Moderator: Redaktörer
jannemannen skrev:Jag tror att det har mest med spridning att göra. Är högtalarna väldigt "smalstrålande" så borde ju rummet påverka mindre..
Mvh/Janne
Nattlorden skrev:Är de "smaltrålande" så får man väl inte så mycket fisk?
DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Glebster skrev:DVD-ai och subjektivisten: Hur dämpade rum har ni?
subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
_Fredrik_ skrev:Själv tyckte jag att piP funkade bättre nära mina odämpade sidoväggar än i14 och pi60. Men eftersom piP kostade för lite skaffade jag i14.
eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.
Att läsa och förstå folks åsikter som skrivs på nätet och försöka sätta i sammanhang till sitt eget tyckande är ganska svårt och på gränsen till omöjligt skulle jag vilja säga eftersom vi inte vet vilka förutsättningar rummet hade (att bara flytta högtalarna på andra ledden i rummet kan ju tex upplevas som en helt annan högtalare) eller vilka värderingar den andre har.
DVD-ai skrev:eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Vass som i skärande diskant vet jag väll inte, men komprimerat material på ex hårdrock låter inte alls kul på pi60, då är 3.4S behagligare. För att förklara ytterligare så tycker jag att tex att mina Öhman byggda piPs var bra mycket skrikigare än pi60 som har ett annat lugn och låter mycket behagligare.
Att läsa och förstå folks åsikter som skrivs på nätet och försöka sätta i sammanhang till sitt eget tyckande är ganska svårt och på gränsen till omöjligt skulle jag vilja säga eftersom vi inte vet vilka förutsättningar rummet hade (att bara flytta högtalarna på andra ledden i rummet kan ju tex upplevas som en helt annan högtalare) eller vilka värderingar den andre har.
Du menar att 3,4 har en mer "lugn" diskant då ?
eriken skrev:DVD-ai skrev:eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Njae, högtalarna var otroligt lika just i diskanten. Hela dynaudiohögtalaren känns spontant lugnare som helhet och obesvärad medans pi60 kan kännas mera rakt på och lite hårdare vid vissa inspelningar ofta då hårdrock.
Har för mig att FBK skrev ungefär att han också uppfattar högtalarna på så vis då han själv ägt båda.
Har du hört båda i sina ultimata miljöer, annars kan du inte skriva så? För jag hoppas verkligen inte att du har AB testat, för det kan man inte göra.DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?

DVD-ai skrev:eriken skrev:DVD-ai skrev:eriken skrev:subjektivisten skrev:DVD-ai skrev:Jag tycker det är intressant att ni tycker pi60 "skär" med musik som inflames m.m. eftersom jag tycker precis tvärtom, att dom aldrig blir det minsta eller ens uppvisar någon som helst tendens till att blir vassa. Oavsett vad man gör med dom... till skillnad från dom flesta andra högtalare.
Delar din åsikt.
Njae, högtalarna var otroligt lika just i diskanten. Hela dynaudiohögtalaren känns spontant lugnare som helhet och obesvärad medans pi60 kan kännas mera rakt på och lite hårdare vid vissa inspelningar ofta då hårdrock.
Har för mig att FBK skrev ungefär att han också uppfattar högtalarna på så vis då han själv ägt båda.
Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
Skärpning.KarlXII skrev:DVD-ai skrev:Jo det är ju jätte intressant tycker jag, jag själv tycker ju tvärt om i detta fallet mellan s3.4 och pi60. Just att pi60 är den mer kontollerade av dom båda. Fast att 3.4 kanske är mer just tillbakalutad, kan det vara det som ni tycker upplevs som mer kontrollerad ?
Det kanske är s3.4 som är mer kontrollerad och pi60 som är lite framåtlutad?
_Fredrik_ skrev:Har du hört båda i sina ultimata miljöer, annars kan du inte skriva så? För jag hoppas verkligen inte att du har AB testat, för det kan man inte göra.
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster