Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
DorreN

Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Inläggav DorreN » 2011-02-19 15:17

Har precis tagit fram min skivspelare igen då jag än en gång har en förstärkare med phono-ingång. Då slogs jag av frågan; "Vad har folk för utrustning?"

Hur många har egen skivtvätt, har ni köpt till en skivpuck, vad har ni för borste osv? Kablar och pickuper? Hur står skivspelaren placerad i din anläggning?

Själv har jag en Thorens TD800 med en Sumiko Pearl MM pickup. Som snöras ihop med den medföljande blåa RCA-kabeln. Vidare till det inbyggda MM/MC-steg som sitter i Marantz KI Pearl.

Har varken en borste eller puck och hoppas få en bra bild vad folk rekommenderar och använder.

/David

OlA-68
Mr. Muzic

Inläggav OlA-68 » 2011-02-19 16:25

jag har en well tempered orginal fr.1984 med en sumiko black bird och en linn lp-12 med en ortofon kontrapunkt b.
till min w-t har jag ett holographic audio riiA
till linnen har jag et clear audio smartphono riiA
jag har en svalander centrumpuck som går bra att lätt tynga ned skivan med om man inte vill använda orginalspännaren som jag har till w-t:n
vidare har jag en skivborste kolfiber för avdammning av skivorna samt en strutsplymsvippa för spelarna och så har jag en moth skivtvätt för fyndskivor från loppisarna och en travelbag för skivorna

det enda jag inte löst ännu är pu-rengörings mokajängandet
men något måste ju finnas att längta till 8)
jag får inte ut ngt av att vara bland dem som inte förstår mig

Användarvisningsbild
Kronkan

Re: Vad har du för utrustning till ditt skivspelande?

Inläggav Kronkan » 2011-02-19 16:28

DorreN skrev:Har precis tagit fram min skivspelare igen då jag än en gång har en förstärkare med phono-ingång. Då slogs jag av frågan; "Vad har folk för utrustning?"

Hur många har egen skivtvätt, har ni köpt till en skivpuck, vad har ni för borste osv? Kablar och pickuper? Hur står skivspelaren placerad i din anläggning?

Själv har jag en Thorens TD800 med en Sumiko Pearl MM pickup. Som snöras ihop med den medföljande blåa RCA-kabeln. Vidare till det inbyggda MM/MC-steg som sitter i Marantz KI Pearl.

Har varken en borste eller puck och hoppas få en bra bild vad folk rekommenderar och använder.

/David

En enkel nålvåg. En Baervalds protracor för att ställa in nålen. Michells skivklämma. En PU i trä (MM) - Clearaudio aurum. En helautomatisk skivtvätt. Lite dumt men så är det. Skivspelare Michell GyroDeck med Michells egna tonarm. Inte alls dumt. Helt OK.

Skivklämman ger resultat. Kan ju stärkas av att tallriken är i ett hårt konstmaterial. Ingen gummimatta som lindrar vibrationer i skivan. Gammal skivborste ligger där men mest försyns skull. Vispar väl mest omkring med dammet.

En protractor kan skrivas ut på nätet.

Just det, så har jag spelaren på en skiva av granit som underdelen har en påklistrad matta av bimuten. Allt ligger sedan på bänkens skiva av glas. Hjälper något mot vibrationerna.

En extra jordkabel för att försöka lindra problem med statisk elektricitet. Billigaste tweaket men hjälper knappast heller.

Inget separat riaa. Ett enkelt helt rörbaserat försteg.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 16:39

Thorens td318 mk2, Audio-Technica at440mla, Sentec PP9.

Bild
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-19 17:41

Jag har en Pro-Ject Debut III, varken mer eller mindre. Kan ingenting om
vinylspelare. Använder den för att spela mina gamla vinylskivor som förr i tiden
spelades på betydligt sämre grejer.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-19 17:44

Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.

Kan jag uppgradera något på den? Vad är viktigast när det kommer till dessa
analoga skivspelare. Har sett att en Linn LP12 kan kosta mer än min bil i
"fullt utförande".
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 17:49

Tror den största skillnaden du kan göra med den spelare du har är att hitta en pickup med bra slipning av nålen, typ "shibata", "micro fineline" etc. En klassiker på forumet är ju Ortofon OM40 (oftast man köpt ett OM10s-hus och satt dit en OM40-nål vilket är fullt kompatibelt). Ett prisvärt alternativ är Audio Technica at440mla som jag själv har.
Senast redigerad av Vee-Eight 2011-02-19 17:52, redigerad totalt 1 gång.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-19 17:50

Knastrar det mindre eller vad kan jag förvänta mig för resultat av att byta
dessa saker?
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 18:21

Mnja, kan göra. Mesta av knastret är att det görs tydligt om RIAA-steget (dvs "mikrofonförstärkaren" som förstärker signalen från pickupen till line-nivå, förenklat förklarat) tillåts överstyras av knastren. De blir då extra märkbara. Iaf; med bättre nål så tycks nålen gå djupare i spåren, om det är hela sanningen vet jag inte, men för mig tycks knastret minska. Den stora vinsten är att upplösningen blir sju resor bättre tack vare nålens form i spetsen. Oftast är det sk naken nål, dvs en hel diamant som är direkt monterad på cantilevern. På billigare pickuper så är bara spetsen av diamant och limfogen kan dämpa en del av rörelsen och därmed försämra ljudet.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-19 19:49

Härligt med lite tips och tricks.

Hittade den där skivklämman på svalanders sida. Låter som en bra idé att få skivan klämd utan att tyngden ska belasta lagret.

Ska RCA-kabeln från skivspelaren vara uppbyggd på ett annat sätt än, sig, kabeln från en CD-spelare?

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 20:05

De där puckarna får inte väga nånting, egentligen, annars blir det till att ställa om upphängningen och räkna in den. Har aldrig haft så konvexa skivor att de behövts. Men hur blir det när man ska spela B-sidan? :wink:

Nålvåg nämndes, kolborste att damma av skivorna, spegel att kolla nålvinkel med och ett vattenpass för koll att talriken är i plan varvet runt.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-19 20:35

Ragnwald, är det där verktyg som alla behöver? Låter som saker man använder vid service på skivspelaren osv.

Då kommer såklart följdfrågan, kan en novis människa byta pickup själv? :-)

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-02-19 20:42

DorreN skrev:Härligt med lite tips och tricks.

Hittade den där skivklämman på svalanders sida. Låter som en bra idé att få skivan klämd utan att tyngden ska belasta lagret.

Ska RCA-kabeln från skivspelaren vara uppbyggd på ett annat sätt än, sig, kabeln från en CD-spelare?

Har en sån. Smart manick, men frågan är om den behövs för resultatet. Sedan är väl TD800:ans tallrik stumt monterad på plinten, så den har ingen upphängning som behöver justeras. Så en tung puck skulle säkert funka lika bra som svalanders i plast.

Man kan byta pickup själv om man har nålvinkelmall (protractor) specifik för skivspelaren. Nåltrycket brukar bli rätt bra om man kollar i skivspelarens, alternativt armens, manual och gör vad som skrivs där.
- Carlsson Illuminati -

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-19 20:55

Min vinylspelare är en Dunlop Systemdek IIS med 5 kg tung konkav tallrik i en legering som kallas MaZak och fastlimmad filt från fabrik. Michell skivklämma. Flutterbuster motorstyrning. Helius Standard tonarm med endast tre kulor i varje lager för definierade lagringspunkter utan glapp och Beyer mikrofonkabel.
Bild
Den står i en specialdesignad Polyformhylla i ekfanerat lamellträ med en massa på flera hundra kilo. Hyllskivan som skivspelaren står på är försedd med asfaltmatta på undersidan och vilar på fyra tappar i hyllstommen.
Ganska nyligen uppgraderade jag till Lyra Dorian MC-pickup med fineline-nål. Dessförinnan har jag under nära 30 år haft ett antal Goldring pickuper, både MM och MC men alltid med äkta van den Hul nål.
Därför råkar jag ha både nålvåg och nålrengörare från Goldring
Bild
Jag är delägare i en VPI HW-17f skivtvätt, som oftast står hos mig. Andra prylar för skivvård är Decca kolfiberborste, Zerostat antisrtpistol och Pixall klibbtejpsrulle.

78-varvsspelaren är min första egna skivspelare som jag köpte begagnad för drygt 40 år sedan när jag gick på gymnasiet. Efter decennier i dvala skulle jag återuppväcka den för att spela några 78-varvare som jag kommit över. Den visade sig ha beckat ihop nästan överallt så jag var tvungen att riva det mesta. Lyckligtvis var tallrikslager och mellanhjul i gott skick och jag monterade bara tillbaka de komponenter som var nödvändiga för att för att spela 78-varvare manuellt och en Ortofon OM78 pickup. Jag har några vintage-produkter för rengöringen; Cecil E. Watts "the Parastat" och "the Parostatik".
Bild

De båda skivspelarna är anslutna till MC respektive MM-ingångarna i min McIntosh C2300 förförstärkare (rörbestyckad). Ingångsresistans respektive kapacitans kan justeras från fjärrkontrollen under pågående spelning, liksom tonkontrollerna. På MM-ingången har jag lagrat en tonkontrollinställning som motsvarar skillnaden mellan RIAA-kurvan och en typisk 78-varvskorrektion samt mono.

Nyligen blev jag dessutom ägare till ett renoveringsobjekt, en Thorens TD124 med en modernare TP-16 arm.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 21:06

DorreN skrev:Ragnwald, är det där verktyg som alla behöver? Låter som saker man använder vid service på skivspelaren osv.

Vilka verktyg?

Borsten för att borsta bort damm, som sitter statiskt på skivan?
Nålvåg för att ställa in rätt nåltryck mot skivan?
Liten rakpegel tjock som en LP-skiva, avslöjar tydligt om pickupen är snedmonterad i spelposition?
Litet vattenpass, som läggs på skivtalriken tillfälligt, för att se till att talriken är i plan?

Grundläggande, som jag ser det i alla fall. :)

Användarvisningsbild
DorreN

Inläggav DorreN » 2011-02-19 21:54

Härliga bilder på en massiv skivspelare Lennart. :o

Skivtvätt verkar ju sannerligen vara nått, särskilt då dom flesta skivor jag äger är köpta på tradera eller skivmässor.

Det är med en ark som har ett hål att lägga på tallriken och bilder på hur det ska och inte ska se ut. Har en TP250 arm.

Borste ska definitivt inhandlas och en enklare puck/klämma att testa med först innan man kostar på sig nått dyrare.

Hehe, Ragnwald, jag antar att man har dessa "verktyg" som en självklarhet om man kommit en bit med skivspelandet och byter PU/nål själv, och vill ha koll på skicket på prylarna.

Sen är frågan, hur ska man ställa sig till pickupbyte om man bara ägt en skivspelare och pickup? Vad kan man vänta sig om man byter från en MM för ca 1200kr till en MC på 3000-5000kr?

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-19 21:56

mx skrev:Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.

"fullt utförande".

Jag är inte insatt, men tycker att min är väldigt dålig. Jag vet inte varför den
känns dålig, men något är det. Tycker nästan den är olyssningsbar faktiskt.
Antagligen är det en inställningsfråga och pickupen har kanske fått sig en
kyss. Ser inga konstigheter vid en okulär besiktning med ögat däremot.

Eller vi kan säga så här istället, för att vara snälla mot Pro-Ject Debut III:
Min spelare, med mina inställningar, låter helt förjävligt. Olyssningsbar!
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-02-19 22:01

Du har helt säkert kopplat tåtarna fel till pickupen.
Lita aldrig blint på färgkodningar, kolla i stället noga vilka piggar som representerar vad.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-19 22:35

shifts skrev:
mx skrev:Någon mer insatt får gärna berätta om min skivspelare är bra eller dålig.

"fullt utförande".

Jag är inte insatt, men tycker att min är väldigt dålig. Jag vet inte varför den

Skönt att du sa det så slapp jag . . . ett skivspelarmärke som även
på sina "topp-modeller" har tex. sin antiskatingmekanism graderad
+- 0.25g alltså i 0.5g steg, har i alla fallen jag svårt att hysa någon
större tillit till.

Reklam däremot är de attans duktiga på . . så jag kan förstå om
de säljer hyfsat. Att ett o samma skivspelarmärke saluför åttidåtti
olika modeller ökar inte heller direkt på, förtroendet.

Ok, ni som gillar märket/spelarna får välan ge mig vad jag tål . .
men lite försiktigt snälla . . är skör vettni . . :oops: :wink:
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-20 01:15

lennartj skrev:Min vinylspelare är en Dunlop Systemdek IIS med 5 kg tung konkav tallrik i en legering som kallas MaZak och fastlimmad filt från fabrik. Michell skivklämma. Flutterbuster motorstyrning. Helius Standard tonarm med endast tre kulor i varje lager för definierade lagringspunkter utan glapp och Beyer mikrofonkabel.
Bild
Den står i en specialdesignad Polyformhylla i ekfanerat lamellträ med en massa på flera hundra kilo. Hyllskivan som skivspelaren står på är försedd med asfaltmatta på undersidan och vilar på fyra tappar i hyllstommen.
Ganska nyligen uppgraderade jag till Lyra Dorian MC-pickup med fineline-nål. Dessförinnan har jag under nära 30 år haft ett antal Goldring pickuper, både MM och MC men alltid med äkta van den Hul nål.
Därför råkar jag ha både nålvåg och nålrengörare från Goldring
Bild
Jag är delägare i en VPI HW-17f skivtvätt, som oftast står hos mig. Andra prylar för skivvård är Decca kolfiberborste, Zerostat antisrtpistol och Pixall klibbtejpsrulle.

78-varvsspelaren är min första egna skivspelare som jag köpte begagnad för drygt 40 år sedan när jag gick på gymnasiet. Efter decennier i dvala skulle jag återuppväcka den för att spela några 78-varvare som jag kommit över. Den visade sig ha beckat ihop nästan överallt så jag var tvungen att riva det mesta. Lyckligtvis var tallrikslager och mellanhjul i gott skick och jag monterade bara tillbaka de komponenter som var nödvändiga för att för att spela 78-varvare manuellt och en Ortofon OM78 pickup. Jag har några vintage-produkter för rengöringen; Cecil E. Watts "the Parastat" och "the Parostatik".
Bild

De båda skivspelarna är anslutna till MC respektive MM-ingångarna i min McIntosh C2300 förförstärkare (rörbestyckad). Ingångsresistans respektive kapacitans kan justeras från fjärrkontrollen under pågående spelning, liksom tonkontrollerna. På MM-ingången har jag lagrat en tonkontrollinställning som motsvarar skillnaden mellan RIAA-kurvan och en typisk 78-varvskorrektion samt mono.

Nyligen blev jag dessutom ägare till ett renoveringsobjekt, en Thorens TD124 med en modernare TP-16 arm.

Fina bilder.Misstänker dock att du konsekvent har något för lågt nåltryck. Nålvågen verkar vara något tjockare än en skiva.Då blir värdet fel. Man tror intuitivt inte att det är så känsligt.

Tygvärr har jag inte lärt mig lägga in bilder på detta forum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-02-20 01:17

Kronkan skrev: Fina bilder.Misstänker dock att du konsekvent har något för lågt nåltryck. Nålvågen verkar vara något tjockare än en skiva. Då blir värdet fel. Man tror intuitivt inte att det är så känsligt.

Tygvärr har jag inte lärt mig lägga in bilder på detta forum.

Det är ingen nålvåg :) Det är en vibrerande nålrengörare :D

Nålvågen från Goldring ser annorlunda ut.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-02-20 01:59

Du slår nästan "alla rekord" Kronkan . . :D

Huruvida en tonarm ger olika nåltryck beroende på om
den "är i våg" eller inte beror på hur den är uppbyggd.

Det är alltså långtifrån alla konstruktioner som är "Uber-
känsliga" för i vilket "horisontalplan" som den momentant
befinner sig i . . om du googlar lite så kanske det klarnar . . :)
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Britt-Gunnar

Inläggav Britt-Gunnar » 2011-02-20 03:36

OlA-68 skrev:j
jag har en svalander centrumpuck som går bra att lätt tynga ned skivan med om man inte vill använda orginalspännaren som jag har till w-t:n

"den va tung den, den får du va försiktig me" :D

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-20 04:05

Kronkan,
när du ciiterade ovan såg du väl hur jag gjort med bilderna?
Alltså: skaffa dig ett konto på http://photobucket.com/ (det är gratis) ladda upp dina bilder dit, kopiera dina bildlänkar därifrån till ditt inlägg här på Faktiskt. Det är lättare än att känna igen en nålvåg. :roll: :oops:

Förresten, innan du laddar upp bilderna är det lämpligt att krympa bilderna till 800 pixels bredd med en lättjobbad programvara som http://www.irfanview.com/
Den har jag använt sedan mer än 10 år. Det finns verktyg på Photobucket för att ändra storlek, men av gammal vana från "forntiden" med låg bandbredd tycker jag fortfarande att det är förnuftigare att minska mina bildfiler lokalt från ca 5 MB till ca 50 kB innan jag laddar upp dem.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-02-20 11:42

shifts skrev:

"fullt utförande".

Oj, är den så dålig med andra ord. Problemet för mig är att det är svårt att
låna hem en bra skivspelare och jämföra. Lyssnar jag i butik så är det ju en
helt annan miljö och annan anläggning i övrigt.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-20 12:08

lennartj skrev:Kronkan,
när du ciiterade ovan såg du väl hur jag gjort med bilderna?
Alltså: skaffa dig ett konto på http://photobucket.com/ (det är gratis) ladda upp dina bilder dit, kopiera dina bildlänkar därifrån till ditt inlägg här på Faktiskt. Det är lättare än att känna igen en nålvåg. :roll: :oops:

Förresten, innan du laddar upp bilderna är det lämpligt att krympa bilderna till 800 pixels bredd med en lättjobbad programvara som http://www.irfanview.com/
Den har jag använt sedan mer än 10 år. Det finns verktyg på Photobucket för att ändra storlek, men av gammal vana från "forntiden" med låg bandbredd tycker jag fortfarande att det är förnuftigare att minska mina bildfiler lokalt från ca 5 MB till ca 50 kB innan jag laddar upp dem.

Hej Lennartj! Ursäkta att jag tog fel mellan din nålvåg och din nåltvätt. Man lär sig alltid något. Borde självklart förstått att ingen nålvågär så tjock men man tolkar ibland världen fel. Men många nålvågar är något för tjocka. Bl a min egen.

Skall se om jag hinner försöka att läramig att lägga in bilder. Kompetensen på bildbehandling är nästan obefintlig. Dock går jag in och ändrar bildens storlek innan jag lägger ut den.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-02-20 12:26

Linn LP12:a med MC-pickup, Linto MC,steg, Lingo motorstyrning, originalkablar och tallriksfilt, skivborste, antistatpistol, nålrengörare. Står på ett Ikea sängbord.

/ B

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-02-20 12:32

mx: Den går kanske att ställa in rätt. Min egen har jag ställt undan.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-02-20 12:33

Laila skrev:Du slår nästan "alla rekord" Kronkan . . :D

Huruvida en tonarm ger olika nåltryck beroende på om
den "är i våg" eller inte beror på hur den är uppbyggd.

Det är alltså långtifrån alla konstruktioner som är "Uber-
känsliga" för i vilket "horisontalplan" som den momentant
befinner sig i . . om du googlar lite så kanske det klarnar . . :)

Nej, min bedömning är att alla tonarmar regagaerar på detta sätt. Men du har säkert rätt att problemets storlek kan variera mellan olika tonarmar. Finns det någon länk till ett ställe som undersöker saken så kan du ju länka till den.

Problemet ligger inte hos tonarmen. JAg har själv en nålvåg som är något högre än en normalskiva. Jag trodde absolut inte att detta skulle ha någon större betydelse. Någon påpekade detta för mig. Jag bara skakade på huvudet och tvingades göra lite tester vilket övertygade mig att faktorn kunde leda till att man fick ett högre nåltryck än avsett på normalskivor. Vilket kan vara onödigt. Alltså det bästa är att någvågen har samma tjocklek som de vanliga skivorna man spelar.

Försöket som jag gjorde går ju göra om och på detta sätt är ju saken fullt granskningsbart.

Användarvisningsbild
lennartj

Inläggav lennartj » 2011-02-20 13:46

Kronkan,
jag vill egentligen inte hacka på dig, men när du uttrycker dig så kategoriskt måste jag reagera.
Det verkar som du bara har erfarenhet av statiskt balanserade tonarmar där man justerar nåltrycket genom att justera motvikten.
Då stämmer dina iakttagelser.

Dynamiskt balanserade tonarmar får sitt nåltryck via fjäder eller annan anordning. När man bytt pickup på en sådan arm justerar man motvikten så att den är i balans när nålen exakt på samma höjd som den skivtjocklek man optimerar för. Sedan brukar det finnas ett vred att ställa in nåltrycket med.
Denna lösning är överlägsen när det gäller spårningen av buckliga skivor för att nåltrycket förblir konstant.

