kablar som förför, upprör och förgör.

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

kablar som förför, upprör och förgör.

Inläggav adagio » 2011-03-10 14:24

Ingen ny kabeldebatt, bara lite erfarenheter och frågor.
Först vill jag säga att jag är en sk kabeltroende, jag upplever skillnader mellan olika kablar med olika konstruktion och ledar-matrial mm.
Jag har haft/ägt, provat och gillat samt ratat massor av olika kablar och har tyckt att det varit en kul del av vår hobby.
Jag har dock under lång tid levt med devisen att man får vad man betalar för, dvs dyrare kablar=bättre. Jag vill nog inte ens spekulera i hur mycket pengar som försvunnit på vägen.
Jag har därför med en dåres envishet ratat EKK utan att ens bry mig om att lyssna ordentligt och förutsättningslöst. Har dock under senaste året använt EKK som neutral referens i mitt kabeltestande, kablar för mellan 500kr och upp till 40.000kr paret har passerat det senaste året och jag har mer och mer kommit att uppskatta EKK.
Den EKK jag kör med är en 4x1,5mm2 som skalats, strippats och sedan tvinnats först parvis, sedan har jag använt varje par som dubbelledare till respektive + och -. De två ledarna har gevitvis också de tvinnats med hjälp av skruvdragare. Kablarna är av praktiska skäl terminerade i förstärkarändan och "råa" i högtalaränden.

Intryck: EKKn har en naturlig och kraftfull klang utan överdriven focus på något särskillt. Ett härligt värmeinnehål samt en dynamik i alla register som få andra kan matcha. Andra kablar kan vara bättre på att presentera en del parametrar men varje gång jag kopplar in EKKn känns den spontant rätt.

Nu kan man börja fråga sig "vari ligger problemet?" nja inget problem i sig. Snarare en undran: Det talas i kabelsammanhang om olika egenskaper som påverkar signalen, hur mycket "påverkas" den egentligen av olika dielektikum som PVC, PTE, mm mm.
Är det denna färgning som gör att EKKn låter lite som den gör? Eller?
Olika koppar? Visst har olika koppar olika struktur mm men EKK är ju nästan ren koppar eller? 99,999 eller så. Om EKK bara skulle tillverkas till audioindustrin hur mycket skulle den då kosta, och hur mycket kostar i själva verket sk dyrkablar att tillverka?
Massor av frågor är det någon som vill delta med sina erfarenheter och/eller kunskaper så är ni välkomna. Jag vill helst att vi håller en schyst nivå utan pajkastning, svartmålning eller övertramp.
mao ingen vanlig kabeltrådsurspårning om jag får be.

(ja, jag har sökt gamla trådar i ämnet, men finner ingen anledning att lyfta fram gammal skåpmat med mögel och otrevligheter på)

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-10 14:29

Om du vill testa så finns ju EKK med annat isoleringsmaterial under namnet EQQ (halogenfritt). Det är polypropylen eller polyethen i dom i stället för pvc, i övrigt är det solida ledare precis som på EKK.
Både PP och PE har ju bättre dielektriska egenskaper än pvc, så det skulle vara intressant och höra om du märker några skillnader.

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-10 14:31

Det brukar väl inte vara så mycket snack om huruvida olika kablar kan låta olika men det blir ett jävla liv om någon säger att en viss kabel får det att låta "bättre". :lol:
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-10 14:34

Vitsen/fördelen med ekk är väll just att den är enkardelig?

Användarvisningsbild
MichaelG

Inläggav MichaelG » 2011-03-10 14:35

Jag har dessvärre inget att bidra med annat än att jag tycker det är kul att Adagio vågar sig på att bidra med sina erfarenheter kring kablar och ställa frågor kring detta. Hoppas att resten tråden kan hålla samma trevliga och ödmjuka ton som det är i de första inläggen. :)

Hälsn. Michael

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-10 14:48

Tramset angående syrefri koppar fortsätter hos en del ljudkabelproducenter.
Nu är det så, att det finns en industriell standard för kopparns renhet, avseende elektrisk användning.

SIS nr:5013, 99,80% koppar+silver och max 0,04% syre.

