Intressant intervju med JJ Johnston

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
FalloutBoy
Musiktipsens mästare

Intressant intervju med JJ Johnston

Inläggav FalloutBoy » 2011-03-01 19:45

En av pionjärerna inom perceptuell kodning av ljud (som numera jobbar åt DTS) diskuterar bla. psykoakustik, människans hörsel och "loudness"-kriget:

http://twit.tv/htg

Mycket intressant! 8)

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-01 20:33

Den var bra, tack för länken.
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-01 21:23

Väldigt bra :) Han säger massor med saker angående perception som jag håller på att skriva i mitt dokument :) Rekommenderas att titta på. Bra länk FalloutBoy :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-01 21:31

57 minuter. Var i helvete ska jag hitta dem :x
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-03-01 21:41

Jag var tvungen att stänga av eftersom jag inte orkade lyssna på det dåliga ljudet.

Jag gjorde en intervju för några veckor sedan som jag spelade in med den inbyggda miken i min laptop som blev mycket bättre. Det är extremt kontraproduktivt att diskutera välljud när ljudet är så dåligt. På gränsen till provocerande faktiskt.

samma problem här: http://www.youtube.com/watch?v=SY5hI98HEi0

Om man ska producera videos som handlar om ljudåtergivning kan man väl lära sig grundläggande mikrofonteknik och ljudbearbetning. Är det för mycket begärt?

EDIT: och det är synd! för jag var mycket intresserad av både JJ och Deep Listening: Why Audio Quality Matters

Kraniet

Inläggav Kraniet » 2011-03-01 21:45

drog du ner den högupplösta filmen? tycker ljudet verkar helt ok.
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-01 22:00

philip skrev:Jag var tvungen att stänga av eftersom jag inte orkade lyssna på det dåliga ljudet.

Jag gjorde en intervju för några veckor sedan som jag spelade in med den inbyggda miken i min laptop som blev mycket bättre. Det är extremt kontraproduktivt att diskutera välljud när ljudet är så dåligt. På gränsen till provocerande faktiskt.

samma problem här: http://www.youtube.com/watch?v=SY5hI98HEi0

Om man ska producera videos som handlar om ljudåtergivning kan man väl lära sig grundläggande mikrofonteknik och ljudbearbetning. Är det för mycket begärt?

EDIT: och det är synd! för jag var mycket intresserad av både JJ och Deep Listening: Why Audio Quality Matters

:D Tack för länken :) Jättebra.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
philip

Inläggav philip » 2011-03-01 22:01

Kraniet skrev:drog du ner den högupplösta filmen? tycker ljudet verkar helt ok.

Ja faktiskt, det var inte kodningen jag störde mig på utan mikrofontekniken och (bristen på?) efterbearbetning som fick mig att gå igång. Men nu ska jag vara tyst och låta tråden handla om ämnet i sig. Sorry för utsvävning.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-01 22:12

Jag tycker det är intressant att höra proffsen uttala sig. Det verkar som om man är trött på dålig ljudåtergivning och vill komma ett steg längre än där man står och stampar idag och har stampat på de senaste 10 åren, tja... kanske till och med de senaste 50 åren då stereo gjorde sin entre på den öppna marknaden. Det är på tiden, frågan är vad som kommer att erbjudas och om konsumentmarknaden är mogen att ta emot det som erbjuds.

MvH
Peter

Återgå till Generellt om hifi