En gång i tiden gjorde Dual ett reklamnummer av sina dynamiskt balanserade armar genom att spela en skiva och samtidigt resa upp verket nästan i 90 graders vinkel (skivklämmor hade inte blivit på modet ännu) och pickupen spårade helt oberört.

Numera har dynamisk balansering blivit mycket ovanlig på billiga armar, men såvitt jag vet har SME V det och Ortofon har båda sorter
http://octaveaudio-usa.com/products/ortofonArms/
Information about dynamic tone arms :

* 9 and 12 inch, with dynamic balance graduated vertical tracking force (VTF) control through a new spring design.
* The new short wire spring, housed in the pivot case, eliminates unwanted vibrations in the tone arm.
* VTF in the range 0-5 grams can be precisely adjusted by means of the supplied digital force gauge.
* Anti-skate control adjusted by calibrated dial in the range 0-5 gram.

Sedan finns begreppen stabil, neutral och ostabil balans som har med höjden på armens lagringspunkt i förhållande till skivans plan att göra.
Graham beskriver det bra http://www.graham-engineering.com/
-- At this point, a brief description of Balance Theory may be helpful: There are basically three types of static balance systems, Neutral, Stable, and Unstable.

STABLE BALANCE, normally seen in laboratory scales, occurs when the CG (center of gravity) of the moving system is placed BELOW the pivot point. This system resists a change in postion; when a tonearm utlizes this type of system, and such a tonearm is displaced from its preferred rest position, it will generate an immediate and opposing force which tries to return to that same position.

UNSTABLE BALANCE, when the center of gravity is placed ABOVE the pivot point, is entirely useless for tonearm design, and will exhibit serious problems, including reduced tracking force as the arm is raised.

The third, and most desirable system for tonearms, is NEUTRAL BALANCE. With this system, the pivot point and the Center of Gravity of the moving system are in the same plane. When the arm is raised or lowered, there is no opposing force trying to return the arm to a rest position; the pivoting system doesn't really know or care if the stylus is at the record surface level or a half-inch above or below it; as a result, there is no opposing force to the arm as it is traversing record deflection during play. The only downward tracking force is that of the adjustable counterweight, which remains a constant. --

Previously, all true unipivots - that is, those with a single contact point for the bearing and NO secondary stablizing surfaces, bearings, etc. - required the use of side weights or a significantly lowered counterweight in order to provide stability. And generally speaking, those arms with a secondary stabilizer point require a lowered center of gravity in order to provide constant contact with the stabilizer guide bearing.

The drawback to both these conditions is that this design becomes a Stable Balance system, which will cause a tonearm to have a preferred rest position and always tries to return to this point. ANY time the tonearm is raised, as in tracking warped records, it results an immediate and equally opposing force that tries to push the arm back to its rest position. The higher the warp, the more counter-force is applied.

This unalterable Law of Physics will work against the cantilever, deflecting it during warps and causing the magnetic system inside the cartaridge to be displaced. This, in turn, will certainly affect the reproduced sound, with diminished performance in all areas, including soundstage compression, loss of detail and dimensionality, not to mention record wear. (This is why most tonearms must have their tracking force measured at the record surface level; any height change during the measurement will cause an incorrect reading).

A tonearm with Stable Balance can be identified by measuring the tracking force at the record surface level and again at a raised position above the record. If the tracking force INCREASES at the higher position, the arm has Stable Balance. Our own previous designs - the best we could make at that time - also had this limitation due to the use of side weights to provide lateral stability.

Other unipivots with low-slung counterweights will all exhibit this force; the lower the weight, the more counter-force is applied. Although this technique is often promoted as a "high-stability" design, it does so at the expense of consistent tracking force and linear cartridge performance. . It actually results in varying tracking forces during play when traversing even small warps, accompanied by non-linear cartidge operation, and increased record wear.

Once Neutral Balance is chosen for use in a unipivot tonearm, one must remember that both the vertical and lateral planes will be affected the same way; without proper lateral stability, such a design would not have consistenent, proper vertical alignment, and the pivot would tend to flop over to one side or another (usually in the direction of the weighted cartridge offset angle mounting). Obviously this condition must be avoided.

Edit: stavfel (olydiga fingrar)
Senast redigerad av lennartj 2011-02-21 15:47, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi