Den där Ear One förstärkaren?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Den där Ear One förstärkaren?

Inläggav jockewe » 2004-10-26 23:26

Vem har lyssnat på den? Jag är nyfiken då jag vill köpa en X-can V.3 baserat på vad jag läst om den men nu såg denna nya sak- Värd att vänta på eller annan liga??
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-10-27 00:00

Hej!

A* är också nyfiken o hade också tänkt köpa sig en MF-V3, fast vill helst ha ngt utan rör!

Mvh A*

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger
 
Inlägg: 9638
Blev medlem: 2003-09-17
Ort: Stockholm

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-10-27 10:09

Jag har en föregångare till denna, det är egentligen bara nätet för "hörlurskompensation"* eller vad det kallas, som är implementerad. Det funkar ganska eller riktigt bra, lite beroende på hur inspelningen är gjord.

* För att hörlursljudet inte ska låta som "mittihuvudet-effekten" utan lite mer som att lyssna på en ljudbild som man gör i verkligheten.

Lars Karlsson som gör denna burk, är en mycket duktig produktifierare och dessutom mycket trevlig person.
//Johan Lindroos

Marbrink
 
Inlägg: 401
Blev medlem: 2004-09-22

Inläggav Marbrink » 2004-10-27 11:25

Vet någon vad den kommer att kosta?

Corda har också en del bra hörlursförstärkare i olika prisklasser. Alla använder sig av crossfeed. http://home.t-online.de/home/meier-audio/

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-27 23:14

Bör påpeka först att jag är inblandad i produkten i fråga. Har bidragit med vissa delar till schemat och layoutandet. Jag kommer därför av jävsskäl inte att nämna dess sonara kvaliteter :)

Corda har varit ett riktmärke kvalitetsmässigt och om man tänker sig vad deras hörlursförstärkare hade kostat i svenska butiker och lägger sig något under det så kan det ge en liten fingervisning om priset. Dock är det något som Lasse själv bör bekräfta. Maila eller ring honom i s f. Info finns i länkarna i nyheten på portalsidan.

När det gäller eventuell inblandning så är det inte så att infon om denna är speciellt gynnad av att jag är admin här då infon har gått ut på andra forum och då alla är välkomna att lämna in produktnyheter som vi kan lägga upp. Så gör gärna det om ni har info om nya produkter :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2004-10-28 00:17

Naqref skrev:<snip> Jag kommer därför av jävsskäl inte att nämna dess sonara kvaliteter :)

Corda har varit ett riktmärke kvalitetsmässigt <snip>


Hehee, tänk att det ska vara så svårt att få höra vad nå'n tycker om den :)
Corda har hur många stärkare? (15?)
Mellan vad som skulle kosta 2.500- 35.000 i Sverige? (gissar bara på båda punkterna)

Jag vill bara veta om jag ska vänta med att köpa X-can V.3 tills jag har hört Ear One är ett hett tips ... gärna off the record om det skall behövas ;)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Maarten
 
Inlägg: 3834
Blev medlem: 2003-05-25
Ort: Göteborg

Inläggav Maarten » 2004-10-28 06:12

Kollade in hemsidan lite.... Kul med en 'proffs-musiker' på forumet. Inom klassisk musik dessutom. :)

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2004-10-29 13:05

Hej,

Såg att min produkt debbatterades här på forumet så jag tänkte komma med lite fakta;

EAR ONE visades för allmänheten för första gången på Tekniska mässan i Stockholm -04.

Mekanik;
Lådan är tillverkad av höghållfast svenskt stål. Front, bakstycke, ratt och knappar är tillverkade av natureloxerad aluminium.

Elektronik;
Kretskortet är av glasfiber och signalkomponenterna är de absolut bästa vi har lyckats hitta på vår runda jord (WIMA kondensatorer, ALPS omkopplare och potentiometer, NEUTRIX in- & uttag samt Burr Brown kretsar!).
Strömförsörjning sker genom extern transformator för minsta möjliga störning.

Anslutningar;
Produkten har både obalanserade (RCA) och balanserade (XLR) ingångar.
Stort hörlursuttag (1/2" = 6,5mm) på fronten

Funktioner;
Hörlurskorrektion som korrigerar den felaktiga stereobilden man får med vanliga inspelningar och hörlurar.
Hörlurar låter olika beroende på med vilken impedans de drivs med, därför så har produkten valbar utgångsimpedans (0,1 eller 100 Ohm).

Prestanda;
Rak frekvensgång upp till över 100kHz.
Mycket låg distorsion.

Pris;
Butikspris är 4995kr.

Mer info och produktblad finns på www.holographicaudio.com



Vh,

Lars Karlsson
Senast redigerad av HolographicAudio™ 2005-10-01 16:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2004-10-29 22:09

Det låter väldigt spännande, lite över min ekonomi men det vet man ju inte förrän man har lyssnat ;)
(har ju hänt att man bara måste ha något man hört, eller hur?)

Det där med "Crossfeed", är den kontrollerbar? Jag hade nämligen tänkt att använda förstärkaren tillsammans med min DAT för att spela in klassisk kammarmusik "live"...
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
nl1970
 
Inlägg: 1466
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: Kungsör

Inläggav nl1970 » 2004-10-29 22:32

Har detta blivit säljarforum?

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2004-10-30 00:39

Jag ber om ursäkt om jag "lurat" (!) in någon till säljsnack ...
Det jag ville höra/läsa var lyssningsintryck från personer som hört Ear One,
är fortfarande nyfiken på just detta men ingen verkar vilja dela med sig!

Strålande att jag fick veta vilket prissegment det rör sig om och att det finns en
crossfeed inbyggd.
(något jag förstår men är skeptisk till när det gäller hjälp till mikrofonplacering etc.)

Att det var en inblandad som svarade stör inte mig i just detta fallet utan jag gläds åt
att ha fått ett "halvtekniskt svar"

(Vilken Burr Brown? Vem vill ha rak frekvensgång? etc.)
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2004-10-30 11:21

Crossfeeden kan man koppla in eller ur. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-10-30 11:25

Jag tycker faktiskt att det är praktiskt att någon inblandad svarar, för då vet man att infon stämmer, plus att man ibland kan få höra lite hur tankegångarna varit när man utvecklat produkten, och liknande. Lars är dessutom noga med att påpeka att det är hans produkt, så inget snack om saken tycker jag.
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2004-10-30 11:53

dawen: instämmer.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
dawen
Inoit
 
Inlägg: 4336
Blev medlem: 2003-11-22
Ort: Linköping

Inläggav dawen » 2004-10-30 11:59

Åh Svante, S*luta hålla med :roll:
Common sense is not that common.

Användarvisningsbild
Audix
 
Inlägg: 1046
Blev medlem: 2003-07-01
Ort: Göteborg

Inläggav Audix » 2004-10-30 12:15

jockewe skrev:Det jag ville höra/läsa var lyssningsintryck från personer som hört Ear One, är fortfarande nyfiken på just detta men ingen verkar vilja dela med sig!


Jag har lyssnat litegranna på den. För lite för att kunna säga så mycket om ljudkvaliten (mer än att det rent subjektivt lät mycket bra) jämfört med andra hörlursförstärkare Men en sak är säker; crossfeed-funktionen är ett måste! Var länge sedan jag tappade hakan i ljudsammanhang. Istället för det vanliga ljud-vänster och ljud-höger som det är med hörlurar, blev det en homogen ljudbild. Otroligt bra faktiskt.

Det skall dock sägas att effekten av crossfeed beror på inspelningen. Är det en AB-inspelning funkar det inte, men (tyvärr) är det sällan det spelas in på det sättet så det är normalt inte ett problem.

Användarvisningsbild
Audiomanikern
A*sterix
 
Inlägg: 3025
Blev medlem: 2003-10-03

Inläggav Audiomanikern » 2004-11-02 00:40

Hej!

A*nnars finns ju alltid KinaHifi...

Bild Bild
Bild Bild

"Priset på denna pryl, ca 1300-1500 SEK inkl alla utgifter hos Coem Audio."
- "Citerade" ägaren Joakim F /Joakim sölja f.ö. gamla "Hörlurförstärkare
- Musical Fidelity X-Can V2 (Uppgraderad) - 1 750:-
"

Mvh A*

Användarvisningsbild
Bravo
 
Inlägg: 192
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Bravo » 2004-11-02 00:51

:D Skojigt med nya svenska produkter, vore intressant att lyssna på, kommer den att finnas allmänt i landet, eller blir det bara ett visst urval handlare?
Bravo

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-02-07 04:01

Nå, någon som lyssnade på apparaten på mässan?
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
fonzeka
Redaktör
 
Inlägg: 1034
Blev medlem: 2003-03-29
Ort: Avesta

Inläggav fonzeka » 2005-02-07 04:21

Lyssnade litegrann med HD600 inkopplat och det lät väldigt bra faktiskt.
Ett enkelt knapptryck och sen fick man helt plötsligt en mycket behaglig ljudbild! :)
#faktiskt.se@quakenet

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2005-02-07 08:45

Jag som är så van att lyssna på symfoniorkestermusik med lurar är så nyfiken på hur placeringen av instrument/instrumentgrupper påverkas av "hölurskompensationen", tyvärr jobbade jag hela helgen...

Det kanske är svårt att beskriva, men vore kul att läsa ett försök!
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
Belker
 
Inlägg: 5352
Blev medlem: 2003-07-16
Ort: Hill St. Pct

Inläggav Belker » 2005-02-07 09:28

IngOehman skrev:Nå, någon som lyssnade på apparaten på mässan?


Svårt att uttala sig om förstärkaren (den förde inga oljud i alla fall), men cross feed är en höjdare!

Den dag jag skaffar hörlursförstärkare blir det en med cross feed, annars får det va'.

Sa Belker som frågade om abnorma huvuden och hissar...

PekkaJohansson
Popkulturist
 
Inlägg: 11469
Blev medlem: 2004-02-09

Inläggav PekkaJohansson » 2005-02-07 10:26

Jag lyssnade, och med stor behållning! Faktum är att det var i stort sett det enda jag hann på mässan, förutom att stå i LTS monter ett par timmar förstås. Hade andra åtaganden under helgen. Jag lyssnade växelvis genom AKG K271 och Sennheiser HD 600. Lasse hade den goda smaken att ha med sig Cornelis Vreeswijks "Ångbåtsblues" från den sagolika plattan "Grimascher och telegram" inspelad på Metronome 1966. Jan Johansson och hans band medverkar, vilket bidrar till fint sväng! Nåväl, hörlurslyssningen var mycket övertygande. Måste nog säga att jag föredrog Sennheisern, som jag i ett annat sammanhang har upplevt som en smula bastung. AKG var fin också, men kanske en aningens aning livlig i toppen för min smak. Intrycket bygger alltså på en mycket snabb lyssning av ett begränsat antal fonogram! Förstärkaren verkar i alla fall synnerligen fin och släpper igenom inspelningarna som de låter, verkar det som. Den musik jag hörde var panorerad mono. Vid tillfälle ska jag provlyssna X-feed-kopplingen med A-B-stereoinspelning. Hörlursförstärkaren ser mycket gedigen ut och känns trevlig att använda.

Vill också så här lite mer officiellt tacka Gignos för ännu en väl genomförd mässa. Bra idé att placera oss inte så ljudstarka utställare separat och i närhet av restaurangen.

Med vänlig hälsning

Pekka Johansson
Ordförande i LTS

grannilsson
 
Inlägg: 444
Blev medlem: 2003-11-10

Inläggav grannilsson » 2005-02-07 13:26

Halloj !

Lyssnade lite på den och det var en helt annan upplevelse än ,
med de konventionella hörlursförstärkarna.

Eftersom jag kom att lyssna på Ear One nästan direkt efter att ha lyssnat på Harmony Designs Ear 90 (tror jag den hette) så
föll äntligen det mesta på plats, utan att dissa Ear 90 (som jag tror är en tekniskt bra produkt också)
så var Ear One konceptet ett klart steg i rätt riktning , mer känsla av att lyssna på musik "live" liknande högtalar lyssning.
Trevligt

Vh Göran Nilsson

Marbrink
 
Inlägg: 401
Blev medlem: 2004-09-22

Inläggav Marbrink » 2005-02-07 13:42

Det verkar ju vara en kompetent lurstärkare!

Skulle vara väldigt intressant med en jämförelse mot Cordas eller Headrooms förstärkare. Om jag skulle köpa ny lurstärkare tror jag själv att jag skulle valt Cora Prehead-1 MkII före Ear One. Den kostar ca 9000 kr och då får man fler ingångar och en lurstärkare som även kan agera som ett riktigt bra försteg. + Att den har några andra möjligheter som inte Ear One har. Ear One har dock balanserad ingång vilket inte Preheaden har, men frågan är hur viktigt det är...

Sladd
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav Sladd » 2005-02-08 13:01

jag lyssnade på den och tyckte den lät helt OK, speciellt med tanke på priset. Men så tryckte man in X-feed... I stället för att sjunga inne i huvudet stog de nu och sjöng på nästippen, det kan ju vara käckt men en annan sak undrar jag om den inte försvann. På en klassisk platta hörde jag en bit av ett spår. man upplevde den välbekanta "andningen" och efterklangen i konsertlokalen i det ganska variationsrika stycket. Med X-feed inkopplad kröp alltså musikerna upp framför en men akustiken och andningen gick delvis förlorad??

Vad kan detta vara för fenomen?

mvh

,

Användarvisningsbild
NNord
Användare
 
Inlägg: 8556
Blev medlem: 2003-05-20
Ort: 8400 Balboa Blvd. Northridge, CA 91329

Inläggav NNord » 2005-02-08 13:09

NN tyckte det påminde mycket om när man gjort en
korektion med TacT, jag känner igen skillnaden som blir lite..
Att ljudbilden förflyttar sig, och hur ovant det känns.

Vana hörlurslyssnare måste kanske vänjas in innan de gillar
"soundet" ?!!
NN

Sladd
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav Sladd » 2005-02-08 17:30

Jag har inget emot att ljudbilden ändrar sig eller att musiker står på annat - och förmodligen mer korrekt -ställe.

Men jag gillar inte när det skrotar upplösning. (vilket jag tolkar den stora skillnaden i konsertsalsakustik som)

Det får bli en mer avslappnad lyssning framöver.

mvh

,

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-02-08 17:58

IngOehman skrev:Nå, någon som lyssnade på apparaten på mässan?


Jo, jag lyssnade, och här kan man inte säga att rumsakustiken var nåt problem. :D Jag tyckte att ljudbilden blev klart behagligare när man tryckte in knappen. I stället för att låta som humlor intill vardera öronen, som det kan bli vid hörlurslyssning, så integrerades ljuden till nåt mer homogent. Men ljuden höll fortfarande till inuti mitt huvud. Jag skulle vilja ha nåt som lyfter fram ljudet framför näsan, helst några meter. Burken gav en stor förbättring (på det som spelades) men steget till högtalarlyssning känns fortfarande stort.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Marbrink
 
Inlägg: 401
Blev medlem: 2004-09-22

Inläggav Marbrink » 2005-02-08 19:20

Svante: Testa AKG K1000 8) Jag hade dom innan, men tyckte dom var för obekväma och därför såldes dom..

Angående crossfeed så finns det många hörlursentusiaster som gillar det och många som ogillar det. Jag tror det är starkt beroende på vilken hörlur man har. Men en sak jag hört en del om är att detaljeringsgraden blir något sämre med crossfeed. Dock är det kanske inte ett större problem med ett par riktigt bra lurar som ofta är väldigt detaljerade...

Sladd
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav Sladd » 2005-02-08 21:15

Det som försvinner i crossfeed lär inte återuppstå i lurarna?

mvh

,

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus
 
Inlägg: 15017
Blev medlem: 2003-08-03
Ort: ogonalt

Inläggav Vee-Eight » 2005-02-08 21:28

Sladd:

Antagligen inte, annars har herr Labero vart i farten. Jag tror man menade att med bra lurar så försvinner jämförbart mindre information pga lurarna, förutom det som försvinner tidigare i kedjan.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer
 
Inlägg: 19059
Blev medlem: 2003-10-03
Ort: Metropolis, men passet är från Moskva

Inläggav Max_Headroom » 2005-02-08 21:29

Jag tror inget försvinner vid X-feed. Själv tycker jag det är kanon. På mitt försteg har jag byggt mig variabel X-feed i 3 steg. En del skivor måste man "mixa mera" för att få rätt effekt.

Hörlurssteg med X-feed är ett måste för den kräsne hörlurslyssnaren :)

Edit: u -> ö
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Marbrink
 
Inlägg: 401
Blev medlem: 2004-09-22

Inläggav Marbrink » 2005-02-08 22:05

Det jag menade är att ibland är bra lurar så extremt detaljerade att det inte är hela världen om detaljeringsgraden blir lite luddigare som den kan bli vid crossfeed om man i gengäld får lite luftigare och högtalaraktig ljudbild(om man nu vill ha det)...
Men sen tycker jag inte man ska försöka göra lurar så lika högtalare som möjligt för det kan de aldrig bli. Det är två vitt skilda saker och båda har sina fördelar...

Lurar som har riktade element ska man nog inte använda crossfeed till dock. Det ser ut om Sonys nya lurar har det och även då K1000 så klart..

Användarvisningsbild
paa
Sökaren
 
Inlägg: 35497
Blev medlem: 2005-01-10

Inläggav paa » 2005-02-08 23:14

Nån som jämfört med Sennheiser Lucas som har bl.a digital Dolby Prologic-processor mm? Den ger en ljudbild som ligger en liten aning längre ut och kan dessutom återge ljud "bakifrån" nästan som på en konsthuvudinspelning. Blev ingen större succe av någon anledning, trots att den efterträddes av en ganska prisbillig snikvariant också.
http://www.homecinemachoice.com/reviews ... sHD580.php
Medlem på forumet för hifi; Faktiskt.se, numera Faktiskt.io sedan jan 10, 2005
Numera pensionär.
Vi har sålt Sonic Design till Winn Scandinavia, vilka driver bl.a Ljudfokus och BRL.

Användarvisningsbild
toni
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-02-07

Inläggav toni » 2005-02-08 23:17

Hejsan!

Har crossfeeden i Ear one exakt samma dimensionering som den hörlurskorrektion som jag byggde för några år sedan?
http://headwize.com/projects/showfile.p ... en_prj.htm

hälsningar Toni

Användarvisningsbild
jockewe
 
Inlägg: 1564
Blev medlem: 2004-10-24
Ort: Salem

Inläggav jockewe » 2005-02-09 01:27

toni skrev:Hejsan!

Har crossfeeden i Ear one exakt samma dimensionering som den hörlurskorrektion som jag byggde för några år sedan?
http://headwize.com/projects/showfile.p ... en_prj.htm

hälsningar Toni


Hej toni, vad intressant det där såg ut! Har du någon aning om vad som gjorts efter dina ideer?

Den där crossfeed-kretsen enligt Öhman, finns den separat att testa på något sätt?
- - -
Kika in på min hemsida om du har lust

http://www.violinist.nu

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-02-09 01:39

Toni: I varje fall ganska nära.

Apparaten testas f ö för fullt åt MoLt just nu, och det kan bli så att konstruktionen kommer att finputsas en smula, för att ta hand om några små detaljer vi tror vi hittat, som alltså eventuellt ytterligare kan förbättras från Beta-versionen (den som kunde avlyssnas på mässan).
Fast jag skall kanske inte säga för mycket innan apparaten är genomanalyserad och vänd helt utåin. :wink: Det är inte säkert att det blir några ändringar, det är ju dessutom i slutändan Holografic Audio som avgör, men kanske...

LTS har ju som tradition att alltid informera tillverkare om vad vi hittar under våra tester, och vi vill förstås hellre att tillverkarna gör bot än att vi bara rapporterar om de brister vi hittar. :wink:

Om det blir så, så kommer förstås även sålda ex att kunna uppgraderas.

Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Birger
007
 
Inlägg: 2122
Blev medlem: 2003-10-10
Ort: Det mytomspunna södermalm

Inläggav Birger » 2005-02-09 07:27

Innan jag blev audioholist så lyssnade jag mycket genom hörlurar.
Antagligen hade jag för kassa högtalare för jag föredrog framför allt Pink Floyd och sånt framför att lyssna öppet. På min nuvarande anläggning finns ingen hörlursingång så det blir till att skaffa en separat förstärkare.

Får väl kika lite på denna + några till. Tipsa gärna :D

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-02-09 10:20

IngOehman skrev:Apparaten testas f ö för fullt åt MoLt just nu,


Ujuj, då gäller det att göra det rätt... Politiskt sett alltså. Här finns det en uppenbar risk för jäv, om man ser till de nära relationerna mellan konstruktör och tidningsutgivare.

Inte för att MoLT/LTS ska låta bli att testa inhemska och närastående prylar, men det är en smal väg att vandra på, så det gäller som sagt att se upp om inte trovärdigheten ska skadas.

Bästa sättet är förstås att tidigt i testet deklarera vilka former av jäv som kan föreligga, så att läsarna kan bedömma det själva.

Jävet kan vara i formen av kompisskap, men också i gemensamma ljudideal. Hursomhelst, deklarera allt öppet så blir det nog bra.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-02-09 20:46

Svante skrev:Ujuj, då gäller det att göra det rätt... Politiskt sett alltså. Här finns det en uppenbar risk för jäv, om man ser till de nära relationerna mellan konstruktör och tidningsutgivare.

Hmmm. Risk för jäv finns näppeligen. Jag känner ju nästan varenda rimligt kompetent konstruktör av HiFi-utrustning i landet. Jag har dessutom sågat de flesta vid ett eller annat tillfälle. :wink:

Jag tror och hoppas att alla har förtroende för att mitt intresse av, att något dåligt skulle framställas såsom varande bra är obefintligt, vad skulle vara vitsen med det? Enda konsekvensen vore att jag skulle framstå som omdömeslös.

Däremot är jag förstås klart intresserad av att dåliga saker ändras så de blir goda. :P

Det ligger ju i allas intresse.

Samma situation rådde f ö när Sentec DiAna för första gången landade i mina händer. Den fick till slut en bra recension, men först efter att den returnerats till tillverkaren och kontruerats om på ett antal punkter. Hade den inte blivit bra hade den inte blivit positivt omnämnd i MoLt. Det försäkrar jag. Den som tvivlar kan läsa recensionen i MoLt på Sentecs rörförstärkare.

Skall jag vara helt uppriktig vet jag inte ens vilka alla (det är rätt många har jag förstått av Lars Karlsson) konstruktörer är som har varit inblandade i apparaten.

Kanske är jag själv till och med en av dem? Han har ju, såsom första hifi-expoloatör, fått licens att använda X-feeden gratis (nema dineros till Ing. Öhman). Fast Öhman X-feed är ju ett "koncept" snarare än en konstruktion. Jag har faktiskt gjort en mjukvaruversion för digidesign pro tools till och med. Ultrahögnivå språk dock, i användarinterfejs-nivå. :o Och Toni Kemhagen har haft en version på sin hemsida som är öppen för var och en att bygga och använda.

Inte för att MoLT/LTS ska låta bli att testa inhemska och närastående prylar, men det är en smal väg att vandra på, så det gäller som sagt att se upp om inte trovärdigheten ska skadas.

Jag hoppas verkligen att ingen tro att jag skulle vara manipulerbar.

Jag har ju i sex års tid underkänt VARJE version av LTS-försteget som Lars Karlsson försökt ta fram!

Jag kommer att underkänna apparaten i sex år till, eller längre, om den inte når ljudåtergivningsförmåga av godtagbar kvalitet.

Jag tror inte på några "patentmetoder" eller strategier för att säkerställa ojävighet, de fungerar inte. Det är ju bara att titta på branschen och den kommersiella pressen. De har massor av principer, men är deras recensioner pålitliga? Någon som någonsin sett en produkt som annonserats rikligt i kommersiella hifi-pressen, som fått dåliga recensioner? :oops:

Nä, det finns bara ett sätt att se till så det man skriver är sant, nämligen att vara ärlig.

Ärlighet garanterar förstås inte en invändnngsfri recension, vi missade t ex att NAD 208 har haft uppenbara kvalitetsproblem, eftersom de inte yttrade sig under den tid vi hade apparaten för test. Men vi gör vad vi kan för att få med så mycket relevant info vi kan.

Bästa sättet är förstås att tidigt i testet deklarera vilka former av jäv som kan föreligga, så att läsarna kan bedömma det själva.
Jävet kan vara i formen av kompisskap, men också i gemensamma ljudideal. Hursomhelst, deklarera allt öppet så blir det nog bra.

Gemensamma ljudideal är bara en aktuellt risk om man har en helt subjektiv infallsvinkel. Det försöker vi ju undvika i Musik & Ljudteknik. Sådana infallsvinklar behövs nämligen inte, i varje fall inte utan objektivt stöd. Subjektiviteter utan objektivitet är ju meningslöst att skriva om, dom tar ju var och en bäst ställning till själv.

Om och när subjetiviteter trots allt redovisas (som t ex i nästa nummer av MoLt med en jätteartikeltriologi om projktorer) så är alltid ambitionen att börja med att redovisa fakta, sen kan man lägga till "och peronligen stör det mig mycket / inte alls" eller liknande.

Vh, Ing. Öhman


PS. Din redovisning/recension av ear one var enligt min uppfattning prima, och med det menar jag i utmärkt överensstämmelse med hur jag uppfattar den. :wink:

Även jag skulle önska att det per automatik ALLTID skulle uppstå en perfekt högtalarlik projektion när X-feed intrycktes, men det är nog inte möjligt med mindre än att man kunde förse apparaten med en extra liten korrektion, unik för just den som satt på sig lurarna. :)
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-02-09 21:51

IngOehman skrev:
Svante skrev:Ujuj, då gäller det att göra det rätt... Politiskt sett alltså. Här finns det en uppenbar risk för jäv, om man ser till de nära relationerna mellan konstruktör och tidningsutgivare.

Hmmm. Risk för jäv finns näppeligen. Jag känner ju nästan varenda rimligt kompetent konstruktör av HiFi-utrustning i landet. Jag har dessutom sågat de flesta vid ett eller annat tillfälle. :wink:


Ok, jag kanske har missförstått alltihop, jag trodde att du var en av konstruktörerna bakom burken, och att du ev hade pocent på försäljningen. Är det inte så, så faller hela mitt ujuj.

IngOehman skrev:
PS. Din redovisning/recension av ear one var enligt min uppfattning prima, och med det menar jag i utmärkt överensstämmelse med hur jag uppfattar den. :wink:

Även jag skulle önska att det per automatik ALLTID skulle uppstå en perfekt högtalarlik projektion när X-feed intrycktes, men det är nog inte möjligt med mindre än att man kunde förse apparaten med en extra liten korrektion, unik för just den som satt på sig lurarna. :)


Ja, det är ett helsike att ha ett så stort hattnummer som jag har, jag passar inte in i saker som konstruerats för medelhuvud. :D Är det fö någon (med mindre hattnummer?) som får den där högtalarlika projektionen?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-02-10 00:05

Crossfeed får en förstås att tänka på Herr Linkwitz. Han presenterade väl sin variant för ca 25 år sedan. Är det därifrån inspirationen kommit till Ingvar Öhman? Har inte detaljstuderat de båda varianterna, ger de liknande resultat?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-02-10 02:54

Svante skrev:Ok, jag kanske har missförstått alltihop, jag trodde att du var en av konstruktörerna bakom burken, och att du ev hade pocent på försäljningen. Är det inte så, så faller hela mitt ujuj.

Är inte konstruktör av apparaten, har bara tittat på konstruktionen några gånger under tillblivelsen och blivit ombedd att säga vad jag tror. Och när jag inte trott, även blivit frågad varför. :)

Ombedd att uttala mig på liknande sätt blir jag ju kanske 25 gånger på ett år, av olika tillverkare runt världen.

Så: svar nej. Jag har ingen procent av försäljningen, eller någon annan form av betalning överhuvudtaget. Fick inte ens betalt för att stå och berätta för undrande på mässan vaditusan den där Öhman X-feed gör, egentligen.

Svante skrev:
IngOehman skrev:PS. Din redovisning/recension av ear one var enligt min uppfattning prima, och med det menar jag i utmärkt överensstämmelse med hur jag uppfattar den. :wink:
Även jag skulle önska att det per automatik ALLTID skulle uppstå en perfekt högtalarlik projektion när X-feed intrycktes, men det är nog inte möjligt med mindre än att man kunde förse apparaten med en extra liten korrektion, unik för just den som satt på sig lurarna. :)

Ja, det är ett helsike att ha ett så stort hattnummer som jag har, jag passar inte in i saker som konstruerats för medelhuvud. :D Är det fö någon (med mindre hattnummer?) som får den där högtalarlika projektionen?

Mitt hattnummer är faktisk hyggligt normalt, trots att jag har en sådan abnormt framskjutande panna. Dessutom blev jag hos optikern sist förtald att, "...de där glasögonen kan inte du ha, för du har för tjockt huvud!"
Kan det vara så min ickeabnorma hattstorlek förklaras av att jag har ett platt bakhuvud? Hur ser det ut? :?:
Eller är det så enkelt som att huvudet blivit normalstort enbart tack vare att kroppen i övrigt är mindre än normalt?

Helt bortsett ifrån det kan man konstatera att redan normala konsthuvudinspelningar brukar tendera att fungera bristfälligt när annans öron än ens egna har använts vid registreringen, och skillnaderna mellan ens egna och de som brukats för inspelningen behöver verkligen inte vara stora för att det skall ofungera.
När "högtalarinspelning" + 'Öhman X-feed' brukas är i själva verket chansen att perfekt illusorisk återgivning skall uppstå mindre ändå (bara att erkänna) men på vissa inspelningar tycker jag det fungerar bättre än på andra. Och faktum är, att på en prototyp av appraten (som inte hade de fel som tillkommit och som jag nu försöker få tillverkaren att eliminera / ta bort igen) fungerade det bättre.

Huvudambitionen vid Öhman X-feeds tillkomst (för mer än ett fjärdedels århundrade sedan...) var dock blygsammare - att inspelningstekniker, när de är tvungna, med hjälp Öhman X-feed, skulla kunna använda hörlurar för att bedöma stereobildbredd och dito focus. Det går ju inte överhuvudtaget vid hörlursanvändning annars.
Att man slipper insekterna i öronen är en bi-effekt :roll: , men en trevlig sådan eftersom de disparata öronsurren tenderar att verka interruptande* och sålunda motverkar musiklyssningsnjutningen.


Vh, Ing. Öhman

*Lyssning utan vettig korskoppling utgör i mina öron en ständigt frampoppande påminnelse om att jag lyssnar med hörlurar. Det kan säkert vara kul att bli påmind om det för den som mera är ute efter spektakulära ljudupplevelser än musik. Den gruppen tillhör dock inte jag. Hörlurslyssning kommer dock aldrig att bli ett seriöst alterntiv till högtalar- eller levandemusik-lyssning. Inte för mig. När de trevligare alternativen inte står till bud emellertid...
Jag kan erkänna att jag är lite svag för DVD uppspelat via TV-glasögon och hörlurar med X-feed.
Med ögonens hjälp (bilden projiceras med hjälp av positiva kil-linser på ett sätt som ger intrycket av stor duk på många meters avstånd) hamnar även ljudet förvånansvärt rätt på plats framme vid bilden.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-02-10 10:32

IngOehman skrev:
Svante skrev:Ok, jag kanske har missförstått alltihop, jag trodde att du var en av konstruktörerna bakom burken, och att du ev hade pocent på försäljningen. Är det inte så, så faller hela mitt ujuj.

Är inte konstruktör av apparaten, har bara tittat på konstruktionen några gånger under tillblivelsen och blivit ombedd att säga vad jag tror. Och när jag inte trott, även blivit frågad varför. :)

Ombedd att uttala mig på liknande sätt blir jag ju kanske 25 gånger på ett år, av olika tillverkare runt världen.

Så: svar nej. Jag har ingen procent av försäljningen, eller någon annan form av betalning överhuvudtaget. Fick inte ens betalt för att stå och berätta för undrande på mässan vaditusan den där Öhman X-feed gör, egentligen.



Ja, då är ju det en sak att klargöra i testet då, eftersom nog fler än jag som kan tro att "Öhman X-feed" betyder att du varit inblandad i konstruktionen. Men bara det redogörs för så är ju saken biff.

Jäv i allmänhet handlar ju egentligen inte om den som är jävig är en skurk, utan just om det finns något som kan tänkas påverka omdömet än den neutrales ståndpunkt. Just det där "kan tänkas" trodde jag att det fanns, därav mitt ujuj.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Sladd
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav Sladd » 2005-02-10 12:48

Hej igen!

Om man bortser jävdiskussion etc så undrar jag varför produkten (eller principen) just fått namnet "Öhman" (X-feed). Om inte IÖ varit inblandad i framtagandet av produkten så blir ju intrycket en smula underligt. Samt - kan man tänka - en öändlig massa diskussioner om varför namnet står på framsidan men IÖ ej varit med att ta fram eller åtminstone inte tjänar pengar på....

Måhända har jag missat något, men upplys mig då igen, min fråga är helt seriös, om nu någon trodde något annat.

Hur förhåller det sig Ingvar?

mvh

,

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin
 
Inlägg: 8188
Blev medlem: 2003-08-04

Inläggav jonasp » 2005-02-10 12:57

Ingenjörn skrev:Kanske är jag själv till och med en av dem? Han har ju, såsom första hifi-expoloatör, fått licens att använda X-feeden gratis (nema dineros till Ing. Öhman). Fast Öhman X-feed är ju ett "koncept" snarare än en konstruktion. Jag har faktiskt gjort en mjukvaruversion för digidesign pro tools till och med. Ultrahögnivå språk dock, i användarinterfejs-nivå. Surprised Och Toni Kemhagen har haft en version på sin hemsida som är öppen för var och en att bygga och använda.


Kanske detta bringar klarhet? Han har inte konstruerat apparaten, men ligger bakom ett koncept som används i den.

mvh
Jonas
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2005-02-10 13:08

IngOehman skrev:Huvudambitionen vid Öhman X-feeds tillkomst (för mer än ett fjärdedels århundrade sedan...) var dock blygsammare - att inspelningstekniker, när de är tvungna, med hjälp Öhman X-feed, skulla kunna använda hörlurar för att bedöma stereobildbredd och dito focus. Det går ju inte överhuvudtaget vid hörlursanvändning annars.
Att man slipper insekterna i öronen är en bi-effekt :roll: , men en trevlig sådan eftersom de disparata öronsurren tenderar att verka interruptande* och sålunda motverkar musiklyssningsnjutningen.


Om jag får slänga in mina 50 öre så...
...skulle jag vilja tillägga att den största förbättringen med crossfeed som jag upplever inte har någonting att göra med att man får en smula bättre ljudbild (den är ändå så otroligt långt ifrån vad ett par hyggliga högtalare i rätt miljö presterar). Istället skulle jag vilja påstå att den stora fördelen är att man (i alla fall jag) inte blir "lyssningstrött" lika snabbt med crossfeed.

Henrik

Användarvisningsbild
hevi
iller
 
Inlägg: 2451
Blev medlem: 2003-10-12

Inläggav hevi » 2005-02-10 13:16

RogerGustavsson skrev:Crossfeed får en förstås att tänka på Herr Linkwitz. Han presenterade väl sin variant för ca 25 år sedan. Är det därifrån inspirationen kommit till Ingvar Öhman? Har inte detaljstuderat de båda varianterna, ger de liknande resultat?


Linkwitz publicerade sin crossfeedkrets 1971, tror jag. Har också för mig att någon snubbe som hette Ben Bauer började titta på crossfeed för hörlurar redan på 50-talet.

Henrik
Senast redigerad av hevi 2005-02-10 13:54, redigerad totalt 1 gång.

Hetsporren
Spolar Kröken!
 
Inlägg: 8407
Blev medlem: 2003-11-23

Inläggav Hetsporren » 2005-02-10 13:37

Crossfeed funkar bra på vissa, akustiska, inspelningar men kan vara katastrofalt på modernare plattor där man lekt en del i studion. Jag tröttnade snabbt...

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-02-11 18:43

IngOehman skrev:Skall jag vara helt uppriktig vet jag inte ens vilka alla (det är rätt många har jag förstått av Lars Karlsson) konstruktörer är som har varit inblandade i apparaten.


När det gäller de som har fått inflytande över schemat så är det tvenne (förutom LK själv då) och där ingår du. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-02-14 16:58

Ska bara göra ett förtydligande. Det är två personer som har fått inflytande på schemat. Det är undertecknad samt IÖ. Det ska inte tolkas som att IÖ har haft något finger med i produktframtagningen. För det stämmer inte. IÖ's inflytande har sträckt sig till att bidra med crossfeeden (av naturliga skäl då vi helt enkelt har utgått från den :) ) samt synpunkter på vissa lösningar efter tester av prototyper.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-02-14 23:48

Naqref skrev:Ska bara göra ett förtydligande. Det är två personer som har fått inflytande på schemat. Det är undertecknad samt IÖ. Det ska inte tolkas som att IÖ har haft något finger med i produktframtagningen. För det stämmer inte. IÖ's inflytande har sträckt sig till att bidra med crossfeeden (av naturliga skäl då vi helt enkelt har utgått från den :) ) samt synpunkter på vissa lösningar efter tester av prototyper.


Så risk för jäv föreligger alltså i kommande test i MoLT, eftersom LTS ordförande respektive vävmästare har konstruerat burken?

Jag säger inte att testet blir snedvridet för det, men korten bör på bordet iaf.

(Inser fö att det finns en lång historia av byggbeskrivningar etc som borde ha samma "problem". Det betyder förstås inte att vi inte vill se dem!)
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-02-14 23:49

Kanske bör påkeas att varken Nagref eller IÖ kommer att skriva testet. 8)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-02-15 00:20

Morello skrev:Kanske bör påkeas att varken Nagref eller IÖ kommer att skriva testet. 8)


Nej, det är ju rimligt, men fasiken vet om jävet försvinner för det. Men som sagt, korten på bordet så att alla vet förutsättningarna.

(Undrar om jag låter som en lätt rabiat Josefsson eller nåt... :oops: )
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2005-02-15 00:25

Svante skrev:
Morello skrev:Kanske bör påkeas att varken Nagref eller IÖ kommer att skriva testet. 8)


Nej, det är ju rimligt, men fasiken vet om jävet försvinner för det. Men som sagt, korten på bordet så att alla vet förutsättningarna.

(Undrar om jag låter som en lätt rabiat Josefsson eller nåt... :oops: )


:lol: Jag kommer att skriva testet. Testet kommer att domineras av en labrapport full med mätningar. 8O Dessa kan repeteras av den som vill och därmed torde risken för misstankar att reduceras avsevärt. :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-02-15 09:52

Svante skrev:Jag säger inte att testet blir snedvridet för det, men korten bör på bordet iaf.


Var det inte just det jag gav dig? :wink:
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2005-02-15 10:16

Naqref skrev:
Svante skrev:Jag säger inte att testet blir snedvridet för det, men korten bör på bordet iaf.


Var det inte just det jag gav dig? :wink:


Jo, just det, det är utmärkt. Jag tänkte närmast på hur det står i MoLTen sen.
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2005-02-15 15:43

Sladd skrev:Med X-feed inkopplad kröp alltså musikerna upp framför en men akustiken och andningen gick delvis förlorad??

Vad kan detta vara för fenomen?


Samt:

Sladd skrev:Men jag gillar inte när det skrotar upplösning. (vilket jag tolkar den stora skillnaden i konsertsalsakustik som)



Det är en intressant iakttagelse. Som stämmer väl med vad man kan förvänta sig. D v s att upplösningen sjunker när man kör med crossfeed. Om det är bra eller dåligt är en annan sak. :)

Förklaringen till varför det blir så är relativt enkel. Det har med uppfattbarheten av ljud beroende på om de är utplacerade i rummet eller i mono. Det skiljer rätt markant mellan dessa två fall. Siffror på 20dB i taluppfattbarhet har nämnts för mig. D v s det kan vara lika lätt att uppfatta ett ljud som finns placerat någonstans i rummet och som har en nivå som är 20dB lägre än om man spelar upp samma ljud i mono i lurar.

Man skulle kunna säga att upplösningen relaterar till stereoseparationen (eller kanalseparationen). Ju mer separation destu mer upplösning. Stereoseparationen i en vanlig högtalaruppställning är rätt kass (kanske 10dB eller så naturligtvis beroende på frekvens). Ljudläckaget från vänster högtalare till höger öra (och vice versa) är rätt markant.

Kollar man i den tråd jag skrev för länge sedan så kan man kanske få en känsla hur stereoseparationen ändrar sig vid ljud med olika positioner i rummet:
http://www.faktiskt.se/modules.php?name ... =1899#1899

Minst är den när man har ljud raktframifrån, en puckel vid 23graders vinkel och störst när man håller något väldigt nära ena örat. Har man då en inspelning med ett ljud som är monopanorerat fullt ut till vänster (exempelvis) så kommer det att ha en viss stereoseparation vid högtalarlyssning och en större vid hörlurslyssning. Man kommer lättare att uppfatta ljudet då vid hörlurslyssning.

Har man en inspelning som är gjord för vanlig högtalarlyssning men som avlyssnas via hörlurar på konventionellt sätt (utan crossfeed) så kommer vissa ljud att få en högre uppfattbarhet. Aktiverar man crossfeeden så kommer man att minska stereoseparationen vilket kommer att ge lägre upplösning (av vissa ljud).

Nu kan man dra lite olika slutsatser av detta. :)

1. Högtalarlyssningen bör vara referensen och att konventionell hörlurslyssning ger en överdriven upplösning av vissa ljud. En aktivering av crossfeed ger då en tillbakagång till mer verklighetstroget ljud.

2. Hörlurslyssningen bör vara referensen och att aktivering av crossfeed (eller högtalarlyssning) ger en minskning av upplösningen och därmed mindre verklighetstroget ljud.

Man får själv välja det som passar en hifi-filosofiskt (kan variera på olika inspelningar oxå) och det kan man ju faktiskt på Ear One. :)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Sladd
 
Inlägg: 213
Blev medlem: 2003-12-30

Inläggav Sladd » 2005-02-15 16:46

ett resonemang jag på ett sätt köper rätt av. Vill minnas en del fantastiska bilder i Stereophile på de ultimata lyssningsrummen där lyssnaren satt med pannan mot kortsidan av en vägg som löpte framför honom och rätt emellan de två högtalarna, säkerligen för att få bort överhörningsproblemet.

Fast man blir misstänksam när det är en krets som skalar upplösningen...

En hjälm med en framåtriktad lodrät vinge från näsan ca 100 cm framöver kunde väl vara något för inbitna audiofiler att skrämma sina barn med?:D

mvh

,

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-20 13:23

Sladd skrev:Det som försvinner i crossfeed lär inte återuppstå i lurarna?

mvh

,

Öhman X-feed ändrar inte informationsmängden i musiken. INGEN information läggs till och ingen går förlorad*. Det enda som görs är att informationen anpassas till hörselns sätt att fungera. :P


Vh, iö

- - - - -

PS. Den som betvivlar detta kan få lyssna på hur Öhman X-feed + en anti-Öhman X-feed låter när de är seriekopplade. Det blir en transparent kedja. :o

Ingen information har således gått förlorad, den har bara anpassats till sitt syfte.

Ungefär som RIAA-korrektionen med andra ord, även om Öhman X-feed primärt arbetar i den rumsliga domänen. I båda fallen är det förlustfria manövrer som utförs.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-20 14:05

Ingvar!

På vilket sätt har du ändrat den ursprungliga korsmatningen som fanns presenterad i MoLt för många år sedan? Har man den kopplingen vill man gärna ha den nya....

Roger

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-21 01:30

Man skulle kunna säga att den ursprungliga korsmatningen inte har ändrats alls. Den ser precis likadan ut fortfarande. 8)

Det är ju fortfarande en både möjlig och lämplig korskoppling, som till och med skulle kunna påstås vara mera adekvat (än den senare) i proffessionella monitorlyssningssammanhang. 8)


Den senare korskopplingen, alltså den som sitter i exempelvis ear one, är försedd med lite ändringar, avsedda att på subjektiva grunder ge en mera tillfredsställande totalupplevelse. Den kompenserar nämligen flera egenskaper än de strikt audiologiska, som behöver kompenseras vid hörlurslyssning.

Orsaken att man kan tänkas vilja ha det på det viset i hemmiljö är att man, när man tvingas lyssna med lurar (och det inte är konsthuvudupptagningar man avlyssnar) vill komma så nära musikens intentioner som möjligt, snarare än att kunna göra de bästa bedömningarna av var mikrofoner skall placeras och hur mixen skall göras när man spelar in.


Lite förenklat kan man säga att den ursprungliga Öhman X-feed (som vi kan kalla A som i angle) är utformad för att skapa samma stereolyssningbredd i grader räknat, som vid högtalarlyssning.
. Använder man den i professionella sammanhang (vilket den togs fram för) är det lätt att skapa korrekta mikrofonplaceringar eller mixningar för att få dem att fungera i högtalare - i de fall man inte har möjlighet att använda högtalare "på riktigt" alltså.
. Av psykoakustiska skäl är det dock så, att det är mycket svårt att vid hörlurslyssning förflytta upplevelsen från nära lyssnarens huvud till många meter framåt, såsom högtalare med lätthet gör. Orsaken till att det är så svårt är att varje lyssnarens öron är individunika, och de intrikata korrektioner som skulle behöva tillgripas för att lyckas är lika individuella, och därför otänkbara att lägga in i en apparat som alla skall kunna använda.
. Konsekvensen av det blir att man, även om man kan åstadkomma rätt vinklar (vilket är viktigt för att kunna mixa rätt) kommer att bli sittande med en förminskad totalupplevelse. Det man hör i lurarna får rätt vinklar, men ljudbilden låter nära och liten - som en dockskåpsversion av musiken skulle man kunna säga. :o

Den senare Öhman X-feed (som vi kan kalla S som i size) är avsedd att kompensera detta genom att berika det för nära perspektivet med att tillåta bredden att vara lite för stor, i vinkel räknat. Vinkeln mellan vänster och höger blir alltså för stor, men breddupplevelsen blir ändå mera "äkta". För musikupplevelsen är bredden ju en storlek som man kanske känner i "meter" snarare än "grader".
. Experiment har visat att det är lite svårare att åstadkomma en optimal mixning om man monitorlyssnar med Öhman X-feed-S. Men i hemmamiljö är det för de flesta viktigare att uppleva musiken rikt och stort - såsom man gör det i högtalare - än att kunna bedöma perspektivet såsom man har behov av att göra när man arbetar professionellt och skall kunna åtadkomma bästa möjliga mikrofonplaceringar eller en mix som fungerar optimalt högtalare.


En intressant sak är att när "proffsversionen" Öhman X-feed-A togs fram för över 25 år sedan, så skedde det helt med hjälp av mätningar på 400 öron i kombination med lite beräkningar, och när dimensioneringen testades visade det sig att den blev helt rätt direkt! Bredden blev perfekt (vinkelmässigt) och fokus rådde i hela ljudbilden.

När "hifi-versionen" Öhman X-feed-S togs fram däremot, saknades på grund av det mjukare, mera totalupplevelseorienterade målet, möjligheterna att luta sig mot stringenta, entydiga mätdata och deterministiska fysikaliska beräkningsmodeller. Istället behövdes hundratals timmar av lyssning och nästan ändlösa finjusteringar av dimensioneringen för att nå subjektivt rätt bredd i kombination med det knivskarpa fokus i olika delar av ljudbilden som var målet.


Vh, iö

- - - - -

PS. Även om de flesta tycks vara eniga om att Öhman X-feed-S är en mycket positiv utveckling, optimerad för maximal behållning vid avlyssning av högkvalitativa musikinspelningar, är det intressant att det finns ett fall (som inte är proffsfallet) där trots allt Öhman X-feed-A trots allt föredras av nästan alla!

Och det är för mobilt hemmabio-bruk! Exempelvis filmtittning på flygplan med läpptåpp eller bärbar DVD-spelare. I dessa fall kommer ju breddvinkeln in och den blir den relevantare parametern igen, eftersom man trivs bäst med perseptiv konsonans mellan bild och ljud. Dissonans stör filmupplevelsen illa (påminner om apparaturen, och tar intresset från filmen :( ).

Även om Öhman X-feed-S fungerar fantatiskt bra (jämfört med hörlurslyssning utan korrektion - det är en ohygglig perseptiv dissonans att se en grej försvinna ut åt höger på skärmen och samtidigt höra den inuti höger öra 8O ), är Öhman X-feed-A-versionen överlägsen S-versionen i just detta sammanhang.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
LypsylateX
Lomhörd
 
Inlägg: 1976
Blev medlem: 2005-06-18
Ort: Örebro

Inläggav LypsylateX » 2005-09-21 01:46

Någon som har lyssnat på den här Winamp-pluginen som är tänkt att göra sisådär ungefär samma sak? http://www.headwize.com/projects/kopjov_prj.htm

Jag har inte gjort det, än, men jag ska.

Edit: Intressant effekt på vissa inspelningar, men gillar det inte riktigt... än i alla fall. På vissa andra inspelningar fungerar det inte alls.
Skulle du vilja se ut dummare än vad du är, eller vara dummare än du ser ut?

Användarvisningsbild
toni
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-02-07

Inläggav toni » 2005-09-21 12:31

Hej

Mycket intressant att läsa vad du skriver Ingvar!

Jag har gjort samma iaktagelse angående filmtittning med Öhman X-feed-A, det funkar faktiskt jättebra.
Man kan till en början tro att korskopplingen som drar ihop bredden skulle vara negativt för upplevelsen vid filmtittning, Men så är det allstå inte. Snarare positivt!
Ljud som försvinner åt höger ur bilden försvinner som sagt också åt höger i lurarna, inte ens ljud som är tänkta att komma höger bakifrån från bakhögtalare hör man i huvudet utan de tycker jag hamnar bortom höger öra en bit ut från huvudet, Så jag kan varmt rekommendera Öhman X-feed-A för filmtittning.

Det är också intressant det du skriver om Öhman X-feed-S. Till den förstärkare jag byggde för några år sedan, http://headwize.com/projects/showfile.p ... en_prj.htm
lade jag till en option
http://headwize.com/projects/showproj.p ... dd_prj.htm
med vilken man kan bredda ljudbilden. Detta gjorde jag för att man ibland kunde tycka att ljudbilden upplevdes som lite smal.
Är det något liknande du gjort med Öhman X-feed-S ?

Mvh Toni

Användarvisningsbild
toni
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2005-02-07

Inläggav toni » 2005-09-21 12:38

Hej igen

förtydligande:
scrolla långt ned i arikeln för att hitta stereobreddningen:
http://headwize.com/projects/showproj.p ... dd_prj.htm

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-21 18:09

Nej, en breddad Öhman X-feed-A är inte samma sak som Öhman X-feed-S, för jag har funnit att en ren breddning (oavsett grad) tenderar att förstöra fokus om man applicerar dem på Öhman X-feed-A. Vi små breddninger bara lite förvisso, men ändå.

För Öhman X-feed-S har jag därför med helt subjektiva metoder gått in och tänjt och dragit i alla delar av överföringsfunktionen för att nå både originalstorlek på musiken, och samtidigt optimalt fokus i alla riktningar i ljudbilden. :P

Dock blir det som sagt svårare att då göra korrekta bedömningar för mixning till högtalare. Monitorlyssnar man med Öhman X-feed-S kommer det undantagslöst att låta avslaget, orumsligt och tråkigt i högtalarna. :( Men med Öhman X-feed-A blir det perfekt. :)


Man kan kanske tycka att sådana hör saker borde vara kompatibla - fungera på samma sätt i båda riktningarna, men på grund av att lyssningen i hörlurar i sin natur är förlustbehäftad blir ett försök till symmetriskt vald korskoppling en försämring i BÅDA riktningarna.

Söker man en kompromiss mellan Öhman X-feed-A och Öhman X-feed-S så kommer man därför att finna att högtalarmusik avlyssnad i lurar kommer att låta lite tråkigare än i högtalare OCH att musik mixad i lurarna kommer att låta tråkigare i högtalarna! :o

Därför behövs två korrektioner:

A: En för monitorbruk - för att skapa högtalarinspelningar med hjälp av lurar. :P

S: En för att kunna åtnjuta högtalarinspelningar genom lyssning i lurar. :P


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2005-09-21 18:28

Det var ett bra förtydligande Ingvar!

Om man nu utgår från A-varianten vad ska då ändras?

Handlar det om att ändra några komponentvärden eller måste man ha två hörlursstärkare för alla möjligheter?

Användarvisningsbild
dave19
 
Inlägg: 63
Blev medlem: 2005-08-07

Inläggav dave19 » 2005-09-21 18:30

Går det att göra X-feed som man kopplar mellan ipod och hörlurar och som inte tar så stor plats?

Mvh David

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2005-09-21 18:37

Ingvar skrev (förkortat)


Därför behövs två korrektioner:

A: En för monitorbruk - för att skapa högtalarinspelningar med hjälp av lurar. :P

S: En för att kunna åtnjuta högtalarinspelningar genom lyssning i lurar. :P


Vh, iö



Synd i så fall att Ear One inte har både
Öhman X-feed A och S

Jo förresten en fråga:

Är det bättre att mixa (för högtalare) med Öhman X-feed S, än att inte ha någon X-feed alls?

Vänliga hälsningar :P

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 00:06

Ja tycker nog att svaret är att man inte kan mixa för högtalare med hjälp av lurar (som referens) alls om man inte har rätt X-feed, men är man tvungen så är nog -S kanske bättre än ingen alls.

Å andra sidan tycker jag att man jobbar i blindo utan -A, men att jobba i blindo är faktiskt något som vissa inspelningstekniker genom erfarenhet blivit rätt duktiga på. :P

Jag har sett inspelningar bli till (med superbt resultat) bara genom erfarenhetsmässigt utplacerade mikrofoner, och ett stadigt öga på utstyrningsinstrumentet. Erfarenhet är svårt att slå.

Jag har själv gjort många, många inspelningar, men klarar mig inte utan en vettig monitorlyssning, även om jag förstås haft tur ibland, och lyckats i blindo.

Inspelningsteknik som konstart, är jämförbar med lyssningsrumsoptimering och högtalarplacering. När man skall placera sina högtalare optimalt i ett lyssningsrum har man för det mesta minst några veckor på sig att optimera rummet, och sedan flera timmar på sig (och oftast mätinstrumenthjälp) att finna den perfekt högtalarplaceringen.
Motsvarande skall inspelningeteknikern ofta klara med erfarenhet och intuition till hjälp, mer eller mindre i realtid...

Alla är inte skickade. 8)


Vh, iö

- - - - -

PS. Jag talar förstås om fåmikrofoninspelningar/inspelningsdokument.

Att sätta upp 64 mikrofoner och spela in, och sedan mixa och trixa fram orkestern i efterhand klarar vilken apa som helst om den får tid på sig. Men likt verkligheten blir det förstås aldrig.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
BACH
 
Inlägg: 1906
Blev medlem: 2005-09-10

Inläggav BACH » 2005-09-22 06:01

Tack för ditt svar! :)




Vh :)
Senast redigerad av BACH 2007-03-19 01:51, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Henrik_Holst
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2004-01-15
Ort: Kållered

Inläggav Henrik_Holst » 2005-09-22 14:50

Finns det någon variant av Öhman X-feed S framtagen för digital bearbetning? Skulle vara kul att koda fram X-feed för mp3-spelaren etc :)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2005-09-22 15:59

En mycket intressant idé!

Jag har faktiskt för länge sedan tagit fram digitalversioner (för jag tror det var pro tools eller vilket digitalredigeringssystem det nu var) av alla de korrektioner som fanns i SP12, men det var länge sedan.

Om någon har både kompetens och lust att programmera så står jag gärna för överföringsfunktionsinfo.

Det kanske kan bli en produkt, rent av? :o

Så, vem vill hacka koden? Vi delar 50/50. :wink:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2006-05-22 13:57

Jag kan tänka mig att fixa fram ett hack...

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-05-23 01:07

Javisst ja, jag skulle ju ge dig överföringsfunktionen ja.... :oops:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2006-05-23 02:19

Amit skrev:Jag kan tänka mig att fixa fram ett hack...

Är du programmerare också, Amit? :o Jag läste till dataingenjör en gång i
tiden ...

Jag har tänkt länge att jag skulle lära mig att skriva en Winamp-plugg med
den där funktionen – det vore ju mycket kul att lyckas med och kunde
säkert glädja många, då jag är osäker på om de som finns fungerar
optimalt – men det har inte blivit av.

Vilka specialkunskaper behöver man? Kanske borde man lära sig
Assembler för att göra funktionen maximalt resurssnål?

Mvh E*
Senast redigerad av E 2006-05-23 07:54, redigerad totalt 2 gånger.
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Jensevik
 
Inlägg: 660
Blev medlem: 2003-09-04
Ort: Kristinehamn

Inläggav Jensevik » 2006-05-23 06:36

Det vore ju intressant om man kunde lägga crossfeeden permanent på ljudfiler så man får den med sig i mp3 spelaren.
It takes a joyful sound
To make the world go round

Användarvisningsbild
xeizo
 
Inlägg: 2959
Blev medlem: 2005-09-12

Inläggav xeizo » 2006-05-23 07:15

Här är en crossfeed-plugin till både Winamp och Foobar2000:

http://www.naivesoftware.com/software.html

Det lär ju gå att spela in utsignalen, om man vill "permanenta" crossfeed på låtar.

Användarvisningsbild
Amit
Cellofan
 
Inlägg: 1541
Blev medlem: 2005-05-10
Ort: Hammenhög!

Inläggav Amit » 2006-05-23 09:42

E skrev:
Amit skrev:Jag kan tänka mig att fixa fram ett hack...

Är du programmerare också, Amit? :o Jag läste till dataingenjör en gång i
tiden ...

Vilka specialkunskaper behöver man? Kanske borde man lära sig
Assembler för att göra funktionen maximalt resurssnål?

Mvh E*


Programmerare är synd att säga... jag gav mig på C en gång, men var inte ihärdig nog. En gång i tiden var det ABC 80 och Apple II som gällde.
Dock finns MAX/MSP att tillgå, och om jag inte minns fel finns stöd för att göra pluggar det systemet. Se www.cycling74.com.

Hittade också ett särskilt program för att göra pluggar, minns dock inte vad det hette.
Men, det viktigaste är att jag har kontakt med ett par skarpa programmerare, som jobbat med realtids ljudprocessering på den tiden datorerna gick på knäna vid 16 bitar 44,1 kHz stereo. Så jag kan nog fixa fram ett hack på ena eller andra sättet.

Mvh, Amit

Användarvisningsbild
stewed
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-12-17

Inläggav stewed » 2006-12-18 18:21

Jag är numera lycklig ägare till en begagnad Holographic Audio LTS lurstärkare ( som en Ear One fast utan balanserad ingång ) och undrar nu vilken utgångsimpedans (0,1 Ohm eller 100 Ohm) jag bör välja för mina hörlurar (Sennheiser HD 580, nominell impedans 300 Ohm). När jag googlade om saken så hittade jag nämligen två helt motsägande teorier om vad som gällde... :?

Användarvisningsbild
boyafraid
 
Inlägg: 1075
Blev medlem: 2006-06-22

Inläggav boyafraid » 2006-12-18 23:05

hör du ingen skillnad har du valt rätt

Användarvisningsbild
stewed
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-12-17

Inläggav stewed » 2006-12-19 08:42

Ok, men vad säger teorin bakom detta? Resulterar mitt val enbart i en eventuell hörbar skillnad, eller kommer "fel" val att "anstränga" stärkare eller hörlurar mer?

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2006-12-19 12:45

Det finns ingen teori bakom, det enda som gäller är att fråga tillverkaren vilken drivimpedans luren är avsedd för.

Alternativt förstås lyssna och tyck själv. Lurar som DEFINITIVT inte är avsedda att drivas högohmigt (freestyle-lurar t ex) behöver man i regel inte tveka om att det är den lågohmiga drivningen som är den rätta. Det hörs med önskvärd tydlighet.

Riktigt högohmiga lurar (>500 ohm) är inte sällan avsedda att drivas via 100 ohm, men man kan inte vara säker. Att tillfråga tillverkaren är det enda sättet, om man vill få veta vad som avsetts.

(Det är helt ofarligt att välja "fel" - möjligheten att välja drivimpedans är endast en fråga om ljudkvalitetsoptimering.)


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
stewed
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2006-12-17

Inläggav stewed » 2006-12-19 13:39

Tack för det!

För övrigt måste jag säga att Öhman X-Feed låter riktigt trevligt!

Användarvisningsbild
AnotherDrinkPlease
 
Inlägg: 576
Blev medlem: 2003-08-28
Ort: Sundsvall

Inläggav AnotherDrinkPlease » 2007-02-23 21:39

Hur gick det pojkar...? Det vore riktigt kul att se denna X-feed i mjukvaruvariant. Eller i något "ienlitenlådapåsladdentillhörlurarnasommanlättkanplockabort"-utförande.

/Christian

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2007-03-06 16:47

... och nu är jag också intresserad! Blev det någon produkt, prototyp eller åtminstone ett hack? Jag beta-testar gärna. Gratis! :D
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
mandelma
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2011-01-22

Inläggav mandelma » 2011-01-23 17:11

Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma

Användarvisningsbild
Ragnwald
 
Inlägg: 17608
Blev medlem: 2005-02-13
Ort: Gotland

Inläggav Ragnwald » 2011-01-23 17:56

Kul. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-01-24 11:42

mandelma skrev:Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma


Öhman X-feed får sägas vara den optimalaste formen av hörlursanpassning i den analoga världen men för den digitala kan man troligen få till en lite mer avancerad anpassning och då gör man lämpligen så som det redan finns skrivet kubikmeter om.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2011-01-24 11:46

Vem har skrivit dessa kubikmeter? 8O :D
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2011-01-24 12:12

Det är inte en person som har skrivit det utan snarare mängder av människor och bara hos ett så närliggande ställe som Saab Aerotech så misstänker jag att det finns betydande insikter i ämnet. 8)
Ett av namnen man kan nämna är Durand R. Begault.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
icko
 
Inlägg: 301
Blev medlem: 2008-09-04

Inläggav icko » 2011-01-24 18:53

mandelma skrev:Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma


Skulle ett program finnas till android skulle jag köpa det på momangen.

Användarvisningsbild
avr7000
Dunder-Don
 
Inlägg: 7283
Blev medlem: 2003-08-27
Ort: area 51

Inläggav avr7000 » 2011-01-25 12:26

Sitter just nu och lyssnar på lurar... något jag aldrig brukar göra...

Den här x-feed minskar alltså i huvudet känslan och skapar en "ljudbild"?
Gör den även något åt det helt förfärliga när det bara är ljud inspelat i ena kanalen -den lilla illusion av soundstage som finns bryter ihop och det låter som om ljudet kommer från (om än välljudande) telefonlur i ena örat...

Stefan
Hjälper Larsen HiFi AB lite... inte på kommersiell basis men det kan vara bra att veta för att värdera mina inlägg.

Användarvisningsbild
DVD-ai
 
Inlägg: 15357
Blev medlem: 2008-03-30
Ort: Stockholms skärgård

Inläggav DVD-ai » 2011-01-25 13:03

mandelma skrev:Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma


ja det vor ju alldeles underbart !

Och om man i samma veva kan göra något åt den basboost som upplevs finnas inbyggt i Iphone så vore det ju helt fantastiskt ! :D :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

"Att mäta är att få svar på hur det man mäter, mäter"

pgmj
 
Inlägg: 713
Blev medlem: 2009-05-19
Ort: Uppsala

Inläggav pgmj » 2011-01-25 17:25

Kul med återuppväckning av en gammal intressant tråd! Jag har suktat lite efter en portabel lurstärkare med x-feed och hittills verkar denna mest intressant (om än den kostar lite mer än jag hade tänkt mig när jag började leta alternativ):
http://headstage.com/The-Arrow-Amp/Head ... 5acd590635

Den har ju en implementation av version A enligt MoLT-ritningen, men har tydligen off/low/high. Hur kan det tänkas fungera? Och låta?

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2012-08-26 17:15

Väcker en gammal tråd till liv.

Har precis blivit med Holographic Ear One hörlursförstärkare (begagnad). Har sedan tidigare Musical Fidelity X-Can V3 (och X-Can V2, men har använt V3 mer).

När jag lyssnar på Ear One behöver jag vrida upp volymkontrollen ända till kl 14-14.30 (beroende om jag kör 0,1 eller 100Ohm-läget) för att få ungefär samma volym som jag får när jag vrider upp X-Can V3 till ca kl 11.30-12, medan X-Can V2 bara behövs vridas upp till drygt kl 11. (Halvgrov uppskattning, har inte mätt exakta ljudnivåer, men skillnaden mellan Ear One och de andra två är påtaglig.)

Blev lite förvånad, power output för Ear One är specad till 3W/32 Ohm, medan den för X-Can V2 och V3 är specad till "typically 1W", och jag har sett även sett siffran 1,2W/32 Ohm för V2:an.

Har aldrig behövt vrida upp volymkontrollen så mycket på någon apparat jag haft, men det kanske bara är att vänja sig. Eller kan det vara något jag missat?

(Siffrorna ovan är vid vinyllyssning, vid cd-lyssning behöver jag (förstås) inte vrida upp lika mycket, men skillnaden mellan hörlursförstärkarna består.)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2012-08-26 18:25

Volymkontrollens läge är inget att bekymra sig över så länge önskad ljudnivå kan uppnås. I många fall är det en fördel om man hamnar i "högt läge" eftersom kanalbalansen ofta är bättre där.

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2012-08-26 20:56

Jo, men jag får inte riktigt ihop det med att Ear One ska ge upp till 3W, medan de andra två är specade till 1W. Såvida volympottarna inte skiljer sig väldigt åt?

Jag lyssnade för övrigt via ett par AKG K501.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2012-08-26 21:03

Volympotarna skiljer sig väldigt åt. Poten i Ear One är i princip sant logaritmisk medan en normal pot har tre lutningar. Först en flack, sedan en brant och sist en flack. Det gör att man kommer högre upp med en vanlig pot men sedan tappar i slutet.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2012-08-26 23:51

Jag har aldrig ens vridit volymen högre än kl10 och då var det väldigt svagt inspelad klassisk musik, på min ear. Normalt vrider jag den kanske 5mm från bottenläget.

Jag bedömmer det hela från ett 0 läge vid kl 7.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2012-08-27 03:46

tobm skrev:Har precis blivit med Holographic Ear One hörlursförstärkare (begagnad). Har sedan tidigare Musical Fidelity X-Can V3 (och X-Can V2, men har använt V3 mer).

När jag lyssnar på Ear One behöver jag vrida upp volymkontrollen ända till kl 14-14.30 (beroende om jag kör 0,1 eller 100Ohm-läget) för att få ungefär samma volym som jag får när jag vrider upp X-Can V3 till ca kl 11.30-12, medan X-Can V2 bara behövs vridas upp till drygt kl 11. (Halvgrov uppskattning, har inte mätt exakta ljudnivåer, men skillnaden mellan Ear One och de andra två är påtaglig.)

Blev lite förvånad, power output för Ear One är specad till 3W/32 Ohm, medan den för X-Can V2 och V3 är specad till "typically 1W", och jag har sett även sett siffran 1,2W/32 Ohm för V2:an.

Har aldrig behövt vrida upp volymkontrollen så mycket på någon apparat jag haft, men det kanske bara är att vänja sig. Eller kan det vara något jag missat?

(Siffrorna ovan är vid vinyllyssning, vid cd-lyssning behöver jag (förstås) inte vrida upp lika mycket, men skillnaden mellan hörlursförstärkarna består.)


tobm skrev:Jo, men jag får inte riktigt ihop det med att Ear One ska ge upp till 3W, medan de andra två är specade till 1W. Såvida volympottarna inte skiljer sig väldigt åt?

Jag lyssnade för övrigt via ett par AKG K501.

Hur mycket man behöver vrida bestäms av apparatens gain. Ju mindre gain
desto bättre, ända tills poten går i botten innan man tycker det är tillräckligt
starkt för ens smak.

Ju högre upp men behöver vrida, desto bättre alltså. Inte bara kanalbalans
vinner på det, utan också distorsionen blir lägre om själva volymkontrollen
är passiv. Det beror på att själva förstärkarna annars förstärker en massa
i onödan, som poten dämpar bort.

Högre förstärkning betyder nästan undantagslöst en högre distorsion. Så
konstruktioner där man bara utnyttjar en liten bit av potens spännvidd är
riktigt dåliga.

(Men aktiva potlösningar gäller dock lite andra förutsättningar.)

- - -

Effekten är något annat än gain, och effekten (med givna lurar, som alltså
har given impedans & given känslighet) säger vid vilken ljudtrycksnivå som
det kommer att klippa. Högre effekt kan alltså vara en fördel, men betyder
inte att gain behöver vara högre.

Dock behöver den självklart vara tillräckligt hög för att man skall kunna
utnyttja effekten, om man vill kunna göra det.

Du skriver också att du (förstås) inte behöver vrida på lika mycket vid
CD-lyssning som när du lyssnar på vinyl, men det är inget förstås. Det är
ingen självklarhet. Det betyder bara att ditt RIAA-steg tillsammans med
pickupens utsignal inte har en gain som matchar den utsignalnivå som din
CD-spelare ger.

Självklart kan det även bero på att CD-utgåvorna du lyssnar på är illa
komprimerade, så att du vill lyssna på dem svagare. Men även i det fallet
är det ju möjligt att med lämpligt val av gain i apparaterna före försteget,
få de olika signalkällorna att rendera val av liknande volyminställning.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2012-08-27 13:36

Alexi skrev:Jag har aldrig ens vridit volymen högre än kl10 och då var det väldigt svagt inspelad klassisk musik, på min ear. Normalt vrider jag den kanske 5mm från bottenläget.

Jag bedömmer det hela från ett 0 läge vid kl 7.



Har din Ear One en skjutpotentiometer för volym? 8O
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2012-08-27 20:42

Tackar för alla svar, jag uppskattar verkligen alla som delar med sig av sina kunskaper och erfarenheter.

Och nästa gång ska jag låta bli att skriva (förstås), jag borde ha vetat bättre. ;-)

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!
 
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2007-08-17
Ort: Stockholm

Inläggav shifts » 2012-08-27 20:45

Låta bli, det verkar väl dumt. Jag tänkte inte på att ställa frågan, men uppskattar att du gjorde det, så jag fick läsa svaren.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
tobm
 
Inlägg: 901
Blev medlem: 2008-01-23
Ort: Stockholm

Inläggav tobm » 2012-08-27 21:02

Oj, jag kanske uttryckte mig slarvigt, jag menade att jag borde låtit bli att skriva ordet 'förstås' inom parentes när det gällde att inte behöva vrida upp volymen lika mycket när jag lyssnar på cd. De kombinationer av pickup+förstärkare jag haft har alltid gett lägre volym när jag lyssnar på vinyl än när jag lyssnar på cd, men det är förstås(!) inget som är givet att det är så.

Edit: Om vi går tillbaka till ursprungsfrågan så verkar förstärkarna ha följande gain, om jag förstått saken rätt?:

X-Can V2: 19dB = förstärkning 9ggr (http://www.rock-grotto.co.uk/X-canv2-gain-adjustment.html)

X-Can V3: Oklart, men kanske 18dB = förstärkning 8ggr (http://rockgrotto.proboards.com/index.cgi?action=display&board=q&thread=4539&page=1#118351)

Ear One: 13dB = förstärkning 4,5ggr (http://www.holographicaudio.com/headphone-amp.html)

Rättning av eventuella felaktigheter mottages tacksamt...

Användarvisningsbild
Pettersson
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2006-10-05

Inläggav Pettersson » 2012-08-31 10:14

Är oerhört nyfiken på X-feed funkar...

Vågar man hoppas att HolographicAudio kommer till Arken i år, verkar inte så om man tittar på mässans hemsida tyvärr, och tar med sig en så man äntligen kan lyssna på en EarOne

Enormt svårt att få tillfälle att lyssna på deras produkter, var i Jönköping i våras och lyssnade där iofs men inte på hörlursförstärkaren... :(
Verkar som att de har svårt att få ut sina produkter på marknaden, eller?

Bor i Skaraborg men den enda butiken som listar att de erbjuder EarOne är Hifi-punkten men har ingen hemma... iaf i Skövde och Trollhättan.
Ska till Stockholm nästa vecka (mån-tis och hem på onsdag) finns det någon butik där som har EarOne?

Grattis tobm till att du hittade en på beg. marknaden, får man fråga var och vad du gav för den?? Söker efter en hela tiden.. 5000:- är lite mycket pengar att bara chansa att köpa/låna hem...tycker jag.

mvh
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Pettersson
 
Inlägg: 337
Blev medlem: 2006-10-05

Inläggav Pettersson » 2012-09-01 18:44

Ingen som har några tips på butiker i Stockholm? :)

Är Holographic audio på väg utför..? Tråkigt i så fall. Förut så hade de många listade återförsäljare på sin hemsida, nu har de inga i Sverige!?! :?
2:a tons dist..javisst :-)
Marten svansen....mina åsikter är mina egna
å de´ är resan som är målet...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör
 
Inlägg: 57239
Blev medlem: 2003-10-28
Ort: Grå Hamnarna

Inläggav Nattlorden » 2012-09-01 21:56

Fast det är nog bättre att vara ärlig med var man verkligenkan finna dm, de butikerna som listades till förr hade själva inte ens brytt sig om att stoppa in HA på sin hemsidor!
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-02-15 22:42

bump!

Holographic verkar högst levande. Har beställt en Holographic Ear One

Angående de här crossfeed filtrena. Finns ingen möjlighet att testa Öhmans crossfeed filter via dator? De finns bara i kretskortform? Någon som har tips på någon bra crossfeed applikation på PC som kan användas för filmvisning.

Detta ska A-filtret va bättre på om jag förstått men snackar vi om några större skillnader mot S-filtret?

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-02-25 13:23

Fick hem min Ear One idag. Har vart mycket strul med att hitta crossfeed filter på datorn. De jag hittade och där jag faktiskt kunde höra skillnad distade ljudet bra rejält. En del VST plugins vete gudarna om jag fick att lira då jag aldrig upplevde någon skillnad i ljudet eller ljudbilden oavsett vilka inställningar jag mekade med. Headplug för winamp och Redline Monitor för foobar var det jag försökte hårdast med förutom head-fit utan lycka.

Någon som har några tips hur man får vst plugins att lira?

Crossfeed funktionen på Ear One är faktiskt den första jag hört som jag upplever fungerar som det är tänkt. Samlar ihop speciellt rösterna i mitten och minskar den totala vidden utan att vid en första lyssning påverka ljudet allt för mycket. Många års erfarenhet av bred stereoseparation men kan absolut se att detta är vilsammare dock törs inte sia om vad jag kommer köra mest framöver.

Knappt uppvärmd men nog vågar jag redan påstå det är en riktigt bra förstärkare. Har en Audio GD NFB10SE jag kör som källa. Den har även egen inbyggd förstärkare som kanske inte riktigt står sig mot min GHP, Audio GD C-2.1 och Trafomatic Head One men fortfarande helt okej. Ear One låter lite öppnare och har antagligen mindre dist. Kör Era för tillfället mycket bra driv med härlig tydlighet i ljudet. Får köra mer tråkmusik senare.

Designen är perfekt för skrivbordet också. Lite bökigare i stereobänken om man vill stapla.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-03-01 10:19

Pettersson skrev:Ingen som har några tips på butiker i Stockholm? :)

Är Holographic audio på väg utför..? Tråkigt i så fall. Förut så hade de många listade återförsäljare på sin hemsida, nu har de inga i Sverige!?! :?

Nä då, vi är på väg uppför! :wink: Produktsortiment och omsättning har tagit fart de senaste åren.
Vi gjorde nyligen om hemsidan och då kom inte återförsäljarna med, dax för skärpning på den punkten. Våra produkter säljs tex av HiFi-punkten i Skövde, Görans HiFi i Växjö och Dennis Brunbys HiFi i Kalmar. Bor man inte i närheten av dessa så kan man ju alltid kontakta oss och låna hem en produkt.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-03-01 16:59

icko skrev:
mandelma skrev:Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma


Skulle ett program finnas till android skulle jag köpa det på momangen.

Mjukvaruimplementering är i skapandet!

Och det skall bli både för Iphone och Android. Minst tre versioner blir
det, de klassiska X-feed A och X-feed S, men även en alldeles ny. Lite
andra finesser blir det nog också.

Arbetet med det blev ett X-jobb på KTH.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
UrSv
 
Inlägg: 7074
Blev medlem: 2003-10-09
Ort: Linköping

Inläggav UrSv » 2013-03-01 17:04

Det var mycket goda nyheter! Tack!
Jag har tyvärr inte tid just nu, jag ska göra ingenting en stund...

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-03-01 17:10

IngOehman skrev:
icko skrev:
mandelma skrev:Hej,

Har en mjukvaruimplementering av Öhman X-Feed skapats?

Om inte så tillhandahåller jag gärna resurser för implementering.

Jag har 18 års erfarenhet av C/C++ programmering, varav de senaste 7 åren har bestått utav programmering av beräkningsprogram för statistik.

Ser både ett behov, intresse och marknad för denna funktion, främst för iPod/iPhone användare.

Mvh, Mandelma


Skulle ett program finnas till android skulle jag köpa det på momangen.

Mjukvaruimplementering är i skapandet!

Och det skall bli både för Iphone och Android. Minst tre versioner blir
det, de klassiska X-feed A och X-feed S, men även en alldeles ny. Lite
andra finesser blir det nog också.

Arbetet med det blev ett X-jobb på KTH.


Vh, iö


Utvecklar du någon plugin för PC också för foobar, winamp eller något annat?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2013-03-01 18:28

IngOehman skrev:Mjukvaruimplementering är i skapandet!

Och det skall bli både för Iphone och Android. Minst tre versioner blir
det, de klassiska X-feed A och X-feed S, men även en alldeles ny. Lite
andra finesser blir det nog också.

Arbetet med det blev ett X-jobb på KTH.

Vh, iö


Det var det bästa jag läst på länge!
Är själv glad ägare till en Ear One men saknar finessen i iPhonen, det blir trots allt en del timmar med lurar på den också.

Om det behövs någon typ av hjälp så kan jag stå till tjänst, jag jobbar en hel del med apputveckling till telefoner.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-03-01 20:26

Jag lovar att ha dig i åtanke. Tack!


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2013-03-02 01:52

Super! Men vad tusan gör Öhman X-feed-"X"? 8)

Skulle betala hundralappar för den där appen,
men baserat på hur gratis de flesta kräver att få
allting så kanske 50:- är rätt pris?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
enJohn
 
Inlägg: 2038
Blev medlem: 2004-08-21
Ort: Sthlm

Inläggav enJohn » 2013-03-03 09:45

IngOehman skrev:Mjukvaruimplementering är i skapandet!
[...]

Vh, iö


Det där var den bästa hifi-nyhet jag har hört på många år!!! En sådan mjukvara skulle dessutom förbättra min arbetsmiljö väldigt, väldigt mycket, förutom de musikaliska vinsterna!

Heja! Och snälla, håll oss uppdaterade!

/en John, med utropstecken!

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-03-03 21:26

Vad synd att man inte kan få X-feed funktionen om man kör den som pre amp.

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2013-03-03 22:14

Ursäkta min okunnighet men när behöver man det?

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-03-03 22:40

oqvist skrev:Vad synd att man inte kan få X-feed funktionen om man kör den som pre amp.
det påpekade jag redan från början, eller som pass-trough för de som kör exempelvis Stax eller andra hörlurar som kräver specialförstärkare.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-03-03 22:57

E skrev:Ursäkta min okunnighet men när behöver man det?

Mvh E*


När man har fler hörlursförstärkare än Ear One och som inte har den funktionaliteten.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-04 09:16

Behövs ju bara en adapter - 6.3mm->RCA
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-03-04 09:49

Naqref skrev:Behövs ju bara en adapter - 6.3mm->RCA

Och det får man med en på köpet om man så önskar.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2013-03-04 14:27

Aha, så den fixar inte att driva riktigt alla lurar?
Nu tror jag inte att Stax blir aktuella för mig i
och för sig...

Mvh E*
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-03-04 14:56

E skrev:Aha, så den fixar inte att driva riktigt alla lurar?


Men E, vi pratar inte om juridiska dokument här! Alla räknar med att läsaren har sunt förnuft, och inte räknar med att apparaten klarar att leverera högspänning till elektrostatiska lurar heller!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
E
 
Inlägg: 21077
Blev medlem: 2005-05-02
Ort: <hist.> ä. vikt

Inläggav E » 2013-03-04 15:20

Som sagt, ursäkta min okunskap. :wink:
Faktiskt.io – ingenting obekvämt!

Användarvisningsbild
HolographicAudio™
 
Inlägg: 545
Blev medlem: 2003-11-28
Ort: Växjö

Inläggav HolographicAudio™ » 2013-03-04 16:19

E skrev:Aha, så den fixar inte att driva riktigt alla lurar?
Nu tror jag inte att Stax blir aktuella för mig i
och för sig...

Mvh E*
Stax har ju en egen liten drivenhet för att driva luren. Kör man Stax så använder man EAR ONE endast som signalbehandlare och kopplar sedan vidare till Stax-drivenheten.
Äger företaget INNOTEC som tillverkar audioprodukter med varumärket HOLOGRAPHIC AUDIO®.
http://www.holographicaudio.com
OPPO 105>ULC>Pre Two>ULC>AMP Twenty>Darth Vader

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-03-05 12:26

Naqref skrev:Behövs ju bara en adapter - 6.3mm->RCA


Inte den smidigaste lösningen bara.

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-05 12:40

oqvist skrev:
Naqref skrev:Behövs ju bara en adapter - 6.3mm->RCA


Inte den smidigaste lösningen bara.


Smidigare än att bygga om förstärkaren. ;)
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22703
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2013-03-05 13:55

Det borde väl gå att dra ut en sladd till ett par RCA-don på baksidan utan att sabba?

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-03-05 14:09

RogerGustavsson skrev:Det borde väl gå att dra ut en sladd till ett par RCA-don på baksidan utan att sabba?


Jovisst, men användningsfallet är väl relativt ovanligt? I Staxfallet skulle man alltså köpa en Ear One bara för IÖ:s kortkopplingsfunktion. Det låter inte så sannolikt, även om det naturligtvis kan finnas kunder som vill göra det. Och då är väl en kvarttumskontakt istucken på framsidan och dragen under magen på apparaten inte en så stor eftergift, om du frågar mig.

Med en vinklad Neutrik kan det väl till och med bli ganska snyggt!

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bil ... rcs-p67288
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-03-05 14:35

Blanda inte in elektrostatförstärkare med denna kanske? Folk köper inte förstärkare som denna för att agera förförstärkare till Stax :p

Givetvis är detta en nischmarknad för audiofiler. Då gäller det väl ännu mer att sticka ut och gå all the way i designen och funktionaliteten.

Skulle du vilja ha kablarna på dina försteg på fronten? Det är väl ingen större eftergift du kan ju enkelt plocka bort dem då när de inte används :). Många källor har bara en analog utgång då kan det va praktiskt med försteg även i de fall de inte färgar ljudet på något specifikt sätt. Och i det här fallet då att få tillgång till någon vettig X-feed.

Fast jag är fortfarande duktigt kluven gällande just den biten. I övrigt är det en mycket bra transparent förstärkare som inte ger något som helst hiss ens med mina hyperkänsliga CD3K. Och driver LCD-2orna mer än dugligt.

Användarvisningsbild
Fjonkalicious
Colonel Mustard
 
Inlägg: 18067
Blev medlem: 2007-09-02
Ort: Skåne

Inläggav Fjonkalicious » 2013-03-05 15:01

Man kanske kan ha en hörlursutgång på baksidan också?
Head of Design - Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-03-12 17:00

När kommer det en Ear 27med lite mer effekt?
Vid dynamisk musik så klipper den. :(
Mina hörlurar har ändå en känslighet på 109 dB/mW, Impedans
300 Ω.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-12 17:13

Räcker inte 9Vrms ut (som redan det är eg mycket mer än tillåtet) så får du nog gå upp till att använda normala slutsteg.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2013-03-12 17:28

Alexi skrev:När kommer det en Ear 27med lite mer effekt?
Vid dynamisk musik så klipper den. :(
Mina hörlurar har ändå en känslighet på 109 dB/mW, Impedans
300 Ω.

Är du säker på att de klipper?

109 dB @ 1 mW (inte /mW) betyder vid 300 ohm, 109 dB för en
inspänning om 0,55 V.

9 volt är runt 24,3 dB mera, alltså 133,3 dB.

Att spela starkare än så, eller ens mer än 113,3 dB (bara 1/100
av den effekten!) i hörlurar är inget jag skulle rekommendera. Det
är farligt nog för hörseln att lyssna med hörlurar redan som det är.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Alexi
 
Inlägg: 16537
Blev medlem: 2003-03-19
Ort: Stockholm

Inläggav Alexi » 2013-03-12 17:42

Jag kan tydligt höra hur det klipper, när jag kör med aktiv brusreduseringen avstängd, när jag slår på den höjs nivån säkert 10dB och då kan jag inte höra någon klippning. Kanske är det brusreduseringskretsarna som klipper även när de är avstängda?

Hörlurarna jag använder:
http://www.audio-technica.com/cms/resource_library/literature/476c067ea2d95740/ath_anc7b_om_p52204_01.pdf
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
oqvist
 
Inlägg: 998
Blev medlem: 2009-04-09

Inläggav oqvist » 2013-03-12 18:34

Har bara kört lågimpedanslurar på min Ear One och jag har då inte hört tillstymmelse till dist. LCD-2 tål en hel del W och har iof en snäll belastning på konstanta 50 ohm.

Men apropå strömstark finns det något relä inbyggt i Ear One som ska skydda lurarna vid uppstart/avstängning eller är den designad för att detta inte ska va nödvändigt eller vara konstant på?

IÖ varför skulle det va lättare att drabbas av hörselskador med hörlurar än högtalare?

Användarvisningsbild
BellsnWhistles
 
Inlägg: 1070
Blev medlem: 2007-01-14
Ort: Stockholm

Inläggav BellsnWhistles » 2013-03-12 23:44

oqvist skrev:Folk köper inte förstärkare som denna för att agera förförstärkare till Stax :p


Nu köpte jag min Ear One innan jag gick över till Stax men faktum är att jag använder min Ear One just så idag :D
Och nej, man vill inte ha sladdar hängande på fronten i onödan så jag har helt sonika kopplat baksidans RCA (som lämpligt nog är märkta "OUT") parallellt med frontens hörlursutgång internt.
Mycket snyggt och på köpet kan jag koppla in dynamiska lurar till Ear One utan att koppla bort Stax-drivenheten.
Loud is beautiful… if it's clean (Cerwin-Vega in the seventies)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014
 
Inlägg: 27893
Blev medlem: 2003-03-23
Ort: Krischansta

Inläggav Naqref » 2013-03-12 23:44

Den är designad för att vara konstant på.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28071
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2013-09-16 10:20

IngOehman skrev:Mjukvaruimplementering är i skapandet!

Och det skall bli både för Iphone och Android. Minst tre versioner blir
det, de klassiska X-feed A och X-feed S, men även en alldeles ny. Lite
andra finesser blir det nog också.

Arbetet med det blev ett X-jobb på KTH.


Är det någon student som har nappat, eller blev det bara ett tips om exjobb i en lista? Om det förra, har någon här hört hur det går?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2013-09-16 13:54

Naqref skrev:
oqvist skrev:
Naqref skrev:Behövs ju bara en adapter - 6.3mm->RCA


Inte den smidigaste lösningen bara.


Smidigare än att bygga om förstärkaren. ;)


Min Ear ONE har BNC (50 ohm oaktat vad strömställaren är satt till) ut på baksidan. Mycket praktiskt. :)
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Morello
 
Inlägg: 34918
Blev medlem: 2003-05-19
Ort: Stockholm/Täby

Inläggav Morello » 2013-09-16 13:55

Naqref skrev:Den är designad för att vara konstant på.



Är den fullsmetad med "long-life-lytar"? :P
Driver: SYBARITE AUDIO
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"


Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 15 gäster