åt att mäta ljud. Jag vill ägna mig åt att lyssna på musik. De två "starka argument" som dom framhåller med 208an tycker jag man ska ta med en nypa salt. 1) De stora effektresurserna är onödiga för de flesta i de flesta sammanhang. 2) "Neutraliteten" då... massor av andra förstärkare kan sägas ha egenskapen att dom inte "färgar" ljudet hörbart. Däremot har ALLA förstärkare i någon mån någon form av karaktär, det behöver inte handla om ljus/mörk "färgning" utan t.ex. om känsla av dynamik, spelglädje, värme, tunnhet, spretighet, grötighet, vasshet, rundhet, naturlighet, livekänsla, digitalkänsla, analogkänsla osv osv. Alltsammans "subjektiva" bedömingar som kan skilja mellan olika lyssnare men som likväl finns där och som måste tas på allvar.

Jag har själv bara hört 208an i begränsad omfattning och för länge sedan och kan bara säga att då och med den kringutrustningen lät den trist i mina öron. Att det finns folk som tycker den är bra är väl kul. Vad som däremot är trist, som vanligt, är dom som mer eller mindre tydligt hänvisar till LTS mätningar och låter antyda att man inte "får" tycka att den är något annat än sagolik av den enkla anledningen att den har så fina mätningar.

Länge leve subjektivismen!

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-10-29 10:26

Blue!

Du har fått det mesta om bakfoten, tyvärr. Eller så har du skrivit på ett sådant sätt att jag tolkar dig fel? Den uppfattning du redovisar stämmer bara med en schabloniserad bild som inte har så mycket med verkligheten att göra, enligt det jag har uppfattat :) . Sorry att jag fattar mig kort. Fråga om du vill.

Mvh

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-10-29 10:29

Jadu, markih. Säger du att jag "fått allt om bakfoten" kanske det inte är för mycket begärt att du "förklarar" vad det är jag fått om bakfoten?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 10:30

Blue -

0) 208an konstruerades & byggdes inte av NAD, vi vet inte av vilka skäl som produktionen lades ned. Finns många möjligheter som inte har med ljudkvalitén att göra.

1) Håller inte med. De flesta vet bara inte hur mycket de saknar effekten.

2) Samtligt du radar upp under 2 är färgningar. Tänk om!

3) Det var kringutrustningen du inte gillade då alltså. Lyssna igen med bättre sådan!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Maarten
 
Inlägg: 3840
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-10-29 10:36

OK, Blue! Det är inte min mening att verka otrevlig, vill bara skriva kort: I tillägg till vad Nattlorden skrev ovan, så mäter inte LTS, de lyssningstestar. Att denna myt fortfarande sprids förvånar mig. Målsättning, lyssningsförfaranden etc finns beskrivet i FAQ på LTS hemsida. Istället för att jag lusar ner faktsikt.se med mer LTS snack, så tipsar jag att läsa på den hemsidan. Det finns en hel del matnyttigt som förklarar ganska mycket och ger svar på (dina) frågor där.

Mvh Mårten

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-10-29 10:44

Nattlorden:
0) 208an konstruerades & byggdes inte av NAD, vi vet inte av vilka skäl som produktionen lades ned. Finns många möjligheter som inte har med ljudkvalitén att göra.

1) Håller inte med. De flesta vet bara inte hur mycket de saknar effekten.

2) Samtligt du radar upp under 2 är färgningar. Tänk om!

3) Det var kringutrustningen du inte gillade då alltså. Lyssna igen med bättre sådan!

---

Okej...

0) Det vet jag, däremot såldes/marknadsfördes den ju av NAD och låg efterfrågan kan ha varit en anledning. En annan anledning kan ha varit att många lämnades in för reparation kan ha varit en annan. Håller med om att det inte behöver ha med ljudkvalién att göra och för övrigt är ljudkvalitet huvudsakligen ett subjektivt begrepp.

1) Å andra sidan: Många föredrar en "klen" rörstärkare i sitt system trots att dom även har testat med monster till transistorsteg...

2) Man kan kalla sådana egenskaper färgningar om man vill. Men isåfall finns det "färgningar" hos ALLA förstärkare, även hos 208an.

3) Nja... har hört B&W:s 800-serie med betydligt dyrare Classé-elektronik också och då lät högtalarna också betydligt bättre i mitt tycke.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 10:51

1) Subjektivitet kontra objektivitet. Folk får lov att tycka om något som de facto är objektivt sämre. Och?

2) Säkerligen... MEN 208:ans färgning är väldigt liten & begränsad jämfört med det allra mesta och i det normala arbetsområdet. Det är ju det som är vitsen!

3) Syftade på det som satt före 208:an, inte efter. Skit in - skit ut, som bekant.

Sen får du lov att tycka bättre om de färgningar som Classé har, men det gör inte 208:an sämre ur ett mindre subjektivt perspektiv. Det gäller att kunna skilja på vad som är bra och vad som man tycker om - ifall de två inte sammanfaller. Att kunna säga "ja, jag inser att andra tycker detta är bra, men det passar inte min smak, så jag avstår." ( Som min relation till Highland Park, förresten. :lol: )
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-10-29 11:08

markih: Lugnt, jag vill inte heller framstå som otrevlig. I själva verket är jag nog en rätt mysig typ.

Jodå, jag har studerat LTS-hemsida vid flera tillfällen. En del är vettigt och intressant. Annat är lite sisådär. Det handlar nog lite om vilken "skola" man tillhör. Som subjektivist tycker jag ju att begrepp som "korrekt återgivning" och "neutral karaktär" är ganska meningslösa. Dels för att dom i princip är ogenomförbara i praktiken, dels för att jag mer är intresserad av att det enligt min egen uppfattning ska låta bra, än att mitt system ska påvisa "neutralitet" i tester.

Sedan tycker jag det är ganska lustigt med deras lilla fåtal produktrekommendationer. Någon Pioneer-dvd för ett par tusenlappar och Linn CD 12 för 150 lök har väl båda mänts som "korrekta återgivare"? Jag tror tyvärr att LTS med sin auktoritet bland hifitokarna får folk att skaffa sig mycket märkliga uppfattningar om begreppet "neutralitet" som ett självändamål, och dessutom om förhållandet pris/kvalitet som man indirekt kraftigt ifrågasätter.

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-10-29 11:29

Nattlorden:

1) "Objektivt sämre". Finns det något sådant överhuvudtaget? Enligt mätningar då? Men vad spelar det för roll om det som är "objektivt sämre" i lyssnarens öron låter bättre? Jag kan fortfarande inte fatta hur man kan låta något gå före ens egna, subjektiva uppfattningar om hur man vill att det ska låta. För mig är det obegripligt, I'm sorry.

2) Jo, i alla fall enligt LTS mätningar. Själv skulle jag dock inte ta det som en garanti för att jag skulle gilla produkten. Jag har lyssnat på produkter som mätnissarna skulle döma ut som "färgande", däribland flera vinylspelare, rörstärkare och hornhögtalare, men som jag älskat. Jag har också lyssnat på produkter som anses vara "neutrala", men som jag inte har gillat. B&W 603 är ett exempel på en högtalare som väl anses som "neutral för sin prisklass", men som jag tycker låter öken i jämförelse med mycket annat för samma pengar.

3) Mycket möjligt. Källan var någon av de bättre Denon cd-spelarna som stod till buds på den tiden och något av de bättre NAD-förstegen. Paradoxalt nog är väl just de gamla Denon-spelarna hyllade av LTS? Däremot inte NAD-förstegen va? Och eftersom dom inte finns med på LTS-shortlisten är det förmodligen där som vi hittar en kolossal "färgning"... vilket i sin tur gjorde att vi som lyssnade då inte gick igång på helheten och tyckte det lät mycket bättre med en integrerad Denon-stärkare. Mycket möjligt, det kan jag ge dig.

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2004-10-29 11:35

Har provlyssnat 208:an för många år sedan, (innan den hade testats av LTS, tror jag).

Hade före det köpt en HK6650R som av HiF&Musik kallats för "Mini-Krell". Var missnöjd med den då den lät "bumlig" och "luddig" tyckte jag. (Hade iofs betydligt sämre anläggning innan ändå.) Har kvar den som datorförstärkare...

Tog sedan hem och provlyssnade 208:an jämsides med Acurus A250. De var mycket lika tyckte jag (använde förstegsdelen i HK:n och Jamo Concert 7 som högtalare (har kvar dem också f ö).
Men Acurus:en "vann" till slut, då jag tyckte den var (mycket) lite mindre "bumlig"/hade bättre detaljskärpa.

(OT: förstegsdelen i HK:n verkar ha betydligt bättre ljudkvalitét än slutstegsdelen, kan det finnas möjlighet att "trimma" slutsteget till bättre ljud ?)

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-10-29 11:38

Förhållandet pris/kvalitet trodde jag var allmänt känt att det inte stämmer så bra. Det är ju knappast kvalitet som styr prissättningen på en produkt. Det vet varenda företagsekonom att det inte är så enkelt. Det beror mest av vad folk vill betala. Det går bra att sälja 2 ton skrot för 1miljon. Att sälja en mycket bra lyxbil alldeles för billigt (säg 90 tusen) är svårare, kanske tom omöjligt. Statusen är ju i princip 0.

Jag tycker att fallet Nad 208 visar precis hur det funkar. Den kan ju bara inte vara så bra att den är hörbart ofärgande, det ser man ju på priset och på den gråa tråkiga färgen, eller hur var det?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 11:47

1) Varför enbart via mätningar? Finns andra hårda sanningar. T.ex. när ett steg klipper.

Ta en bra kabel. Stoppa dit lite komponenter som gör den sämre. Jag lovar att du kommer att hitta individer som tycker bättre om den. Den objektiva sanningen är ju fortfarande att den är bättre innan.

2) Som sagt, du får lov att subjektivt inte tycka om neutral återgivning. Men hävda bara inte att den neutrala återgivningen är tekniskt sämre! Det blir inte tekniskt sämre för att du inte tycker om det på det viset.

3) Tack! :D

Lyssnade på min NAD 3100 både som rent försteg och som rent slutsteg. I alla fall på den modellen var det försteget som hade mest otyg för sig.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör
 
Inlägg: 10045
Blev medlem: 2003-08-24
Ort: Södertälje

Inläggav Martin » 2004-10-29 11:50

Jo, i alla fall enligt LTS mätningar.


Blue: LTS bedömer ljudkvaliten genom att lyssna på apparaterna mha Före/Efter-test. Ska det vara så svårt att förstå? Du har ju själv läst hemsidan säger du och markih skrev det nyss. Vill du inte förstå vad det handlar om eller? :?

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör
 
Inlägg: 2721
Blev medlem: 2003-03-18
Ort: Åhus

Inläggav Ranefjord » 2004-10-29 11:51

Lyssnade på min NAD 3100 både som rent försteg och som rent slutsteg. I alla fall på den modellen var det försteget som hade mest otyg för sig.


Instämmer helhjärtat. Har oxo haft 3100. Försteget lät inge vidare till mina Audiopro a4.14z. Föredrog Denon CD'ns inbyggda.
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-10-29 12:06

Nattlorden:

1) Att mindre rörsteg klipper vid toppar på hög volym behöver inte vara ett problem. Det beror på omsändigheterna. Lättdrivna högtalare, "icke dynamiskt inspelad musik", litet rum och att man helt enkelt inte känner något behov att att spela jättehögt kan göra att man prioriterar rörförstärkaren ändå.

2) Jag säger inte att jag aldrig tycker om "neutral återgivning". Jag säger bara att det i "hifi-världen" i princip inte existerar något som kan kallas så. Sedan hävdar jag definitivt inte att "neutral återgivning" skulle vara tekniskt sämre (var fick du det från?). Bland de produkter och system som jag gillat att lyssna på finns såväl "färgande" som mer "neutrala" varianter.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 12:14

1) Lättdrivna högtalare är ett undantag i branschen så att i generella resonemang går de bort. De flesta som sitter med små förstärkare har inte sådana.

2) Det är väl ungefär det LTS konstaterat också. I princip finns alltså inte 208:an och det övriga på rekommendationslistan.

Skönt att få uppklarat att du accepterar att neutralitet är det tekniskt optimala. :wink: (Men inte alltid ditt subjektiva val)
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
Blue
 
Inlägg: 539
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Malmö

Inläggav Blue » 2004-10-29 12:18

Martin: "Förhållandet pris/kvalitet trodde jag var allmänt känt att det inte stämmer så bra. Det är ju knappast kvalitet som styr prissättningen på en produkt. Det vet varenda företagsekonom att det inte är så enkelt. Det beror mest av vad folk vill betala."

Hej Martin, jo jag är själv företagsekonom så jag behöver nog ingen uppläxning på det området. Kvalitet är EN av parmetrarna som normalt påverkar prissättningen. I övrigt är du ganska så rätt på det.

Jag säger som så att oftast innebär högre pris också högre kvalitet i någon mån, men det finns givtvis många undantag och det handlar knappast om något linjärt samband. Givet t.ex. en cd.spelare för 100 kkr och en för 10 kkr från samma tillverkare - det blir svårt att säga att den förra är "10 gånger bättre" än den senare, och man kommer knappast komma fram till en 10-dubblad kvalitet i några tester. Det handlar mer om den upplevda kvalitetsskillnaden, och här kommer vi tillbaka till kärnan... den SUBJEKTIVA bedömningen.

Användarvisningsbild
JonasNilsson
 
Inlägg: 362
Blev medlem: 2003-10-04
Ort: Göteborg

Inläggav JonasNilsson » 2004-10-29 12:22

Alltid lika roligt att höra folk säga att, om inte NAD 208 låter bra så är det kringutrustningens fel :roll: Jag har lyssnat på 208´an ihop med det mesta från Snell och B&W i högtalarväg + en skräll dus andra högtalare. En uppsjö med olika CD-spelare, som den legendariska DCD-625 :wink: DCD-2560, DCD-3560 mm. Försteg, en hel del olika bla Aragon 18k och 24k mm. Grejen är att det var fortfarande lika tråkigt. Fick aldrig känslan "gud vad jag längtar efter att spela musik". Som sagt, inte min kopp av te.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57260
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2004-10-29 12:26

Men Jonas, det är inte 208:an som inte låter bra. Det är du som inte tycker om bra återgivning. Skaffa något lagom färgande (=dåligt) istället och njut. Du har vant dig för mycket vid vissa former av dist för att kunna lära om till en ren återgivning.

*blink, blink, nudge, nudge* :wink:
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster