Välkomna!

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Välkomna!

Inläggav Ranefjord » 2003-10-02 22:13

Linnforumet som varit igång en tid har nu flyttat in i till faktiskt.se. Vi tackar den förra 'ägaren' Jajo, för denna trevliga gest. Jag hoppas Ni kommer att trivas. Som inflyttningsgåva ska Ni få färska bilder på LP12or av mig och Naqref efter helgen. Om Ni undrar någonting kan vi ta det på forumet, eller går det bra att PM'a mig (ranefjord) som för närvarande med Hali, Besan och Naqref kommer att vara moderatorer.

MVH

/Admin
Glöm inte #faktiskt.se @ quakenet :). IRC är ju trots allt IRC.

Användarvisningsbild
zorro

Inläggav zorro » 2003-10-02 22:27

hoho, linnforum.. kommer det andra smaskiga märkesforum också? 8O

trevligt!
//mvh Johan

Användarvisningsbild
hali
Site Admin
Site Admin

Inläggav hali » 2003-10-02 22:29

Den som lever får se 8)
Redaktör på Faktiskt.io

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-02 22:52

Tja då får vi bygga upp ett nytt forum igen här då. hoppas det blir lika trevligt eller trevligare :D

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-02 23:11

Det ska nog fungera. Det är ju tänk som ett renodlat Linn forum... där man diskuterar 'inom' Linn.. inte Linn VS whatever.. :) det kan man göra i hifi delen. :) Jag ser fram emot detta. :)

Välkommen :)

Sony

Inläggav Sony » 2003-10-02 23:32

Vore ju kul att ha kvar gamla delen, iallafall det under medlemsbilder, men det kanske går att ordna på något vis. Ser lite kul ut här nu med allmänna forum också ett separat Linn-forum "för oss andra" :lol:

som Linn-ägare är man ju inte riktigt som de andra barnen eller hur man säger :lol:

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-10-02 23:49

Ni är såklart välkomna överallt på faktiskt! :)
Ni behöver ju inte skriva bara här. 8)

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-03 00:11

Alexi skrev:Ni är såklart välkomna överallt på faktiskt! :)
Ni behöver ju inte skriva bara här. 8)

Tackar det var ju trevligt :D har iofs hunnit snurra runt lite här inne redan DIY avdelningar är ju alltid trevligt som ett exempel. och nu när Linn delen ligger här så glömmer man ju inte att vara runt på andra delar av faktiskt.

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-03 11:37

Kul att det blev en fortsättning. :D Hoppas att många hittar hit!

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-03 11:41

Sony skrev:Vore ju kul att ha kvar gamla delen, iallafall det under medlemsbilder, men det kanske går att ordna på något vis. Ser lite kul ut här nu med allmänna forum också ett separat Linn-forum "för oss andra" :lol:

som Linn-ägare är man ju inte riktigt som de andra barnen eller hur man säger :lol:

Det kanske går att göra en allmän sida med medlemsbilder, antar att du menar "bilder på systemen" som vi hade tidigare. Det skulle vara kul!

Användarvisningsbild
Ranefjord
Lillhövdingen/redaktör

Inläggav Ranefjord » 2003-10-03 11:47

Vi sitter o funderar över att flytta över era gamla trådar. An.g bildarkiv. Det har varit tal om det innan här, så det är nog ingen omöjlighet. :D

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-03 11:54

Ranefjord skrev:Vi sitter o funderar över att flytta över era gamla trådar. An.g bildarkiv. Det har varit tal om det innan här, så det är nog ingen omöjlighet. :D

Skulle vara kul om det gick att genomföra!

Miles

Linn-anekdot

Inläggav Miles » 2003-10-03 13:09

Med tanke på detta nya forum så kan jag
delge er en kul Linn-anekdot.

Jag är ingen Linn-fanatiker, men tycker att de gör vettiga
grejer liksom många andra firmor.

När jag var i Stockholm för något år sedan så vandrade jag på
Karlavägen och fick syn på en hifibutik som heter High Fidelity.
Tänkte att jag kan väl gå in och kika lite. Därinne såldes tydligen
mest Linn, men även lite Arcam och annat.
De har ett rum med apparaterna uppställda, och ett stort rum
för lyssning.

I lyssningsrummet fanns Linns stora monsterhögtalare, med aktiv bas mm. Drivna av en stapel monoblock i silverförg (vet ej modell),
signalkälla CD12 - en av världens dyraste cd-spelare. Och ett
fett försteg.
En annan kund var där och lyssnade så jag höll mig lite i bakgrunden medan han lade på lite plattor i CD12'an.
En säljare var där också och bistod kunden. Det var en mäktig upplevelse att höra en sådan här anläggning i någorlunda normala förhållanden! På mässor finns ju också monsteranläggningar men det är svårt att ställa in sådana rum att spela bra.

