Nad 208 bäst genom tiderna?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Nad 208

Messias bland förstärkare, den slår allt
17
14%
Den är mycket bra men inte bäst
43
36%
Den är bra men den slår inte Krell precis
17
14%
Sicket skit
15
13%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
Mats din dumme fåntratt, var du tvungen att påminna oss om hifins skam nr 1?
13
11%
 
Antal röster : 118

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-24 14:05

Baffel skrev:
hifikg skrev:
Baffel skrev:Man göra en hel del med en bil. Resa hit och dit. Vad kan man egentligen göra med en förstärkare mycket annat än att lyssna på vad den producerar för ljud?


Den ska väl helst inte producera något ljud. Bara förstärka. Mina rörhäckar däremot vill jag ska producera lite egenljud av en sort som jag har vaga minnen av från forntiden. De jag hittills kommit över är för bra, de låter lika bra som dansken + NAD 208, åtminstone upp till normal lyssningsnivå. Behåller dem till jag fått utvärdera kombon ihop med ESL 63. Det närmar sig.


Ja ja potayto, potahto. Vi kan konstatera att det är inget märkvärdigt med en NAD 208. Det är bara en lagom kraftfull enkel pang på rödbetan utan krusiduller klass AB förstärkare. Är väl så bra som det kan vara då. Inget spännande, som du själv konstaterar, men den gör sitt jobb väl. :)

Klart som tusan du ska behålla rörisarna. :)


Exactemente, en förstärkare ska inte vara spännande. Bara fungera och ha tillräckligt med kraft och där finns det inte mycket som slår 208:an och de som gör det behöver jag ändå inte. 2 kW räcker bra för mig.
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Baffel » 2021-01-24 14:26

Mysko med NAD 208. En prisvärd standardförstärkare som gör sitt jobb väl. Sådana stärkare måste det ju finns tretton på dussinet men ändå denna vurm och nostalgi för NAD 208.

Men det är väl nads filosofi . Inga krusiduller . Det som även gjorde NAD 3020 till världens mest sålda förstärkare genom tiderna. :)

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-24 14:40

Baffel skrev:Mysko med NAD 208. En prisvärd standardförstärkare som gör sitt jobb väl. Sådana stärkare måste det ju finns tretton på dussinet men ändå denna vurm och nostalgi för NAD 208.

Men det är väl nads filosofi . Inga krusiduller . Det som även gjorde NAD 3020 till världens mest sålda förstärkare genom tiderna. :)


Njae... hade NAD hyllat den filosofin så hade de väl låtit 208:an bli en långkörare i sortimentet och vi hade haft Mk IV nu, minst. Jag tror att de hade tur bara, men inte förstod det själva. Och visst är det en standardförstärkare, för varenda liten receiver levererar väl ett par tusen watt när det kniper idag ;)
Hade de kletat ditt KRELL på fronten och sålt den för $40.000 hade de nog sålt lika många, fast till helt andra kunder :)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-24 14:48

Bill50x skrev:Förstår inte riktigt hybrisen kring NAD208. Säkert ett kompetent slutsteg (som jag bara hört några få gånger under icke kontrollerade former) med tillräckligt effekt för de flesta. Men om det nu är så perfekt, varför inte göra en klon och leva lycklig resten av livet?

Sentec PA-9, ja, lika bra ljud fast med mindre effekt? Jag körde dessa i ett antal år och visst lät det bra. Men på något sätt lite avmätt, rentvättat. Något saknades trots det fina ljudet. För priset helt OK dock.

/ B


Jag antar att du menar ”hype”. I vilket fall: att klona en NAD 208 är inte att tänka på. Konstruktionen för egensinnig och komplicerad. Kretslösningarna liknar ingenting annat men är välvalda. Vanliga klass AB förstärkare som Sentec PA-9 är däremot enkelt uppbyggda och det finns många som kan mäta sig med PA-9 idag.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-24 14:55

Baffel skrev:Mysko med NAD 208. En prisvärd standardförstärkare som gör sitt jobb väl. Sådana stärkare måste det ju finns tretton på dussinet men ändå denna vurm och nostalgi för NAD 208.

Men det är väl nads filosofi . Inga krusiduller . Det som även gjorde NAD 3020 till världens mest sålda förstärkare genom tiderna. :)


Standard och standard. Kretslösningarna är mycket egensinniga, effekten är mycket hög och den klarade F/E lyssning ganska bra. Dessutom THX-certifierad. Så, nja, inte tretton på dussinet. Men prisvärd var den. I alla fall då. Den som inte satt sig in i kretsschemat kan inte förstå hur unik denna förstärkare faktiskt var och fortfarande är. Den liknar ingenting, allra minst NAD:s övriga konstruktioner. En one off.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-24 18:34

Riktigt kul tråd i början det här, tänk att NAD väckte sådana känslor. Minns när lilla 3020 hyllades av alla återförsäljare, men plötsligt bara fick säljas av Hifiklubben (eller var det Hifi-direkt först?) o då blev den värdelös över en natt. På en mässa hade man baxat dit en toastol o parkerat en 3020 i :) Istället började man veva för Proton (som var misstänkt lik 3020 på alla sätt)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-24 21:01

Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:

The 12 Most Significant Power Amplifiers of All Time

Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Harman Kardon Citation II
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Audio Research Corporation D150
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Mark Levinson Audio System ML-2
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier


https://www.theabsolutesound.com/articl ... f-all-time


Kul lista!
Kondo Audio Note Ongaku - ointressant kretslösning som vanligt eftersom den är japansk men lite ovanliga rör och silvertransformatorer. Det mest noterbara var att Kondo-san visade hur mycket silver man kan kränga på ett bräde. Kondo-san får väl också ges äran att världens lager av datorröret 5687 är i princip tömda och ligger hemma i källaren som årgångsvin hos lurviga japaner och 6072 finns det heller inte några kvar till rimliga priser.
Tact Millennium - en dansk tycker det är dags att köra digitalt på allvar
Harman Kardon Citation II - all in på branta pentoder, bandbredd och feedback. Radford STA 100 hade ett liknande koncept.
Krell KSA-50/KSA-100 - småkul kretslösning, tung och varm, annars inget särskilt. Synergi med felkonstruerade högtalare vid tiden det begav sig (läs: sjukt låga impedanser)
McIntosh MC275 - en kretslösning att bita i för den intresserade. Egensinnigt som vanligt från Macintosh.
Audio Research Corporation D150 - annorlunda men nästan lika jävlig krets som MC275. En röris som försöker att inte låta röris och lyckas ganska bra. Varför kan man fråga, men skickligt.
Threshold 800A/400A - Nelson Pass joxar med biasen i Stasis
Marantz Model 8B/Model 9 - 8B är en standardkrets men väljusterad. Model 9 vrider upp konceptet till 11 men kostar därefter.
Phase Linear 400/700 - Bob Carver gör kvasikomplementärt (som NAD 208)
Mark Levinson Audio System ML-2 - John Curl får fria tyglar av Mark Levinson, kopplar jfets på roliga sätt och gör en 25 Watt monoförstärkare som väger 30 kg. Sågs ibland med stackade ESL 57:or och 24” subwoofer i låda stort som ett kylskåp.
Dynaco ST-70 - Haflers bedrift med denna modell var en kretslösning som var billig och ganska bra. Folk-röris. Kunde gott kostat på sig en annan drivkrets i Mark III för att inte tala om Mark VI.
The Williamson Amplifier - fick stort genomslag som DIY efter kriget. Låg distorsion från en beamtetrod för sin tid med plenty med feedback och triodkoppling av slutrören eftersom Williamson ville emulera ett par PX25. Fegis. Men 15 watt var grejor på den tiden.

Saknar något av James Bongiorno. (Möjligen kan man säga att D’Agostinos KSA50 har likheter med Ampzillas kretslösning)

Summasummarum: några på listan var genombrott på tekniksidan medan andra var mer marknadsframgångar. NAD 208 hämtar inget direkt men det finns ett släktskap med Phase Linear med det kvasikomplementära utgångssteget men är betydligt mer komplicerat eftersom NAD 208 har drivers som både driver och sänker ström till MOSFET i utgångssteget. Dessutom går den i klass G och ingångssteget är heller inte att leka med. Men den var inte dyr. Den fick heller inga efterföljare. Förutom några kufar så verkar det finnas en konsensus att riktiga förstärkare bygger man med bipolära transistorer och ganska traditionella kretsar, dvs. allt det som NAD 208 inte var. Det var en humla. Den skulle egentligen inte kunna flyga men det visste inte humlan och gjorde det ändå.

När det gäller NAD 3020 är det inget konstigt med den mer än att den inte var på 20 watt utan betydligt mer. Tacka fan för att man uppfattade att ”NAD-watt” var något extra.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Baffel » 2021-01-24 21:48

Exemplarisk genomgång DQ-20 :D
Phase Linear 400/700, bara ge sig in i budgivningen . Till den på forumet köper den, pluggar in den och berättar på forumet hur den låter kommer jag skicka en påse godis till. :)
https://www.ebay.com/itm/Phase-Linear-4 ... 4607106066
s-l1600 (1).jpg
s-l1600 (1).jpg (133.32 KiB) Visad 2316 gånger

s-l1600 (2).jpg
s-l1600 (2).jpg (218.09 KiB) Visad 2314 gånger

s-l1600 (3).jpg
s-l1600 (3).jpg (208.14 KiB) Visad 2312 gånger




The Williamson Amplifier , 15W . Kan jag leva med . Kopplar in en sub med . Är inte du intresserad av en sådan DQ-20 men råkar se en till salu på Blocket så hojta till är du bussig. :)
Senast redigerad av Baffel 2021-01-24 21:52, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32020
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Bill50x » 2021-01-24 21:49

DQ-20 skrev:
Bill50x skrev:Förstår inte riktigt hybrisen kring NAD208.

Jag antar att du menar ”hype”.

Såklart,sorry :oops:

Har för övrigt haft en GAS Grandson och var synnerligen nöjd. Bongiornio visste vad han gjorde. Tom the absolute sound ansåg dessa bryggkopplade var extremt bra matchning med Dahlqvist DQ10, för då fick dom den kraft dom behöver (2x40W). Och jag som håller på och renoverar mina DQ10:or, ska jag leta slutsteg också?

/ B
Senast redigerad av Bill50x 2021-01-24 21:59, redigerad totalt 1 gång.
När Einstein insåg att allt var relativt började han kröka på rummet.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann
 
Inlägg: 39779
Blev medlem: 2007-04-17
Ort: Härnösand

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav petersteindl » 2021-01-24 21:54

DQ-20 skrev:
Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:

The 12 Most Significant Power Amplifiers of All Time

Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Harman Kardon Citation II
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Audio Research Corporation D150
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Mark Levinson Audio System ML-2
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier


https://www.theabsolutesound.com/articl ... f-all-time


Kul lista!
Kondo Audio Note Ongaku - ointressant kretslösning som vanligt eftersom den är japansk men lite ovanliga rör och silvertransformatorer. Det mest noterbara var att Kondo-san visade hur mycket silver man kan kränga på ett bräde. Kondo-san får väl också ges äran att världens lager av datorröret 5687 är i princip tömda och ligger hemma i källaren som årgångsvin hos lurviga japaner och 6072 finns det heller inte några kvar till rimliga priser.
Tact Millennium - en dansk tycker det är dags att köra digitalt på allvar
Harman Kardon Citation II - all in på branta pentoder, bandbredd och feedback. Radford STA 100 hade ett liknande koncept.
Krell KSA-50/KSA-100 - småkul kretslösning, tung och varm, annars inget särskilt. Synergi med felkonstruerade högtalare vid tiden det begav sig (läs: sjukt låga impedanser)
McIntosh MC275 - en kretslösning att bita i för den intresserade. Egensinnigt som vanligt från Macintosh.
Audio Research Corporation D150 - annorlunda men nästan lika jävlig krets som MC275. En röris som försöker att inte låta röris och lyckas ganska bra. Varför kan man fråga, men skickligt.
Threshold 800A/400A - Nelson Pass joxar med biasen i Stasis
Marantz Model 8B/Model 9 - 8B är en standardkrets men väljusterad. Model 9 vrider upp konceptet till 11 men kostar därefter.
Phase Linear 400/700 - Bob Carver gör kvasikomplementärt (som NAD 208)
Mark Levinson Audio System ML-2 - John Curl får fria tyglar av Mark Levinson, kopplar jfets på roliga sätt och gör en 25 Watt monoförstärkare som väger 30 kg. Sågs ibland med stackade ESL 57:or och 24” subwoofer i låda stort som ett kylskåp.
Dynaco ST-70 - Haflers bedrift med denna modell var en kretslösning som var billig och ganska bra. Folk-röris. Kunde gott kostat på sig en annan drivkrets i Mark III för att inte tala om Mark VI.
The Williamson Amplifier - fick stort genomslag som DIY efter kriget. Låg distorsion från en beamtetrod för sin tid med plenty med feedback och triodkoppling av slutrören eftersom Williamson ville emulera ett par PX25. Fegis. Men 15 watt var grejor på den tiden.

Saknar något av James Bongiorno. (Möjligen kan man säga att D’Agostinos KSA50 har likheter med Ampzillas kretslösning)

Summasummarum: några på listan var genombrott på tekniksidan medan andra var mer marknadsframgångar. NAD 208 hämtar inget direkt men det finns ett släktskap med Phase Linear med det kvasikomplementära utgångssteget men är betydligt mer komplicerat eftersom NAD 208 har drivers som både driver och sänker ström till MOSFET i utgångssteget. Dessutom går den i klass G och ingångssteget är heller inte att leka med. Men den var inte dyr. Den fick heller inga efterföljare. Förutom några kufar så verkar det finnas en konsensus att riktiga förstärkare bygger man med bipolära transistorer och ganska traditionella kretsar, dvs. allt det som NAD 208 inte var. Det var en humla. Den skulle egentligen inte kunna flyga men det visste inte humlan och gjorde det ändå.

När det gäller NAD 3020 är det inget konstigt med den mer än att den inte var på 20 watt utan betydligt mer. Tacka fan för att man uppfattade att ”NAD-watt” var något extra.

/DQ-20


Listan är amerikansk.

Hade den varit engelsk så hade Leak TL12 point one (point one = 0,1 = THD) varit självskriven och även Quad II. Leak hade fantastiskt ljud. En bortglömd klenod är Electro Research A75 av Jon Iverson. Mycket välljud.

GAS Ampzilla av James Bongiorno borde nog vara med trots att den egentligen inte lät så bra.

Crown DC-300 var också en milstolpe på den tiden det begav sig.

Mvh
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-24 22:48

petersteindl skrev:Listan är amerikansk.

Hade den varit engelsk så hade Leak TL12 point one (point one = 0,1 = THD) varit självskriven och även Quad II. Leak hade fantastiskt ljud. En bortglömd klenod är Electro Research A75 av Jon Iverson. Mycket välljud.

GAS Ampzilla av James Bongiorno borde nog vara med trots att den egentligen inte lät så bra.

Crown DC-300 var också en milstolpe på den tiden det begav sig.

