CD som knastrar - eller vinylspöke på hjärnan?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

CD som knastrar - eller vinylspöke på hjärnan?

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 23:28

Jag lånade några cd´s av en arbetskamrat och Idenstam/Paulsson "Midsummer Night´s Mass" var en helt underbar inspelning. Inspelad i en kyrka (orgel och saxofon) med "24/96 soundscape red recorder" och utan någon ljudbehandling.

Men det märkliga är att denna digitala inspelning knastrar som en vinylskiva! Inte mycket, men lite då och då och knäpparna kommer från lite olika platser mellan högtalarna.

Vad kan detta bero på?

/ B

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!

Inläggav Svante » 2004-11-02 23:45

En liten rippning kanske, så att vi får höra?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-02 23:47

Svante skrev:En liten rippning kanske, så att vi får höra?

Ska fixa det. Ska först bränna en kopia och se om den betér sig likadant.

/ B

manw

Råkade ut för detta vid kopiering en gång

Inläggav manw » 2004-11-03 00:17

Jag råkade faktiskt ut för just detta när jag kopierade en CD skiva för länge sedan, en tag senare pajade den CD-brännaren har jag för mig.

Men hursomhelst så tog jag och laddade ner en av dessa 'knäppande låtar' på datorn, och sedan in i ljudprogrammer CoolEdit. Där kunde man se att det var enskilda sampel som hade blivit fel. Började till och med manuellt redigera några stycken, men de var för många för att vara genomförbart 8O även fast det var sällan det knäppte.

Så bitfel alltså skulle jag tro.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Re: Råkade ut för detta vid kopiering en gång

Inläggav Bill50x » 2004-11-03 00:24

manw skrev:Jag råkade faktiskt ut för just detta när jag kopierade en CD skiva för länge sedan, en tag senare pajade den CD-brännaren har jag för mig.

Men hursomhelst så tog jag och laddade ner en av dessa 'knäppande låtar' på datorn, och sedan in i ljudprogrammer CoolEdit. Där kunde man se att det var enskilda sampel som hade blivit fel. Började till och med manuellt redigera några stycken, men de var för många för att vara genomförbart 8O även fast det var sällan det knäppte.

Så bitfel alltså skulle jag tro.

Vilket då betyder att ett nyinköp av cd-spelare snart kommer vara nödvändigt, eller? Min Samsung dvd/vhs-combo är bara drygt ett år gammal så det vore ju ganska trist....

Å andra sidan vore det en anledning att uppgradera sig... Kanske en Pioneer 668, den har jag hört ska vara bra :-D

/ B

manw

Nej då, antagligen inte

Inläggav manw » 2004-11-03 09:38

Vilket då betyder att ett nyinköp av cd-spelare snart kommer vara nödvändigt, eller?

Nejdå, om det bara är den skivan det är fel på så är det ju skivan du behöver byta :D

Sedan har jag märkt både i datorsammanhang och i audiospelarsammanhang att däremot de äldre spelarna kan inte läsa alla CD-RW och CD-R t.ex.

Min gamla DENON-spelare är ganska kinkig på detta, men med vanliga CD-skivor, eller rätt typ av CD-R, är det aldrig något problem. När jag fick problem var det något i brännaren som pajade.

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-03 09:48

Det är säkert skivan det är fel på. Tvätta skivan med lite diskmedel och fungerar det ändå inte så kan du ju försöka att bränna skivan i datorn med lägsta hastigheten. Jag hade just en sådan skiva för ett par dagar sedan som var nästan ny, den klarade jag genom att bränna en ny.

Mikael2

Inläggav Mikael2 » 2004-11-03 09:55

Jag har såna knäpp på Patricia Barbers nya cd. Jag gissade att det kunde vara kopieringsskyddet som spökade men det kanske det inte är då :?:

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-03 10:17

Det är skivan det är fel på. Jag har en skiva med Omni Trio där sista låten hackar och hakar upp sig åp vissa spelare. Den spelare jag har nu är bättre, så det märks inget på :-)
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-03 10:23

Det är säkert inte kopieringsskyddet som spökar. Jag har också den skivan och jag har inte haft några sådana problem. Jag brände en kopia av skivan i datorn för att testa kopieringsskyddet och det fungerade utmärkt. Sedan var jag på ett ställe där man hade en cd-spelare från Quad och där kunde man inte spela av skivan korrekt. Det är märkligt att att dyra spelare verkar vara känsligare än lite billigare spelare.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2004-11-03 10:46

Nagrania skrev:Jag brände en kopia av skivan i datorn för att testa kopieringsskyddet och det fungerade utmärkt.

Fungerade det utmärkt att bränna en kopia, eller var det kopieringsskyddet som fungerade utmärkt?

Dom kopieringsskyddade CDs som jag har har alla gått utmärkt att rippa mp3or av samt kopiera. Skivbolagen är lurade av kopieringsskyddsförsäljarna MUAHAHAHAHA!
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Nagrania

Inläggav Nagrania » 2004-11-03 12:54

Ja det fungerar utmärkt att kopiera en skyddad CD i min dator.

Användarvisningsbild
Johan_Lindroos
Mr Cliffhanger

Inläggav Johan_Lindroos » 2004-11-03 13:35

Somliga skivor har ju vinylknaster inspelat med mening. Kanske inte denna skiva då, men det är ändå inte ovanligt förekommande.
Ordförande i Ljudtekniska Sällskapet sedan 17:e april 2025

Användarvisningsbild
Morello

Inläggav Morello » 2004-11-03 15:33

Nagrania skrev:Ja det fungerar utmärkt att kopiera en skyddad CD i min dator.

Gjorde också en kopia av "a fortnight in france" för att ha när man är på resande fot. 8)
Driver: www.sybariteaudio.se
-Innehar F-skattsedel-

”Messen ist Wissen, aber messen ohne Wissen ist kein Wissen”

"Es ist noch kein Meister vom Himmel gefallen"

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2004-11-03 23:41

Tänkte jag skulle rippa knastret så ni andra kunde lyssna. Men det kommer och går (på samma ställe på cd´n), dock bara på originalet. Kopian knastrar aldrig....

Så fort jag fått fenomenet att stabilisera sig återkommer jag med en ripp .....

/ B

Återgå till Generellt om hifi