Snart kom sensationen: Kunden gick och säljaren sa till mig att
han och kollegan på kontoret därinne skulle ut för att käka lunch, men jag fick gärna stanna kvar i butiken ensam för att spela skivor!

Ojojoj, tänkte jag. Menade han verkligen allvar? Men visst, villkoret
var att jag inte släppte in någon annan i butiken, men det tänkte jag ändå inte göra.
Där satt jag, ensam med en anläggning för över en halv miljon
och spelade skivor!
I ett annat rum bredvid fanns ministereon Classik, med ett par "normala" högtalare, Keilidh tror jag de heter.
Jag gick mellan rummen och lyssnade på samma skivor, det var kul att kunna jämföra så.

Renheten hos referenssystemet var nog det mest imponerande jag hört hos ett hifi-system, alla detaljer på skivorna förstorades av CD12 och skickades vidare i kedjan. Även basåtergivningen fick
mig att tänka: det är ju så här det ska låta! Och har man någon gång sett och hanterat en CD12a så är den enda känslan: VILL HA!

Men åndå, prisskillnaden mellan systemen kunde ändå inte motiveras i mina öron, man kunde gå från det dyra rummet till Classiken och skillnaden var stor, visst, men ändå inte så enorm som jag trott.

En mycket lärorik stund fick jag i butiken, och när säljarna återkom tackade jag dem för det.

Linn Classik står nu högst på listan när jag nån gång ska skaffa en mindre anläggning, te.x. till sommarstugan eller så.

Användarvisningsbild
nasoferm

Inläggav nasoferm » 2003-10-03 14:52

Tackar Ranefjord för att vi fick flytta in hit efter förlusten av Jajo/Linn.boplats.
Hoppas att det blir lika trevligt här som vi har haft det "där". :)

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2003-10-03 14:53

Det blir så trevligt som man gör det :)
Detta är ju Ert forum :D

Användarvisningsbild
nasoferm

Inläggav nasoferm » 2003-10-03 15:05

Hehe, det är sant i och för sig :)

Dock har jag ett förslag som jag vill att Linn-folket här ska ta ställning till.
Jag har möjlighet till webplats/server för att om möjligheten finns, sätta upp ett nytt dedikerat Linn-forum med olika grupper (Diskutera Linn, Musik, Köp/Sälj) osv.

Hör av Er så fort som möjligt så får vi se...

Användarvisningsbild
besan

Inläggav besan » 2003-10-03 15:35

Det vi tycker är bra med att få hit er är att vi får lite mera olika folk och definitivt vill vi ha linn representerat här !!

Sen så kanske det kommer hit folk som blir intreserade av just linn.

//jonas

dimitri

Inläggav dimitri » 2003-10-03 16:58

Och sen kan ju det (o?)möjliga inträffa att en ann konverterar till linnism :idea:
Dimitri

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-03 19:15

nasoferm skrev:Hehe, det är sant i och för sig :)

Dock har jag ett förslag som jag vill att Linn-folket här ska ta ställning till.
Jag har möjlighet till webplats/server för att om möjligheten finns, sätta upp ett nytt dedikerat Linn-forum med olika grupper (Diskutera Linn, Musik, Köp/Sälj) osv.

Hör av Er så fort som möjligt så får vi se...

Blir det på en annan plats då? Eller blir det här?

Användarvisningsbild
nasoferm

Inläggav nasoferm » 2003-10-03 19:48

Möjligheten finns att sätta upp det på ny plats om så önskas...
Kom gärna med förslag/åsikter etc.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-03 20:42

Tror att det finns möjlighet på flera håll att sätta upp ett nytt linn-forum egentligen (jag har också möjlighet), men jag ser ingen anledning till något sådant om det går att föra över alla trådar hit till faktiskt.se och fortsätta våra diskussioner här! Jag tycker det är ett bra drag att flytta hit där Linn-delen av forumet kan leva vidare men dess medlemmar har möjlighet att utforska även andra delar av forumet.

Jag tror alla vi gamla Linn-forummedlemmar hemskt gärna vill få alla trådar överförda från det gamla Linn-forumet först och främst. När det väl är gjort är det bara att köra på som vanligt. :)

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-03 20:48

Jag ser en hel del fördelar med detta forum framför det gamla.

För att ett forum skall kunna leva längre än 1/2 år och frodas måste man tillåta att forumdeltagarna får debattera friskt.
Person angrepp skall inte tillåtas men oliktänkande skall få förekomma. Detta var ju ett problem i det gamla forumet vilket vi alla känner till.

Möjligt att nasoferm kan hantera detta bättre än föregående forumägare.. men risken finns alltid att forumet dör ut om ett år eller så.

Vitsen med ett forum är väl att det ska leva längre än så?

Eftersom vi delar forumplats med andra forum så kan det ju ramla in någon ny trevlig prick då och då i större utsträckning än om vi hamnar på ett enskillt ställe ute i cyberspace!

Sedan så kikar jag gärna in på de andra forumen där man hitta en hel del intressant även om det inte är direkt relaterat till Linn :lol:

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-03 21:39

Sondek skrev:För att ett forum skall kunna leva längre än 1/2 år och frodas måste man tillåta att forumdeltagarna får debattera friskt.
Person angrepp skall inte tillåtas men oliktänkande skall få förekomma. Detta var ju ett problem i det gamla forumet vilket vi alla känner till.

Nej, detta kan jag inte påstå att jag känner till? Utveckla gärna.

Användarvisningsbild
hepcat

Inläggav hepcat » 2003-10-03 21:51

Exempelvis att man absolut inte skall göra något själv med grejorna utan lämna det till handlaren, man fick ju tydligen inte tycka att man får försöka själv om man känner att man klarar det.
sedan var det väl något om att det fokuserades för mycket på hårdvaran istället för musiken vilket inte jag begrep riktigt eftersom hårdvaran är en förutsättning för musiken, hårdvaran hade vi ju gemensamt ungefär men musiksmaken är ju olika ok trevligt att diskutera ändå då den måste till för att ha nytta av hårdvaran.
om jag fattat problematiken rätt.

Sen tycker jag det är trevligt här med de andra delarna och en DIY avdelning och en teknik avdelning.

MvH
Mikael

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-03 22:23

hepcat skrev:

Exempelvis att man absolut inte skall göra något själv med grejorna utan lämna det till handlaren, man fick ju tydligen inte tycka att man får försöka själv om man känner att man klarar det.
sedan var det väl något om att det fokuserades för mycket på hårdvaran istället för musiken vilket inte jag begrep riktigt eftersom hårdvaran är en förutsättning för musiken, hårdvaran hade vi ju gemensamt ungefär men musiksmaken är ju olika ok trevligt att diskutera ändå då den måste till för att ha nytta av hårdvaran.
om jag fattat problematiken rätt.

Sen tycker jag det är trevligt här med de andra delarna och en DIY avdelning och en teknik avdelning.

MvH
Mikael

Okej, well, det du för upp hörde i princip till den sista tråden som utlöste själva nedläggandet av forumet. Jag skulle inte vilja påstå att det tillhört vanligheterna på forumet sedan starten. Några personangrepp eller dylikt har jag inte stött på. I övrigt kan jag inte annat än hålla med om i princip allt av vad du skrivit ;)

Sondek

Inläggav Sondek » 2003-10-03 22:28

Jag skriver lite väl mycket på en och samma gång i samma mening :? Sorry för det.

Förtydligar mig här.

Det förekom inga personangrepp på Linn forumet så vitt jag vet.
Menade bara att den viktigaste uppgiften för en moderator/forumadmin oavsett vilket forum vi pratar om är att stoppa eventuella personangrepp och inte att försöka färga de trådar som forumdeltagarna lägger upp!
hepcat har nämt ett par bra exempel så jag utvecklar intet det något mer.

Bra Ayn0r att du bad mig utveckla det jag skrev för jag plumpade mig lite där!

Användarvisningsbild
nasoferm

Inläggav nasoferm » 2003-10-03 22:41

Jag vill absolut ha hit alla ämnen/trådar ifrån det gamla stället.
Jag tror att jag kommer att starta igång ett dedikerat Linn-forum i vilket fall som helst.
Andra forum är bra och fungerar lysande som komplettering, men det var ändå riktigt skoj med en massa Linn-folk samlade på ett ställe.

Användarvisningsbild
Ayn0r

Inläggav Ayn0r » 2003-10-03 23:12

nasoferm, jag ser inget som hindrar oss "Linnister" från att samlas här?

Användarvisningsbild
new-order

köp/sälj avdelning!?

Inläggav new-order » 2003-10-04 00:18

hej allihopa!
jag undrar bara om det kommer att finnas någon köp och sälj avdelning på det här forumet.det skulle vara klockrent om ni kunde tillhanda hålla den tjänsten här också.

mvh f.d "linnie4ever" på linn.boplats

Användarvisningsbild
fredde

Inläggav fredde » 2003-10-04 08:47

Om de gamla trådarna kan flyttas över hit vore det grymt bra, jag kan tycka att det finns vissa fördelar med att flippa runt mellan de olika forumen, dessuton tror jag att det finns chans att trafiken på Linndelen blir högre om den delar plats med de övriga forumen. Vilket jag ser som positivt.

Köp/sälj avdelning saknar jag också...

Nästa

Återgå till Generellt om hifi