Moderator: Redaktörer
Nja, dom andra tre kanske, men jag är ingen expert alls på detta.celef skrev:alltså, jag har ingen susning om detta, jag försöker ju lära mig av dig
förutom iö och steindl så är det väl naqref och paa som kan detta tror jag, jag tror samtliga är svårmutade i detta fall
peetwa skrev: Det finns en som kallas för gundry dip också. Vad skall det vara?
phon skrev:peetwa skrev: Det finns en som kallas för gundry dip också. Vad skall det vara?
Nej, jag vet inte något om någonting, men sonen Gundry blev väl rätt sur när man beskyllde pappan, som var på BBC, för att vilja ha en dipp, han som jobbade stenhårt på att inte ha någon dipp i högtalarna.
celef skrev:toole är väl chef på harman-gruppen och deras högtalare har heller inga tydliga kompenseringar, han om någon borde ju infört dessa om han fann det nödvändigt, tooles medicin tycks vara att undvika att lyssna på stereo i väldigt dämpade rum, reflexer är viktiga så det är viktigt att ha koll på högtalarens spridning
celef skrev:jo, det fortsatter som en kamfiltereffekt
dimitri skrev:Hej. Host...
Fattar ingenting men läser med intresse, kanske får ettöringen att trilla ner till slut. Den här dippen har det talats om i 40 år nu.
peetwa skrev:Då så. Jag kommer att kommer att prova att kompensera med eq fullt ut när tillfälle ges. Som om det hade varit hörlurar. Detta kommer ju givetvis vara att överkompensera men det är ju en utgångspunkt. Sen kan man ju skala ned effekten.
Problemet med detta är ju att man inte har något enhetligt material att förhålla sig till. Materialet är ju mastrat i stereo och många instrument mickas ju upp på ett sådant sätt att de låter bra i stereo redan i studion. Det är ju svårt att veta hur mycket av stereofelet som åtgärdats redan vid inspelningstillfället.
Nu kan de säkert finnas de som säger att det inte går att åtgärda med val av mikrofon och eq. Men det hindrar väll ingen från att göra detta med varierande resultat.
Det roliga är att det ibland förklaras med BBC-dipen och att dessa har nästan rakt emotsatt utseende.
Harryup skrev:Om en högtalare som har kompensationen kompletteras med en center och körs via en bioprocessor vad händer då?
Blir kompensationen kaka på kaka och vad skulle hända i negativ mening om man får en kompensation man inte behöver? Eller spelar det ingen roll?
mvh/Harryup
peetwa skrev:celef skrev:jo, det fortsatter som en kamfiltereffekt
Ja, just det. Kamfilter då tyder det på att det finns ett vist tidsberoende. Mina kurvor är ju så smoothade att det inte syns något sånt. Kan det vara så att Toole har summerat öronen på konsthuvet?Det är ju dock inte två mikrofonsignaler som summeras i huvudet.
Appropå det så kom jag på en grej jag tappat i resonemanget. Det är ju att det måste uppstå en vanlig interferens mellan högtalarena när de spelar upp de två ljuden som skall bli en fantomprojektion. Denna interferens är ju frekvensberoende så om man inte lyssnar på sinustoner utan istället en röst så blir det ju en fullständig kakofoni av samtidiga interferenser. Jag upplever inte det som störande men det spelar ju absolut en roll i sammanhanget. Ibland upplever jag att phantomprojektionen inte är så stabil som den som kommer från en center och det skulle man ju kunna tänka att det har med tidsskillnader och interferens.
Dock är det svårt att veta hur mycket som kommer ifrån att man faktiskt har en center att härleda ljudet till i fallet med en center. Phantomprojektioner är ju lite magi, så det kanske inte är konstigare än att synintrycken påverkar här också.
celef skrev:jo, baffelstegskorren är väl i storleksordningen 6db
IngOehman skrev:Och dippen är, till skillnad från vad jag sett har skrivits här i tråden ganska
så STOR. Det är inte en pyttedipp.
Erik_AA skrev:peetwa, har du tänkt på att du förändrar högtalarens energikurva när du kompenserar som du gör?
Det gör ju att efterklangsfältet, som ju inte behöver kompenseras eftersom det redan har mer eller mindre slumpmässig infallsvinkel till huvudet, får felaktig tonkurva. Det är väl av denna anledning som IÖ gör sina kompensationer i huvudsak med hjälp av baffelns form.
Detta givet att BBC-dippen ens är sund, vilket ju IÖ antytt att så inte är fallet.
peetwa skrev: Vad vill man uppnå med baffelutformningen enligt dig?
Erik_AA skrev:Roger, läs IÖs inlägg igen så står det där hur man kommit fram till den.
RogerJoensson skrev:Erik_AA skrev:Roger, läs IÖs inlägg igen så står det där hur man kommit fram till den.
Jo där står hur man tänkte, men inte vad man faktiskt gjorde (vad jag kan se).
Det jag vill veta är hur dippen faktiskt såg ut i färdigt skick. Vad man ansåg var den rätta korrektionen och vad detta faktiskt resulterade i för korrektioner.
Var det t ex en definierad standard?
osv.
Användare som besöker denna kategori: dewpo och 8 gäster