Vilken DAC låter bäst ?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
NADifierad

Vilken DAC låter bäst ?

Inläggav NADifierad » 2011-03-09 20:27

Kunde vara intressant att ta del av era erfarenheter av jämförelse mellan DAC`S :) .

Själv har jag just nu en Cambridge Dac 3, och en Beresford Tc-7510.
Jag har kört lite jämförelser, men har ännu inte bestämt mig för vilken, som får stanna.
Cambridgen låter kanske en aning mer upplöst i diskanten, där Berseforden ter sig en aning dämpad i jämförelse. Men å andra sidan är då cambridgen lite vass, just i denna jämförelse... :roll:
Bästa DA omvandlingen har jag med min Cd spelare, Nad C-542, men den har inga separata digitala ingångar, så den går bara att avnjuta med Cd skivor..

Någon annan som har haft möjlighet att jämföra?

Jag sitter inte nöjd med någon av mina än :? , för det kan alltid bli lite bättre :) !

Användarvisningsbild
sprudel
ADHB

Inläggav sprudel » 2011-03-09 22:21

Min erfarenhet att den som är inkopplad låter bäst. :)
Skämt åsido, lyssna länge på var och en, minst två veckor till varje så du får med både bra och dåliga dagar, samt mycket olika musik. Därefter kan du skifta, då tar du dem.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so.

M.Twain

Perhaps you say that it's not accurate? I say it's entertainment!

© 2012 Nelson Pass

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-09 22:28

Jag ska jämföra länge och väl. Ska så småning om koppla in min Nad receiver i kampen också. Den jobbar just nu som dator förstärkare, på annat håll :) .

Men välkomna att skriva om era egna jämförelser av olika Dac fabrikat här!
Det kanske slutar med att en favorit framträder, och då har jag en ny kandidat att testa. 8)

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-09 22:49

Jag har själv en cambridge dacmagic (är dac 3:an en föregångare?..) som jag gillar skarpt. Den har fått bra kritik och mäter fint också, dessutom till ett bra pris. Nu har jag inte gjort något stort dactest men jag har jämfört den mot min pioneer dv 668 och låtit den stå för omvandlingen. Tidigare hade jag en rotel 1072 cd (i mina ögon en "dyr" pjäs som jag upplevde färgade mot det lenare mörkare hållet jämfört med 668:an) och som jag övergav till förmån för 668:an. När det däremot gäller jämförelsen mellan 668:an och dacmagicen kunde jag inte höra någon som helst skillnad. Båda låter i mina öron lika bra. Nu vet jag inte om du hört eller ens gillar den på faktiskt.se omtalade 668:an men jag tänkte att det kanske är intressant ändå att höra ett subjektivt utlåtande.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-10 01:11

dCS gör väl rätt bra grejer. Det som jag hört har låtit bra (nästan som vinyl), lite dyrt dock. http://www.dcsltd.co.uk/
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-10 07:10

Dcs`n såg elegant ut!

Dv668 har precis som min Cd spelare ingen digital in. Varför har inte de flesta CD och DVD spelare det? 8O Det är ju så himla smart, för då kan de ju tjänstgöra som Dac, för andra digitala källor, när de inte själv snurrar skivor! :)
Jag tror bara att jag sett det användas på de lite dyrare Cambridge spelarna, so far...!

(dac 3 är en tidig variant av Magic.)

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-10 08:00

Inge Naning vilken som låter bäst.

Däremot vet jag en som låter bra.
Eller, som jag tycker ger ett bra resultat.

Suck...

Det är kraftig distorsion.

Bild

Men i detta fall handlar det om sk kuddformig distorsion hos objektivet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-03-10 08:33

Strmbrg skrev:Inge Naning vilken som låter bäst.

Däremot vet jag en som låter bra.
Eller, som jag tycker ger ett bra resultat.

Suck...

Det är kraftig distorsion.

Bild

Men i detta fall handlar det om sk kuddformig distorsion hos objektivet.

Är det där en Benchmark DAC1. Lyssnade på en i början av veckan och den lät mycket digital? Inte på så vis att det var vasst silkesmjukt men helt klart något metalliskt över den :)

Men det här är bara tidiga lyssningsintryck det går månne att vänja sig vid när man tunat in hjärnan på den. DACMagic var okej men lider även den till viss del av digitis. Priset är rätt humant dock så det är lätt förlåtet.

Har haft riktig lycka med Audio GD Dacar som i DAC19 och REf9. Båda har PCM1704UK chip. Låter så naturliga utan att på något sätt bli varma och fluffiga :)
Senast redigerad av oqvist 2011-03-10 08:35, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-03-10 08:34

Jag använder själv en Dacmagic och jag kan verkligen rekommendera modellen. Den har de anslutningar man behöver, balanserad samt obalanserad utgång samt möjligheten att välja mellan 3 olika filter där man kan "fintuna" ljudet lite. Personligen föredrar jag läger "minimum phase" och inte det vanligare "linear phase", skillnaderna är inte stora men vad som behövdes för att det sista, lilla skulle falla på plats.
Jag vet folk som använder Dacmagic tillsammans med väldigt exklusiv kringutrustning och som är nöjda. När den sedan är billig var valet rätt lätt för mig.
Den enda andra fristående dac jag lyssnat på är Musical Fidelity M1 och systemet den ingick i lät väldigt fint. Den är dock nästan dubbelt så dyr..och jag har inte en aning om vad som vad just M1:ans bidrag i den konstellationen. Som bygge var den dock imponerande, dubbel så stor som Dacmagic och mycket solid.

Vill man lägga ännu mer pengar är ju den vanliga rekommendationen Hegel DA-10 men jag betvivlar att jag skulle se den som en prisvärd uppgradering i mitt system. Dacmagic gör vad den ska! I alla fall för mig.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-10 10:21

Har själv en Beenchmark och tycker att det är besynnerligt att den skulle uppfattas som transparent. Den är helt ok men mer än så tycker inte jag att den är.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-10 10:57

Av det lilla jag hört av weiss så tror jag att den kan vara på top av D/A som finns på marknaden att köpa idag.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-10 11:08

Harryup skrev:Har själv en Beenchmark och tycker att det är besynnerligt att den skulle uppfattas som transparent. Den är helt ok men mer än så tycker inte jag att den är.

Hur menar du att man uppfattar transparens? Poängen är väl att man inte gör det.

Att du inte kan säga något specifikt positivt förvånar mig inte, för det skall du inte kunna heller (för då har du ju hittat en färgning högst troligen!), men vad har du hittat för fel på den då?

Hittar du inget som är "extra bra" och inget som är dåligt, så låter det väl högst troligt att den är ( nära ) transparent.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-10 11:12

petersteindl skrev:Av det lilla jag hört av weiss så tror jag att den kan vara på top av D/A som finns på marknaden att köpa idag.

Medea à 150000:- ?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-03-10 11:15

petersteindl skrev:Av det lilla jag hört av weiss så tror jag att den kan vara på top av D/A som finns på marknaden att köpa idag.

MvH
Peter

En av de snyggaste också! Dyrhifi får mig sällan att dreggla, men just deras
DAC202 har gjort mig lite knäsvag. Jag hoppas en bekant ska införskaffa
modellen, så jag kan få lyssna ordentligt på den.

Priset för en DAC202 är väl mellan 30–40k.
Senast redigerad av shifts 2011-03-10 11:31, redigerad totalt 1 gång.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-03-10 11:16

Har levt med benchmark några år nu och att den skulle låta metalliskt är något som låter väldigt främmande för mig. Tycker den låter rent och snyggt utan någon egentlig egenkaraktär. Huruvida den är transparent eller inte har jag ingen aning om. Skulle va kul att testa någon vettig moståndare som inte är löjligt dyr.
Class only looks like arrogance from below.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-10 11:17

Nattlorden skrev:

Ja, så kanske den heter. Priset är säkerligen däromkring.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Conny

Inläggav Conny » 2011-03-10 11:18

nadifierad skrev:Dcs`n såg elegant ut!

Dv668 har precis som min Cd spelare ingen digital in. Varför har inte de flesta CD och DVD spelare det? 8O Det är ju så himla smart, för då kan de ju tjänstgöra som Dac, för andra digitala källor, när de inte själv snurrar skivor! :)
Jag tror bara att jag sett det användas på de lite dyrare Cambridge spelarna, so far...!

(dac 3 är en tidig variant av Magic.)

Finns det inte någon som ta fram en moddning för det? Det kanske är en bra affärside. Kanske en variant inkl. arbete och ett kit för DIY-are?
(Det finns ju rätt många på forumet som har DV668)

Conny
Senast redigerad av Conny 2011-03-10 11:23, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-10 11:22

Nattlorden skrev:

Nä, det finns mycket billigare också. Om jag nu skall svara i Peters ställe vilket jag ifs inte borde eftersom jag inte vet vad han har hört.
Har också lyssnat på Weiss dacar och det är en dimension till till ljudet. Skall vid tillfälle testa en hemma, eller om det blir deras nätverksspelare.
Att Beenchmark höjs till skyarna som "bäst" är en lokal företeelse. Visst är den bra men neutral skulle jag inte komma på idén att kalla den.
Våra digitalelektronikingenjörer svimmade nästan när dom fick veta att man får betala 17 papp för en. Dom tyckte det var det största skitbygge dom sätt designmässigt och kretsmässigt för dom pengarna. Om man sen tyckte att den var bra så kunde man ju i vart fall betala rimligt med pengar för den tyckte dom. Mina elektroniska delningsfilter tyckte dom hade överlägsen prestanda och var riktigt byggda. Har aldrig jämfört ljudet eftersom jag behöver flera ingångar med kanske att jag gör det en dag fast då måste jag löda kablar för en test som jag inte kommer använda senare så det verkar inte så troligt, har blivit latare.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-03-10 11:25

Benchmarken mäter ju iaf väldigt snyggt även om det är ett "skitbygge"! ;)

http://www.stereophile.com/content/fift ... asurements

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-10 11:33

Javisst, men kommentarerna låg på nivån att "så här får man inte designa kort". "Oj, titta dom har gjort så, det är jätte nono etc."

Så hade man gjort det rätt så kanske det blivit ännu bättre. Jag frågade om det gick att ändra på men som sa att kortet är för dåligt routat så det är bara att glömma.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-03-10 11:34

Rydberg skrev:Har levt med benchmark några år nu och att den skulle låta metalliskt är något som låter väldigt främmande för mig. Tycker den låter rent och snyggt utan någon egentlig egenkaraktär. Huruvida den är transparent eller inte har jag ingen aning om. Skulle va kul att testa någon vettig moståndare som inte är löjligt dyr.

Det är möjligt att hjärnans auto tune kan bränna bort digitis :). De lurar jag testade den med var Audeze LCD-2 och JVC DX 1000. De system jag upplever låta minst digitalt av alla system jag lyssnat på. LCD-2n är neutral i mina öron och DX 1000 färgad för att vara så lättlyssnad och naturligt som möjligt. Förstärkaren var en Heed Canamp som är varm i sin karaktär. Nästan lite som rörförstärkare. Så jag blev smått chockad över hur onaturligt den lät 8O

Hörlurar sätter ju allt under lupp och är mer avslöjande så månne den fungerar bättre med högtalare?

Användarvisningsbild
Rydberg
Rörlig

Inläggav Rydberg » 2011-03-10 11:40

oqvist skrev:
Rydberg skrev:Har levt med benchmark några år nu och att den skulle låta metalliskt är något som låter väldigt främmande för mig. Tycker den låter rent och snyggt utan någon egentlig egenkaraktär. Huruvida den är transparent eller inte har jag ingen aning om. Skulle va kul att testa någon vettig moståndare som inte är löjligt dyr.

Det är möjligt att hjärnans auto tune kan bränna bort digitis :). De lurar jag testade den med var Audeze LCD-2 och JVC DX 1000. De system jag upplever låta minst digitalt av alla system jag lyssnat på. LCD-2n är neutral i mina öron och DX 1000 färgad för att vara så lättlyssnad och naturligt som möjligt. Förstärkaren var en Heed Canamp som är varm i sin karaktär. Nästan lite som rörförstärkare. Så jag blev smått chockad över hur onaturligt den lät 8O

Hörlurar sätter ju allt under lupp och är mer avslöjande så månne den fungerar bättre med högtalare?

Möjligt, jag tycker inte Benchmarken låter lika övertygande via hörlursutgången faktiskt, där är jag mer benägen att hålla mig dig om lite metallisk klang.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-10 11:44

Jag upplever en otrolig klarhet och friskhet med den lilla Nuforce HDP.
Den överträffade mina förväntningar, helt klart.
Jag kör den både som DAC och försteg just nu.

Mäter ganska fint:
Bild

Bild

Bild

Sen att den har analogingång plus digital optisk + coax och dessutom är hörlursförstärkare gör den ju inte sämre. Makalös maskin. :)
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-10 12:36

Nono, den begår ättestupa ovan 10K.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-10 12:56

Jaja Ktolv, det är väl ingen som har frågat om hur du tycker den låter, helt ointressant. Håll upp den mot ljuset och kolla om den är transparent.

mvh/Harryup
:twisted:

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-10 13:02

Harryup skrev:Jaja Ktolv, det är väl ingen som har frågat om hur du tycker den låter, helt ointressant. Håll upp den mot ljuset och kolla om den är transparent.

mvh/Harryup
:twisted:

Jag har Tourettes de la DAC och kan helt enkelt inte låta bli. :evil:

Ragnwald: Kolla skalan Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-10 16:02

Eftersom hörseln avtar med åldern så undrar jag hur mycket man verkligen hör efter 300 år. :-)

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
oqvist

Inläggav oqvist » 2011-03-10 16:14

Allt är relativt. Undrar hur mycket vi hör jämte hundar 8). Finns det någon FR region där golden ear människor kan hävda sig med de bästa djuren?

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-03-10 18:32

Hoppla! Här har det hänt lite :).
Någon som hört den här?
Bild

Såg den på Blocket för 2000 kr.
Den ser ju fin ut! :D

Audiomeca (Pierre Lurne) DAC Elixir.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-10 18:54

Det är inga hörbara skillnader mellan olika DA-omvandlare, ni som tror det inbillar er bara, köp bra nätkablar istället. 8)
Hifi Is Great Everyday

Nästa

Återgå till Generellt om hifi