För elektriska ändamål används:
SIS nr:5010, 99,90% koppar+silver och max 0,04% syre.
SIS nr:5011, 99,95% koppar+silver och syrefritt.
Senast redigerad av Ragnwald 2011-03-10 15:06, redigerad totalt 1 gång.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-10 15:01

Just ny kör jag med en enkel variant till rörhäcken, Audio Magic Wonder, 6.0 mm koppar conductors, 7.0 mm spacing: 'Magic Cyber Cables are newly developed High End solid core cables with conductors of 99.9999999% pure copper. Conductors are Teflon-insulated with a Polypropylene sheath.' Låter välbalanserat och neutralt med ett rejält frekvensomfång, ger en naturlig ton både uppåt och nedåt tycker jag. Men man behöver en rörtång för att installera skiten.

Bild
Pålitlig, Flexibel, Robust

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-10 15:29

Objektivisten skrev:Just ny kör jag med en enkel variant till rörhäcken, Audio Magic Wonder, 6.0 mm koppar conductors, 7.0 mm spacing: 'Magic Cyber Cables are newly developed High End solid core cables with conductors of 99.9999999% pure copper. Conductors are Teflon-insulated with a Polypropylene sheath.' Låter välbalanserat och neutralt med ett rejält frekvensomfång, ger en naturlig ton både uppåt och nedåt tycker jag. Men man behöver en rörtång för att installera skiten.

Bild

"Magic Straight" ser väl ut att vara ett möjligt alternativ till EKK om man vill ha dem ledarna smalare, snyggare och dyrare packetterade. 2.5mm2
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-10 15:29

Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.

Jag håller faktiskt på att snygga till EKKerna, med en polypropylenstrumpa som ursprungligen utgör ytterhöljet på en båttross, vilket gör den till en 2,5cm tjock och snygg kabel.
Huruvida detta lager har en mekaniskt dämpande effekt låter jag vara osagt.
Vidare har jag av en bekant som har mek verkstad, beställt fyra stopphylsor i aluminium, att ha vid "splitten". Det kommer bli snyggt.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-10 15:37

adagio skrev:Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.

Det är ju bara att klicka några gånger med musen så kommer man hit:

http://www.audiomagic.dk/wheretobuy.aspx

Vad de kostar vet jag inte, men de butiker man hittar där vet säkert besked.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-10 15:44

Jag har redan klickat på musen och ringt en av butikerna, som var mycket förvånad över att finnas med på AMs sida. Det finns tom butiker på listan som upphört sedan länge

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-10 15:45

Skulle jag någonsin starta firma, så skulle jag vägra länka till återförsäljare som inte visar mina produkter på sina sidor... tröstlöst att hitta... och ringer man runt så misstänker jag att minst 9 av 10 kommer att svara att de bara har deras hifimöbler, inte kablarna...

Nåväl, skam den som ger sig:

Højttalerkabler
Magic Star
1 meter 95,00 DKK
Magic Straight
1 meter 59,00 DKK
Magic Wonder
1 meter 125,00 DKK

(källa: http://www.audiovisualperformance.dk )

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-10 15:50

paa skrev:
adagio skrev:Nu väcks ju min nyfikenhet igen, var får man enklast tag i de där Magiska cyber kablarna, och vad kostar dylika.

Det är ju bara att klicka några gånger med musen så kommer man hit:

http://www.audiomagic.dk/wheretobuy.aspx

Vad de kostar vet jag inte, men de butiker man hittar där vet säkert besked.

Jag kom över mina för kanske tio år sedan, jag vet inte om de går att få tag i längre.
Pålitlig, Flexibel, Robust

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-10 15:54

Har skickat ett mail till danskarna, får se vad de säger.
De priserna verkar ju vettiga.
Vad exakt är det som ett sämre dielektikum åstadkommer med ljudet i en kabel?

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-03-11 13:32

Högre frekvenser går i ytan på ledaren alltså i kontakt med dielektrikumet så man kan gissa att dom högsta frekvenserna påverkas.

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-11 14:16

Milner skrev:Högre frekvenser går i ytan på ledaren alltså i kontakt med dielektrikumet så man kan gissa att dom högsta frekvenserna påverkas.

Men nu är vi väl uppe på radiofrekvenser?
\\Sky

Användarvisningsbild
Milner

Inläggav Milner » 2011-03-11 17:00

Nej.

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-03-12 09:02

Milner skrev:Högre frekvenser går i ytan på ledaren alltså i kontakt med dielektrikumet så man kan gissa att dom högsta frekvenserna påverkas.

... och en gissning är det.

Skindjupet vid 20kHz i koppar är c:a 0,4 mm men det är inte det som är avgörande vad gäller dielektrikat. Det är dielektrikats egenskaper när det tjänstgör som vågledare för det elektromagnetiska fältet mellan ledarna som avgör.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-12 09:26

jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?
Bikinitider

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-03-12 10:42

Jag har lyssnat kritiskt (ja även blint ibland) på olika kablar genom åren, långt innan jag prövade EKK. Och min erfarenhet var att enkardeliga kablar lät bäst, och Audioquest var en favorit (de har många enkardeliga modeller).

Så att EKK som enkardelig låter toppen kom inte som en överaskning. Och billig är den, även om tex utmärkta Audioquest typ 4 och typ 8 inte är så dyra för att vara märkeskablar heller. Supra Ply 3.4 har jag inte direkt gillat tex

Så skall väl tilläggas att skillnaderna är små generellt, är ingen som sätter mycket vikt på kablar, så EKK och RG59 signalkablar känns helrätt numera

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-12 17:11

celef skrev:jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?

Avbrott på? Som i skala kabeln en liten bit på mitten?

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-03-12 17:21

Milner skrev:Nej.

Glasklart och uttömmande.
Vid vilka frekvenser börjar skinneffekten ställa till det då?
\\Sky

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-12 18:20

Kan man säga att EKKns "dåliga" dielektrikum fungerar som ett svagt passivt filter i högre frekvenser? En transparent-light and cheapy? :lol:

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-12 19:05

Jag mätte en gång på en PID-regulator som hade en kondensator med "dåligt" dieletrikum. Utspänningen blev liksom instabil, och svävade några mV hit och dit efter att man gjort en ändring av nivån, och det ville liksom aldrig stabilisera sig. Ett byte till en polypropylenkonding löste problemet och utspänningen fick en riktig insvängning, så som det skulle vara.
De problemen handlade ju inte om hög frekvens precis.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-12 19:31

Nattlorden skrev:
celef skrev:jag har fått intrycket att kablar med avbrott på isoleringen eller kanske helst ingen isolering alls ljuder bäst, kan detta göras på annat och kanske nytt och revolutionerande sätt?

Avbrott på? Som i skala kabeln en liten bit på mitten?

ja just så, nu letar jag efter ett optimalt avbrottsmönster för en given kabellängd
Bikinitider

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-12 20:43

celef skrev:ja just så, nu letar jag efter ett optimalt avbrottsmönster för en given kabellängd

Några mätvärden att presentera för att visa hur mycket det gör?

Användarvisningsbild
hassez

Inläggav hassez » 2011-03-12 21:47

En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Dessutom finns EKLK och EKKJ.
Gammal man gör så gott han kan, dansar fan så illa.
oa51.3, ob51, POPboxen, miniDSP

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-12 22:02

hassez skrev:En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Ja, men den låter väldigt luftigt, mellanregister får sig en knuff framåt, helt klart ett alternativ för den som sätter neutralitet högt på kossan. Det enda vi i testgruppen hade invändningar emot var den aningen långsamma/blöta basen som många iof kan tänkas gilla. Rekommenderas!
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-12 22:07

_Fredrik_ skrev:
hassez skrev:En annan form av EKK är KULOkabel eller EKRK som den heter nuförtiden, den är mantlad med en tunn alufolie (förr var det bly) plus
PVC. Har nån provat?
Ja, men den låter väldigt luftigt, mellanregister får sig en knuff framåt, helt klart ett alternativ för den som sätter neutralitet högt på kossan. Det enda vi i testgruppen hade invändningar emot var den aningen långsamma/blöta basen som många iof kan tänkas gilla. Rekommenderas!

Häftigt, var köpte du den o vad kostar den . . . :P :P :P
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-12 22:18

Laila skrev:
_Fredrik_ skrev:
PVC. Har nån provat?

Häftigt, var köpte du den o vad kostar den . . . :P :P :P
Dyrt, mer kan jag inte inte säga förens resultaten är redovisade på BKO-träffen. :(
Hifi Is Great Everyday

Nästa

Återgå till Generellt om hifi