Betonghögtalare Opus......

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Richard
Inaktiverad
 
Inlägg: 9603
Blev medlem: 2006-12-17
Ort: Perceived pitch byn

Inläggav Richard » 2010-12-25 12:38

bassman skrev:Va kul, den där med vinklad front är den senare varianten av Chaconne.

Tror det var -83 som jag köpte jag ett par Opus3 Chaconne för en ganska stor summa. Det rörde sig om 6000:- om jag inte minns fel. Dom var raka och något högre än dina. Det var efterföljaren till den då nedlagda Raunaserien som Bosse Hansson var pappa till. Enligt säljaren så hade bosse lackat ihop när det ändrats i filtret då kunder blåste diskanter på löpande band och lämnade projektet åt sitt öde. (reservation för sanning i sista stycket) ;)

Bosse slog sig inte till ro utan fortsatte med en förbättrad variant som kallades Chaconne. Satt fetnöd med dessa välljudande 35 kilos burkar tills för fyra år sedan när herr Carlsson gjorde entré i min tillvaro :)

Får se om jag har en bild någonstans.


Hoppas du får roliga stunder med dom!

Bild


Chaconne fanns också med aluminiumdiskant från seas- det var denna modell jag jämförde med Boston A-40.
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-01-10 17:36

Upptäckte att tyget till frontarna var alldeles för tjockt/tätt.

Åtgärdat :) ..[url]http://www.minhembio.com/sollerön/298458/[/url]

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-01-10 18:12

zapanasta skrev:Upptäckte att tyget till frontarna var alldeles för tjockt/tätt.

Åtgärdat :) ..[url]http://www.minhembio.com/sollerön/298458/[/url]

Testa "alt + Print Scrn" sedan gör du "klistra in" i paint så slipper du ta kort på bildskärmen...

Användarvisningsbild
celef
 
Inlägg: 16452
Blev medlem: 2003-06-28
Ort: helsefyr

Inläggav celef » 2011-01-10 20:10

zapanasta skrev:Upptäckte att tyget till frontarna var alldeles för tjockt/tätt.

Åtgärdat :) ..[url]http://www.minhembio.com/sollerön/298458/[/url]


snacka om seriös ram till tygfronten, very well made imho
Bikinitider

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-01-10 22:00

Ja det är minst sagt välbyggda högtalare,aldrig stött på nåt liknande :)

Användarvisningsbild
kodapa
 
Inlägg: 3674
Blev medlem: 2009-02-11
Ort: Ulricehamn

Inläggav kodapa » 2011-01-11 00:35

zapanasta skrev:Ja det är minst sagt välbyggda högtalare,aldrig stött på nåt liknande :)

Håller med om att det är en smart ramkonstruktion och väldigt fräcka högtalare, jag blir lite sugen på att leta efter ett par.
Om man ska leta efter fler tweaks så ser det ut att vara en ganska skarp kant kring diskanten, kanske går att fixa till på något sätt? Är diskanten nedsänkt dessutom?

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2011-01-11 14:24

jag äger ett par dyl som jag fick på köpet när jag köpte en beggad Adcom försteg/slutstegs kombo.
De låter kul men för jävligt.

Jag ringde konstruktören och frågade om uppgradering men den var snordyr + att det inte skulle låta så väldigt mycket bättre. Jag lyckades med konststycket att reta upp konstruktören genom att berätta vad jag tyckte om ljudet till den milda grad att han la på. Jag fattade inte alls att det skulle vara så känsligt, man måste liksom inte ha guldöra för att höra att det inte är mycket rätt i dessa högtalare.

Användarvisningsbild
bassman
 
Inlägg: 4285
Blev medlem: 2007-01-01
Ort: Piteå

Inläggav bassman » 2011-01-11 14:38

philip skrev:jag äger ett par dyl som jag fick på köpet när jag köpte en beggad Adcom försteg/slutstegs kombo.
De låter kul men för jävligt.

Jag ringde konstruktören och frågade om uppgradering men den var snordyr + att det inte skulle låta så väldigt mycket bättre. Jag lyckades med konststycket att reta upp konstruktören genom att berätta vad jag tyckte om ljudet till den milda grad att han la på. Jag fattade inte alls att det skulle vara så känsligt, man måste liksom inte ha guldöra för att höra att det inte är mycket rätt i dessa högtalare.


8O :lol: :lol: Så får man inte göra med en känslig konstnärsskäl. :wink:
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-01-11 18:25

philip skrev:jag äger ett par dyl som jag fick på köpet när jag köpte en beggad Adcom försteg/slutstegs kombo.
De låter kul men för jävligt.

Jag ringde konstruktören och frågade om uppgradering men den var snordyr + att det inte skulle låta så väldigt mycket bättre. Jag lyckades med konststycket att reta upp konstruktören genom att berätta vad jag tyckte om ljudet till den milda grad att han la på. Jag fattade inte alls att det skulle vara så känsligt, man måste liksom inte ha guldöra för att höra att det inte är mycket rätt i dessa högtalare.


Ja där ser man :)

Läser man istället på raunaforumet så hyllar folk dessa betongisar som
finns i olika varianter, precis på samma sätt som några kända högtalarmärken som förespråkas av många här...

Vem sen som har det (rätta) ljudet kan man nog diskutera i all evighet, finns inget svar enligt mig eftersom folk tycker olika.Mvh....

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2011-01-12 10:16

zapanasta skrev:
philip skrev:jag äger ett par dyl som jag fick på köpet när jag köpte en beggad Adcom försteg/slutstegs kombo.
De låter kul men för jävligt.

Jag ringde konstruktören och frågade om uppgradering men den var snordyr + att det inte skulle låta så väldigt mycket bättre. Jag lyckades med konststycket att reta upp konstruktören genom att berätta vad jag tyckte om ljudet till den milda grad att han la på. Jag fattade inte alls att det skulle vara så känsligt, man måste liksom inte ha guldöra för att höra att det inte är mycket rätt i dessa högtalare.


Ja där ser man :)

Läser man istället på raunaforumet så hyllar folk dessa betongisar som
finns i olika varianter, precis på samma sätt som några kända högtalarmärken som förespråkas av många här...

Vem sen som har det (rätta) ljudet kan man nog diskutera i all evighet, finns inget svar enligt mig eftersom folk tycker olika.Mvh....


Ja jo vi kan ha olika varianter, mina är ett par Chaconne mk II om jag minns rätt (de är permanent utlånade till en vän).

De är väldigt tunga, när jag hämtade dem för några år sedan hade jag en gammal Clio och med två Chaconne i baksätet fick man en helt annan bil...

ang evighetsdiskussionen så håller jag med, smaken är som baken och jag lägger ingen värdering i vad folk uppskattar. Men som yrkesanvändare kan jag intyga att högtalarens förmåga att återskapa något som liknar verkligheten är närmast lika med noll. (om man nu är ute efter det, vilket jag inte tycker är något självändamål ,så länge man inte arbetar med högtalaren)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-01-12 11:09

Chaconne ska inte va nån vidare till högtalare enligt fler som skrivit i denna tråd, dessa jag har heter chorus..

Rätt många som skrivit på nätet har jag sett att modellen jag har är bättre :)

Sen att det finns högtalare som låter bättre än dessa förstår jag mkt väl, men ljudkvaliten är klart godkänd till mitt ändamål..

Designmässigt är dom bland det snyggaste jag sett i högtalarväg.

Bra bild på dom.. http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=372600.jpg

Användarvisningsbild
philip
 
Inlägg: 955
Blev medlem: 2006-02-28

Inläggav philip » 2011-01-12 14:02

Hej alla, ett par förtydliganden av min första post i tråden.

1, Konstruktören (Bo Hansson) var mycket trevlig och tillmötesgående, JAG var dock inte vidare diplomatisk men som jag skrev var jag inte medveten om känsligheten i ämnet. Efter ett par illa valda ord från min sida valde Bo att avsluta samtalet ganska abrupt dock ej otrevligt.

2, Det var ett par Chaconne och INTE Chorus jag uttalade mig om. sorry för dålig genomläsning av tråden, såg bilden och drog fel slutsats (eftersom de ser likadana ut)

Mvh Philip

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-01-12 14:14

Philip skrev..
Det var ett par Chaconne och INTE Chorus jag uttalade mig om. sorry för dålig genomläsning av tråden, såg bilden och drog fel slutsats (eftersom de ser likadana ut)


Inte konstigt att du trodde det, enda som skiljer är att ena paret (charonne) är större fysiskt och har andra element som inte heller syns med skydden på :)

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-01-25 16:40

Har hullit på att prova lite olika placeringar/invinklingar med dessa högtalare som jag använder till datorn.

Nu har jag träffat rätt, låter jättebra nu...

Jag för min del vill ha bra ljud även till datorn iom att man sitter rätt mkt på spotify/ you tube osv och lyssnar på musik (Djupbasen är viktig tycker jag) :)

Bild.. http://www.minhembio.com/bilder/hq/?pic_id=374688.jpg

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2011-03-02 00:41

kul läsning!
kan säga att i söndags kom det upp en annons på blocket,kortfattad opus3 säljes:
jag tyckte att skicket såg MINT ut,ringde och köpte dom!
Vist 1800kr,inget fynd tänkte jag:
Döm om min förvåning när dom var i skick som nya!
kommer hem och kopplar in dom,dom låter SKIT,totalt tondöva!
nu har jag plågat mig 2 kvällar,och döm om min häpnad när dom börjat leva och spela vackra toner!

Kan det vara så att en högtalare behöver inspelning när dom stått i träda i säg 20år?

Kan säga att mer holografiskt ljud har jag inte hört innan!
sen att utseendet gör det jätte lätt att ställa toe-in på dom,dom ser nämligen sena ut om dom står fel!(när frontarna är liksidiga står dom rätt)
Sedan så fall sista biten på plats när jag flyttade dom närmare bakväggen(för stöd) än dom 120cm som jag brukar köra på(nu ca70cm från bakvägg),nu börjar dom komma till sin rätta!
Ska fortsätta att bränna in dom nu!(tänk att man kan köpa ett par finburkar som inte är inspelade ännu! och det från det goda -80talet)

Sen att tanken va att WAF-faktorn skulle var högre hos dessa än mina tidigare Energy E300,med där hade jag FEL,va fan har du nu gjort,dom e ju skit fula jöööö. Fick jag till svar när jag frågade!
Då bad jag henne flytta den ena :lol: ,hon orkade inte lyfta den,så jag vann! aldrig mer en flyttad sweetspott pga städning!

Användarvisningsbild
i
 
Inlägg: 9862
Blev medlem: 2004-07-12
Ort: Heby

Inläggav i » 2011-03-02 01:28

HiLo skrev:kul läsning!
kan säga att i söndags kom det upp en annons på blocket,kortfattad opus3 säljes:
jag tyckte att skicket såg MINT ut,ringde och köpte dom!
Vist 1800kr,inget fynd tänkte jag:
Döm om min förvåning när dom var i skick som nya!
kommer hem och kopplar in dom,dom låter SKIT,totalt tondöva!
nu har jag plågat mig 2 kvällar,och döm om min häpnad när dom börjat leva och spela vackra toner!

Kan det vara så att en högtalare behöver inspelning när dom stått i träda i säg 20år?
...

Jag kan tänka mig att en hel del damm/skit lagrat sig på membran och andra rörliga delar genom åren. Och stelnat.
Det är väl som med motorer - man kan behöva"motionera" dom när de stått stilla innan man kör för fullt igen.
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2011-03-02 01:45

Jo då det fanns en hel del damm på membranen,dock så torkades det bort innan inkoppling!
Men det känns som dom aldrig varit hopkopplade med "rätt" sorts stärkare(och förmodligen ägare) för att blivit inspelade rätt!
dom låter bättre nu än dom gjorde för en timme sedan!
Forsättet det så här kommer dom lira som jag mins dom från 80talet till helgen!

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-03-02 09:36

Vilken opus 3 modell har du köpt?

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Inläggav 2-ch » 2011-03-02 10:20

zapanasta skrev:bassman,jasså du hade ett par så länge :)

Visserligen inte Opus3 Chaconne men jag har en förfader, Rauna Ymer. Dessa köpte jag nya (1982?) och använder än idag. Hur dom ser ut? se min avatar.
Förträffliga högtalare men med ett feldimensionerat filter, för lätt att blåsa diskanten. Men med hjälp av den trevlige Bo Hansson är den detaljen fixad :)

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2011-03-02 17:04

Chorus heter dom!
Det gick fört hem från jobbet i dag,vill ha kvalitets tid innan damen kommer hem!

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-03-02 17:46

HiLo skrev:Chorus heter dom!
Det gick fört hem från jobbet i dag,vill ha kvalitets tid innan damen kommer hem!


Likadana som mina då :)

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2011-03-02 18:00

Har tvättat av dom nu,och den ytterst lilla gulton som fans e nu helt borta!
Dom är som helt flong nya!
Fungerar det att waxa dom tro??

Vidare e jag jättesugen på att prova förlängningen av basporten,vad hade du för rör när du labbade med det projektet?

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-03-02 19:01

HiLo skrev:Har tvättat av dom nu,och den ytterst lilla gulton som fans e nu helt borta!
Dom är som helt flong nya!
Fungerar det att waxa dom tro??

Vidare e jag jättesugen på att prova förlängningen av basporten,vad hade du för rör när du labbade med det projektet?


Hade ett par liggandes i förrådet,var jag fått dom från vet jag inte.

Men i alla fall gick dom inte i men efter en omgång med raspen så gick det bra, gick fint faktiskt att raspa upp hålet lite men försiktighet bör iaktagas. (Ps dom gamla rören satt så ini he)

Dom låter klart bättre med nuvarande avstämmning, konstruktören själv påpekade mitt tilltag och sa att dessa var avsämmda med flit lite högt för att passa dåvarande lp/pop inspelningar :)

Ps dessa skulle passa utmärkt (hifikit) bara att limma dit.. 52x100 mm 48 mm 5228 16:-/st

Användarvisningsbild
HiLo
 
Inlägg: 468
Blev medlem: 2011-02-05
Ort: Hökarängen bästa svängen!

Inläggav HiLo » 2011-03-02 19:39

får allt bli ett stop vid Kitt i morgon då!
Kan säga att dom har vaknat rejält nu!
stängde av min cervin bas för någon timma sedan,den tillför INGET positivt till dessa högtalare!
Bakhögtalarna e avstängda med!
undrar om inte rörhäcken ska få sig en andra changs med!

Användarvisningsbild
zapanasta
 
Inlägg: 4595
Blev medlem: 2006-10-07

Inläggav zapanasta » 2011-03-02 23:09

Se till att skära rejält runt gamla basrören med en mattkniv bara så du kommer igenom färgen (annars finns risk att färg följer med när du drar ur dom gamla rören)

Användarvisningsbild
AndersP
 
Inlägg: 2246
Blev medlem: 2004-07-14
Ort: Gävle

Re: Betonghögtalare Opus......

Inläggav AndersP » 2019-03-04 02:22

Och sen 8 år senare.......

Min svåger har ett par Opus 3 Chorus som han köpte nya på 80- eller 90-talet. Nu står dom kvar på sina platser, men används inte. Dom har tappat allt tryck i basen, men elementen är oskadade och fungerar definitivt. Han har köpt en klockradio från Sonos som han spelar på i stället. Jag har frågat honom varför dom inte felsökts och åtgärdats. Svaret jag får är "dom är gamla".

Vad kan ha hänt med dom?
Kan det vara filtret? Eller moffet som har trillat ned/kommit snett efter flyttar mellan alla boenden?

Vad jag har kunnat förstå är det basreflex och inte ljudledning så jag tycker en fixning borde vara görbar.
Linkwitz Orion, Ino Audio a2 och piM

"I see you've got the blues in your alligator shoes"

Användarvisningsbild
STDI
Carlssonsk apostel
 
Inlägg: 2504
Blev medlem: 2009-10-06
Ort: ho-acoustic

Re: Betonghögtalare Opus......

Inläggav STDI » 2019-03-04 08:36

Här kan du läsa om Rauna betonghögtalare där dämpningen diskuteras.
https://www.faktiskt.io/phpBB3/viewtopic.php?f=3&t=68672
OD-11(T22+B65OAII), 3xOA12(T22+B65OAII), OA52.N, 3xL8, SC6, SC6.2

Användarvisningsbild
2-ch
 
Inlägg: 5792
Blev medlem: 2008-05-07
Ort: Stockholm

Re: Betonghögtalare Opus......

Inläggav 2-ch » 2019-03-04 08:44

AndersP skrev:Och sen 8 år senare.......

Min svåger har ett par Opus 3 Chorus som han köpte nya på 80- eller 90-talet. Nu står dom kvar på sina platser, men används inte. Dom har tappat allt tryck i basen, men elementen är oskadade och fungerar definitivt. Han har köpt en klockradio från Sonos som han spelar på i stället. Jag har frågat honom varför dom inte felsökts och åtgärdats. Svaret jag får är "dom är gamla".

Vad kan ha hänt med dom?
Kan det vara filtret? Eller moffet som har trillat ned/kommit snett efter flyttar mellan alla boenden?

Vad jag har kunnat förstå är det basreflex och inte ljudledning så jag tycker en fixning borde vara görbar.


Du kan ju alltid kontakta https://rauna.mamutweb.com/ och ställa frågan dit.
Själv skulle jag misstänka något fel på delningsfiltret.

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Betonghögtalare Opus......

Inläggav VladDrac » 2019-09-01 22:19

Jag råkade få med mig ett par Chorus från en loppis idag och har precis samma upplevelse - de är helt tama i basåtergivningen. Elementen ser friska ut och spelar på men basen är obefintlig. Nu med de nya hyllade Rauna blir man ju sugen på att uppgradera element o filter för att se vad de kan leverera.

Användarvisningsbild
VladDrac
 
Inlägg: 183
Blev medlem: 2007-03-09
Ort: Ume

Re: Betonghögtalare Opus......

Inläggav VladDrac » 2019-09-03 13:49

Skrev detta i tråden om nya Rauna Vale också (viewtopic.php?f=4&t=69236&start=30) men kanske kan det vara bra att tipsa här också..?

Jag kontaktade Rauna för att fråga om deras uppgraderingssats för de gamla Opus 3 Chorus (kostar 5 700:-) . Jag fick svaret att det kittet innehåller samma element som de nya Vale. Kanske kan vara en prisvärd uppgradering om man nu redan sitter på ett par Chorus?

Enligt svaret jag fick: "Det är exakt samma element i kittet som sitter i våra nya modell Vale. Det är en väldig skillnad främst i bas men även i upplösning i alla register. En Vale i sig låter något bättre men uppgraderade Chorus är inte långt efter då formen är samma."

Här finns uppgraderingen: https://rauna.mamutweb.com/Shop/Product ... /CHORUSKIT

Föregående

Återgå till Generellt om hifi


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster