Varför är vissa högtalare mindre rumsberoende än andra?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
mx

Varför är vissa högtalare mindre rumsberoende än andra?

Inläggav mx » 2011-03-21 13:17

Två konkreta exempel.

Mina datorhögtalare Logitech Z-2300 låter exakt likadant oavsett hur och var
jag placerar dem. Subwoofer kan visserligen bummla lite mer på vissa ställen
men det är allt. Diskanten etc. är identiskt. Om jag rikar en av högtalarna mot
en betongvägg blir det ingen skillnad.

Är det system så dåligt att reflexer inte spelar någon roll?

Samma fenomen har jag upplevt med B&W DM683. Dessa kan spela i ett kalt
betongrum utan matta på golvet och ändå låter de inte vasst i diskanten.
Metal, hårdrock etc. låter bra.

Mina Dynaudio Contour S3.4 eller erikens Ino Audio pi60 låter ju förjävligt om
det saknas dämpning i rummet. Framför allt i diskantområdet som kan skära
genom diamant vid uppspelning av In Flames, Children of Bodom och dylik
musik.

How come?
Alea iacta est.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-03-21 13:21

Jag tror att det har mest med spridning att göra. Är högtalarna väldigt "smalstrålande" så borde ju rummet påverka mindre..

Mvh/Janne
Senast redigerad av jannemannen 2011-03-21 17:07, redigerad totalt 1 gång.
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-21 14:01

Är de "smaltrålande" så får man väl inte så mycket fisk? :mrgreen:
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-03-21 14:10

:lol:
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-21 14:29

jannemannen skrev:Jag tror att det har mest med spridning att göra. Är högtalarna väldigt "smalstrålande" så borde ju rummet påverka mindre..

Mvh/Janne

Eller mer :)

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

jannemannen

Inläggav jannemannen » 2011-03-21 17:08

Nattlorden skrev:Är de "smaltrålande" så får man väl inte så mycket fisk? :mrgreen:

Ho ! Åtgärdat.. :) Jag får skylla på mina prinskorvsfingrar.

Mvh/Janne
Rent, Djupt, Starkt ! Svenska Subwoofer & Rusdrycksförbundet....

Användarvisningsbild
Matrixen

Inläggav Matrixen » 2011-03-22 01:48

Om högtalarna spelar de djupare basoktaverna så kan ju rumsinverkan bli tydliga. Antar att det inte är fallet med datorhögtalarna...
Jag har brottats mycket med intrimning av högtalarplacering och stor spridning har jag upplevt som en förklaring till att det kan bli kinkigt med dämpnning och vinkling. En parameter som jag gissar kan påverka mer än en generellt bra/stor spridning är om spridningen är väldigt ojämn i olika register.

Användarvisningsbild
Strmbrg
Syftistikerad

Inläggav Strmbrg » 2011-03-22 06:41

Om en högtalare i sig själv låter ganska illa, så gissar jag att det har mindre betydelse vad rummet bidrar med.
Men det beror nog även på vilka egenskaper hos högtalaren som är dåliga.

Låter det skorrigt, lågupplöst, diskantfnissligt mm om högtalaren i sig självt, så tror jag att det räcker och blir över.
När man lyssnar på den högtalaren så finns det sas inte en bra grundupplevelse som kan förstöras.
Det är alltid hyfsat dåligt oavsett hur man gör med ljudet.
Till slut vet bara de insiktslösa hur precis allt hänger ihop.
De insiktsfulla har sedan länge förstått att de inte förstår allt.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-22 09:25

Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare. :)

Alltså oavsett rum som tycker jag att dom inte låter vasst, fast att jag har problem med jätte många andra högtalare som jag tycker blir vassa alldeles för lätt.

Tycker det är spännande att upplevelserna kan skilja sig så extremt från varandra som i just detta fallet... Men nu har jag inte hört pi60 hos dig så kanske jag skulle tycka samma sak där ?! :)
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-22 12:36

DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare. :)

Delar din åsikt.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-03-22 12:41

DVD-ai och subjektivisten: Hur dämpade rum har ni?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-22 12:57

Håller med DVD-ai och subjektivisten.... och det rum jag lyssnat mest på dem i är stort med långt till sidoväggar samt nedpendlad dämptak däremot odämpad vägg bakom.

(Kan dock inte utesluta att kommer man från kraftigt avrullade högtalare så bör de prestera mer diskant...)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-22 13:00

Glebster skrev:DVD-ai och subjektivisten: Hur dämpade rum har ni?

Jag har relativt mycket dämpning. Men tycker samma om pi60 hos strauss (ingen dämpning alls).
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-22 13:17

subjektivisten skrev:
DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare. :)

Delar din åsikt.

Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.

Att läsa och förstå folks åsikter som skrivs på nätet och försöka sätta i sammanhang till sitt eget tyckande är ganska svårt och på gränsen till omöjligt skulle jag vilja säga eftersom vi inte vet vilka förutsättningar rummet hade (att bara flytta högtalarna på andra ledden i rummet kan ju tex upplevas som en helt annan högtalare) eller vilka värderingar den andre har.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-03-22 13:22

Intressant. Min erfarenhet är att högtalare som inte rullar av särskilt mycket i diskanten (läs t.ex. pi60) låter bäst i (mer eller mindre) dämpade rum medan att det till och med kan vara av fördel att nyttja en högtalare som rullar av i diskanten i odämpade rum.

Självklart tycke och smak men i min värld är en påträngande diskant det värsta i högtalarväg.

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-22 13:23

Jag tycker att högtalare som rullar av tidigt fungerar bättre i odämpade rum.
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
Glebster
Hipster

Inläggav Glebster » 2011-03-22 13:36

mx skrev:Jag tycker att högtalare som rullar av tidigt fungerar bättre i odämpade rum.

Det var ju det ja sa! :wink: :D

Användarvisningsbild
mx

Inläggav mx » 2011-03-22 13:36

Glebster skrev:
mx skrev:Jag tycker att högtalare som rullar av tidigt fungerar bättre i odämpade rum.

Det var ju det ja sa! :wink: :D

Och jag bara, liksom, förstärkte signalen. 8)
Alea iacta est.

Användarvisningsbild
David_A

Inläggav David_A » 2011-03-22 13:53

Pip har mer spridning än övriga Inos, så i stora odämpade rum upplever jag dom också som vassare i toppen än övriga sortimentet.

Även med i56/64 märks en klart skillnad i toppen mot tex i28 pga mindre spridning.
Ju mer man diffuserar/dämpar desto mer snarlikt låter Pip,i28 och i56/64, vilket nog dom flesta märkt i tex Öhmans rum med Pi60 - Pip.
Och hemma hos mig var i28 och i64 klangmässigt mycket lika, tills jag plockade bort Aco-skivorna på frontväggen. Då hårdnade ljudet från i28 till skillnad från i64..

Men i övrigt måste jag hålla med subben och DVD-ai, jag tyckte att tex i28 lät förbluffade avslappnat i mitt odämpade vardagsrum. I jämförelse upplevdes Contour 1.3se och Revel GEM mera påstridiga. Så nog klarar dom sig väl så bra i normala rum jämfört med andra tillverkare.

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-22 14:55

Vilken bra tråd! Jag tänker ofta i banorna vilken högtalare som generellt skulle vara bäst i ett pissigt rum.

Själv tyckte jag att piP funkade bättre nära mina odämpade sidoväggar än i14 och pi60. Men eftersom piP kostade för lite skaffade jag i14.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-22 16:14

_Fredrik_ skrev:Själv tyckte jag att piP funkade bättre nära mina odämpade sidoväggar än i14 och pi60. Men eftersom piP kostade för lite skaffade jag i14.

Ett stort tänkeri o en hel del vishet döljer sig bakom de orden . .
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-22 16:29

eriken skrev:
subjektivisten skrev:

Delar din åsikt.

Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.

Att läsa och förstå folks åsikter som skrivs på nätet och försöka sätta i sammanhang till sitt eget tyckande är ganska svårt och på gränsen till omöjligt skulle jag vilja säga eftersom vi inte vet vilka förutsättningar rummet hade (att bara flytta högtalarna på andra ledden i rummet kan ju tex upplevas som en helt annan högtalare) eller vilka värderingar den andre har.

Du menar att 3,4 har en mer "lugn" diskant då ? :)
Mvh//David

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-22 16:45

DVD-ai skrev:
eriken skrev:
subjektivisten skrev:

Delar din åsikt.

Njae, högtalarna var otroligt lika just i diskanten. Hela dynaudiohögtalaren känns spontant lugnare som helhet och obesvärad medans pi60 kan kännas mera rakt på och lite hårdare vid vissa inspelningar ofta då hårdrock.

Har för mig att FBK skrev ungefär att han också uppfattar högtalarna på så vis då han själv ägt båda.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-22 17:30

det vore kul att få veta vad som är orsak till alla dom olika åsikterna, eftersom ingen här har kartlagt högtalarna så får man ta till gisningsleken, jag börjar med att gissa att dom jämförda högtalarna har väldigt olika energiresponser vilket får dom att bli väldigt rumsberoende, den ena kanske mer än den andre, följer man tillverkarnas råd om placeringar och övriga rumsliga egenskaper så kanske dom olika åsikterna möts nånstans i mitten
Bikinitider

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-03-22 18:25

eriken skrev:
DVD-ai skrev:
eriken skrev:
subjektivisten skrev:

Delar din åsikt.

Njae, högtalarna var otroligt lika just i diskanten. Hela dynaudiohögtalaren känns spontant lugnare som helhet och obesvärad medans pi60 kan kännas mera rakt på och lite hårdare vid vissa inspelningar ofta då hårdrock.

Har för mig att FBK skrev ungefär att han också uppfattar högtalarna på så vis då han själv ägt båda.

Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
Mvh//David

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-22 18:35

DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
Har du hört båda i sina ultimata miljöer, annars kan du inte skriva så? För jag hoppas verkligen inte att du har AB testat, för det kan man inte göra.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-03-22 18:40

DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?

Det kanske är s3.4 som är mer kontrollerad och pi60 som är lite framåtlutad? Bild
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

eriken

Inläggav eriken » 2011-03-22 18:40

DVD-ai skrev:
eriken skrev:
DVD-ai skrev:
eriken skrev:
subjektivisten skrev:

Delar din åsikt.

Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?

Jag får nog säga njaae igen.. 3.4S har visserligen som jag tidigare skrev en lite mera förutsägbar ljudbild än pi60 i den bemärkelse att den hela tiden i princip är oerhört välbalanserad och strikt. Pi60 däremot kan skifta mera och dra iväg åt lite varstans med olika inspelningar, speciellt komprimerad hårdrock.

Jag skulle inte kalla ljudbilden för laidback av den anledning att den släpper fint och kom ut lite mer i rummet än pi60 vilket gav lite mera live känsla också.

Hörde du pi60 och 3.4 i samma rum och hur var rummet dämpat isåfall?

Användarvisningsbild
_Fredrik_
Hans Solo

Inläggav _Fredrik_ » 2011-03-22 18:45

KarlXII skrev:

Det kanske är s3.4 som är mer kontrollerad och pi60 som är lite framåtlutad? Bild
Skärpning.
Hifi Is Great Everyday

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-03-22 19:52

_Fredrik_ skrev:Har du hört båda i sina ultimata miljöer, annars kan du inte skriva så? För jag hoppas verkligen inte att du har AB testat, för det kan man inte göra.

Har du inget annat för dig än att syssla med flamebait?
Senast redigerad av subjektivisten 2011-03-22 20:02, redigerad totalt 1 gång.

Nästa

Återgå till Generellt om hifi