av lennartj » 2011-03-05 19:22
Skrattar bäst som skrattar sist,
i specifikationen för USB-interfacet ingår ju inte bara dataöverföringen utan även 5V 0,5A för att driva anslutna enheter.
Om man använder sin dyra USB-kabel mellan en dator och en DAC kan jag tänka mig två olika fall där en anpassad kabel (som i och för sig inte behöver vara dyr) bidrar till bättre återgivning.
1. Om DAC'en hämtar sin kraft via USB-interfacet kan troligen kraftig LP-filtrering av spänningsmatningen vara av godo.
2. Om DAC'en har egen strömförsörjning kan en icke-standard USB-kabel som inte ens ansluter till datorns strömförsörjning hålla störningar borta och sitter det dessutom en "hemlig klump" på kabeln som innehåller transformatorer som galvaniskt skiljer skiljer dator och DAC åt kan jag tänka mig att kabeln ger förbättrad återgivning, om DAC'en är tillräckligt puristiskt

och ogenomtänkt konstruerad.
Vissa småfirmor verkar ta mer betalt för sina extrema produkter ju mer de plockar bort ur konstruktionen. Tror 17 att de blir störningskänsliga om man skalar bort filtrering som är industristandard.
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]