Betonghögtalare Opus......

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
zapanasta

Betonghögtalare Opus......

Inläggav zapanasta » 2010-12-23 18:35

Kunde inte hålla mig,dessa fanns en mil ifrån mig och kostade strax över tusingen..

Länk till bilder.. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/298048/[/url] :)
Senast redigerad av zapanasta 2010-12-26 09:35, redigerad totalt 2 gånger.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2010-12-23 18:48

roligt, å hur är ljudet, bättre eller sämre eller bara lite annorlunda? elementen, är dom limmade på baffeln helt utan skruvar?
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-23 19:15

celef skrev:roligt, å hur är ljudet, bättre eller sämre eller bara lite annorlunda? elementen, är dom limmade på baffeln helt utan skruvar?

Hej, elementen verkar limmade.Gillar ljudet i dom helt klart.

Snacka om ren basåtergivning :)

Lådorna är otroligt stumma, som att gå ut och knacka på en stor sten.....

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-23 19:21

Låter/ser intressant ut :)

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-23 19:54

Elegant lösning med delningsfiltret i sockeln! Grattis till ett spännande nyförvärv. Har för mig att jag hörde de där högtalarna i butik på 80-talet och att det lät riktigt bra (i mina öron, utan vaxpropp). Skicket verkar bra också för så pass gamla högtalare. Rätt diskret design, borde smälta in bra i vardagsrummet. Vad är det för fabrikat på högtalarelementen?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-23 20:00

Micke23 skrev:Elegant lösning med delningsfiltret i sockeln! Grattis till ett spännande nyförvärv. Har för mig att jag hörde de där högtalarna i butik på 80-talet och att det lät riktigt bra (i mina öron, utan vaxpropp). Skicket verkar bra också för så pass gamla högtalare. Rätt diskret design, borde smälta in bra i vardagsrummet. Vad är det för fabrikat på högtalarelementen?

Seas..

Användarvisningsbild
Micke23

Inläggav Micke23 » 2010-12-23 20:02

Det bådar gott!

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-23 20:25

zapanasta skrev:
Micke23 skrev:Elegant lösning med delningsfiltret i sockeln! Grattis till ett spännande nyförvärv. Har för mig att jag hörde de där högtalarna i butik på 80-talet och att det lät riktigt bra (i mina öron, utan vaxpropp). Skicket verkar bra också för så pass gamla högtalare. Rätt diskret design, borde smälta in bra i vardagsrummet. Vad är det för fabrikat på högtalarelementen?

Seas..

Inte Sinus som i många andra konstruktioner av Bo Hansson? Det är väl Opus 3? Brukade väl vara marmorkross med bindemedel i de lådorna, inte betong?

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-23 20:55

Dessa basar ska det tydligen vara (Vad jag läst mig till,dom ser då exakt likadana ut)
http://www.hifikit.se/index.php?id=182

Diskanten ser ut att vara seas H392.. (Men kan ju ha fel)

Richard
Inaktiverad

Re: Nytt för i dag.Betonghögtalare....

Inläggav Richard » 2010-12-23 21:58

zapanasta skrev:Kunde inte hålla mig,dessa fanns en mil ifrån mig och kostade strax över tusingen..

Länk till bilder.. [url]http://www.minhembio.com/sollerön/298048/[/url]

Det fanns tre modeller i denna serie från Opus 3, om jag inte minns fel.

Denna modell var den mest välljudande tyckte jag då. Rena reapriset också, för 3700:- ....

Nästan ( nåja, inte riktigt ) samma mellanbas som i LTS trevägare dessutom. :wink:

Den större modellen, Chaconne med en 8-tummare och aluminiumdiskant från seas , har jag jämfört med en liten stativhögtalare i slutet av 90-talet som hette Boston A-40. En sluten tvåvägare med audaxdiskant- ej helt olik den som sitter i piP. :)

Just denna lilla högtalare rekommenderades av Linnbutiker ( fast det var hifiklubben som sålde dem 8O ) och byggde upp Bostons rykte som högtalaretillverkare.

Resultatet blev att Bostonhögtalaren bedömdes låta betydligt mycket bättre än Chaconnehögtalaren, av de tre lyssnare som jämförde.

Det enda som var bättre subjektivt i betonghögtalaren var djupbasen.

Men modellen du länkar till lät som sagt bättre än den större Chaconne- tycker jag.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-23 22:23

Boston A-40 vill jag minnas som ganska trevlig och mer kul än sina storebröder.
It's all fun and games until Darth Vader comes.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-23 22:41

Lyssnat ett tag på dom nu, mkt trevliga högtalare :)

Användarvisningsbild
kodapa

Inläggav kodapa » 2010-12-23 22:57

Kuligt, vad fick du ge för dom? P-17 RCY är ett trevligt element, jag sitter på ett gäng som ska användas i nästa bygge. :)

Användarvisningsbild
mrk
Redaktör

Inläggav mrk » 2010-12-23 23:03

Chorus är min favorit bland Raunas högtalare. Såg dem på blocket, men jag lider av platsbrist.

Verkligen trevliga högtalare :)

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-23 23:42

Nattlorden skrev:Boston A-40 vill jag minnas som ganska trevlig och mer kul än sina storebröder.

Precis- hade också ett par Boston A-100 som var ett par låga golvare men dessa spelade mer otydligt och bumligt, framförallt i basområdet.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-23 23:43

zapanasta skrev:Lyssnat ett tag på dom nu, mkt trevliga högtalare :)

Bättre än Luxor och Qrs 500 ?

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2010-12-23 23:45

Är det bara jag som har ett par högtalare i porslin på forat?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-23 23:46

RogerGustavsson skrev:
zapanasta skrev:

Seas..

Inte Sinus som i många andra konstruktioner av Bo Hansson? Det är väl Opus 3? Brukade väl vara marmorkross med bindemedel i de lådorna, inte betong?

Sinus användes några år senare. Dessa högtalare har element från Seas.
De sinuselement man använde hade en fasplugg av trä...

Det enda som inte riktigt är "up to date " i dessa chorus är väl kondensatorerna i delningsfiltret- som säkerligen ändrat sina värden en smula med åren.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-24 00:14

Richard skrev...
Det enda som inte riktigt är "up to date " i dessa chorus är väl kondensatorerna i delningsfiltret- som säkerligen ändrat sina värden en smula med åren.

Finns säkert bättre kondensatorer men tror inte dessa ändrat värderna, det är ju polyesterkondensatorer :)

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-24 00:38

Ä´ru helt säker på rä . . . ?
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-24 00:49

Laila skrev:Ä´ru helt säker på rä . . . ?

Japp :) Trodde det var elektrolyter först men sen såg jag att det inte va såna, inplastade på sidorna och sen står det MKT på dom.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-24 01:05

Har. Hört dessa ganska mycket och även hemma mot både qrs500 och luxor8071 och även seas thor och oa116 faktiskt. Jätte trevliga men som jag inte tycker har riktigt samma sköna "sväng" i sättet som dom lägger fram musiken på om man jämför med qrs500. Dock mycket trevliga högtalare på alla sätt värde 1000kr ! ;)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2010-12-24 01:29

zapanasta skrev:
Laila skrev:Ä´ru helt säker på rä . . . ?

Japp :) Trodde det var elektrolyter först men sen såg jag att det inte va såna, inplastade på sidorna och sen står det MKT på dom.

Ok, va bra då slipper du ju bry dig om åldersbeständigheten . . . :)

Vad jag reagerade på var att det var en ring runt ena änden på
kondingarna, som ju brukar ange minus polaritet på elektrolyter . .
har jag för mig . . .men det kanske anger "foliebörjan" eller "slut"
typ, på polyesterfolie . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-24 01:55

Upptäckte att dessa olika högtalarmodeller i betong har ett eget forum :)

http://www.rauna.forum24.se/rauna.html

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2010-12-24 02:08

Richard skrev:
Nattlorden skrev:Boston A-40 vill jag minnas som ganska trevlig och mer kul än sina storebröder.

Precis- hade också ett par Boston A-100 som var ett par låga golvare men dessa spelade mer otydligt och bumligt, framförallt i basområdet.

Bostonhögtalare tillhörde ju klubbens billigare sortiment men de mindre tvåvägs modellerna spelade mycket civiliserat och stramt trots den ringa prislappen, svårt att få golvarna lika bra om man ville behålla den moderata prislinje som serien hade. Det tillkommer problem med större kabinett och ökat frekvensomfång, just därför de finns få billiga bra golvare medan stativarna är klart fler.

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2010-12-24 09:27

Goldfinger skrev:
Richard skrev:

Bostonhögtalare tillhörde ju klubbens billigare sortiment men de mindre tvåvägs modellerna spelade mycket civiliserat och stramt trots den ringa prislappen, svårt att få golvarna lika bra om man ville behålla den moderata prislinje som serien hade. Det tillkommer problem med större kabinett och ökat frekvensomfång, just därför de finns få billiga bra golvare medan stativarna är klart fler.

Håller med dig.

Det finns ett fåtal märken som genom tiderna istället lanserat produkter som alltid är bättre på allt, frekvensgång, lägre dist. osv. ju högre prislappen blir.
Dvs. golvarna har ofta varit bättre, och naturligtvis dyrare än stativarna. Jag talar om tex. Linn, Naim och Ino audio.

Jag kan tillägga att Boston A 40 nog aldrig överträffades senare av Boston acoustics. Efterföljarna ( jag har ägt tre ) lät alla en aning sämre. :?

Boston A-40 är ett fynd om man lyckas få tag på ett par, tycker jag.

Bild och info:

http://www.google.se/imgres?imgurl=http ... CC0Q9QEwBQ

Alla jämförelser jag gjorde på den tiden mot andra högtalare resulterade att A-40 "klädde av" konkurrenterna. Nästan oavsett pris. 8O

Det som någon högtalare kunde vara bättre på var just djupbasåtergivningen.

Jag tror att hemligheten låg i ett sällsynt bra baselement av granfiber, samt en mycket kompetent diskant från audax. :)

Delningsfiltret var extremt enkelt- en spole med järnkärna i serie med basen, en elektrolyt på 3,3 uF i serie med diskanten och ett motstånd på 2,2 ohm- också i serie med diskanten.

Denna audaxdiskant delades alltså en aning lägre i A-40 än i piP, där ju plastkondingen är på 2,2 uF. ( piP-diskanten är dock modifierad ).

Jag antar dessutom att baselementet i piP är betydligt mera bredbandigt uppåt i frekvens än A-40 elementet var. I piP sitter det ju också en brantare delning för baselementet än en simpel spole i serie.
PiP låter bättre än A-40 på alla sätt, de försvinner i en holografisk ljudbild vid goda inspelningar och har djupbasen dessutom.

För att återkomma till ämnet så var jag på vippen att själv köpa ett par Opus 3 chorus i slutet av 80-talet.

Jag tyckte de lät väldigt öppet och naturligt i butik.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-24 12:20

Va kul, den där med vinklad front är den senare varianten av Chaconne.

Tror det var -83 som jag köpte jag ett par Opus3 Chaconne för en ganska stor summa. Det rörde sig om 6000:- om jag inte minns fel. Dom var raka och något högre än dina. Det var efterföljaren till den då nedlagda Raunaserien som Bosse Hansson var pappa till. Enligt säljaren så hade bosse lackat ihop när det ändrats i filtret då kunder blåste diskanter på löpande band och lämnade projektet åt sitt öde. (reservation för sanning i sista stycket) ;)

Bosse slog sig inte till ro utan fortsatte med en förbättrad variant som kallades Chaconne. Satt fetnöd med dessa välljudande 35 kilos burkar tills för fyra år sedan när herr Carlsson gjorde entré i min tillvaro :)

Får se om jag har en bild någonstans.

Hoppas du får roliga stunder med dom!

Bild
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
zapanasta

Inläggav zapanasta » 2010-12-24 15:20

bassman,jasså du hade ett par så länge :)

Knäppt ett par kort till på dom[url]http://www.minhembio.com/sollerön/298048/[/url]

Tycker för min egen del att dessa låter bättre än oa-14 med renoverade orginalelement,lite mer drag i dessa och passar bättre för min musiksmak...

(oa-14 går lite djupare däremot)

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2010-12-25 10:12

Vad heter de som är pyramidformade ? Min granne har sådana och det låter verkligen trevligt hemma hos honom.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-25 10:42

sprudel skrev:Vad heter de som är pyramidformade ? Min granne har sådana och det låter verkligen trevligt hemma hos honom.

Skanska Prefab försökte bryta sig in i Hifi diket, hade mixtrat fram ett nytt material som dom kallade Flexosite. Vad skall vi göra med det, jo vi gjuter en högtalare och vips så var Cheops uppfunnen! Spelade riktigt fint i mina öron!

Har sålt bort mitt par för en symbolisk summa till dotterns musikälskande kompis, flickstackarn hade inte något att spela genom.

Jag har en tråd om dessa på Carlssonplanet. Få se...Här.

http://www.carlssonplanet.com/forum/vie ... =37&t=3798
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Nästa

Återgå till Generellt om hifi