Dämpning eller diffusering av bakvägg?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

adagio

Dämpning eller diffusering av bakvägg?

Inläggav adagio » 2011-03-14 13:34

Jag har ett par Magnepan 1,6qr och har provat att slänga upp ett par madrasser mot väggen bakom högtalarna. Resultatet var bättre än jag väntat mig, så nu är jag rätt sugen på att dämpa väggen på ett mera "rätt" sätt.
Har sett någon skumhistoria i mörkgrått/svart med lite äggkartongsstruktur på det här forumet, något som Öhman skulle sälja om jag minns rätt?
Någon som vet?
Vidare undrar jag lite om andras erfarenheter med just dipoler, dämpa eller diffusera?

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-03-14 13:57

ACO-skivan som Öhman säljer släcker reflexer väldigt effektivt däremot är jag inte säker på att det är rätt väg i ditt fall. Dipoler skall väl vad jag förstår stråla bakåt och jobba med rummet, stoppar du dit aco släcker du ut energin som spelar bakåt. Men det kan ju funka i ditt fall, ett billigt sätt att testa är att ställa dit gullfiber skivor då får du en indikation iaf.

Diffusera tror jag mer på faktiskt. Man kan bygga diffusorer eller kanske börja med att ställa dit liten bokylla, cd-ställ eller liknande som brötar till det. :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-14 14:11

Nja det trodde jag med, men mycket tyder på att den bakåtstrålande energin bara är en biprodukt. Det är ju det framåtriktade ljudet man vill åt.
Att högtalaren spelar bakåt är ju bara för att man inte vill att det ska uppstå kompression vad jag förstår?

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-14 14:31

Här förklaras varför det är lämpligt att dämpa främre hörn alternativt en liten bit av sidoväggen från främre hörn och bakåt, när man har dipolhögtalare:

Bild

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-14 15:09

kan paa återge hela det avsnittet och inte bara ett litet fruset ögonblick, pleez
Bikinitider

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-14 15:25

Ja, snygg bild.....men den säger inte mer än tusen ord.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-03-14 16:34

Det var ju några år sedan, och jag har ju inga dipoler så jag har inte lagt det speciellt på minnet, men det handlar väl om att dipolens spegelbilder i väggarna reflekterar loberna bort från lyssnaren i två fall av tre, om jag kommer ihåg rätt, och att man ska dämpa den del av väggen där spegelbilden reflekterar maxloben mot lyssnaren.
Den nedre vänstra skissen visar dipolerna uppifrån, vad den nedre högra visar kommer jag inte ihåg.
Senast redigerad av paa 2011-03-14 17:09, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-14 17:05

Jag har rätt fullregistriga dipoler men de har inte använts på evigheter... Vet inte varför så många bilder på dipoler visar dem uppställda med alldeles för liten invinkling. Ibland nästan parallellt med bakomvarande vägg och det ger en del nackdelar. Inte minst kommer en stor dos relekterat ljud framrusande mellan högtalarna och kamfilterverkan i basen blir förstärkt. Mera vinkling så att det bakåtriktade ljudströmmen tar en längre väg kan vara fördelaktigt. strmbrg har sina MG-1.6 på det viset. Experimenterade en del när jag använde mina Tympani. Dämpning och/eller diffusering kan göra väldigt stor skillnad. Hos mig lät det alltid bäst med högtalarna på långvägg. Oftast förespråkas tvärtom men jag tyckte det blev basfattigt trots aktiv delning vid 100 Hz och därigenom möjlighet till korrigering av basnivån.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-14 17:13

Har tyvärr datakrasch hemma så min möjlighet att vara med blir därmed begränsad. Har haft dämpat bakom dipolerna men har nu också kombinera med en enkel diffusion i första reflexen. Har Martin Logan med någon annan spridning än en rak panel.

Beror också på avståndet mot bakvägg. Samt troligtvis också beroende på hur bas, mellanregister och diskant är i förhållande till varandra.

Men min erfarenhet är att man har nytta av att göra något. Men kanske en liten fördel för diffusion i öronhöjd men som sagt var liten jämfört med absortion. Men mitten består av en tv-skärm.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-14 20:06

Alltså,

Till att börja med så kan man väl notera att även lådhögtalare "låter bakåt".

Att dipoler därmed skulle ha så mycket större problem med väggreflexen kanske inte är sant?

I låga frekvenser får man en utsläckning via väggreflexen med en dipol.
Men i högre frekvenser blir det nog i praktiken ingen större principiell skillnad i interferenshänseende om man väljer låda eller dipol.

Det är emellertid enklare att hantera väggreflexen med dipolen.
Detta eftersom man kan rikta den på olika sätt och sålunda minska effekten av den.

Dipolens ringa strålning åt sidorna och vertikalt ger en gynnsammare situation, eftersom rummets resonanser inte exciteras i samma grad som då ljud radieras i alla riktningar.

Jag har ingen annan "dämpning" än de gipsväggar rummet är byggt av.
Däremot ger diffusionen genom dipolens vinkel relativt väggarna en spridning av energin sålunda att reflexeffekterna fördelas brett i tids och frekvensshänseende.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-14 20:27

adagio skrev:Nja det trodde jag med, men mycket tyder på att den bakåtstrålande energin bara är en biprodukt. Det är ju det framåtriktade ljudet man vill åt.
Att högtalaren spelar bakåt är ju bara för att man inte vill att det ska uppstå kompression vad jag förstår?

Om inte dipolhögtalaren skulle spela bakåt, så blir det ingen dipolhögtalare längre.
Att det inte blir en dipol kanske i och för sig inte spelar så stor roll, men det faktum att 8-strålningen då försvinner ger ju diverse effekter på hur rummet belastas med ljudenergi.

Just det faktum att en dipol inte ändrar frekvensgång i olika riktning, utan endast ändrar ljudtryck är en av fördelarna. Nu förutsätter detta en optimal dipol, och det kan man inte säga att tex en Magneplanar är.

Men bara för att den inte är en optimal dipol är den naturligtvis inte per automatik en dålig konstruktion.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-15 08:37

Strmbrg skrev:Just det faktum att en dipol inte ändrar frekvensgång i olika riktning, utan endast ändrar ljudtryck är en av fördelarna. Nu förutsätter detta en optimal dipol, och det kan man inte säga att tex en Magneplanar är.

Nja, en dipol som Magnepan MG-1.6 har definitivt inte samma frekvensgång i olika riktiningar! Den har i själva verket rätt olika frekvensgång när man rör sig i sidled framför den. De där olika registren bredvid varandra ger stora störningar med både dippar och toppar. De har blivit bättre än de tidigare varianterna eftersom man har sänkt delningsfrekvensen mellan bas och diskant. Möjligen skulle man ha brantare filter som kanske skulle underlätta integrationen mellan registren? Diskanterna utåt eller inåt samt olika grader av invinkling ger skillnader som är större än för mera konventionella högtalare. Vilken frekvensgång man bör ha i olika riktningar vet jag inte men det är inte säkert att den ska vara lika. De allra flesta dipoler liknande Magnepan har en med stigande frekvens sjunkande spridning.

Att dipoler ofta gör rätt bra ifrån sig i rum med sämre akustiska egenskaper/med mindre akustikanpassning tycker jag är en positiv egenskap. Men ett par stora skärmar försvinner knappas i rummet heller...

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-15 08:45

Frekvensgång är sin sak, det väsentliga i Ingvars ritning må väl ändå vara midjan i 8an och dess väggreflektion relativt lyssningen?
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 09:46

Nu förstår jag ritningen på svarta tavlan, 8an ligger i samma riktning både på högtalaren och dess "spegelbild" på andra ställen i rummet där reflexen finns. Jag provade med två vanliga madrasser bakom/på insidan av högtalarna och fick ett klart behagligare ljud. Särskilt basområdet ändrade sig och blev jämnare och tydligare. Vid högre nivåer blev ljudet också mer avslappnat.

Användarvisningsbild
Vovven

Akustikreglering

Inläggav Vovven » 2011-03-15 10:58

På SWEETSPOT 2011 kommer det bl a att demas akustikreglering live. I en av sviterna kommer Sennberg att dema Auralex och påvisa skillnad mellan olika produkter och placeringar.

http://sweetspot2011.blogspot.com/
IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av events inom hemunderhållning

https://www.sweetspotevents.se/

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-15 20:40

adagio skrev:Nu förstår jag ritningen på svarta tavlan, 8an ligger i samma riktning både på högtalaren och dess "spegelbild" på andra ställen i rummet där reflexen finns. Jag provade med två vanliga madrasser bakom/på insidan av högtalarna och fick ett klart behagligare ljud. Särskilt basområdet ändrade sig och blev jämnare och tydligare. Vid högre nivåer blev ljudet också mer avslappnat.

Samma erfarenhet som jag har. Hur långt från väggen har du panelerna. Grejen är att diffusion också ger en förbättring av ljudet. Men basen kan enligt min egen erfarenhet förbättras mer än förväntat. Absorbenterna fungerar i basområdet både som absorbenter men också som difusor. Ljudvågen försenas i materialet.

Så det stående vågorna blir svagare och förövrigt en svagare interferens i varje frekvensområde. Men lämnar självklart förbehållet att det finns mera omfattande åtgärde rsom ger ännu bättre resultat.

Dipoler ger i alla lägen mera upplevd ljudstyrka jämfört med lådhögtalare. Man kan i princip skicka ut 3-6 db mindre energi i rummet. Så direktljudet kommer alltid vara större jämfört med lådhögtalare.

Lådor låter också (men i varierande grad).

Resultatet blir annorlunda. Det är lättare, anser jag, att få en tydligare scen med dipoler. Om det är det man vill ha. Men det är sagt som en kraftig förenkling.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-15 21:11

Att det från bortomväggen återstudsande ljudet skulle rendera i en artificiell efterklang är ju något som emellanåt hävdas.

(Märklig meningsbyggnad...)

Det tror jag emellertid inte stämmer.
Förvisso tycker jag att jag upplever mer av klangen och djupet i konsertsalen via mina dipoler än via andra högtalare jag haft.
Men det vill jag nog snarare förklara bland annat med att ljudet grumlas mindre pga mindre grad av rumsinterferenser.

Ety, då jag lyssnar på "torr" icke-akustisk musik så får ju den ingen pålagd efterklang.

Åter till grundämnet:
Förvisso kan man säkert förbättra både det ena och det andra genom att dämpa bakåtljudet.

MEN:
Huruvida dämpningen ger en förbättring beror ju naturligtvis på förhållandena innan man dämpade.
Dvs var skärmarna så "dåligt" positionerade innan och/eller rummet så "dåligt akustiskt", att dämpningen gav en förbättring?

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 21:43

Jag förstår vad du menar, men jag tycker att jag labbat mycket med placeringen och uppnår ett mycket tillfredställande ljud, men varför nöja sig. Rummet har mycket gynsamma mått och rikligt med volym, detta innebär dock att jag inte tror att förhållandena inte kan göras bättre. Det gäller alltså att hitta den bästa metoden med snyggast möjliga ingrep i estetiken att få så lite energi från studsen att studsa in i panelen på baksidan igen samt hindra direkta reflexer. Det gör inget om efterklangen kan reduceras, iaf den korta. Ekon som är låga och kommer långt efter är ju inte lika besvärliga tycker jag.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-15 21:49

Finns det en översiktsbild över hur skärmarna är placerade?

Är lite nyfiken på vinklar mm.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-15 23:17

Bild
Ingen solklar bild kanske, de står ca en meter ut.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-15 23:58

Jag får intrycket av två saker:

Dels att skärmarna verkar vara ganska lite invinklade. Dvs reflexen styrs inte undan utan stör direktljudet.
Dels att rummet verkar vara ganska kalt. Dvs att det borde bli ganska mycket efterklang och snabba ekon.

Men det är bara vad jag tror utifrån bilden.

Användarvisningsbild
Kronkan

Inläggav Kronkan » 2011-03-16 01:15

adagio skrev:Ingen solklar bild kanske, de står ca en meter ut.

Helt klart snyggt. Det bästa är att också ha en akustisk mätning att utgå från. Men du har redan svarat på en del frågor. Basen kan förbättras och du når förbättring genom ökad absortion bakom dipolerna. Och för övrigt en ökad absortion och diffusion.

Jag har mina egna elektrostater 1 meter ut från väggen men det är nog för nära. Därför har jag prövat fram en blandning av absortion och diffusion både bakom och framför lyssningsposition.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-16 01:52

:D Vilken jättehäftig kakelugn :) Funkar den? Använder du den?

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Akustikreglering

Inläggav Ragnwald » 2011-03-16 03:04

Vovven skrev:På SWEETSPOT 2011 kommer det bl a att demas akustikreglering live. I en av sviterna kommer Sennberg att dema Auralex och påvisa skillnad mellan olika produkter och placeringar.

http://sweetspot2011.blogspot.com/

Titta, nu har det blivit allvar. Bra initiativ. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
RogerGustavsson

Inläggav RogerGustavsson » 2011-03-16 08:01

Strmbrg skrev:Jag får intrycket av två saker:

Dels att skärmarna verkar vara ganska lite invinklade. Dvs reflexen styrs inte undan utan stör direktljudet.
Dels att rummet verkar vara ganska kalt. Dvs att det borde bli ganska mycket efterklang och snabba ekon.

Men det är bara vad jag tror utifrån bilden.

Håller med! Mera invinkling och bredare isär, kan vara värt att pröva. Även att ha diskanterna inåt bör prövas. Med de stora Tympani skyms mycket mera av studsen i väggen bakom. Mycket möbler/prylar är också av godo.

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-16 09:59

Tack Peter, den fungerar men just den använder vi inte eftersom högtalaren står där. Men vi har fyra andra som används.

stefanolo

Inläggav stefanolo » 2011-03-16 10:37

Gillar Isamu Noguchi-bordet :) . Köpte mitt för drygt 20 år sedan och det har följt med i sju flyttar. Har ännu inte blivit "utkonkurrerat" av något annat. Ser fräscht och smakfullt inrett ut. Sorry för OT.

/s

adagio

Inläggav adagio » 2011-03-16 11:11

mer OT men för kakelugnsälskare
Bild
I matsalen, den i svrummet är inte lika manlig, väldigt speciell dock.
Bild

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-03-16 19:04

VAFAN !!? 8O
Bor du i ett slott !!? :o

Användarvisningsbild
Objektivisten
Semesterfirare

Inläggav Objektivisten » 2011-03-16 19:33

Den svarta limpan på bänken, är det en Heed?
Pålitlig, Flexibel, Robust

Nästa

Återgå till Generellt om hifi