Analoga inspelningar (ang Palmcrantz/Wadenius kommande)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Isaac
 
Inlägg: 240
Blev medlem: 2006-08-18

Inläggav Isaac » 2011-04-30 10:56

Förstår inte riktigt kopplingen rör/analogt vs transistor/digitalt?

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-01 18:52

RogerGustavsson skrev:
Kronkan skrev: Tror att han använde en Nagria (tror jag märket hette) rullbandspelare på den gamla tiden. Två kanaler och två mikrofoner som i det lilla ögonblicksskildring som jag tidigare i tråden länkade. Någon med djupare insikt får rätta mig men tror "Jazz i Pawnshop" spelades in på detta sätt.


På den senaste utgåvan av "Jazz in Pawnshop" finns en berättelse om hur inspelningen gick till. Ingen tvåmikrofonupptagning där inte! Det har dock ofta hävdats. En trevlig skiva är det i alla fall.


Så här står det på omslaget till den utgåva jag har:

http://user.faktiskt.io/RogerGustavsson/stampen.jpg

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-05-02 22:15

Idag kom jag hem med Jojje Wadenius analoga skiva. Har bara lyssnat igenom den en enda gång men är otroligt nöjd med ljudet. Om det beror på den analoga inspelningen eller "bara" omsorgen om ljudkvalité låter jag vara osagt.

Däremot är det lite mäss-jazz varning när det gäller musiken. Allt är så lugnt och fint, låter som grabbarna fångats av stundens allvar och inte vågar släppa loss. Lite så där skitnödigt som många direktgravering lät i slutet på 70-, början på 80-talet.

/ B

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-05 15:28

Hoppas att någon skriker till här om och när plattan görs köpbar i digitalt format.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick
 
Inlägg: 32008
Blev medlem: 2004-07-15
Ort: Bromma-Stockholm

Inläggav Bill50x » 2011-05-05 15:42

RogerJoensson skrev:Hoppas att någon skriker till här om och när plattan görs köpbar i digitalt format.

En backup lär ha spelats in på DAT så det är väl inte omöjligt att den även släpps på CD.

Ljudet är som sagt mycket trevligt. Vad som slår mig är att den typiska hissade diskanten på alla spår inte finns. Är man ovan låter skivan lite mörkt ibland, men så fort det kommer ett diskantrikt instrument så märker man att det inte är det minsta mörkt. Bara naturligt. Ingen "brussvans", ingen diskant i bastrumman, det bara låter som det ska. Skulle varit intressant om dom brakat loss ordentligt någon gång, nu är det lite för stillsamt.

/ B

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-05 16:40

Jag tar hellre en kopia från analogbandaren faktiskt, så att jag får höra ljudet från samma källa som de som köpt vinylen. Det är inget jag kan styra över så jag tar vad jag kan få, men vinylen tänker jag inte köpa.
-På självvald "semester".

Buben
 
Inlägg: 12
Blev medlem: 2009-04-05

Inläggav Buben » 2011-05-06 18:40

joseph skrev:Jag skulle vilja ha lite välljudande förslag på fonogram som den här mannen som går till storms mot ettorna och nollorna i musiken, maten, m.m. spelat in.

Hittar inte så mycket när jag googlar, det står att han har jobbat med Povel Ramel och Peps med mera.

Det är förbjudet att nämna den som alla redan känner till, ja ni vet vilken jag menar. Carlssonplanet rekommenderar dock en annan med samma artist, Live is life eller liknande titel.

Det får vara både analogt och digitalt, men det ska låta bra och vara bra musik.

vh J



http://www.discogs.com/artist/Gert+Palm ... redits_All

Användarvisningsbild
RogerGustavsson
 
Inlägg: 22665
Blev medlem: 2004-05-02
Ort: Huskvarna

Inläggav RogerGustavsson » 2011-05-10 13:58

Wadenius-skivan dök upp på Sweetspot-mässan i Jönköping den gångna helgen. Givetvis presenterades den som en upptagning gjord med två mikrofoner. För mycket demostuk över musiken för att bedömma anläggningar med. Strax innan fick vi avlyssna något som enligt en närvarande person lät som en "knarrande dörr". Det hindrade inte demostratören att vicka kroppen i takt med det ljudet.

Bild

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2011-05-11 13:55

Bill50x skrev:Ljudet är som sagt mycket trevligt. Vad som slår mig är att den typiska hissade diskanten på alla spår inte finns. Är man ovan låter skivan lite mörkt ibland, men så fort det kommer ett diskantrikt instrument så märker man att det inte är det minsta mörkt.


Efter att nu ha hört en rip, måste jag säga att jag inte alls gillar ljudet från bas och gitarr. De låter dynamik-processade och ibland väldigt påträngande i lägre midden. Det du beskriver som mörkt är kanske denna överdrift i lågmidden?

Jag hade accepterat denna förstärkarobalans live, när man är med på plats, lyssnar och ser vad som händer. Live får det bli lite som det blir, men vid skivinspelning borde man ju ha bättre möjligheter att få till balans innan tagning, på ett helt annat sätt. Med detta menar jag inte mer prylar i signalvägarna.

Trummorna låter behagligt, med dränks i ofta lågmidden av gitarr/bas då dessa är överdrivet "fylliga". Diskanten kommer nästan enbart från trummorna och låter behaglig och inte alls för låg. Lagom. Det enda (förutom den inmixade sången) som inte processats på vägen från instrument till mikrofon är just trummorna (?). Trummorna låter bra. -Det som går att höra av dem... Ett litet trumsolo skulle lyft skivan, tror jag!

Edit. Om jag fimpar 4-5dB vid 250Hz (BW1.0) så låter det mycket bättre över lag.
Senast redigerad av RogerJoensson 2011-05-13 13:53, redigerad totalt 1 gång.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Claes
 
Inlägg: 237
Blev medlem: 2006-06-02

Inläggav Claes » 2011-05-12 13:36

Flera viktiga och intressanta frågor berörs i denna tråd och mycket klokt har framförts av flera personer. Som jag uppfattar det handlar tråden i övergripande mening om det mesta som påverkar det ljudande resultatet vid inspelning och uppspelning av musik.

Det som komplicerar såväl diskussionen som utredandet av sakförhållanden är att många faktorer är med och påverkar samtidigt. Vidare saknas det i vissa fall en enhetlig terminologi varför missförstånd och antagonism riskerar att uppstå bara av rent semantiska skäl.


Systemegenskaper och apparatfel

Den som inte vet vilka ljudande egenskaper en specifik inspelning har, och som ej heller vet hur en specifik avspelningsutrustning för CD-skivor låter ur återgivningshänseende, kan vid bedömning av inspelningen i fråga uppspelad i CD-utrustningen i fråga inte med säkerhet veta vad som är det ljudande resultatets orsaker. Det skulle kunna vara en dålig inspelning men det skulle också kunna vara systembegränsningar i CD-mediet eller apparatfel i använd CD-utrustning.

Enligt mig har såväl hi-fi-branschen i allmänhet liksom skolor som utbildar ljudtekniker och producenter ett övergripande ansvar att belysa skillnaden mellan de ljudmässigt påverkande faktorerna
1. inspelning
2. systemegenskaper (systempotential för korrekt återgivning)
3 apparatfel (olinjäritet i en specifik apparat).

Med anledning av den påbörjade avvecklingen av loudness war, de nya EBU-normerna (-23 dB) och den marknadsmässigt sett allt mer uppmärksammade efterlysningen av transientdynamik, hög toppfaktor och i övergripande mening hög ljudkvalitet med större utrymme för kreativt ljudskapande, finns det goda skäl att försöka särskilja vad som faktiskt ÄR begränsande systemegenskaper, apparatfel respektive dåliga inspelningar.

