Moderator: Redaktörer
adagio skrev:Nja det trodde jag med, men mycket tyder på att den bakåtstrålande energin bara är en biprodukt. Det är ju det framåtriktade ljudet man vill åt.
Att högtalaren spelar bakåt är ju bara för att man inte vill att det ska uppstå kompression vad jag förstår?
Strmbrg skrev:Just det faktum att en dipol inte ändrar frekvensgång i olika riktning, utan endast ändrar ljudtryck är en av fördelarna. Nu förutsätter detta en optimal dipol, och det kan man inte säga att tex en Magneplanar är.
adagio skrev:Nu förstår jag ritningen på svarta tavlan, 8an ligger i samma riktning både på högtalaren och dess "spegelbild" på andra ställen i rummet där reflexen finns. Jag provade med två vanliga madrasser bakom/på insidan av högtalarna och fick ett klart behagligare ljud. Särskilt basområdet ändrade sig och blev jämnare och tydligare. Vid högre nivåer blev ljudet också mer avslappnat.
adagio skrev:Ingen solklar bild kanske, de står ca en meter ut.
Vovven skrev:På SWEETSPOT 2011 kommer det bl a att demas akustikreglering live. I en av sviterna kommer Sennberg att dema Auralex och påvisa skillnad mellan olika produkter och placeringar.
http://sweetspot2011.blogspot.com/
Strmbrg skrev:Jag får intrycket av två saker:
Dels att skärmarna verkar vara ganska lite invinklade. Dvs reflexen styrs inte undan utan stör direktljudet.
Dels att rummet verkar vara ganska kalt. Dvs att det borde bli ganska mycket efterklang och snabba ekon.
Men det är bara vad jag tror utifrån bilden.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster