Nad 208 bäst genom tiderna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nad 208

Messias bland förstärkare, den slår allt
17
14%
Den är mycket bra men inte bäst
43
36%
Den är bra men den slår inte Krell precis
17
14%
Sicket skit
15
13%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
 
Antal röster : 118

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 00:56

hifikg skrev:
FBK skrev:Jag fick min info av Ljudmakarna som på den tiden sålde Nad. Var på väg att köpa 208, men pengainsamlingen dröjde så den han utgå ur sortimentet och hade ersatt av 218. Och killarna i butiken sa köp hellre 216 för 218 låter sämre än det billigare 216 som var mer likt 208 enligt dom. Så det var innan Hifi-klubben tog över märket.


När 208 kom hade Hifi-klubben NAD sedan länge, men Ljudmakarn var väl en klubb-butik ganska länge?

Ja de var det, men lämnade till slut. Men det är den butiken som jag sprungit i mest i Stockholm. På den tiden då man skulle lyssna på allt nytt som kom :oops: Men det var trevliga killar och det fanns mycket kunnighet jämfört emot många andra butiker på den tiden. Tex så körde en av killarna piP hemma.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 01:04

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Jag fick min info av Ljudmakarna som på den tiden sålde Nad. Var på väg att köpa 208, men pengainsamlingen dröjde så den han utgå ur sortimentet och hade ersatt av 218. Och killarna i butiken sa köp hellre 216 för 218 låter sämre än det billigare 216 som var mer likt 208 enligt dom. Så det var innan Hifi-klubben tog över märket.


När 208 kom hade Hifi-klubben NAD sedan länge, men Ljudmakarn var väl en klubb-butik ganska länge?

Ja de var det, men lämnade till slut. Men det är den butiken som jag sprungit i mest i Stockholm. På den tiden då man skulle lyssna på allt nytt som kom :oops: Men det var trevliga killar och det fanns mycket kunnighet jämfört emot många andra butiker på den tiden. Tex så körde en av killarna piP hemma.


Tyckte nog att de flesta hifibutiker i Stockholm på den tiden (t o m High Fidelity när man väl fått komma in där), ja de flesta hifibutiker ö h t, var både engagerade och trevliga på den tiden. Idag känns det inte alltid så. Å andra sidan är jag sämsta tänkbara kund, he he.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 02:15

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
När 208 kom hade Hifi-klubben NAD sedan länge, men Ljudmakarn var väl en klubb-butik ganska länge?

Ja de var det, men lämnade till slut. Men det är den butiken som jag sprungit i mest i Stockholm. På den tiden då man skulle lyssna på allt nytt som kom :oops: Men det var trevliga killar och det fanns mycket kunnighet jämfört emot många andra butiker på den tiden. Tex så körde en av killarna piP hemma.


Tyckte nog att de flesta hifibutiker i Stockholm på den tiden (t o m High Fidelity när man väl fått komma in där), ja de flesta hifibutiker ö h t, var både engagerade och trevliga på den tiden. Idag känns det inte alltid så. Å andra sidan är jag sämsta tänkbara kund, he he.

Kunskap, engagerade och trevliga kan de vara på elgiganten också. :wink:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-27 03:57

Har det någon gång publicerats några mätningar av NAD 208?

Om inte, finns det intresse? 8)
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 03:59

Vinylcalle skrev:Har det någon gång publicerats några mätningar av NAD 208?

Om inte, finns det intresse? 8)

Det borde ju finnas och vara bra, annars......
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Frisk
 
Inlägg: 2233
Blev medlem: 2008-10-27

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Frisk » 2021-01-27 08:33

Vinylcalle skrev:Har det någon gång publicerats några mätningar av NAD 208?

Om inte, finns det intresse? 8)


Finns klart intresse! Även om så finns är det ju intressant med mätningar i olika "uppsättningar" och kanske också nu med några år på nacken.

Användarvisningsbild
nuffe
 
Inlägg: 2334
Blev medlem: 2010-09-28
Ort: Lerum

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav nuffe » 2021-01-27 08:54

Lts testade ju NAD 208 och troligtvis mätte på den också. Tror det var 95-96.

Henrik

Användarvisningsbild
Zappa
 
Inlägg: 1442
Blev medlem: 2018-03-06

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Zappa » 2021-01-27 09:10

Vinylcalle skrev:Har det någon gång publicerats några mätningar av NAD 208?

Om inte, finns det intresse? 8)


Kika här:
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?t=6920
"Without deviation from the norm, progress is not possible."