Sanningen är att inspelningar kan låta extremt bra ur återgivningssynvinkel och perspektivet att medge stort kreativt utrymme för nyskapande sound och fantasifullhet BÅDE om de görs med anaog inspelningsutrustning hela vägen (lagring på analog bandspelare, mixning, signalblandning, nivåbalansering och processering via analoga mixerbord och processorer) och med digital utrustning där signalen efter A/D-omvandling behålls i den digitala domänen tills originalmixen är klar.

Dock finns det exempel på många dåliga apparater inom såväl hi-fi-världen som den så kallade proffsvärlden inom ljudteknik. De allra flesta apparaterna oavsett pris uppfyller inte högsta nivån av återgivningsförmåga vare sig de arbetar inom den analoga eller digitala domänen. Det beror på apparatfel, inte på att analog eller digital utrustning per systemdefinition är dåliga ur återgivningssynvinkel.

De flesta utgivna CD-skivor har en ljudkvalitet som helt saknar samband med CD-systemets potential till korrekt återgivning. Även de flesta inspelningar som gjorts mer eller mindre i den analoga världen besitter många gånger egenskaper som inte bör tillskrivas "analogteknik" i allmänhet.

Problemet i sammanhanget handlar om kunskapsbrist i fråga om hur man objektivt kan utvärdera systemegenskaper och apparatfel. Konsekvensen av detta är att lyssnande på en uppspelad inspelning inte ger tillräckligt underlag för att ha bestämda åsikter om vare sig "digitalteknik" eller "analogljud". Det var bland annat detta jag belyste i kursen Musikproduktionsanalys för ett antal år sedan (vilken omskrevs i Musik & Ljudteknik).
Jag är ordförande i Ljudtekniska Sällskapet samt forskare, lärare och rektor vid Studio Blue.

Användarvisningsbild
Craft
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2011-04-27

Inläggav Craft » 2011-07-19 14:00

Skivan finns nu tillgänglig digitalt på Amazon

http://www.amazon.com/gp/product/B005AQ ... 176&sr=8-2

Användarvisningsbild
Poppen
 
Inlägg: 732
Blev medlem: 2007-03-26
Ort: Hökarängen

Inläggav Poppen » 2011-07-19 15:16

Det borde kunna gjöras samtidigt en digitalinspelning.
Rainbow studion I Oslo är ju helt fantastisk.
Rörmickar finns ju i nytilverkning och finns i varje seriös studio.
Avararbilden har jag fotat själv: Stora Budhan i Kamakura utanför Tokyo 12 meter hög. Den är magnifik.

RogerJoensson
 
Inlägg: 5287
Blev medlem: 2006-10-22

Inläggav RogerJoensson » 2011-07-19 16:14

Poppen skrev:Det borde kunna gjöras samtidigt en digitalinspelning.

Om du pratar om Saleya, så lär den ha parallelinspelats digitalt för säkerhets skull, men nu var det ju det där med att ettor och nollor som ansågs vara så värdelöst, så det var nog inte tänkt att användas.(?)
Rörmickar finns ju i nytilverkning och finns i varje seriös studio.

Menar du att en studio som valt mikar efter ljudliga kvalitéer, som inte funnit några fördelar med rörmikar och därmed inte valt att ha några sådana, därmed inte är seriös? 8O

-------

-Kul att plattan äntligen släppts digitalt. Dock är jag skeptisk till kombinationen Amazon och mp3, men den kostar ju inte så mycket så man får väl köpa och se.

Edit: Nähä. Går inte att köpa utanför USA... :evil:
-På självvald "semester".

Kralle
 
Inlägg: 1507
Blev medlem: 2018-01-07

Re: Analoga inspelningar (ang Palmcrantz/Wadenius kommande)

Inläggav Kralle » 2018-09-30 17:03

P2 Dokumentär: Ljudfadern Gert Palmcrantz
https://sverigesradio.se/sida/avsnitt/1 ... ramid=4112

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster