av PerStromgren » 2011-02-23 20:53
Nu har jag fått betänketid. Hjälpte det? Jag vet verkligen inte!
Jag började med att plocka bort kuddarna under Quaddarna(!), eller egentligen Gradienterna. Sedan lyssnade jag på allt möjligt, utan att egentligen veta vad jag skulle lyssna efter. Det blev den vanliga sörjan av stråkkvartett, pianosolo, jazztrio och litet rock. Lite brass med Telarc-trumma åkte med, också.
In med kuddarna igen, och spelade samma musik. Hör jag skillnad? Kanske. Möjligen. Jag inbillar mig att jag har fått mindre av återgivning från parketten, men det är nog rätt minimalt, i så fall. Eftersom mina högtalare är dipoler (också i basen) ska det väl inte skicka så mycket energi nedåt, men en del blir det väl. Jag kände på dem när jag spelar Holst brassband (med STOOORA trumman; det är Telarc) och jag känner inte mycket vibrationer. Det kommer rätt mycket luft åkande, däremot...
Jag hör inte mycket av dem, SD-kuddarna, alltså. De har däremot en annan, viktig, fördel: de får högtalarna att stå still på sina platser! Filttofflorna de normalt har, har för låg friktion: det är nästan så katten flyttar på dem om hon skulle råka stöta till dem!
Tack ändå, Strmbrg! Nu slipper jag ligga vaken och tro att man missar nå't pga frånvaro av SD-kuddar!
... tycker jag!
Per