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 09:52

FBK skrev:... annars......



Annars är det bara att luta sig tillbaka o lyssna. Du hör ingenting utöver det som finns på fonogrammet. Å andra sidan kan jag inte erinra mig någon tidigare förstärkare heller som haft egenljud. Hoppades att PrimaLuna skulle tillföra sådant, men icke.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Morello » 2021-01-27 10:43

Om man extrapolerar mätdatat skulle man kunna gissa att THD stiger(med +6 dB/oktav) upp mot 0,01 % vid 20 kHz en bit under överstyrning - det är ett respektabelt resultat. I synnerhet mot bakgrund av att utgångssteget är kvasikomplementärt samt bestyckat med MOSFET.

Notera att NAD208 endast presterar riktigt bra vid effekter upp mot lite styvt 200 W.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 10:56

Morello skrev:Om man extrapolerar mätdatat skulle man kunna gissa att THD stiger(med +6 dB/oktav) upp mot 0,01 % vid 20 kHz en bit under överstyrning - det är ett respektabelt resultat. I synnerhet mot bakgrund av att utgångssteget är kvasikomplementärt samt bestyckat med MOSFET.

Notera att NAD208 endast presterar riktigt bra vid effekter upp mot lite styvt 200 W.


250W skriver IÖ i sin essä i MoLT o det är ju vad NAD specat den till, att den eventuellt levererar en hundradels procent distorsion vid 1-2 kW må vara dem förlåtet. Sällan det brakas på mer än ett par hundra watt i min grotta och skulle det göra det lär inte eventuell distorsion vara något problem (då skallrar whiskyflaskorna ner från sina hyllor, spräcker rören i häcken, brand uppstår och lokalen fylls med rök. Skrikande grannar rusar till o dränker all ev distorsion, räddningstjänsten tillkallas, grottan dränks i vatten och min fonogramsamling flyter bort medan vi äntligen får veta om OA52 flyter.)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Morello » 2021-01-27 10:59

För övrigt torde även NAD218 vara ett bra steg. Vill minnas att Stereophile testat det med gott resultat ifråga om objektiva prestanda.
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 11:29

Morello skrev:För övrigt torde även NAD218 vara ett bra steg. Vill minnas att Stereophile testat det med gott resultat ifråga om objektiva prestanda.


Ehuru helt väsensskilt från 208:a, men det behöver inte utesluta att det fyller basala krav, såvitt jag förstår finns det väl inget steg som liknar just 208:a och ett o annat är fullt utståbart, åtminstone korta stunder.

https://hometheaterhifi.com/volume_3_4/v3n4l.html
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Morello » 2021-01-27 11:34

Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 11:45

Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements


Fyller nog basala krav för de allra flesta. Men det tillverkas väl inte heller längre? Något med BEE påstås vara nära 208-klass, men annars har de väl inga konkurrenter, vare sig nu eller då. Eller?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Baffel » 2021-01-27 11:49

hifikg skrev:
Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements


Fyller nog basala krav för de allra flesta. Men det tillverkas väl inte heller längre? Något med BEE påstås vara nära 208-klass, men annars har de väl inga konkurrenter, vare sig nu eller då. Eller?


Har i och för dig hört talas om något företag som heter SYBARITE AUDIO.. :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 11:51

hifikg skrev:
FBK skrev:... annars......



Annars är det bara att luta sig tillbaka o lyssna. Du hör ingenting utöver det som finns på fonogrammet. Å andra sidan kan jag inte erinra mig någon tidigare förstärkare heller som haft egenljud. Hoppades att PrimaLuna skulle tillföra sådant, men icke.

Om du frågat mig innan köp så hade du inte köpt Prima Luna utan något annat. Varför säljer du inte den och väntar på rätt tillfälle och köper något mer rörigt. :?
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 12:13

Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements

Enligt butiken som jag handlade i och som älskade 208 så var 218 som sagt sämre så de rekommenderade hellre 216 som jag då köpte. Och när en butik villa att man skall köpa något som kostar en mycket mindre slant så har de nog lyssnat.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 15:27

FBK skrev:...Varför säljer du inte den och väntar på rätt tillfälle och köper något mer rörigt. :?


För att den blev rörigare ihop med Lodström och jag ser fram mot att få höra kombon med mina ESL 63.
Sitter nöjd :)

Tangband
Semesterfirare
 
Inlägg: 8841
Blev medlem: 2017-11-28

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Tangband » 2021-01-27 15:54

Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements


Nej det verkar som att Nad 208 presterar bättre .

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 17:53

Då kanske den infon jag fick i butiken stämde när det avrådde ifrån köp av den. Jag vet att de lyssnade mycket på grejerna de sålde och det gör inte alla medarbetare som jobbar i butiker har jag märkt... :roll:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 18:18

FBK skrev:Då kanske den infon jag fick i butiken stämde när det avrådde ifrån köp av den. Jag vet att de lyssnade mycket på grejerna de sålde och det gör inte alla medarbetare som jobbar i butiker har jag märkt... :roll:


Nä, de ska dra ihop till hyran och eventuell lön också, så det går inte att vara hur mycket idealist som helst. Arbetstiden måste ägnas åt annat än lyssning. Ibland blir jag förvånad över hur mycket personal en del butiker verkar ha o funderar på hur de får ihop det. Kanske är det rejäla marginaler på hifi?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 18:48

hifikg skrev:
FBK skrev:Då kanske den infon jag fick i butiken stämde när det avrådde ifrån köp av den. Jag vet att de lyssnade mycket på grejerna de sålde och det gör inte alla medarbetare som jobbar i butiker har jag märkt... :roll:


Nä, de ska dra ihop till hyran och eventuell lön också, så det går inte att vara hur mycket idealist som helst. Arbetstiden måste ägnas åt annat än lyssning. Ibland blir jag förvånad över hur mycket personal en del butiker verkar ha o funderar på hur de får ihop det. Kanske är det rejäla marginaler på hifi?

Det är det. Men sedan finns det sådana nördar som vi som sitter och lyssnar efter de har slutat. :P
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26589
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 21:19

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Då kanske den infon jag fick i butiken stämde när det avrådde ifrån köp av den. Jag vet att de lyssnade mycket på grejerna de sålde och det gör inte alla medarbetare som jobbar i butiker har jag märkt... :roll:


Nä, de ska dra ihop till hyran och eventuell lön också, så det går inte att vara hur mycket idealist som helst. Arbetstiden måste ägnas åt annat än lyssning. Ibland blir jag förvånad över hur mycket personal en del butiker verkar ha o funderar på hur de får ihop det. Kanske är det rejäla marginaler på hifi?

Det är det. Men sedan finns det sådana nördar som vi som sitter och lyssnar efter de har slutat. :P


Ja, en gång i tiden var det en tanke jag närde ihop med en polare. Starta häftigaste shopen o ha öppet mellan 11.30 o halvtolv för att ägna resten av tiden till att lyssna. Men så sprang jag på OA52 o behövde inte längre någon butik.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-28 01:47

Ska inom närmsta dagarna sätta mig ner och knåpa ihop en presentation av mätningarna.
Det är frekvensomfång, THD+N vs frekvens samt utnivå och FFT mätningar av dist som jag har.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav jonasp » 2021-01-28 14:40

Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements


Jag har ju både NAD 216 (som är mycket lik 218) och NAD 208. Sistnämnda låter subjektivt betydligt mer obeslöjad. NAD 216 låter, utan att vara dålig på något sätt, lätt beslöjad i jämförelse.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34863
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Morello » 2021-01-28 14:45

Vinylcalle skrev:Ska inom närmsta dagarna sätta mig ner och knåpa ihop en presentation av mätningarna.
Det är frekvensomfång, THD+N vs frekvens samt utnivå och FFT mätningar av dist som jag har.

Mvh Carl


Avseende NAD208?
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Vinylcalle
 
Inlägg: 3089
Blev medlem: 2008-12-24
Ort: Lund

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Vinylcalle » 2021-01-29 22:14

Ja precis.

Kanske blir något annat roligt slutsteg också som jämförelseobjekt.

Mvh Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Alexi » 2021-01-30 11:52

Jag skulle vilja se mätning på dist Vs. frekvens i bryggat läge.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57175
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Nattlorden » 2021-01-30 13:36

jonasp skrev:
Morello skrev:Mindes nog fel - ser inte så roligt ut:

https://www.stereophile.com/content/nad ... asurements


Jag har ju både NAD 216 (som är mycket lik 218) och NAD 208. Sistnämnda låter subjektivt betydligt mer obeslöjad. NAD 216 låter, utan att vara dålig på något sätt, lätt beslöjad i jämförelse.


Det beslöjade gäller även 218 ( och S200 ) i mitt tycke.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: subsand och 13 gäster