Moderator: Redaktörer
joseph skrev:Jag skulle vilja ha lite välljudande förslag på fonogram som den här mannen som går till storms mot ettorna och nollorna i musiken, maten, m.m. spelat in.
Hittar inte så mycket när jag googlar, det står att han har jobbat med Povel Ramel och Peps med mera.
Det är förbjudet att nämna den som alla redan känner till, ja ni vet vilken jag menar. Carlssonplanet rekommenderar dock en annan med samma artist, Live is life eller liknande titel.
Det får vara både analogt och digitalt, men det ska låta bra och vara bra musik.
vh J
Nattlorden skrev:Hmm.... Ingvar, skulle det gå att ta fram ett digitalt ljudformat med samma egenskaper? Att formatets inneboende egenskaper till viss del blir garant för kvalité?
RogerJoensson skrev:Det verkar vara rätt mycket mer grejor som påverkar ljudet inblandat än som ges sken av, även om det kanske i slutändan tas upp av mikrofonparet. Basen låter högtalarlåda, odynamisk och trist (men det är kanske så man vill ha den).
Blev lite paff över att dynamiken var så slät. Låter dynamikkomprimerat i mina öron. Kanske är det de el-förstärkta instrumenten som spökar.
Mitt intryck är att nivån fladdrar, basljudet moduleras och blir otydligt. Kanske modulerar även bas och trummor varandra. Kanske är det Youtube som är orsaken, annars är något ruttet. -Om det är Youtube-bieffekter är det rätt dålig reklam med den manglingen och lite obegripligt att man släpper igenom det utan klargörande. Hör dom inte hur illa det låter?? Köplusten ökade knappast efter att ha hört demon med det där mp3-slaskandet (HD 720p).Laila skrev: tex. så har i alla fallen jag, svårt
att uppfatta vilka toner som basisten spelar.
IngOehman skrev:Harryup skrev:MIn personliga uppfattning är väl att egentligen är det få rörapparater som inte låter som man tror rör låter. En hel del är för avrundat i både bas och diskant men låter mjukt trevligt och upprör ingen. Sen finns det ju en del rörförstärkare som låter som "vanligt" vilket en del transistorapparter också gör. Och så finns det transistorförstärkare som låter som man tror transistorförstärkare låter.
Bra förstärkare skall man inte uppfatta som låtandes på något speciellt sätt tycker jag, då brukar det vara ganska rätt.
Verkligheten imponerar sällan så att man delar upp instrumentkarraktärer i bas, mellan och diskantregister.
mvh/Harryup
Det är svårt att invända mot något av det du skriver, men en
kommentar har jag:
Jag tycker det är rätt meningslöst med rörförstärkare som beter
som "ideala förstärkare", eftersom det enda signifikanta sätt de
skiljer sig från transistorförstärkare som gör samma sak - är att
de ser annorlunda ut och att de kostar mycket mera per watt.
Så i min värld så är det mycket intressantare med rörförstärkare
som är signifikant annorlunda och som inte försöker vara en helt
ideal transmissionslänk med gain.
Det kan handla om hur de kommunicerar med högtalarna - vilket
kan ge vissa synergieffekter tillsammans med vissa konstruktioner.
Eller det kan handla om deras sätt att "förpacka" musiken, vilket
faktiskt kan ge en klart bättre möjlighet att avnjuta musiken under
domestiska förhållanden, där saker som att ett FFF av andra skäl
än tekniska begränsningar i anläggningen*, inte kan spelas på den
nivå det hördes i konserthuset.
Vh, iö
- - - - -
*Allmän komfort, grannar, frun...
joseph skrev:Jag skulle vilja ha lite välljudande förslag på fonogram som den här mannen som går till storms mot ettorna och nollorna i musiken, maten, m.m. spelat in.
Hittar inte så mycket när jag googlar, det står att han har jobbat med Povel Ramel och Peps med mera.
Det är förbjudet att nämna den som alla redan känner till, ja ni vet vilken jag menar. Carlssonplanet rekommenderar dock en annan med samma artist, Live is life eller liknande titel.
Det får vara både analogt och digitalt, men det ska låta bra och vara bra musik.
vh J
RogerJoensson skrev:I så fall stämmer ju inte det de säger i reklamfilmen; "rörmikrofon, rörbandspelare och rörförstärkare hela vägen" "vi har inga mixerbord" "utan spikrakt in från de här mikrofonerna, som är rörbestyckade, och rakt in på en bandspelare".
Nagrania skrev:RogerJoensson skrev:I så fall stämmer ju inte det de säger i reklamfilmen; "rörmikrofon, rörbandspelare och rörförstärkare hela vägen" "vi har inga mixerbord" "utan spikrakt in från de här mikrofonerna, som är rörbestyckade, och rakt in på en bandspelare".
Nä precis det gör inte det. Bandspelaren som man ser i filmen saknar mikrofonförstärkare. På bandspelaren i filmen kan man ställa linjenivå in/out och inget annat. Man kan fråga sig hur man kan gå in i en två kanals bandspelare med fyra mikrofoner utan att använda sig av en mixer. Det som sägs i filmen är enbart säljsnack för att skivan ska sälja bra till oss analoga "sterotyper".
Tack för läsningen, jättekul!!!Almen skrev:Läste en kul artikel om Steely Dans Everything Must Go som spelades in delvis på det sättet, skall se om jag hittar den...
Japp: http://www.soundonsound.com/sos/aug03/articles/steelydan.htm
Här en annan intervju: http://mixonline.com/recording/interviews/audio_steely_dan_everything/
Sedan kan man självklart, som Elliot Scheiner verkar göra, gilla färgningen av rör och analogband.
Kronkan skrev:
Självklart menar Gert P rullbandspelare fast han "rör" ihop det. En enkel felsägning som jag själv ständigt gör. Tror att han använde en Nagria (tror jag märket hette) rullbandspelare på den gamla tiden.och som jag definitivt blior nyfiken på.
Laila skrev:Inte heller Kronkan . . Nagrania hette välan bandaren(ev. Nagra)
tror jag . . . kanske . . .
Rolig motivering med tanke på att hörseln och hörselorganet till största del faktiskt är (just det) digitalt.joseph skrev:Hörde igår på radion följande inslag: Utrotningshotade ljud, om att Gert Palmcrantz spelar in en skiva analogt med Jojje Wadenius. Rörförstärkare, rörmickar (AB-uppställning med rumsljud), rörbandspelare etc som ska hamna på vinyl till slut, utan digital påverkan.
Jag tror visserligen att resultatet kan bli bra, men är skeptisk till motiveringen:Gert P skrev:Vi är så trötta på nollor och ettor alltså. Så vi har gått till ett format som våra öron är skapade för, nämligen det analoga ljudet. Allting i samhället blir bara digitaliserat. Maten, våra kläder, med mera. Men ljudet får vi inte förstöra!
Nagrania skrev:Laila skrev:Inte heller Kronkan . . Nagrania hette välan bandaren(ev. Nagra)
tror jag . . . kanske . . .
Det borde nog jag veta. Den heter Nagra och Nagrania är polska och betyder att spela in. "Jazz i Pawnshop" spelades in på en Nagra IV-S och en SAM 82 mixer som på den tiden var den bästa ljudmixern av det lilla formatet.
Kronkan skrev: Tror att han använde en Nagria (tror jag märket hette) rullbandspelare på den gamla tiden. Två kanaler och två mikrofoner som i det lilla ögonblicksskildring som jag tidigare i tråden länkade. Någon med djupare insikt får rätta mig men tror "Jazz i Pawnshop" spelades in på detta sätt.
Isaac skrev:Rolig motivering med tanke på att hörseln och hörselorganet till största del faktiskt är (just det) digitalt.joseph skrev:Hörde igår på radion följande inslag: Utrotningshotade ljud, om att Gert Palmcrantz spelar in en skiva analogt med Jojje Wadenius. Rörförstärkare, rörmickar (AB-uppställning med rumsljud), rörbandspelare etc som ska hamna på vinyl till slut, utan digital påverkan.
Jag tror visserligen att resultatet kan bli bra, men är skeptisk till motiveringen:Gert P skrev:Vi är så trötta på nollor och ettor alltså. Så vi har gått till ett format som våra öron är skapade för, nämligen det analoga ljudet. Allting i samhället blir bara digitaliserat. Maten, våra kläder, med mera. Men ljudet får vi inte förstöra!
Användare som besöker denna kategori: Bing [Bot] och 15 gäster