Analoga inspelningar (ang Palmcrantz/Wadenius kommande)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2010-11-05 00:12

CODY skrev:Och i mycket få fall låter tidiga sedeskivor som sina jämnåriga Lpskivor, utan mycket sämre.


Tycker du, ja. Det är väl det som är kärnan i allt det här: Smaken är olika. Att det finns de som anser att tidiga CD-utgåvor låter illa är självklart, likväl som att det finns de som tycker motsatsen.

En nyfiken fråga: Upplever du sjäv aldrig "the loudess race" som ett problem utan tycker att det bara är en massa gallimatias som snackas här på faktiskt?

Användarvisningsbild
Svante
Audiot!
 
Inlägg: 37552
Blev medlem: 2004-03-03
Ort: oakustisk

Inläggav Svante » 2010-11-05 00:43

Det lustiga är väl att "rörljud" och mjukklippning faktiskt har ganska mycket gemensamt med limitering. Båda påstås ha fördelar i det att de hanterar överstyrning bättre än om man låter det hårdklippa.

Som om man måste spela starkare än vad utrustningen tillåter.

Det intressanta är väl hur det beter sig i det stora område som finns under maximal utstyrning. Och jämför man en rördistad, en limiterad, en trisseklippt* och en oprocessad signal så låter det trisseklippta värst, medhålles, men därefter kommer de ganska likaljudande** rördisten och limiteringen. Fast bäst låter det förstås om man låter bli disten helt.

Det är märkligt att det ska vara så svårt att låta bli att överstyra alls. Är det kanske så att det är svårt att ta betalt för att låta bli att göra något?

*Med trissedist menar jag egentligen hårdklippning, så som tex den blir i en hårt motkopplad trisseförstärkare.

**Det finns förstås många olika limitrar, men för det mesta låter det bara illa om dem, precis som det gör om rörjunk. Jag förstår inte hur folk kan säga att det blir "varmare" av lite dist. Varm gröt då, eller?
Så länge har jag längat efter att loudness war skulle vara över. Nu börjar jag tro att vi faktiskt är där. Kruxet är att vi förlorade.

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2010-11-05 00:57

Allvarligt Svante, har du avlyssnat en "god rörhäck" med
tillhörande "goda högisar" typ "The Dream" med iö:s
därtill anpassade dito . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-05 01:35

CODY skrev:Jag har då aldrig hört en billig sony eller annan vanlig och billig sedespelare från 80-talet som låter bra. Och då var de ganska dyra. Alla skivor kom inte ut på sedeskiva förrän 89-90 och då gjordes snabb sedeversioner av skivor (Virgin, Beggars etc, men även Mercury t ex), som inte givits ut tidigare. Dessa remasteras nu och det låter ofta mycket bättre (jfr även Kraftwerk, Beatles etc) och nästan undantagslöst så, då remastern är gjord för sede, vilka vänder sig till personer i medelåldern och som har dyra och ambitiösa sterios, till skillnad för de ommasterinagr som vänder sig till ungdomar och deras lyssningsvanor/sterio. Även DG och philips ägnade sig åt det. Låter skit och i en kass 80talsspelare explosivt så. Upplevde inte att det förekom någon propaganda mot sede, däremot att det var dubbelt så dyrt och att allt roligt som singlar, ommixar etc, gavs ut på vinyl, medan middle of the road music som Dire Straits, George harrisson, Ulf Lundell och liknande som vände sig till medelålders personer med bra sterio gavs ut på sede, med vad jag tror var bra ljudkvalitet. Problemet var väl att det inte är vare sig intressant eller kul. Fösrst 1991 enligt vad jag minns stod det klart att sede vunnit över vinyl och i ett huj var det slut på det roliga. Och dyrare var det också. De flesta fans - och det är för dem musiken ges ut - vet hur det skall låta. Och i mycket få fall låter tidiga sedeskivor som sina jämnåriga Lpskivor, utan mycket sämre. Att alltid som du och dina kompisar gör monomant bornera om moderna utgåvors tillkortakommanden på ett dogmatiskt sätt och med uttryck som gör anspråk på att vara sanningar är dumt. The disciples know. Då är det mer fruktbart att diskutara sedan 20 år övergivna tekniker som Legato Link. Tack så hemskt mycket.

:lol: :lol: :lol:


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-05 01:48

Svante skrev:Det lustiga är väl att "rörljud" och mjukklippning faktiskt har ganska mycket gemensamt med limitering. Båda påstås ha fördelar i det att de hanterar överstyrning bättre än om man låter det hårdklippa.

Som om man måste spela starkare än vad utrustningen tillåter.

Det intressanta är väl hur det beter sig i det stora område som finns under maximal utstyrning. Och jämför man en rördistad, en limiterad, en trisseklippt* och en oprocessad signal så låter det trisseklippta värst, medhålles, men därefter kommer de ganska likaljudande** rördisten och limiteringen. Fast bäst låter det förstås om man låter bli disten helt.

Det är märkligt att det ska vara så svårt att låta bli att överstyra alls. Är det kanske så att det är svårt att ta betalt för att låta bli att göra något?

*Med trissedist menar jag egentligen hårdklippning, så som tex den blir i en hårt motkopplad trisseförstärkare.

**Det finns förstås många olika limitrar, men för det mesta låter det bara illa om dem, precis som det gör om rörjunk. Jag förstår inte hur folk kan säga att det blir "varmare" av lite dist. Varm gröt då, eller?

Håller nog faktiskt inte alls med om det ovanstående, annat är
lite fragmentariskt.

Men jag håller med om det mesta av det du skrivit tidigare, om
problemet med dagens mastring. Men när jag läser det ovan-
stående så får jag nästan känslan av att du bara gissar. Eller
att du baserar det på en eller några få upplevelser - som inte
alls är representativa för ALLA de sätt som det kan låta på när
man får in diverse apparater i kedjan.

Eller i varje fall att det finns en massa erfarenheter som många
i branschen har, som du inte kan relatera till, eftersom du inte
haft förmånen att dela dem. Eller är det jag som gissar nu, och
gör det dåligt rent av? :?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2010-11-05 05:25

Svante skrev:Det lustiga är väl att "rörljud" och mjukklippning faktiskt har ganska mycket gemensamt med limitering. Båda påstås ha fördelar i det att de hanterar överstyrning bättre än om man låter det hårdklippa.


Ja, både rörljud och tal om mjukklippning används av rörkritikerna som fördelar med rörförstärkare. Inte av rörägarna i någon större utsträckning vad jag vet. Visst finns det folk som vill ha rörljud för att dom har en transistoranläggning som låter kanske för hårt och vasst, med det är ju inte typiskt varför man väljer rörförstärkare normalt sätt. Gamla omoddade och en del nya rörapparater låter väldigt trött och det går ju att uppfatta som mjukt rörljud om man vill vara positiv. Jag tycker sådana förstärkare låter skit.
Personligen skulle jag aldrig välja att dimensionera något så att det klipper vare sig det är rör eller transistor. Allt låter bättre om det inte klipper.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2010-11-05 10:47

Harryup skrev:
Svante skrev:Det lustiga är väl att "rörljud" och mjukklippning faktiskt har ganska mycket gemensamt med limitering. Båda påstås ha fördelar i det att de hanterar överstyrning bättre än om man låter det hårdklippa.


Ja, både rörljud och tal om mjukklippning används av rörkritikerna som fördelar med rörförstärkare. Inte av rörägarna i någon större utsträckning vad jag vet. Visst finns det folk som vill ha rörljud för att dom har en transistoranläggning som låter kanske för hårt och vasst, med det är ju inte typiskt varför man väljer rörförstärkare normalt sätt. Gamla omoddade och en del nya rörapparater låter väldigt trött och det går ju att uppfatta som mjukt rörljud om man vill vara positiv. Jag tycker sådana förstärkare låter skit.
Personligen skulle jag aldrig välja att dimensionera något så att det klipper vare sig det är rör eller transistor. Allt låter bättre om det inte klipper.

mvh/Harryup


Det finns pigga rörisar också, mycket piggare än ett visst LTS-odekterat transistorsteg. :)
Men det var ju inte dessa steg du pratade om. Finns det pigga transistorsteg också, eller är de alla sävliga?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-05 14:05

Pigga?

Att de är uppe tidigt på morgonen, eller?

Är det en frånvaro av trötthet (vad nu det betyder)
eller är det en karaktär (färgning) som du skulle kalla
för "pigghet", som du talar om?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden
 
Inlägg: 15183
Blev medlem: 2003-10-08
Ort: 08

Inläggav Harryup » 2010-11-05 15:40

MIn personliga uppfattning är väl att egentligen är det få rörapparater som inte låter som man tror rör låter. En hel del är för avrundat i både bas och diskant men låter mjukt trevligt och upprör ingen. Sen finns det ju en del rörförstärkare som låter som "vanligt" vilket en del transistorapparter också gör. Och så finns det transistorförstärkare som låter som man tror transistorförstärkare låter.
Bra förstärkare skall man inte uppfatta som låtandes på något speciellt sätt tycker jag, då brukar det vara ganska rätt.
Verkligheten imponerar sällan så att man delar upp instrumentkarraktärer i bas, mellan och diskantregister.
mvh/Harryup

Användarvisningsbild
PerStromgren
 
Inlägg: 28050
Blev medlem: 2005-03-25
Ort: Karlstad

Inläggav PerStromgren » 2010-11-05 15:58

Måste man driva system över sin kapacitet vanligtvis?

PS. Min poäng är givetvis: om man inte behöver det, är inte klippningsegenskaperna så viktiga, dvs har man bara tillräckligt med pulver så gör det inget att trissesteg klipper så illa. DS
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-11-05 17:32

För att förstå varför gubbarna tycker som dom tycker och säger som dom gör så måste man nog beakta att i musikvärden så använder man sig av överstyrning. Tillämpar man bara logik och vetenskaplig sanning rakt av så missar man poängen.

Överstyrning som inte brutit ut i full "dist" används på orglar och gitarrer och munspel. I jazzens värld är det väll främst gittaren och orgeln som kan få lite överstyrning med hjälp av gain ratten på förstärkaren. Gör man detta med en rörförstärkare så låter det till en början lite murrigt och gott, i kombination med att man bara använder halsmicken och har diskantratten på gitarren dragen i botten. När de första transistorförstärkarna kom så fick man inte till denna mjuka överstyrning, det blir en hårdare och jobbigare överstyrning.

Jag är 99% säker på att det är detta som har lett fram till att musiker anser att transistorförstärkare låte hårt och jobbigt och röförstärkare låter naturligt, alltså som en jazzgitarr skall låta, alltså som en jazzgitarr skall låta då den är ansluten till en rörförstärkare.

Givet vis är ju fenomenet inte begränsat till jazzens välrd det här är allmänkunskap även i i blues- och rockvärden.

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB
 
Inlägg: 9564
Blev medlem: 2008-01-20
Ort: Göteborg

Inläggav sprudel » 2010-11-05 17:36

IngOehman skrev:Pigga?

Att de är uppe tidigt på morgonen, eller?

Är det en frånvaro av trötthet (vad nu det betyder)
eller är det en karaktär (färgning) som du skulle kalla
för "pigghet", som du talar om?


Vh, iö


Du får komma hem till mig och lyssna när jag petat in några pigga rörkonstruktioner. Det får bli på en em då, eftersom du inte är så pigg på morgnarna. :D
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2010-11-05 18:00

peetwa skrev:Tillämpar man bara logik och vetenskaplig sanning rakt av så missar man poängen.


Tycker att det är förfärligt kul att de som tråden handlar om har en vision om att det skall låta på ett visst sätt och att de tar inspelningstekniken till hjälp för att åstadkomma detta. Det kan väl inte anses vara BS att det eftersträvar ett "analogt" ljud och om de tar ut svängarna lite när de berättar vad de vill åstadkomma har jag inga bekymmer med det utan man får se det som deras berättelse om sitt mål och sin resa, sitt sätt att skapa en stämning och en kreativ miljö. Rent allmänt tycker jag att de studios och musiker som eftersträvar ett analogt ljud ofta lyckas få till ett bra ljud. Jag tänker t ex på Jack White från White Stripes m fl band och den studio han har byggt upp där man spelar in på 8 kanalsbandspelare etc. De skivor han varit inblandad i som musiker och som har spelats in på sådant sätt låter alla mycket bra ljudkvalitetsmässigt. Fantastiskt faktiskt. Även om man anser att de pratar BS (jag gör inte det), kan man låta ändamålen helga medlen anser jag. Jag förstår inte vad det är för skillnad mellan att använda äldre gitarrer och att använda äldre bandspelare för att skapa sitt sound och sitt konstverk, som är en skiva. Man kan vara övertygad om att de tråden handlar om inte har som mål att låta intresserade audiofiler höra hur det lät i studion utan att konstnären ser ett slutmål i en välljudande skiva, med ett analogt ljud.

Fiat lux, fiat rock, fiat AC/DC
Senast redigerad av CODY 2010-11-05 18:05, redigerad totalt 1 gång.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2010-11-05 18:05

peetwa skrev: . . .
Jag är 99% säker på att det är detta som har lett fram till att musiker anser att transistorförstärkare låte hårt och jobbigt och röförstärkare låter naturligt, alltså som en jazzgitarr skall låta, alltså som en jazzgitarr skall låta då den är ansluten till en rörförstärkare. . . . .


Märkligt att du nämner just jazzgitarrister då så många
välrenommerade diton använder tex. Roland JC, Polytone,
o Lab Series L5 bara för att nämna några trisseburkar . . . 8O :wink: :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-11-05 18:12

Laila skrev:
peetwa skrev: . . .
Jag är 99% säker på att det är detta som har lett fram till att musiker anser att transistorförstärkare låte hårt och jobbigt och röförstärkare låter naturligt, alltså som en jazzgitarr skall låta, alltså som en jazzgitarr skall låta då den är ansluten till en rörförstärkare. . . . .


Märkligt att du nämner just jazzgitarrister då så många
välrenommerade diton använder tex. Roland JC, Polytone,
o Lab Series L5 bara för att nämna några trisseburkar . . . 8O :wink: :D


Jag tror du missar det historisk perspektivet. Rolan JC har du iof rätt i. Den har jag dock aldrig gillat. :? 8) :oops: :roll: :x :D

Edit: Håller du inte med om resonemanget i stort?

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2010-11-05 18:20

peetwa skrev:
Laila skrev:
peetwa skrev: . . .
Jag är 99% säker på att det är detta som har lett fram till att musiker anser att transistorförstärkare låte hårt och jobbigt och röförstärkare låter naturligt, alltså som en jazzgitarr skall låta, alltså som en jazzgitarr skall låta då den är ansluten till en rörförstärkare. . . . .


Märkligt att du nämner just jazzgitarrister då så många
välrenommerade diton använder tex. Roland JC, Polytone,
o Lab Series L5 bara för att nämna några trisseburkar . . . 8O :wink: :D


Jag tror du missar det historisk perspektivet. Rolan JC har du iof rätt i. Den har jag dock aldrig gillat. :? 8) :oops: :roll: :x :D

Edit: Håller du inte med om resonemanget i stort?


Du menar alltså tiden innan trissan var uppfunnen ? :wink: :D

Svar på edit: ja om vi bortser från just Jazzgitarr . . . 8)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-05 20:27

Harryup skrev:MIn personliga uppfattning är väl att egentligen är det få rörapparater som inte låter som man tror rör låter. En hel del är för avrundat i både bas och diskant men låter mjukt trevligt och upprör ingen. Sen finns det ju en del rörförstärkare som låter som "vanligt" vilket en del transistorapparter också gör. Och så finns det transistorförstärkare som låter som man tror transistorförstärkare låter.
Bra förstärkare skall man inte uppfatta som låtandes på något speciellt sätt tycker jag, då brukar det vara ganska rätt.
Verkligheten imponerar sällan så att man delar upp instrumentkarraktärer i bas, mellan och diskantregister.
mvh/Harryup

Det är svårt att invända mot något av det du skriver, men en
kommentar har jag:

Jag tycker det är rätt meningslöst med rörförstärkare som beter
som "ideala förstärkare", eftersom det enda signifikanta sätt de
skiljer sig från transistorförstärkare som gör samma sak - är att
de ser annorlunda ut och att de kostar mycket mera per watt.

Så i min värld så är det mycket intressantare med rörförstärkare
som är signifikant annorlunda och som inte försöker vara en helt
ideal transmissionslänk med gain.

Det kan handla om hur de kommunicerar med högtalarna - vilket
kan ge vissa synergieffekter tillsammans med vissa konstruktioner.

Eller det kan handla om deras sätt att "förpacka" musiken, vilket
faktiskt kan ge en klart bättre möjlighet att avnjuta musiken under
domestiska förhållanden, där saker som att ett FFF av andra skäl
än tekniska begränsningar i anläggningen*, inte kan spelas på den
nivå det hördes i konserthuset.


Vh, iö

- - - - -

*Allmän komfort, grannar, frun...
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-05 20:41

CODY skrev:
peetwa skrev:Tillämpar man bara logik och vetenskaplig sanning rakt av så missar man poängen.


Tycker att det är förfärligt kul att de som tråden handlar om har en vision om att det skall låta på ett visst sätt och att de tar inspelningstekniken till hjälp för att åstadkomma detta. Det kan väl inte anses vara BS att det eftersträvar ett "analogt" ljud och om de tar ut svängarna lite när de berättar vad de vill åstadkomma har jag inga bekymmer med det utan man får se det som deras berättelse om sitt mål och sin resa, sitt sätt att skapa en stämning och en kreativ miljö. Rent allmänt tycker jag att de studios och musiker som eftersträvar ett analogt ljud ofta lyckas få till ett bra ljud. Jag tänker t ex på Jack White från White Stripes m fl band och den studio han har byggt upp där man spelar in på 8 kanalsbandspelare etc. De skivor han varit inblandad i som musiker och som har spelats in på sådant sätt låter alla mycket bra ljudkvalitetsmässigt. Fantastiskt faktiskt. Även om man anser att de pratar BS (jag gör inte det), kan man låta ändamålen helga medlen anser jag. Jag förstår inte vad det är för skillnad mellan att använda äldre gitarrer och att använda äldre bandspelare för att skapa sitt sound och sitt konstverk, som är en skiva. Man kan vara övertygad om att de tråden handlar om inte har som mål att låta intresserade audiofiler höra hur det lät i studion utan att konstnären ser ett slutmål i en välljudande skiva, med ett analogt ljud.

Fiat lux, fiat rock, fiat AC/DC

Håller faktiskt med om allt det där.

Gert Palmcrantz gillar jag stort, både som person och med avseende
på vad han bidrar med till den trots allt rätt unga konstart som heter
fonogram.

Men jag kan även tycka att man kan diskutera semantiken, om man
tycker det är intressant. Och jag kan tycka att det är bättre att tala om
digital kontra analog lagring (av musiksignalen), när det ju är det man
menar, än att tala om "analogt ljud". Det enda exempel på digitalt ljud
jag kan komma på såhär på rak arm, är den tvåtonssignalering som
används inom telefonin, för att skicka telefonnummer på landlinjer. Nu
behöver dessa ju inte uppstå som ljud alls, men om man skickar den
från en liten burk som gör just ljud, in via telefonens mikrofon, så är det
tvivelsutan tonsignalering man sysslar med, och tonernas kombination
representerar siffror, så visst är det digitalt.

Tycker även debatten om huruvida digital ljudlagring är problematisk
eller ej, bör vara tillåten, UTAN att någons positiva inställning till digital
lagring skall betraktas och tolkas (av vissa) som kritik mot någon som
har yttrat kritik mot digital ljudlagring. :?

Det handlar helt enkelt inte om vem som har rätt, utan om hur det är.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-05 20:45

sprudel skrev:
IngOehman skrev:Pigga?

Att de är uppe tidigt på morgonen, eller?

Är det en frånvaro av trötthet (vad nu det betyder)
eller är det en karaktär (färgning) som du skulle kalla
för "pigghet", som du talar om?


Vh, iö


Du får komma hem till mig och lyssna när jag petat in några pigga rörkonstruktioner. Det får bli på en em då, eftersom du inte är så pigg på morgnarna. :D

U know me to well.... :oops:

;)

Men... Nu var det ju inte hur JAG skulle uppfatta dem som jag
var nyfiken på, utan vad du menade med "pigga": Menar du en
karaktär som du tycker beskrivningen "pigg" passar för, eller är
det att den motsatta karaktären saknas du menar?

Fast visst kan jag vara nyfiken på att höra dem också, men det
var inte det min fråga adresserade.


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
peetwa
 
Inlägg: 7970
Blev medlem: 2008-06-28
Ort: Malmö

Inläggav peetwa » 2010-11-05 21:07

Laila skrev:
peetwa skrev:
Laila skrev:
peetwa skrev: . . .
Jag är 99% säker på att det är detta som har lett fram till att musiker anser att transistorförstärkare låte hårt och jobbigt och röförstärkare låter naturligt, alltså som en jazzgitarr skall låta, alltså som en jazzgitarr skall låta då den är ansluten till en rörförstärkare. . . . .


Märkligt att du nämner just jazzgitarrister då så många
välrenommerade diton använder tex. Roland JC, Polytone,
o Lab Series L5 bara för att nämna några trisseburkar . . . 8O :wink: :D


Jag tror du missar det historisk perspektivet. Rolan JC har du iof rätt i. Den har jag dock aldrig gillat. :? 8) :oops: :roll: :x :D

Edit: Håller du inte med om resonemanget i stort?


Du menar alltså tiden innan trissan var uppfunnen ? :wink: :D

Svar på edit: ja om vi bortser från just Jazzgitarr . . . 8)


Ok, då är vi i princip överens. Jag tänkte främst på 50 och 60 talet som är jazzsoudets storhets tid. På 70-talet när transistor förstärkarna började göra intåg så förändrades men även idealet i samband med fusion ju även soundet och gitarrena. Jag blev lite tagen på sängen av Roland JC, tänkte inte på den. Dock har ju även Roland numera har röremulering av någon märklig anledning. 8)

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2010-11-05 22:43

Magnuz skrev:
CODY skrev:Och i mycket få fall låter tidiga sedeskivor som sina jämnåriga Lpskivor, utan mycket sämre.


Tycker du, ja. Det är väl det som är kärnan i allt det här: Smaken är olika. Att det finns de som anser att tidiga CD-utgåvor låter illa är självklart, likväl som att det finns de som tycker motsatsen.

En nyfiken fråga: Upplever du sjäv aldrig "the loudess race" som ett problem utan tycker att det bara är en massa gallimatias som snackas här på faktiskt?


När man simmar -ofta hand i hand med sig själv - i livets filmjölk, är det
viktigt att se och ta till vara på de kalaspuffar som bjuds.
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2010-11-05 23:32

CODY skrev: Att alltid som du och dina kompisar gör monomant bornera om moderna utgåvors tillkortakommanden på ett dogmatiskt sätt och med uttryck som gör anspråk på att vara sanningar är dumt.


Om det är mig som du avser, så får jag välan tacka
för uppmärksamheten, även om jag inte riktigt hänger
med i svängarna . . . :roll: :oops:

ps. Du verkar bitter . . pm:a Syster Laila så kanske vi
kan hitta på nå´n lösning på dina problem . . . :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2010-11-06 01:39

Inte då :)
DEt hände en olycka tidigare idag:

Bild

Tack snälla
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Laila
 
Inlägg: 10937
Blev medlem: 2005-05-31
Ort: Nattmössan

Inläggav Laila » 2010-11-06 02:02

Stackars sate, bli hart när nockad av en(säkerligen), hardcoremastrad
låt, framburen av/genom en simpel "bergsprängarvariant". Huvva . .

Låt mig säga som Morello, ett typiskt pöbelbeteende(o inget annat) . . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2010-11-06 11:02

CODY skrev:Tycker att det är förfärligt kul att de som tråden handlar om har en vision om att det skall låta på ett visst sätt och att de tar inspelningstekniken till hjälp för att åstadkomma detta.

För min del handlade mina inlägg tidigare (och tråden för min del) i huvudsak inte om visionen, det är bra med visioner, utan om en räcka BS påståenden som att man inte spelat in på det här sättet sedan 40-talet, "Det ljudformat som våra öron är skapade för" och att digital lagring är det stora problemet. Naturligtvis är det inte så. Rör ger inte heller per automatik eller alltid ett fördelaktigt ljud.

Däremot kan miktekniken, live-spelande med alla framför ett mikrofonpar ge lyssnaren fina upplevelser. Jag gillar det starkt där det är välgjort (i mina öron). Jag ser heller inga större problem om signalen passerar en hög rör eller magnetband annat än argumentationen om de fördelar de tillskrivs per automatik och så länge det inte får ljudet att låta dåligt i onödan.
Vinyl är väl också OK, om den är av god kvalite' (även om det är väldigt sällsynt att ljudet inte passerar digitalomvandlig vid gravering, som nu var det stora problemet), men det faktum att man vägrar ge ut materialet på en välgjord Cd och babblet om ettor och nollor får mig definitivt att se rött. Där träder det över hellelujalinjen så det stänker om det. Det viktiga är tydligen inte hur det låter utan hur man tänker sig eller beskriver att det låter, utan att lyssna. Man har bara bestämt sig. -Det inger inte mycket till förtroende hos mig i alla fall.
Och särskilt kreativt känns det inte heller, när man har bestämt sig på förhand. Jo, det är klart det är kreativt, men mest på det filosofiska planet.

Som jag skrev tidigare. Hoppas det blir bra ändå. Bara en så'n sak att man inte tänker mastra skiten ur det är värt hur mycket som helst.
-På självvald "semester".

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2010-11-06 11:22

http://wap.sr.se/site/index.aspx?artike ... 2&offset=0
Det här verkar ju lovande. Det blir nog en digital utgåva ändå:

"Kommer den ut på cd också?
- Den kommer att releasas digitalt senare också, på ett eller annat sätt. Min preferens är att den bara kommer ut på en sådan sajt där man får ladda ner hela bandvidden va, inte mp3, utan en aiff- eller waw-fil va så att man åtminstone får den bästa ljudkvaliteten man kan få där, säger Jojje Wadenius."

Jag väntar med fingret riktat mot köpknappen, var den nu är! :D
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-06 11:28

CODY skrev:
Magnuz skrev:
CODY skrev:Och i mycket få fall låter tidiga sedeskivor som sina jämnåriga Lpskivor, utan mycket sämre.


Tycker du, ja. Det är väl det som är kärnan i allt det här: Smaken är olika. Att det finns de som anser att tidiga CD-utgåvor låter illa är självklart, likväl som att det finns de som tycker motsatsen.

En nyfiken fråga: Upplever du sjäv aldrig "the loudess race" som ett problem utan tycker att det bara är en massa gallimatias som snackas här på faktiskt?


När man simmar -ofta hand i hand med sig själv - i livets filmjölk, är det
viktigt att se och ta till vara på de kalaspuffar som bjuds.

Jovisst sirru.

Fräscha kalaspuffar, som det finns kvar lite puff, i!
Dom blir man såklart glad som tusan över när man
stöter på dem. :)


Men - tyvärr har de flesta ju saggat till sig mer än
accaptabellt de senaste 20 åren i filmjölken, och
stöter man på en kalaspuff i originalskick idag så
blir man inte bara glad utan nästan förvånad!

För de flesta är ju tyvärr helt söndermastrade och
har förlorat nästan all sin ursprungliga strukturella
integriptet. Endast ett litet fåtal av dem har lyckats
hamna liksom ovanpå i skydd och har undgått den
dynamiska massdöd som filmjölksmastringen under
de senaste +20 åren har drabbat nästan alla de
från början så fina puffarna med.


Så för att repetera frågan - har du aldrig upplevt
det som ett problem?


Vh, iö
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
CODY
 
Inlägg: 10003
Blev medlem: 2008-06-23
Ort: étoile

Inläggav CODY » 2010-11-06 12:44

Man väljer själv vad man anser vara "problem" och om det du skriver
är problem för dig, är jag säker på att det finns vägar runt det. Lyssna i
stället på goda återutgivningar, de som jag funnit var speciellt bra, är t ex:

- Allt jag hört på bolaget Island
- Mycket på bolaget Sanctuary (Castle)
- The Wonderful and Fritghening World of the Fall (omnibus edition), Beggars
- Beatlesboxarna
- Kraftwerk återutgivningarna
- Det mesta på bolaget reprise (tveksamt eftersom originalen är mkt bra)

I flera fall finns det information om inspelningarna i häftena, vilket är
mkt intressant information och det är ofta skrivet av producenten/teknikern.

Av respekt för trådskaparen avstår jag att skriva mer i detta
väl genomlysta ämne. TS har önskat diskutera analoga inspelningar. :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
IngOehman
 
Inlägg: 48415
Blev medlem: 2003-09-28
Ort: K-PAX via Tellus

Inläggav IngOehman » 2010-11-06 13:50

Vägar runt?

Men om man är intresserad av musik då?

Då kanske man vill välja musik snarare än "bolag som inte förstör".

Hela tanken på att undvika söndermastringarna, genom att avstå
ifrån den musik man vill ha, är ju helt absurd*.

Som om någon skulle vifta bort någons sorg över en dålig utgivning
av DVD-utgåva av Chaplins dikatorn, genom att säga att man kan
titta på Hulken istället. :?


Vh, iö

- - - - -

*Men mest av allt undrar jag vad som är drivkraften bakom ett så-
dant underligt råd? Det låter ju snarare som ett sätt att försöka
stoppa debatten om mastring bara.

"Lägg dig inte i det vi gör - lyssna på annan musik istället. Så, så..."

Men mastringstenknikerna behöver inte "skyddas" från en debatt. De
flesta av dem ogillar ju det de idag tvingas göra, och skulle mycket
hellre arbeta med vettigare infallsvinklar än ett krav om nivå, nivå och
NIVÅ...

Så debatten är bra för ALLA. Den dag som dB-rejset är över blir ALLA
vinnare. Musikerna, skivbolagen, producenter, ljudtekniker, mastrare
och musiklyssnarna i hemmen.


PS. Beatles-boxarna är ett sorgligt kapitel. De som hyllar dem kan inte
ha jämfört med de äldre utgivningarna. Dock är de inte mycket sämre,
men lite är illa nog.
Fd psykoakustikforskare & ordf LTS. Nu akustiker m specialiteten
studiokontrollrum, hemmabiosar & musiklyssnrum. Även Ch. R&D
åt Carlsson och Guru, konsult åt andra + hobbyhögtalartillv (Ino).

Användarvisningsbild
Magnuz
 
Inlägg: 12335
Blev medlem: 2003-08-08

Inläggav Magnuz » 2010-11-06 15:28

CODY skrev:När man simmar -ofta hand i hand med sig själv - i livets filmjölk, är det
viktigt att se och ta till vara på de kalaspuffar som bjuds.


Varför skriver du så där?

FöregåendeNästa

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 16 gäster