Mvh
Peter


Det är ju flera skribenter på TAS och jag tror att både A75, Ampzilla och DC-300 var med på någons lista. Leak TL12 tror jag är bättre än Quad II som jag faktiskt inte tycker är något vidare även om den är väldigt fiffigt ihopkommen. Men lycka till att hitta rör till en TL12. Quad 405:ans current dumping är också intressant. Då tycker jag Radfords rörkonstruktioner stått sig bättre med sin fiffiga lågkapacitiva fasvändare/driver och rejält med global feedback.

/DQ-20

PS. Ampzilla fanns med som självbygge i Popular Mechanics 1974.
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Morello » 2021-01-24 22:55

James Bongiorno är sannolikgt en av audiobranschens mest välklädda tekniker.

Bild

Ska nog ta på mig en rosa kavaj (jag har faktiskt två rosa i samlingen) imorgon för att hedra minnet av "Bongo".
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Johan_Lindroos » 2021-01-24 23:31

Morello skrev:James Bongiorno är sannolikgt en av audiobranschens mest välklädda tekniker.

[ Bild ]

Ska nog ta på mig en rosa kavaj (jag har faktiskt två rosa i samlingen) imorgon för att hedra minnet av "Bongo".


Även du brukar vara välekiperad. :)
//Johan Lindroos

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Baffel » 2021-01-24 23:44

OT
En förstärkarkonstruktör som bär...vad är det för hatt månne ....kan man lita på.

Aha måste ju vara Borsalino såklart eftersom han är väl italienare? :) Förbannat snygga hattar måste jag säga. ..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav paa » 2021-01-25 00:17

DQ-20 skrev:PS. Ampzilla fanns med som självbygge i Popular Mechanics 1974.

Gissar att du menar Popular Electronics?
Typ här:
https://worldradiohistory.com/Archive-P ... 974-09.pdf
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-25 01:30

paa skrev:
DQ-20 skrev:PS. Ampzilla fanns med som självbygge i Popular Mechanics 1974.

Gissar att du menar Popular Electronics?
Typ här:
https://worldradiohistory.com/Archive-P ... 974-09.pdf


Ja så var det. Popular Electronics. Allt var inte bättre förr, men en del... Tack P-A.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-25 23:56

DQ-20 skrev:
Baffel skrev:Inte ens med på denna lista:

The 12 Most Significant Power Amplifiers of All Time

Kondo Audio Note Ongaku
Tact Millennium
Harman Kardon Citation II
Krell KSA-50/KSA-100
McIntosh MC275
Audio Research Corporation D150
Threshold 800A/400A
Marantz Model 8B/Model 9
Phase Linear 400/700
Mark Levinson Audio System ML-2
Dynaco ST-70
The Williamson Amplifier


https://www.theabsolutesound.com/articl ... f-all-time


Kul lista!
Kondo Audio Note Ongaku - ointressant kretslösning som vanligt eftersom den är japansk men lite ovanliga rör och silvertransformatorer. Det mest noterbara var att Kondo-san visade hur mycket silver man kan kränga på ett bräde. Kondo-san får väl också ges äran att världens lager av datorröret 5687 är i princip tömda och ligger hemma i källaren som årgångsvin hos lurviga japaner och 6072 finns det heller inte några kvar till rimliga priser.
Tact Millennium - en dansk tycker det är dags att köra digitalt på allvar
Harman Kardon Citation II - all in på branta pentoder, bandbredd och feedback. Radford STA 100 hade ett liknande koncept.
Krell KSA-50/KSA-100 - småkul kretslösning, tung och varm, annars inget särskilt. Synergi med felkonstruerade högtalare vid tiden det begav sig (läs: sjukt låga impedanser)
McIntosh MC275 - en kretslösning att bita i för den intresserade. Egensinnigt som vanligt från Macintosh.
Audio Research Corporation D150 - annorlunda men nästan lika jävlig krets som MC275. En röris som försöker att inte låta röris och lyckas ganska bra. Varför kan man fråga, men skickligt.
Threshold 800A/400A - Nelson Pass joxar med biasen i Stasis
Marantz Model 8B/Model 9 - 8B är en standardkrets men väljusterad. Model 9 vrider upp konceptet till 11 men kostar därefter.
Phase Linear 400/700 - Bob Carver gör kvasikomplementärt (som NAD 208)
Mark Levinson Audio System ML-2 - John Curl får fria tyglar av Mark Levinson, kopplar jfets på roliga sätt och gör en 25 Watt monoförstärkare som väger 30 kg. Sågs ibland med stackade ESL 57:or och 24” subwoofer i låda stort som ett kylskåp.
Dynaco ST-70 - Haflers bedrift med denna modell var en kretslösning som var billig och ganska bra. Folk-röris. Kunde gott kostat på sig en annan drivkrets i Mark III för att inte tala om Mark VI.
The Williamson Amplifier - fick stort genomslag som DIY efter kriget. Låg distorsion från en beamtetrod för sin tid med plenty med feedback och triodkoppling av slutrören eftersom Williamson ville emulera ett par PX25. Fegis. Men 15 watt var grejor på den tiden.

Saknar något av James Bongiorno. (Möjligen kan man säga att D’Agostinos KSA50 har likheter med Ampzillas kretslösning)

Summasummarum: några på listan var genombrott på tekniksidan medan andra var mer marknadsframgångar. NAD 208 hämtar inget direkt men det finns ett släktskap med Phase Linear med det kvasikomplementära utgångssteget men är betydligt mer komplicerat eftersom NAD 208 har drivers som både driver och sänker ström till MOSFET i utgångssteget. Dessutom går den i klass G och ingångssteget är heller inte att leka med. Men den var inte dyr. Den fick heller inga efterföljare. Förutom några kufar så verkar det finnas en konsensus att riktiga förstärkare bygger man med bipolära transistorer och ganska traditionella kretsar, dvs. allt det som NAD 208 inte var. Det var en humla. Den skulle egentligen inte kunna flyga men det visste inte humlan och gjorde det ändå.

När det gäller NAD 3020 är det inget konstigt med den mer än att den inte var på 20 watt utan betydligt mer. Tacka fan för att man uppfattade att ”NAD-watt” var något extra.

/DQ-20

Kunskap :!: , tack för lektionen DQ-20 Riktig kul läsning :)
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-25 23:59

Och nu kan någon köpa Sveriges snyggaste Nad 208 :!: Ingen jag sett genom alla år har denna finish. 8O
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 119177.htm
Bild
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-26 00:21

FBK skrev:Och nu kan någon köpa Sveriges snyggaste Nad 208 :!: Ingen jag sett genom alla år har denna finish. 8O
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 119177.htm
[ Bild ]


Brrr... det där e ju inte original!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-26 00:52

hifikg skrev:
FBK skrev:Och nu kan någon köpa Sveriges snyggaste Nad 208 :!: Ingen jag sett genom alla år har denna finish. 8O
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 119177.htm
[ Bild ]


Brrr... det där e ju inte original!

Suger lite va.... du har inte en lika fin. :mrgreen:
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-26 00:57

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Och nu kan någon köpa Sveriges snyggaste Nad 208 :!: Ingen jag sett genom alla år har denna finish. 8O
https://hifitorget.se/visa_annons.php/n ... 119177.htm
[ Bild ]


Brrr... det där e ju inte original!

Suger lite va.... du har inte en lika fin. :mrgreen:


Ha, ha, jag tittar aldrig på min, den bara står där. Har fixat så inga lysdioder syns i mörkret heller. En diskret klump. Som jag ungefär. Skönheten kommer inifrån ;)
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-26 01:22

hifikg skrev:
FBK skrev:
hifikg skrev:
Brrr... det där e ju inte original!

Suger lite va.... du har inte en lika fin. :mrgreen:


Ha, ha, jag tittar aldrig på min, den bara står där. Har fixat så inga lysdioder syns i mörkret heller. En diskret klump. Som jag ungefär. Skönheten kommer inifrån ;)

Jag tycker ibland att det kan vara kul att ha något som både är bra och snyggt. Men samtidigt så har jag suttit på Tradera och dreglat över gamla Nad tuners osv. :P 8O :mrgreen: Och de är inte snygga, men de påminner om hobbyn när man var ung.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-26 02:15

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Suger lite va.... du har inte en lika fin. :mrgreen:


Ha, ha, jag tittar aldrig på min, den bara står där. Har fixat så inga lysdioder syns i mörkret heller. En diskret klump. Som jag ungefär. Skönheten kommer inifrån ;)

Jag tycker ibland att det kan vara kul att ha något som både är bra och snyggt. Men samtidigt så har jag suttit på Tradera och dreglat över gamla Nad tuners osv. :P 8O :mrgreen: Och de är inte snygga, men de påminner om hobbyn när man var ung.


När jag vill se något vackert drar jag på rörhäckarna. Rörglöd och levande ljus är de enda riktigt godkända ljuskällorna i mitt lyssningsrum, men jag har erfarit att en del besökare blir illa till mods av att sitta med mig i totalmörker i en underjordisk bunker. Vid sådana tillfällen har jag små lampor som tröst :) Vi får väl se hur modig du är!
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-26 04:25

FBK skrev:Kunskap :!: , tack för lektionen DQ-20 Riktig kul läsning :)


Ingen orsak. Kul! Såg visst att jag glömde att lägga till att NAD 208, det jävla härket, till råga på allt är strömåterkopplat om jag inte minns helt fel. Jag tror att ingenjören som konstruerade den gjorde det inte krångligt inte att han var tvungen, utan för att han kunde. Det är fanimej en bragd att få det att fungera så fantastiskt bra som det gör.

/DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

Användarvisningsbild
Baffel
Semesterfirare
 
Inlägg: 5660
Blev medlem: 2018-11-26

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav Baffel » 2021-01-26 09:38

FBK skrev:
hifikg skrev:
FBK skrev:Suger lite va.... du har inte en lika fin. :mrgreen:


Ha, ha, jag tittar aldrig på min, den bara står där. Har fixat så inga lysdioder syns i mörkret heller. En diskret klump. Som jag ungefär. Skönheten kommer inifrån ;)

Jag tycker ibland att det kan vara kul att ha något som både är bra och snyggt. Men samtidigt så har jag suttit på Tradera och dreglat över gamla Nad tuners osv. :P 8O :mrgreen: Och de är inte snygga, men de påminner om hobbyn när man var ung.


Mmmm radio

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-26 11:47

DQ-20 skrev:
FBK skrev:Kunskap :!: , tack för lektionen DQ-20 Riktig kul läsning :)


Ingen orsak. Kul! Såg visst att jag glömde att lägga till att NAD 208, det jävla härket, till råga på allt är strömåterkopplat om jag inte minns helt fel. Jag tror att ingenjören som konstruerade den gjorde det inte krångligt inte att han var tvungen, utan för att han kunde. Det är fanimej en bragd att få det att fungera så fantastiskt bra som det gör.

/DQ-20

Jag är ganska säker på att det var en person ifrån Gryphon Audio som byggde Nad 208 åt Nad. När de sen själva skulle bygga en ersättare som blev Nad 218 thx så blev ju inte den lika bra.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav paa » 2021-01-26 23:44

Jag hittade det här inlägget i en gammal tråd, som framför en annan uppfattning om vem som var konstruktör:
IngOehman skrev:Även jag har fått information från hifi-klubben (som jag i god tro fört vidare :oops: ) historisk om att det är en engelsk konstruktion, men konstruktören är faktiskt NADs vanliga slutstegskonstruktör Bjørn Erik Edvardsen.

Jag skriver "faktiskt", för att NAD 208 har så häpnadsväckande lite konstruktionssläktskap med alla andra NAD-produkter, tillika inte bärare av de traditionella "NAD-karaktörerna".

Tillverkningen har dock enligt uppgift skett i England.

Det finns nog bara en enda apparat (en cirka 15 år gammal NAD-receiver) som är besläktad med 208 så vitt jag vet, och som faktiskt låter extremt bra den också!

Vh, Ing. Öhman
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
distad
Semesterfirare
 
Inlägg: 10217
Blev medlem: 2004-07-25
Ort: På samhällets botten

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav distad » 2021-01-27 00:11

Jag fick min info av Ljudmakarna som på den tiden sålde Nad. Var på väg att köpa 208, men pengainsamlingen dröjde så den han utgå ur sortimentet och hade ersatt av 218. Och killarna i butiken sa köp hellre 216 för 218 låter sämre än det billigare 216 som var mer likt 208 enligt dom. Så det var innan Hifi-klubben tog över märket.
Psykfall med Komplex PTSD,Paniksyndrom,Ångest osv.
Tror på Kablar,ett altare och ett färgrikt ljud och är obegåvad enligt en del personer.

Användarvisningsbild
hifikg
Mr Clickbait
 
Inlägg: 26677
Blev medlem: 2011-09-17
Ort: Metropolen Hallstahammar

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav hifikg » 2021-01-27 00:16

FBK skrev:Jag fick min info av Ljudmakarna som på den tiden sålde Nad. Var på väg att köpa 208, men pengainsamlingen dröjde så den han utgå ur sortimentet och hade ersatt av 218. Och killarna i butiken sa köp hellre 216 för 218 låter sämre än det billigare 216 som var mer likt 208 enligt dom. Så det var innan Hifi-klubben tog över märket.


När 208 kom hade Hifi-klubben NAD sedan länge, men Ljudmakarn var väl en klubb-butik ganska länge?
Sitter nöjd :)

Användarvisningsbild
DQ-20
Skum fogare
 
Inlägg: 8579
Blev medlem: 2003-12-03
Ort: ografi

Re: Nad 208 bäst genom tiderna?

Inläggav DQ-20 » 2021-01-27 00:49

paa skrev:Jag hittade det här inlägget i en gammal tråd, som framför en annan uppfattning om vem som var konstruktör:
IngOehman skrev:Även jag har fått information från hifi-klubben (som jag i god tro fört vidare :oops: ) historisk om att det är en engelsk konstruktion, men konstruktören är faktiskt NADs vanliga slutstegskonstruktör Bjørn Erik Edvardsen.

Jag skriver "faktiskt", för att NAD 208 har så häpnadsväckande lite konstruktionssläktskap med alla andra NAD-produkter, tillika inte bärare av de traditionella "NAD-karaktörerna".

Tillverkningen har dock enligt uppgift skett i England.

Det finns nog bara en enda apparat (en cirka 15 år gammal NAD-receiver) som är besläktad med 208 så vitt jag vet, och som faktiskt låter extremt bra den också!

Vh, Ing. Öhman


Det är sannolikt NAD 310 som avses. Det är också en mycket egenartad förstärkare. Den har inte kvasikomplementärt utgångssteg som 208:an utan är istället en kombination av en N-MOSFET och en P bjt! Dessutom har den enkel matningsspänning och kondensator på utgången. Inga diff-steg så långt ögat når. Tonkontrollerna drivs av komplementära emitterföljare. Samma andas barn som NAD 208.

DQ-20
I try to change the formality and everything about it
People killing people for a reason
You make mistakes
You don't regret
So make a conclusion
.

- Infected Mushroom: Change the formality

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Trassel och 21 gäster