Musik på hårddisk - mer zappande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Musik på hårddisk - mer zappande?

Inläggav Strmbrg » 2010-12-27 11:18

Så har det åtminstone blivit för mej.

Förr funderade jag ett tag, plockade ut en CD och lyssnade av den.
Eller åtminstone delar av den.

Nu, när det är så enkelt att hoppa mellan både det ena och det andra så har jag fått ett nytt - lite irriterande - beteende:

Man klickar på tex Beethovens 3:a.
Efter bara några sekunder sitter jag och scrollar på skärmen efter nåt helt annat.
Egentligen inte för att jag ångrat mitt val, utan för att allt blivit så extremt lättillgängligt.

Vips, så är det Donald Fagen istället.
Klick, klick, klick: Så plöjde jag mej igenom de första sekunderna av varje låt på varje album med den snubben.

Känns det igen?

Går det över?
:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-27 11:28

Känns igen! Har en del på hårddisk, mest inspelningar från radio eller dokumenterande inspelningar av levande musik. Visst finns det en tendens att hoppa hit och dit. Själv är jag uppväxt med vinyl och radio och känner en viss oro för att bli "hoppjerka"... Föredrar att plocka bland LP och CD, ha fodralen i handen och kolla på omslagen. Ännu bättre är att sent på kvällen släcka allt ljus och spela något i sin helhet!

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2010-12-27 11:30

Nej, känns inte igen. Går nog troligen inte över innan du bytt till bättre kablar. Eller med lite tur kanske det gör det.
Ett enkelt botemedel kan vara att frun tar över fjärren.
Lycka till :)
Harryup

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-27 11:34

Harryup skrev:...
Ett enkelt botemedel kan vara att frun tar över fjärren.
Lycka till :)
Harryup

Ja, det skulle nog kunna funka.

Hon sitter i princip aldrig med när jag spelar musik, så då skulle jag få problem.
Eller snarare frid och lugn i lyssnandet.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-27 11:37

Kan väl tillägga följande:

Jag har inte för avsikt att spela in mina egna CD på datorn.

Däremot kommer jag att spela in en del av den musik jag lånar på biblioteket.

Hur gör ni andra hårddiskspelande musiklyssnare?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-27 11:58

Strmbrg skrev:Kan väl tillägga följande:

Jag har inte för avsikt att spela in mina egna CD på datorn.

Däremot kommer jag att spela in en del av den musik jag lånar på biblioteket.

Hur gör ni andra hårddiskspelande musiklyssnare?

Jag spelar i princip bara från hårddisk. Antingen genom datorhögtalarna när jag sitter och jobbar/leker vid datorn, eller genom Squeezeboxen vid lyssning i "stereon".

Zappandet har gått över (utom när jag vill lyssna igenom ett antal album för att bestämma om jag vill ha dom kvar), det var bara kul i början. Jag tillhör den äldre generationen och föredrar att lyssna på hela album, sätter i princip aldrig ihop spellistor osv. Jag har försökt men eftersom jag vill att de ska vara olika varje gång så blir det för mycket pyssel. Vill jag "leka radio" så finns det mängder med radiokanaler, det finns Spotify osv.

Fördelen med att rippa sina egna CD är just att man har all musik på ett ställe. Tiden är förbi när man hade LP, CD, kassett, tuner och diverse andra källor. Mycket smidigare att ha allt på ett ställe.

Sökmöjligheten är en annan fördel. Vill du tex jämföra dina olika versioner av Beethovens femma, så är det gjort i ett nafs att lägga upp dom i en spellista och sedan i lugn och ro sitta och lyssna på dom en efter en istället för att leta efter en version i bokhyllan, en annan på hårddisk, en tredje kanske på LP...

/ B

Användarvisningsbild
theSaint

Inläggav theSaint » 2010-12-27 12:06

Känner igen mig i ditt beteende med swappandet, men bara ibland. Tror dock att mitt beteende beror mest på avsaknaden av "färdiga" spellistor (avsaknaden av ork att tillverka sådana). I bland lyssnar jag på album som är genomgående bra och då swappas det inte. Har också album där endast någon låt är bra och då sitter jag ofta och letar upp nästa låt som skall avnjutas medan jag lyssnar på föregående val. Lite störande är det.

Har rippat alla mina CD till hårddisk.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-27 12:55

Det där senaste lät som en bra idé.... skall kanske kika mer på just spellistebiten.

men visst känns swapbiten igen... men swappa gjorde jag innan också, blir bara mindre spring och lägre skrivhögar vid spelaren.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2010-12-27 13:09

Visst hoppar man mer mellan låtar och artister än vad man hade gjort om det var på cd. Det är ju det som är den stora fördelen med att ha all musiken på datorn så jag ser bara det som positivt.
Jag lyssnar dock alltid klart den låten jag är på och sitter inte och byter varje minut, isf har man nog gått över gränsen imo.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2010-12-27 14:21

Zappandet i spotify känner jag absolut igen mig i.

Jag halkar direkt in i relaterade fliken och upptäcker nya artister och grejer. Så för mig är det bonus :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-27 14:22

En dator är ju inte gjord för att enbart lyssna på musik, det är uppenbart.

Beteendet visar att man inte kan utesluta "anläggningen" ur "musiklyssnandet" som aktivitet. Speciellt inte om man lyssnar seriöst.

Ovanstående är en populär villfarelse hos dem som blandar ihop "saker som stör närvaroupplevelsen" (d.v.s. är rädda att återgivningen ska störas av olika element) med att ha ett väl fungerande, väl designat verktyg för att i en lämplig miljö kunna ägna sig ostört åt musiklyssnande.

De tror att "om jag gömmer apparaterna i ett skåp" så får de en bättre musikupplevelse, när de egentligen borde ha en mycket bättre genomtänkt miljö samt väl utformat gränssnitt. En stereo gömd i ett skåp med en fjärr är inte en ideal lösning, inte heller en dator avsedd för multimedia och informationsbearbetning.

Alla ni som värnar (förståeligt) om musikupplevelsen borde ställa helt andra pch högre krav på musikanläggningens utformning - något som tekniken börjar klara av nuförtiden.

/thread

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2010-12-27 15:16

Intressant tanke....
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2010-12-27 15:39

Jag slängde ut cd-spelaren 2004 & har sedan dess kört trådlöst från min laptop & upplever inget som helst behov av att zappa runt från det ena till det andra. För det mesta så spelar jag en eller flera "plattor" från samma artist, för att därefter byta till något nytt.
Men om jag så vill, ger systemet mig oändligt mycket större möjligheter att zappa efter ny musik nu än någonsin förut. Kan inte tycka annat än att den ökade tillgängligheten till musiken enbart är positiv. Kanske är det så att man behöver lite tid till vänja sig vid det?

Användarvisningsbild
lazpete

Inläggav lazpete » 2010-12-27 16:13

Vid lyssning från spotify blir det gärna zappande, då känslan av albumlyssning aldrig infinner sig hos mig, pga bristen på "gapless" uppspelning. Det är otroligt irriterande att det blir ett mellanrum mellan låtar, som inte har det.
med SB3 så blir det mest albumspelning, eller dynamiska, slumpvalda spellistor.

Lasse
"Even a stopped clock is right twice a day."

Richard
Inaktiverad

Re: Musik på hårddisk - mer zappande?

Inläggav Richard » 2010-12-27 16:23

Strmbrg skrev:Så har det åtminstone blivit för mej.

Förr funderade jag ett tag, plockade ut en CD och lyssnade av den.
Eller åtminstone delar av den.

Nu, när det är så enkelt att hoppa mellan både det ena och det andra så har jag fått ett nytt - lite irriterande - beteende:

Man klickar på tex Beethovens 3:a.
Efter bara några sekunder sitter jag och scrollar på skärmen efter nåt helt annat.
Egentligen inte för att jag ångrat mitt val, utan för att allt blivit så extremt lättillgängligt.

Vips, så är det Donald Fagen istället.
Klick, klick, klick: Så plöjde jag mej igenom de första sekunderna av varje låt på varje album med den snubben.

Känns det igen?

Går det över?
:?

Känner igen detta, ibörjan.

Och ja, det går över.

Jag tror på att zappandet
ibörjan beror på den oerhörda frihet man ju upplever med det användarvänliga interfacet, jämfört med cd... :)
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-27 16:26

Tillgängligheten är positiv, det tycker jag med..! Väldigt positiv, i sig. Datorzappandet är ju ett slags lyssnande som har ett värde i sig. Men, det kanske inte är så bra för det djupa, fokuserade lyssnandet som andra system inbjuder till.

LP-skivan är kanske den mest lyckade "lyssningsartefakten" vi har/haft vad gäller det, med tanke på hur den inbjuder (tvingar) till mer ingående lyssnande.

Så hifi-intresserade skulle kanske se mer till helheten - vad det är man sysslar med egentligen, samt var och hur. "Apparater" kan ju faktiskt assistera och förmedla en upplevelse, beroende på hur de är utformade och deras funktion.

@nattlorden: tack, då jag vet att du har en lite annorlunda grundsyn :)

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2010-12-27 16:37

Jag är bara en klonad Strmbrg, tydligen. :oops:

/ Strmgrn

Användarvisningsbild
Zzombie
Semesterfirare

Inläggav Zzombie » 2010-12-27 17:48

Antingen så kör jag slump när jag bara vill ha musik eller så väljer jag ett album och lyssnar på det. Ibland kan det dock vara så att albumet inte är vad jag vill ha och då byter jag till ett annat.

Användarvisningsbild
Kitchenmaster

Inläggav Kitchenmaster » 2010-12-27 21:16

phloam skrev:En dator är ju inte gjord för att enbart lyssna på musik, det är uppenbart.

Beteendet visar att man inte kan utesluta "anläggningen" ur "musiklyssnandet" som aktivitet. Speciellt inte om man lyssnar seriöst.

Ovanstående är en populär villfarelse hos dem som blandar ihop "saker som stör närvaroupplevelsen" (d.v.s. är rädda att återgivningen ska störas av olika element) med att ha ett väl fungerande, väl designat verktyg för att i en lämplig miljö kunna ägna sig ostört åt musiklyssnande.

De tror att "om jag gömmer apparaterna i ett skåp" så får de en bättre musikupplevelse, när de egentligen borde ha en mycket bättre genomtänkt miljö samt väl utformat gränssnitt. En stereo gömd i ett skåp med en fjärr är inte en ideal lösning, inte heller en dator avsedd för multimedia och informationsbearbetning.

Alla ni som värnar (förståeligt) om musikupplevelsen borde ställa helt andra pch högre krav på musikanläggningens utformning - något som tekniken börjar klara av nuförtiden.

/thread

Har du lust/ork att skriva lite mer om hur en bra lösning skulle kunna se ut? :-) Tror att fler än mig skulle uppskatta en liten genomgång.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2010-12-27 21:27

Ja, jag förstår nog inte riktigt.

Förvisso är det enklaste nog att disciplinera sej lite helt enkelt.

Jag skall testa en mycket enkel idé:
Välj musikstycke
Klicka igång musiken
Släck skärmen
Lyssna

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2010-12-27 21:47

Jag sappar väldigt lite när jag lyssnarr från en dator (vilket jag nästan alltid gör då det är mina signalkälla), jag väljer en låt som jag vill höra och lyssnar sedan kan man byta till något helt annat, men jag håller inte på och flänger fram och tillbaka mellan låtar och är allmänt jobbig...
Jag tycker att dom flesta verkar flänga runt mycket när dom lyssnar, stannar liksom inte upp... för dom kan det nog vara en ide att återgå till CD... :wink:
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petern

Inläggav petern » 2010-12-27 22:12

För mig kom zappandet med CD:n och fjärrkontrollen. Varför? För att jag kunde förmodligen. Om man nu ändå zappar så är ju datorlagringen så mycket roligare/bättre än CD:n. Om jag blir trött på mitt zappandet så spelar jag "riktiga skivor". Det hjälper definitivt.

/Peter

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2010-12-27 23:12

Inte upplevt det där problemet. Sitter man vid datorn så gör man måhända andra saker samtidigt som man lyssnar på musik men inte sitter jag och sappar som en tok i musiksamlingen om det inte är en ny leksak jag håller på och utvärderar :)

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2010-12-28 08:36

Det som stör mig lite är att prylarna som brukar ingå för att lyssna på hårddisklagradmusik pockar på uppmärksamhet. Speciellt om det är en dator inblandad. Datorerna ska på något vis blandas in i snart varje syssla. Tillgängligheten ökar men det tycker jag inte bara är en fördel. Det får inte bli att man masskonsumerar bara för att det är lättillgängligt. Pauser som gör att man längtar efter att lyssna tycker jag kan vara bra. Har därför aldrig musik på jobbet, på resor eller när folk är på besök hemma, inte musik som bakgrund alls. Spotify vet jag inte vad jag ska tycka om. Det blir för mycket zappande och letande efter gobitar.

Användarvisningsbild
2-ch

Inläggav 2-ch » 2010-12-28 08:51

Jag zappar mer sen Squeezeboxen kom in. Tidigare fick jag lov att gå fram till datorn för att byta låt.
Men jag tror det är nyhetens behag och att det går över.

Arrangera det så att du är tvungen att resa på dig för att byta låt om du stör dig på zappandet.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-28 11:18

Kitchenmaster skrev:
Har du lust/ork att skriva lite mer om hur en bra lösning skulle kunna se ut? :-) Tror att fler än mig skulle uppskatta en liten genomgång.

Det måste jag fundera på :) , men man kan ju kolla vad det finns för föremål som hjälper till att försätta en i "lyssningsmode". Ta en sån enkel sak som skivomslag - som ju har en ganska viktig funktion när det gäller att förbereda lyssnaren på vad som kommer. Eller hur man vid en dedikerad lyssningsplats kan sitta och försjunka i en stor maffig gatefold-sleeve med textblad osv... det var inte så dumt när man tänker efter..! Trots att det kanske inte var avsiktligt.

Idag kan man ju tänka sig datorstöd för liknande. Små bilder - nästan ikoner i Spotify eller annat är bara ett minimum. Varför inte nåt mer omfattande när man nu har datorkraft så det räcker och blir över? Eller, ett digitalt interaktivt skivomslag som ändrar sig efter vad man lyssnar på... :P Tja man kan tänka sig vadsomhelst. Vad vill man ha egentligen, det är frågan...

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-12-28 11:23

phloam skrev:Idag kan man ju tänka sig datorstöd för liknande. Små bilder - nästan ikoner i Spotify eller annat är bara ett minimum. Varför inte nåt mer omfattande när man nu har datorkraft så det räcker och blir över? Eller, ett digitalt interaktivt skivomslag som ändrar sig efter vad man lyssnar på... :P Tja man kan tänka sig vadsomhelst. Vad vill man ha egentligen, det är frågan...

Men så har du ju varit i många år med tex Squeezebox, du kan få upp recensioner om skivan du lyssnar på, biografier, bilder osv osv :)

Nu med alla surfplattor blir det ju riktigt trevligt.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2010-12-28 11:34

Strauss skrev:Men så har du ju varit i många år med tex Squeezebox, du kan få upp recensioner om skivan du lyssnar på, biografier, bilder osv osv :)

Nu med alla surfplattor blir det ju riktigt trevligt.

Det förutsätter givetvis att info finns och det gäller ofta inte för udda och/eller mindre kända artister. Men annars är idén mycket god, att använda en surfplatta som fjärr och dessutom kunna få en massa info, bilder etc.

/ B

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2010-12-28 11:35

@strauss: Jo precis, men hur genomtänkt är det? Omslagsbilden i Spotify går bara att öka till en viss gräns, går ibland knappt att läsa vad som står. Sånadär små pluttbilder är ju egentligen bara minnesstöd, inte direkt avsedda för nån konstnärlig upplevelse. Vore tråkigt om omslagskonst nedvärderades bara för att folk slutar köpa skivor.

Användarvisningsbild
Strauss

Inläggav Strauss » 2010-12-28 11:47

Jasså jag koppla aldrig att det var spotify ni var inne på. Jag kör bara flac :)

Spotify med då, men bara vid datorn.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi