Gällt ljud - mikarna för nära? (rubrikbytt)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Gällt ljud - mikarna för nära? (rubrikbytt)

Inläggav Strmbrg » 2010-10-12 20:06

Den här trån hette från början något annat.

I loudness-tråden koms det in på att återskapad akustisk musik ofta låter ljus.

Gäll, skulle jag säga, eftersom det te å me kan upplevas som skrikigt.

Det är fan att det skall vara så svårt att få till detta!

För stunden lutar jag dock åt att det är ett fel som finns i inspelningarna snarare än i min anläggning.
Det grundar jag på att jag upplevt detta som ett mycket större problem med tidigare apparatur än med den nuvarande. (Kanske ett väl enkelt resonemang, men jag kör på det tills vidare.)

Många av mina "klassiska vax" låter gällt.
Flertalet är imidlertid lyssningsbara*), men det är nåt som inte känns verklighetstroget.

*) Dvs jag lockas inte att stänga av.

Jag gjorde ett litet experiment och dämpade diskantbandet någon dB, vilket man av tillverkaren uppmanas göra om det blir för mycket upplevd energi i diskanten.
Märklig rekommendation, enär delningen är så låg som 500 Hz.
8O

Naturligtvis blev inte de gälla plattorna bättre av detta, men det var ett mycket enkelt test att utföra, så nu är det avklarat.

Skall det vara så svårt att spela in för ett realistiskt resultat?
Vissa plattor har man ju lyckats hyfsat med, men de flesta inspelningar kräver ju att man skruvar upp sin egen tolerans för att uppleva som verklighetstrogna.

Framför allt upplever jag dessa problem på inspelningar av fullstor symfoniorkester.
Kammarorkester, typ Orpheus Chamber Orchestra funkar bättre och än mindre besättningar brukar vara ännu mer trovärdiga.

Inspelningarna är kanske ett betydligt större problem i helheten än vad vi apparat-fokuserade ofta tänker oss.
Eller vill erkänna.
Senast redigerad av Strmbrg 2011-04-30 11:07, redigerad totalt 4 gånger.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Martin
Vågledaren/redaktör

Inläggav Martin » 2010-10-12 20:12

Att mycket musik låter gäll hemma hos folk med hifihögtalare tror jag har att göra med att de extremt ofta har en förhöjd energi kring 3kHz.

Jag vet inte om jag håller med om att verkligheten låter mörkt, men tänk tanken att man lägger på några dB barnskrik på allt du spelar på i stereon. Det blir lätt lite ansträngande och jobbigt för öronen i längden.
MEK - MetallElementKlubben

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 20:16

Med tanke på att det gnällts från vissa håll att Ino är "matta", så kanske det passar dig (också) bra.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-12 20:20

Nattlorden skrev:Med tanke på att det gnällts från vissa håll att Ino är "matta", så kanske det passar dig (också) bra.

Inte alls omöjligt.
Om de har god upplösning dessutom, så kanske de vore nåt, om jag inte tyckte att det funkar fint som det är.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-12 20:22

Strmbrg skrev:
Nattlorden skrev:Med tanke på att det gnällts från vissa håll att Ino är "matta", så kanske det passar dig (också) bra.

Inte alls omöjligt.
Om de har god upplösning dessutom, så kanske de vore nåt, om jag inte tyckte att det funkar fint som det är.

Du kan ju kika in i min i28-tråd, jag blev ombedd om en recension innan idag nu när de fått några timmar under bältet, så kan du läsa vad jag tycker om upplösningen. 8)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2010-10-12 20:27

Det kan ju vara mikrofonerna som är orsak den ljusa klangen, när de sitter på (alltför) långt avstånd från den akustiska ljudhändelsen.
Endast rundtagande mikrofoner har samma frekvensgång oberoende av avståndet, men de ger ju andra problem.

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: Verklighetens mörka ljud och hemmaljudets gälla

Inläggav gnypp45 » 2010-10-12 20:36

Strmbrg skrev:I loudness-tråden koms det in på att återskapad akustisk musik ofta låter ljus.
[...]
Inspelningarna är kanske ett betydligt större problem i helheten än vad vi apparat-fokuserade ofta tänker oss.
Eller vill erkänna.

När jag sitter i Konserthuset eller i Berwaldhallen så tänker jag ibland på hur mjukt avrundat och "diskantfattigt" det låter, jämfört med hemma på stereon.

Kanske du (och jag) skulle experimentera med att med EQ dämpa frekvenser i stereon från, säg 7-10 kHz och uppåt?

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-12 20:42

gnypp45 skrev:
Strmbrg skrev:I loudness-tråden koms det in på att återskapad akustisk musik ofta låter ljus.
[...]
Eller vill erkänna.

När jag sitter i Konserthuset eller i Berwaldhallen så tänker jag ibland på hur mjukt avrundat och "diskantfattigt" det låter, jämfört med hemma på stereon.

Kanske du (och jag) skulle experimentera med att med EQ dämpa frekvenser i stereon från, säg 7-10 kHz och uppåt?

Japp så är det med mycket indirekt ljud ner i salongen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-12 20:45

gnypp45 skrev:Kanske du (och jag) skulle experimentera med att med EQ dämpa frekvenser i stereon från, säg 7-10 kHz och uppåt?

Utesluter inte att det kan funka.
Men jag inbillar mej att det handlar om andra - mer komplexa - problem än att vissa frekvenser är registrerade med för hög nivå.

Kanske har det till del att göra med samma fenomen som yttrar sej då man lyssnar till inspelat sorl jämfört med då man själv befinner sej i en sorlig lokal?

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2010-10-12 21:17

Gör det de? Jag har inte så mycket skivor med ren akustisk musik men dom jag har är ju snarare extremt neutrala och långt ifrån ljusa.
Undrar om det inte mer beror på rummet (hög efterklang) och högtalarna som påverkar det.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-12 21:26

subjektivisten skrev:

Gör det de? Jag har inte så mycket skivor med ren akustisk musik men dom jag har är ju snarare extremt neutrala och långt ifrån ljusa.
Undrar om det inte mer beror på rummet (hög efterklang) och högtalarna som påverkar det.

Jo, det låter för ljust kontra bänkplats i konserthuset.
Kvoten direktljud kontra indirektljud är helt annorlunda på bänkplats än i där mickarna sitter. Dessutom är stereobilden så att säga suddigare i konserthuset. Dom flesta hifianläggningar har en hifidiskant där man kanske förväxlar hög upplösningen med lite för mycket diskant. Så fort man börjar bedöma en anläggning efter hur den låter i bas, mellan och diskantregistret så är något fel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-10-12 21:32

bra tråd
Bikinitider

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-12 21:34

subjektivisten skrev:

Men rumsklangen har ofta en mörkare klang. Högre frekvenser absorberas nästan av sig självt.

Jag tror det finns en "tydlighetsiver" hos producenterna. Är upplösningen hög behövs ingen konstlad diskantlyster.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-12 21:44

Martin skrev:Att mycket musik låter gäll hemma hos folk med hifihögtalare tror jag har att göra med att de extremt ofta har en förhöjd energi kring 3kHz.

Vi definierar nog hifi-högtalare olika. Jag tycker inte det är hifi när musiken låter gäll. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-12 21:49

subjektivisten skrev:

Jag är lika frågande som du Subben. Jag har visserligen till skillnad från dig hundratals skivor (LP o CD) med akustisk musik, men det är relativt ovanligt att de låter ljust tycker jag.

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-12 21:53

Alltså, vad jag menar är inte att det låter "ljust".

Det kan däremot låta just lite gällt, eller kanske skrikigt.

Jag tror som sagt att det jag upplever har sitt ursprung i annat än överbetoning av vissa frekvensspann.

Användarvisningsbild
Flyguru

Inläggav Flyguru » 2010-10-12 22:09

Upplevde också problemet med PMC GB1 i hur jag än flyttade runt. Med Larsen 6 och Naim i kombination = borta. Så nära konserthuset jag någonsin kommit. [/i][/b]

Användarvisningsbild
Stereotypen

Inläggav Stereotypen » 2010-10-12 22:34

Intressant detta!
Jag upplever att jag med mina högtalare beroende av placering kan få dom att låta allt från gällt och skrikigt till mörkt och dovt.
Egentligen tycker jag nog att de låter som mest naturligt när de klingar lite mer mot det mörka än det ljusa.
Dock kommer jag på mig själv att ändå gå och vinkla om dom för att "maximera" den upplevda detaljupplösningen för att efter ett tag vrida dom mot det mer "neutrala" när jag fått nog av skrikigheten.
Jag tror att det är lätt gjort att rigga upp högtalarna mot ett så "detljerat" ljud som möjligt för att man då intuitivt tror att man har hittat rätt placering.

Magnepan har jag aldrig upplevt som ljusa eller skrikiga så i Strmbrgs fall kan det nog mycket väl vara programmaterialet som spökar.

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2010-10-13 07:09

Strmbrg skrev:Det kan däremot låta just lite gällt, eller kanske skrikigt.

Jag tror som sagt att det jag upplever har sitt ursprung i annat än överbetoning av vissa frekvensspann.

Jag tycker det kan låta något skrälligt om musiken när den avspelas i ett litet för "livligt" rum. Särskilt om högtalarna står litet för nära odämpade/odiffuserade väggar. Det behöver inte låta direkt illa, men litet störande övertydligt på något sätt vilket märks särskilt på akustisk musik med stråkar! Med annan musik tänker jag inte på det så mycket.

Jag kan för litet för att avgöra huruvida det handlar om frekvensgångsavvikelser, eller något annat. Men i ett väldämpat/väldiffuserat rum har jag inte det problemet alls. Därför tror jag inte att det generellt handlar om inspelningen. Kanske interferar stråkar lätt i ett rum med för mycket efterklang och mycket tidiga reflexer?

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-10-13 08:17

En intressant notering är att besökare inte reflekterar över att det emellanåt låter gällt om vissa inspelningar.

Vill betona orden emellanåt och vissa.

Snarare får jag kommentarer som att det låter väldigt behagligt och snyggt i mellanregistret.
Typ.

En gissning kan vara att olika lyssnare har olika bedömningsgrunder:

En del plockar kanske sina referenser till stor del från andra anläggningar.
"Hur låter hans anläggning jämfört med min egen anläggning?"

Andra relaterar kanske sina upplevelser huvudsakligen mot verkligheten.
"Låter detta tillräckligt trovärdigt eller ej? Stämmer det hyfsat med mitt minne av verkligheten?"

Jag lyssnar ganska sällan på andras anläggningar för egen del.
Är helt enkelt inte så jätteintresserad av det. (Inte ointresserad dock.)
Men, de gånger jag gör det så har jag - till en början - en lite annorlunda referensbild när jag därefter lyssnar hemma.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 08:28

Jag lyssnade på blåsorkestrar igår, i Hvitfeldtska gymnasiets aula, fin akustik där. :)
Vilket tryck det var. Relaterade till ljudnivån när jag lyssnar hemma och det var på gränsen att jag hade pillat ner voymen om jag suttit i hemmasoffan.
Det är svårt att lokalisera enskilda instument när alla är igång, 40 personer, men när det blir soloframträden kommer de fram. Håller med strömberg, live-blås tex är kraftfullt, men inte skrikigt. Trummor har en enorm power live som är svår att återge (spela in?).
Några "hifi diskanter" var det inte tal om, men kött och blod och tryck!
Kommer hädanefter att spela ännu högre hemma. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2010-10-13 08:31

sprudel skrev:Jag lyssnade på blåsorkestrar igår, i Hvitfeldtska gymnasiets aula, fin akustik där. :)
Vilket tryck det var. Relaterade till ljudnivån när jag lyssnar hemma och det var på gränsen att jag hade pillat ner voymen om jag suttit i hemmasoffan.
Det är svårt att lokalisera enskilda instument när alla är igång, 40 personer, men när det blir soloframträden kommer de fram. Håller med strömberg, live-blås tex är kraftfullt, men inte skrikigt. Trummor har en enorm power live som är svår att återge (spela in?).
Några "hifi diskanter" var det inte tal om, men kött och blod och tryck!
Kommer hädanefter att spela ännu högre hemma. :)

Kollar i kristalkulan och ser att det kommer att finnas rördrivna hornhögtalare hemma hos dig i framtiden. 8O :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-10-13 08:45

Jag skulle gärna göra jämförelsen till inställningen av en projektor. En del användare är nöjda med att titta på en projektor som är lite för blå i original eftersom man får en ökad kontrast. Andra ökar ljusstyrkan för att man skall se så mycket detaljer som möjligt i skuggorna. Medans andra låter färgjustera sin projektor enligt standard så att återgivningen blir som regissören tänkt sig att det skall vara och att ljusstyrkan är sådan så att man ser precis dom detaljerna i skuggorna som man skall se enligt denne och inte mer så att man tar koncentration ifrån handlingen.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-10-13 08:49

Strmbrg skrev:En gissning kan vara att olika lyssnare har olika bedömningsgrunder:

En del plockar kanske sina referenser till stor del från andra anläggningar.
"Hur låter hans anläggning jämfört med min egen anläggning?"

Andra relaterar kanske sina upplevelser huvudsakligen mot verkligheten.
"Låter detta tillräckligt trovärdigt eller ej? Stämmer det hyfsat med mitt minne av verkligheten?"

Den första försöker jag att undvika.

Den andra jämförelsen gör jag gärna. Nu senast i söndags! Verkligheten låter större och upplösningen är en annan. Finns heller inget tjockt/förtätat över musik utan PA. Över ljudanläggningar känns det ofta bromsat, komprimerat och ansträngt. Tycker inte det har så mycket med ljudtryck att göra men känner själv inget behov av att de ska vara livenivå hemma. Det är annorlunda att lyssna själv eller i mindre sällskap än med tusen personer ikring sig. Själva grundbruset från en stor publik är rätt högt även om de är tysta.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2010-10-13 08:50

sprudel skrev:Trummor har en enorm power live som är svår att återge (spela in?).

Vill nog påstå att problemen ligger mer i uppspelning.

Problemen består i dynamisk och termisk kompression hos högtalarna, brist på effekt från slutsteg samt det typiska lyssningsrummets akustik.

/Peter

Användarvisningsbild
n3mmr

Inläggav n3mmr » 2010-10-13 09:16

Glöm inte bort dispersionen, och naturliga källors riktverkan:
mikrofoner placeras nära ljudkällorna medan lyssnare i konsertsalen är långt ifrån.

Mikar sitter kanske 1 m ifrån en sångare, eller närmare.

Lyssnaren sitter kanske 10 m bort.

Den skillnaden hörs, även om den inte är så tekniskt dramatisk.

Tillsammans med presensfärgning i många mikar och riktverkan (mikar placeras ofta i "tydlighetshål", dvs där man får mycket energi i diskanten och lyssnaren sitter nära högtalarnas spridningscentrum) blir det lite för gällt. Speciellt märks det på ess-ljud och tung-gom-läpp-biljud. Men även på materialresonanser i instrument.

Ofta låter däremot orgelinspelningar bra: man har en tendens att spela in ganska långt ut i ljudfältet. Med större körer är det också svårt att hitta alls användbara mikpositioner som inte låter ungefär som en publik uppfattar det. Men för en solosångare, en trumpetsolist, eller en liten stråksektion är det vanligt med hemskt vassa inspelningar.
Om du inte förstår vad författaren skriver kan det vara så att du behöver bli bättre på att läsa.
Självbevarelsedriften säger mig att jag bör uttrycka mig försiktigare på ett sånt här forum.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-10-13 09:31

Harryup skrev:Jag skulle gärna göra jämförelsen till inställningen av en projektor. En del användare är nöjda med att titta på en projektor som är lite för blå i original eftersom man får en ökad kontrast. Andra ökar ljusstyrkan för att man skall se så mycket detaljer som möjligt i skuggorna. Medans andra låter färgjustera sin projektor enligt standard så att återgivningen blir som regissören tänkt sig att det skall vara och att ljusstyrkan är sådan så att man ser precis dom detaljerna i skuggorna som man skall se enligt denne och inte mer så att man tar koncentration ifrån handlingen.

mvh/Harryup

En i mitt tycke bra reflektion/jämförelse :) . Jag har ingen egen erfarenhet av projektorer och inställningar av dessa men köpte i förhöstas för första gången en ny platt-tv. Det blev en 60" LG60pk559n. I butiken vid sidan om riktigt dyra/"fina" s.k. "LED-LCD-tv-apparater" såg bilden trött och lite matt ut men med en (enligt mig) behaglig, homogen och naturlig kontrast och färgåtergivning. De fina LED-tv-apparaterna var allldeles för mycket "in your face" och överdrivet "boostade" i färger och kontrast tyckte jag. När jag tittar på DR HD (Danmaks Radios HD-kanal) är upplösningen och återgivningen ruskigt bra så min plasma döljer inte (som jag uppfattar det) detaljåtergivningen och på så sätt "softar" bilden.

Jag får samma känsla när jag lyssnar på mina Ino pi60s-s matade av Rotel RB-1090. Återgivningen är i mitt tycke så avslappnad och "naturlig" i jämförelse med andra anläggningar jag haft och i jämförelse med mycket sv det jag hört hemma hos en del andra. Jag upplever upplösningen vara så bra jag kan önska mig utan att det låter överdrivet "stickigt" eller "sockrat". Självklart låter "dåliga"/gälla inspelningar inte särskilt trevligt i min anläggning heller men min personliga reflektion är att högtalarna, i viss mån elektroniken och framförallt rummet är de största anledningarna till att jag idag slipper det gälla och skrikiga ljudet. :) Jag spelade i många år violin/fiol i orkester (på amatörnivå) och vet vilken "power" och vilket tryck man kan uppleva i en koncertsal live. När man sitter i publiken försvinner en del av det mest påträngande ljudet från blåssektionen och diskanten mattas av en del men när man har trumpeterna och övriga musiker runt om sig förstår man hur låg volym man faktiskt lyssnar på hemma. Min uppfattning är också att det gälla och obehagligt påträngande lyser men sin frånvaro i livesituationen.

/stefan
Senast redigerad av stefanolo 2010-10-13 09:38, redigerad totalt 1 gång.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2010-10-13 09:33

DEBUG MODE :evil:

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-10-13 09:51

Oavsett vilken tv... om man verkligen vill ha en bra och naturlig bild - se till att få kalibrerat den... det blir något helt annorlunda då.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-10-13 10:12

KarlXII skrev:
Kollar i kristalkulan och ser att det kommer att finnas rördrivna hornhögtalare hemma hos dig i framtiden. 8O :D

Det är inte omöjligt. Ska lyssna mer på några röranläggningar med lättdrivna högtalare i nära framtid. Ska bli väldigt spännande. :)
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Nästa

Återgå till Generellt om hifi