NAD M56 är en LG BD390 under skalet

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Supernollan

NAD M56 är en LG BD390 under skalet

Inläggav Supernollan » 2011-01-22 00:59

Fick för mig att ta några bilder under skalet på min LG BD390, och blev
minst sagt förvånad.

Inte nog med att det är samma drivverk och trafo. Det sitter dessutom
exakt likadan analogdel i de båda spelarna. D/A-omvandlaren är en
AKM4359, riktigt bra i en spelare för 2000kr, men kanske inte lika
imponerande om den kostar 13500kr som NAD gör. Man får iofs blå
kretskort och en snyggare låda...

NAD:
Bild

LG:
Bild

D/A-omvandlare (LG):
Bild

NAD:
Bild

LG:
Bild
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-01-23 01:46

Jaha, ytterligare ett märke som tappat sin trovärdighet med andra ord! :?

Användarvisningsbild
norman

Inläggav norman » 2011-01-23 10:31

Men NAD:ens komponenter är säkert cryo-behandlade! ;)

Undrar om NAD:ens mjukvara hänger sig lika ofta som på min BD390..?.. (det verkar vara ganska ofta som man släpper iväg nästan-färdiga produkter idag...)

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-23 10:37

Helt identiska var dom ju inte. NADen har ju bättre disponering i lådan och använder ett annat kretskortsmaterial, vad nu det spelar för roll (rock 'n' roll?).
Skillnaden i pris känns dock inte helt motiverad. Så mycket mer kan väl inte digitalkortet och lådan kosta? Största prisskillnaden i produktionskostnad ligger med stor sannolikhet i just lådan, samt kanske också seriestorlek på digitalkortet.
Denna signatur är endast för privat bruk. Vänligen läs ej!

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-01-23 10:38

Fast jag vet inte vad som är bäst egentligen;

1. En bluray-spelare som säkert fungerar utmärkt men kostar ca 10 000:- "för mycket" eller...

2 En helt egenutvecklad spelare som ger "valuta för pengarna" (dvs NAD har utvecklat den helt själv) men som sen kanske inte är lika bra och driftsäker som LG/NAD-apparaten "1"

Jag har nämligen egen erfarenhet av en "2"-spelare i form av Arcam DV-88. Den var till stor del utvecklad av Arcam och gjorde säkert skäl för sin prislapp på +10 lakan, men maken till skitspelare vill jag aldrig uppleva igen. Den spenderade säkert hälften av första året på service och den hade ändå hela tiden tills jag lyckades kränga iväg spelaren, konstanta problem med nån skitsak.

Egenutvecklad & dyr? Visst!
Bra? Knappast! :cry:

Sååå.. om man nu vill lägga 13 000:- på en BD-spelare så är det väl bra om den presterar utmärkt och är driftsäker också? Hade den varit bättre i nån av dessa avseenden om NAD hade gjort den hela vägen från ax till limpa? Knappast! Prislappen hade inte varit lägre heller... :wink:

Fast det är ju såklart ännu bättre om man kan släppa ha-begäret efter en snygg och flådig spelare och kan nöja sig med LG-apparaten istället. 8)

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-01-23 10:45

Max_Headroom skrev:...och använder ett annat kretskortsmaterial

Tror jag knappast! Det är förmodligen bara färgen på lödmasken som skiljer korten åt. NAD räknar med att nån recencent eller nyfiken hifi-entusiast ska kika in i lådan och då ser det ju mer exklusivt ut med blåa kort än de gröna folk är mer vana att se. :wink:

Materialet i själva kretskortet är valt med tanke på aktuell lödprocess och billigast pris, och med den kravbilden får "NAD" och "LG" såklart samma material.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-23 11:08

Frågan är väl - hur tidigt vad NAD med... att det står NAD på LGns kretskort förvånar i alla fall mig lite grand - har det förekommit något samarbete från start?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
hassesolo

Inläggav hassesolo » 2011-01-23 11:17

LG BD 390 är mycket bra förutom lite lipsyncproblem (på mitt ex i alla fall) och att den behövde bildkalibreras en del med testskiva. Därför blev den förpassad till vardagsrummet. En Oppo BDP-83 med regfrmodd och textflytt är numer i biorummet och den är riktigt bra. Köpte den för $499 på resa i USA.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-23 13:01

"Men dom låter ju annorlunda" 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-01-23 16:11

UnholyRishna skrev:Jaha, ytterligare ett märke som tappat sin trovärdighet med andra ord! :?

Du menar LG? 8)
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
UnholyRishna

Inläggav UnholyRishna » 2011-01-23 19:21

phon skrev:
UnholyRishna skrev:Jaha, ytterligare ett märke som tappat sin trovärdighet med andra ord! :?

Du menar LG? 8)

Välj själv! :wink:

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-01-23 20:18

Hur många "märken" har egentligen en egen-ägd produktion nuförtiden?

Jag förmodar att det bara är ett fåtal.

Inget nytt iofs: Har hört att det bara fanns ett fåtal tillverkare av TV-bildrör på den tiden det begav sig.

Unika prylar blir mer och mer unikt.
:?
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Supernollan

Inläggav Supernollan » 2011-01-23 21:14

Max_Headroom skrev:Helt identiska var dom ju inte. NADen har ju bättre disponering i lådan och använder ett annat kretskortsmaterial, vad nu det spelar för roll (rock 'n' roll?).

Bättre disponering vet jag inte.

Trafon sitter närmare analogdelen, och är dessutom ansluten med en
lång kabel som går längs den, vidare till moderkortet.

Säkert inget som påverkar ljudet negativt , men kan inte se att det
skulle vara bättre heller.
B&W 804S, Velodyne DD18, Denon AVR-4306, Rotel RB-1080, Asus Essence ST.

/Ageve

Användarvisningsbild
CODY

Inläggav CODY » 2011-01-23 21:17

hur låter lg bd390? :)
Oh, by jingo!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-23 21:22

Sen är det väl inte okänt att NAD delat produkt med andra märken... De gamla stereoförstärkarna delades ju med Proton eller köptes av Proton?

Eller ett modernare exempel - Gryphon.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-01-23 21:25

Vad heter Protons motsvarighet till Nad 208?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-23 21:32

Ragnwald skrev:Vad heter Protons motsvarighet till Nad 208?

Sorry, NAD 208 lär komma från ett brittiskt företag afaik. En av hifivärldens bäst bevarade hemligheter verkar det som...

Gjorde ett nytt sökförsök och hittade lite humor på ett australiensiskt hifi-forum:
Unless you like the 208's warmish colouration at the upper bass/lower mid-range, you should replace the rubber feet of the 208 with alternatives.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-01-23 22:05

hur låter lg bd390?

som en nad som det verkar
Bikinitider

Användarvisningsbild
Conan

Inläggav Conan » 2011-01-24 07:51

Strmbrg skrev:Hur många "märken" har egentligen en egen-ägd produktion nuförtiden?

Det handlar ju inte så mycket om att ha en egen produktion av elektronik, utan om att "exklusiva" hifi-märken i princip tar en "enklare" apparat från en annan tillverkare och byter låda på den.

Jag har inget emot att hifi-producenter plockar delar från olika håll till sina byggen, för det är självklart bra att apparaten byggs ihop av bäst och mest kostnadseffektiva delkomponenter. Däremot kan jag tycka det är lite fult och girigt att prissätta apparaten inte utifrån vad det har kostat att kostat att konstruera och producera apparaten och vad den presterar i förhållande till andra apparater på marknaden, utan bara utifrån "satus" på märket.

Tycker faktiskt "exklusiva" märken borde vara lite mer rädda om sin status, men så här blir det väl när kortsiktiga stålar styr allt här i världen... :?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-01-24 11:21

Så här säger Paul från Brisbane på NAD:s hemsida:

I have just replaced my M55 with the M56. I was certainly very happy with the M55 and so had high expectations of the M56 blu ray player. The picture quality is excellent and the sound is beautifully smooth and neutral, as was the M55. I found the picture quality in particular quite stunning and lifelike, my previous machine being no slouch in this area either, raises the bar considerably. I have only just bought the machine, so I expect I may find a few niggles after living with it for a while but at this stage it seems highly unlikely. The build quality is excellent, the only minor negative is the remote control which isn't as nicely finished as the aforementioned M55's. It isn't the cheapest player around but the old adage still holds true, 'you get what you pay for'.

paul - brisbane

Paul är ju nöjd och han har fått det han har betalat för.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-24 11:31

JTarnstrom skrev:Så här säger Paul från Brisbane på NAD:s hemsida:

Skriver NAD något om att man kan köpa i princip samma apparat under namnet "LG" till ett helt annat, lägee, pris?

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-01-24 11:34

Max_Headroom skrev:

Skriver NAD något om att man kan köpa i princip samma apparat under namnet "LG" till ett helt annat, lägee, pris?

Nej, men man var noga med att framhålla att man är rent ut sagt överjävliga på att bocka plåt.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Max_Headroom
Adventurer

Inläggav Max_Headroom » 2011-01-24 11:34

Supernollan skrev:
Max_Headroom skrev:Helt identiska var dom ju inte. NADen har ju bättre disponering i lådan och använder ett annat kretskortsmaterial, vad nu det spelar för roll (rock 'n' roll?).

Bättre disponering vet jag inte.

Trafon sitter närmare analogdelen, och är dessutom ansluten med en
lång kabel som går längs den, vidare till moderkortet.

Säkert inget som påverkar ljudet negativt , men kan inte se att det
skulle vara bättre heller.

Jag tänkte mest på att man satt nätdelen mer för sig själv, men det fanns ju tydligen nackdelar med också om man som Hr. Supernolla tänker ett steglängre än jag gjorde.
I praktiken är det kanske inte så noga.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-01-24 12:06

I have just replaced my M55 with the M56. I was certainly very happy with the M55 and so had high expectations of the M56 blu ray player. The picture quality is excellent and the sound is beautifully smooth and neutral, as was the M55. I found the picture quality in particular quite stunning and lifelike, my previous machine being no slouch in this area either, raises the bar considerably. I have only just bought the machine, so I expect I may find a few niggles after living with it for a while but at this stage it seems highly unlikely. The build quality is excellent, the only minor negative is the remote control which isn't as nicely finished as the aforementioned M55's. It isn't the cheapest player around but the old adage still holds true, 'you get what you pay for'.

paul - brisbane

Paul är ju nöjd och han har fått det han har betalat för.

Skrämmande likt hur många audiofiler brukar beskriva olika CD/DVD spelare och förstärkare på svenska forum. "You get what you pay for" är ju knappast ovanliga kommentarer (fast på svenska då). 8)
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
JTarnstrom

Inläggav JTarnstrom » 2011-01-24 12:21

Jag tror att företagen i framtiden kommer att bli mer noggranna när det gäller att dölja den här typen av falskspel. Kan ju inte vara så svårt att avidentifiera komponenter och kapsla in det man vill hemlighålla. För NAD kommer detta att innebära en varumärkesknäck.
Sonos för hela slanten.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 12:30

Vaddå för? De lär väl peka på "stora förbättringar i mjukvaran" eller så om det skulle behövas.

Det knäcktes väl inget över
Bild

Bild

vissa av de andra modellerna de delade var ännu mera identiska i knappplacering... men då är vi framme till att NAD bytt till runda knappar...

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-24 12:43

JTarnstrom skrev:Jag tror att företagen i framtiden kommer att bli mer noggranna när det gäller att dölja den här typen av falskspel. Kan ju inte vara så svårt att avidentifiera komponenter och kapsla in det man vill hemlighålla. För NAD kommer detta att innebära en varumärkesknäck.

Tror tvärt om, ska man spara pengar, så kan man ju inte försöka bygga om för att hjälpligt dölja ursprunget.
Tillverkarna vet om att endast ett fåtal kommer att lyfta på locket. Än färre kommer att ha kunskap att se att det är en kopia från ett annat märke.

Tycker jag det är märkligt att debatten går så hög avseende HIFIprylar.
Är ju exakt samma sak med de mesta man kan köpa, samma grejjer under skalet.
Skoda, seat, VW o Audi - alla vet att det är samma bottenplatta, hjulupphängning, motorer, vxlådor, mm mm mm.
Ändå ser man ingen direkt diskussion a la KRÄMARE på bilforum, som här på faktiskt.
Varför är ni så upprörda? egentligen?

Att man sedan kan göra sig lustig över det, och dra slutsatser utan att jämföra dessa två spelare förefaller inte seriöst. NAD kanske med sin ombyggnad faktist ökat prestandan. Och om de programmerat kretsarna bättre eller lagt till funktioner kan man heller inte se...

Attityden "vi vet bäst, andra är oupplysta nollor" - ofta illa dolt som angivande av "kolla, är detta inte humor så säg? wink wink" som ibland florerar på forumet är rätt smaklös imho.
Vill någon i australien byta sina fötter på 208, vad är det att hetsa upp sig för?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 12:47

Blev inte upphetsad - ville bara ge fler chansen till ett gott garv. :)

Användarvisningsbild
sportbilsentusiasten
Nej, Sporthojsentusiasten

Inläggav sportbilsentusiasten » 2011-01-24 15:57

Nattlorden skrev:Blev inte upphetsad - ville bara ge fler chansen till ett gott garv. :)

Ett garv på andras bekostnad, som skapar "vi mot dom" känsla - det tycker jag vi vara utan.

Roligare vore en blindtest mellan Oppo83 och den highendspelare som hade en Oppo nedsänkt i deras chassi.
Samt mellan NADen o den andra i denna tråd.
Så vi fick lite fakta!

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-01-24 16:04

sportbilsentusiasten skrev:Ett garv på andras bekostnad, som skapar "vi mot dom" känsla - det tycker jag vi vara utan.

Det där tänkandet får faktiskt stå för dig och det får du ta och skämmas för helt själv.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi