Moderator: Redaktörer
shifts skrev:...Kommer en förhöjd tonkurva med i dina beräkningar, som svarar
mot örats fallande känslighet i de registren?
shifts skrev:Som jag förstått de båda männen bakom tråden så är det en psykoakustisk rak
kurva i rummet ner till 10 Hz (?) som eftersträvas.
shifts skrev:Riktigt intressant tråd är detta, inte minst genom att tydligt visa svårigheterna med
att dimensionera för infrafrekvenser.
Komorok skrev:Hej Ingvar, jag tror att jag är lite av boven till Shifts frågor...![]()
Fast det tror jag att du redan visste.Jag hoppas bara att jag alltid är
tillräckligt tydlig med vad jag själv tror och vad jag verkligen vet.
-----
Nåväl. Jag själv tar en tillfällig paus från elementjakten för att lära mig
mer om hur jag själv uppfattar infraljuden. Jag har ju ett ganska kapabelt
system att experimentera med. Jag kan inte lova några perfekta veten-
skapliga undersökningar, men jag ska vara så nogrann jag kan. Dvs, an-
vända min fru som ovetande testobjekt. Jag själv är alldeles för benägen
att skaffa stora basar för att vara objektiv här.
Mitt första intryck är att jag inte hör ett smack under 16,5 Hz... sen får vi
väl se om jag kan komma fram till något mer uttömmande än det.
peetwa skrev:Bra test.![]()
Dock tycker jag att det vore klädsamt av faktiskt att köra ett brickwall filter vid 15 Hz på en lämplig låt och köra riktiga ABX tester och redovisa protokollen. Ja, jag behöver väll inte ens förklara varför.
Alexi skrev:det har F/E-testats en hel del slutsteg där enda bristen var att -3dB punkten låg vid ett par Hz. Det har inte varit någon svårighet att detektera ens med portade lådor.
peetwa skrev:Bra test.![]()
Dock tycker jag att det vore klädsamt av faktiskt att köra ett brickwall
filter vid 15 Hz på en lämplig låt och köra riktiga ABX tester och redovisa
protokollen. Ja, jag behöver väll inte ens förklara varför.
Rundberg skrev:Alexi skrev:det har F/E-testats en hel del slutsteg där enda bristen var att -3dB punkten låg vid ett par Hz. Det har inte varit någon svårighet att detektera ens med portade lådor.
Men om det är detekterbart med basreflexer (som inte är avstämda till 5 Hz får man anta), så borde det följa logiskt att det är artefakter av avrullningen som ligger uppe i det hörbara området som fäller utslaget, inte påverkan vid 5Hz.
Rätta mig gärna om jag har fel, jag kan mycket väl ha det.
IngOehman skrev:Du har (i princip) rätt.peetwa skrev:Bra test.![]()
Dock tycker jag att det vore klädsamt av faktiskt att köra ett brickwall
filter vid 15 Hz på en lämplig låt och köra riktiga ABX tester och redovisa
protokollen. Ja, jag behöver väll inte ens förklara varför.
Brickwall-filter vid sådana frekvenser är RIKTIGT otäcka saker.
Bättre att köra vettiga filter om man vill ha någon meningsfull
kunskap ut från experimentet.
Vh, iö
IngOehman skrev:....
Jo, precis som du noterat måste man upp i väldiga ljudtryck för att det alls
skall vara meningsfullt att återge ljud under sisådär 15 Hz - MEN en riktig
superbov i sammanhanget är att många system som KAN skapa stora ljud-
tryck under 15 Hz, ändå skapar MER hörbara ljud i form av övertoner än
de skapar faktiskt hörbara grundtoner.
....
subjektivisten skrev:Det som vore intressant är ju att jämföra system imellan. Jag kan inte säga att min jämförelse var perfekt men när jag var hos Nicke så märkte jag ingen som helst skillnad på film och musik som jag testat hemma.
Därför vore det intressant att göra dyl test som Ingvar talade om.
För vad krävs att fixa 115 dB 4 meter ifrån högtalarna vid 7 hz klart under 10% THD. Antagligen mer än vad dom flesta infra-snubbar har om jag får gissa.
peetwa skrev:Jag tycker man skall göra protokollförda abx tester (finns ju ingen ursäkt att inte göra det då det finns program som sköter hela testet och till och med räknar ut sannolikheten och skriver protokollet) på en och samma anläggning med två spår ett med filter och ett utan. Det är vat jag tycker.
Svante skrev:Alltså, att mäta läget verkar inte så fiffigt, tycker jag.
Svante skrev:Utstrålat ljud är ju proportionellt mot accelerationen, och för att få den måste då lägessignalen deriveras två ggr vilket ger störningsproblem. Jag har skummat några AES-papper med lägesmätning och jag har för mig att just brusdata var bedrövliga.
Nu kan man iofs argumentera att ljudnivån i ett helt slutet rum är proportionellt mot konutslaget, var det så du tänkte, Ingvar?
Ragnwald skrev:Ingvar.
Ja hur ska jag uttrycka det? Upplever det inte som ett statiskt tryck, nej.
Men något som får trumhinnorna att vibrera på ett märkvärdigt mycket obehagligt vis, skulle jag kunna säga. När jag kommer en bit högre upp i frekvens, så kan man tro att en stor lastbil är på väg att backa in på tomten men då är jag upp i 20Hz-trakten har jag för mig.
IngOehman skrev:Frågan är vad du menar med "en upplevelse av rak tonkurva"?
Någon skulle kunna mena "att det låter som om det är rakt (lika start vid
alla frekvenser) när man lyssnar på när någon gör mätningen med en svep-
ande sinuston".
IngOehman skrev:Men - jag vill slippa tolka vad du menade, så jag frågar istället. Vad menar
just DU när du skriver "få en upplevelse av rak kurva"?
IngOehman skrev:shifts skrev:Färgning av det inspelade materialet är jag själv inte
intresserad av, utan vill tillgodo göra mig det så som det finns inspelat, så
som det är inspelat. Om det inte är så att det är en höjning av de lägsta
frekvenserna som krävs för upplevelsen av en rak kurva, så har jag helt
enkelt förstått fel.
Tror du kanske har förstått partellt fel, eller kanske att du försökt hitta ett
tumregelsvar på något som är rätt så komplicerat i verkligheten.
Och förtfarande är det inte solklart vad du menar med att "tllgodogöra sig",
eller "så som det är inspelat". Jag tror jag vet vad du menar, men jag anar
att dina formuleringar vilar på en uppfattning som inte är komplett. Att du
vet vad du menar, men att tanken om vad du vill är uppbyggd kring en bild
av verkligheten som är en hel del förenklad, och där därför flera dimensioner
har "kommit bort".
Det är riktigt att en rak statisk tonkurva i praktiskt taget alla rum, är ett
tecken på en återgivning med dålig (icke urspungstrogen) återgivning av
originalhändelsen. Men man måste ändå skilja på olika aspekter på åter-
givningen. Det man hör är en sak, det man förstår av hur det är (låter) är
en annan. Och till skillnad från vad jag vet att många tror, så är det vad
man förstår* (av pågående musikhändelse) och inte vad man hör, som av-
gör vad som låter naturligt (i just denna dimension, det finns många många
andra som också spelar in, men just nu är det ju bara klang jag diskuterar).
Men även om rak tonkurva kan sägas vara fel (för tvåkanalstransmission
av originalhändelsen, nota bene, vi stannar där just nu) så betyder det inte
att det finns ett entydligt svar på vad som är rätt, för det beror på rummet,
eftersom rummer avgör vad vi förstår* ursprungshändelsen på för vis...
Nu skall jag göra något som jag kanske kommer att få ångra, men kanske
slipper jag genom att bipacka reservationerna... Nämligen att en psyko-
akustiskt rak tonkurva i ett typiskt rum (vilket är INGET verkligt rum) stiger
under sisådär 100-200 Hz och sedan mer och mer så ned till ungefär 20 Hz.
Därunder fortsätter den INTE att stiga, utan snarare sjunker den något och planar ut på sisådär +4 - +8 dB.
Men det beror helt på hur lyssningsrummet ser ut, och vad i det man sitter!
Det finns massor av verkliga rum/lyssningsplatser, som INTE skall uppvisa
någon bashöjning - alls.
Vill man veta exakt hur tonkurvan skall se på för att återgivningen skall
upplevas som upsrungstrogen lyssning på orignialhän-delsen (ett perfekt
fonogram ingår i förutsätntingara, om nu någon inte skulle förstå det) så
måste man lära känna rummet och sedan räkna ut det target-kurva som
gäller för just det rummet.
Det är något som väldigt många totalt verkar ha missat (tänker inte på dig
nu, utan generellt). De tycks tro att det finns en tumregel att bara plocka
fram, som säger hur tonkurvan "skall se ut"... Men den som tänker lite
hårdare hoppas jag inser att tonkurvan faktiskt är väldigt olika på olika
platser i ett perfekt rum, och ändå är den faktiskt rätt på alla platser. I
andra rum kan det vara värre på vissa och bättre på andra platser, men det
är en annan historia, och för att undvika missförstånd är det faktiskt viktigt
att börja med överkursen, eftersom det är först med den som man lär sig
det som är sant.
IngOehman skrev:Jag kan förstå hur det kan kännas att resonera med utgångspunkt från en
föreställningsvärld som känns genomtänkt, komplett och utan uppenbara
brister - och så kommer någon jäkla drummel och säger att det fattas en
massa saker, som till och med är fundamentala för resonemanget!
shifts skrev:Den här tråden har i
alla fall för mig gjort att jag småförstått vissa problem man måste ta hänsyn
till. Mycket intressant, således.
IngOehman skrev:Gläder mig att du finner tråden intressant, och lite extra så kanske till och
med, om något jag bidragit med, bidragit till intressantheten.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster