CODY skrev:peetwa skrev:Tillämpar man bara logik och vetenskaplig sanning rakt av så missar man poängen.
Tycker att det är förfärligt kul att de som tråden handlar om har en vision om att det skall låta på ett visst sätt och att de tar inspelningstekniken till hjälp för att åstadkomma detta. Det kan väl inte anses vara BS att det eftersträvar ett "analogt" ljud och om de tar ut svängarna lite när de berättar vad de vill åstadkomma har jag inga bekymmer med det utan man får se det som deras berättelse om sitt mål och sin resa, sitt sätt att skapa en stämning och en kreativ miljö. Rent allmänt tycker jag att de studios och musiker som eftersträvar ett analogt ljud ofta lyckas få till ett bra ljud. Jag tänker t ex på Jack White från White Stripes m fl band och den studio han har byggt upp där man spelar in på 8 kanalsbandspelare etc. De skivor han varit inblandad i som musiker och som har spelats in på sådant sätt låter alla mycket bra ljudkvalitetsmässigt. Fantastiskt faktiskt. Även om man anser att de pratar BS (jag gör inte det), kan man låta ändamålen helga medlen anser jag. Jag förstår inte vad det är för skillnad mellan att använda äldre gitarrer och att använda äldre bandspelare för att skapa sitt sound och sitt konstverk, som är en skiva. Man kan vara övertygad om att de tråden handlar om inte har som mål att låta intresserade audiofiler höra hur det lät i studion utan att konstnären ser ett slutmål i en välljudande skiva, med ett analogt ljud.
Fiat lux, fiat rock, fiat AC/DC
Håller faktiskt med om allt det där.
Gert Palmcrantz gillar jag stort, både som person och med avseende
på vad han bidrar med till den trots allt rätt unga konstart som heter
fonogram.
Men jag kan även tycka att man kan diskutera semantiken, om man
tycker det är intressant. Och jag kan tycka att det är bättre att tala om
digital kontra analog lagring (av musiksignalen), när det ju är det man
menar, än att tala om "analogt ljud". Det enda exempel på digitalt ljud
jag kan komma på såhär på rak arm, är den tvåtonssignalering som
används inom telefonin, för att skicka telefonnummer på landlinjer. Nu
behöver dessa ju inte uppstå som ljud alls, men om man skickar den
från en liten burk som gör just ljud, in via telefonens mikrofon, så är det
tvivelsutan tonsignalering man sysslar med, och tonernas kombination
representerar siffror, så visst är det digitalt.
Tycker även debatten om huruvida digital ljudlagring är problematisk
eller ej, bör vara tillåten, UTAN att någons positiva inställning till digital
lagring skall betraktas och tolkas (av vissa) som kritik mot någon som
har yttrat kritik mot digital ljudlagring.
Det handlar helt enkelt inte om vem som har rätt, utan om hur det är.
Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).