Moderator: Redaktörer
Magnuz skrev:Min upplevelse av dipoler i odämpade rum är att det låter som om ljudet kommer från en plats långt bakom högtalarna, istället för från en tänkt linje mellan dem. Jag antar att det är det här "konstgjorda" djupet som det talas om. Jag upplever det som ganska irriterande.
profbd skrev:så med andra ord peter rekomderar du att man dämpar som tusan bakom dipoler
så att man slipper reflexer
Naqref skrev:Magnuz skrev:Min upplevelse av dipoler i odämpade rum är att det låter som om ljudet kommer från en plats långt bakom högtalarna, istället för från en tänkt linje mellan dem. Jag antar att det är det här "konstgjorda" djupet som det talas om. Jag upplever det som ganska irriterande.
Man kan se det som så att om du har en inspelning med en hel del djup och om man får illusionen att ljudet kommer mittimellan högtalarna så har den en förkrympt djupbild. Är det då mindre rätt att en högtalare placerar ljudbilden bakom högtalarna på en plats som ungefär motsvarar hur det var vid inspelningstillfället? Eller är det mer rätt?
Panelguy skrev:...
+1, finns det inget djup i inspelningen låter det heller inte som om ljudet kommer från en plats långt bakom skärmarna enligt min erfarenhet.
Strmbrg skrev:Jag tror att det kan röra sig om "teknisk placebo" då man hävdar att dipoler ger ett konstgjort djup i ljudet.
Med "teknisk placebo" menar jag att man får för sig att det låter på ett visst sätt, därför att "det borde göra det" baserat på de kunskaper eller okunskaper man har om tekniken och/eller fysiken.
MrQaffe skrev:Är det inte så att de ger helt andra reflektioner i rummet pga bakåtenergin, det är ju egentligen fel att skylla den på dipoltekniken eftersom det inte uppträder om rummet är tillräckligt stort, men i ett normalt rum så blir det ju en del ljud som går baklänges, det måste man ju kontrollera på ett annat sätt än med icke dipoler.
Det "konstgjorda" djupet beror inte på dipolen, det är rumsakustiken som spökar.
jonasp skrev:MrQaffe skrev:Är det inte så att de ger helt andra reflektioner i rummet pga bakåtenergin, det är ju egentligen fel att skylla den på dipoltekniken eftersom det inte uppträder om rummet är tillräckligt stort, men i ett normalt rum så blir det ju en del ljud som går baklänges, det måste man ju kontrollera på ett annat sätt än med icke dipoler.
Det "konstgjorda" djupet beror inte på dipolen, det är rumsakustiken som spökar.
Och egentligen gäller det här svaret alla högtalare. Det är spridningsegenskaper och klang som i samverkan med rummet de står i ger ljudbilden lyssnaren upplever. Att enbart prata om högtalaren som sådan - dessutom att bara ange en princip (dipol) - är att måla med lite väl grova penslar tycker jag.
För övrigt: både en dipol och en konventionell högtalare kan ha väldigt olika spridningsegenskaper och därmed alstra väldigt olika ljudbilder.
Naqref skrev:Man kan se det som så att om du har en inspelning med en hel del djup och om man får illusionen att ljudet kommer mittimellan högtalarna så har den en förkrympt djupbild. Är det då mindre rätt att en högtalare placerar ljudbilden bakom högtalarna på en plats som ungefär motsvarar hur det var vid inspelningstillfället? Eller är det mer rätt?
subjektivisten skrev:Med bra högtalare så hör man en stor skillnad mellan en inspelning som låter djupt, och en som är mittimellan högtalarna. För min del så känns det som en återgivning jag vill ha.
Bill50x skrev:Så vilka högtalare ska du skaffa för att uppnå detta?
/ B
Bill50x skrev:Precis som med kommentaren jag fick om mina DQ10:or när jag påpekade att jag föedrog deras stora ljudbild framför den förminskade man ofta har mellan två lådor. Jag fick då kommentaren att DQ10:orna var kända för sin överdrivet stora ljudbild.
Jag fick aldrig svar på "jämfört med vad då?" - en fråga jag ställde eftersom ljudbilden från högtalarna fortfarande är mindre än verkligheten.
/ B
RogerGustavsson skrev: Själv vill jag att det ska låta mera som på en bra plats vid en konsert/liveframträdande utan PA inblandat. Då låter det ofta lite mera distant och inte i knät som många föredrar.
conny_a skrev:Jo, jag föredrar också - som någon var inne på - att anläggningen presenterar bredd, djup och höjd såsom inspelningen var tänkt.
T ex ska en monoinspelning inte låta stort och brett. Idealt sett borde den låta från en punkt mitt mellan högtalarna. Av en massa skäl som andra kan bättre än jag, så blir det inte alltid en punkt utan ett litet område mitt mellan högtalarna - mer eller mindre stort - men ändå betydligt mindre än avståndet mellan högtalarna.
När jag körde med ESL-57 och Hegel fick jag en otroligt liten punktformig ljudbild - typ någon dm bred eller nåt sånt.
Med ESL-57 och Quad II som slutsteg blir området lite större, kanske två dm - men det är inget som stör mig. Jag föredrar faktiskt att det blir lite bredd även på en monoinspelning - om än en falsk sådan.
Den här "bredden" jag pratar om varierar frekvensmässigt och jag upplever t ex att mer högfrekventa ljud som från cymbalanslag är mer punktformiga i rummet - typ nån cm när. Just på såna ljud tycker jag Quad II är bättre och ger mer "lokalisering" än vad Hegeln gjorde.
Mitt svammel här ovan är bara en känsla jag har när jag lyssnar. För någon annan kan det säkert vara på ett annat vis.
subjektivisten skrev:Bill50x skrev:Så vilka högtalare ska du skaffa för att uppnå detta?
/ B
Det har jag redan.
conny_a skrev:T ex ska en monoinspelning inte låta stort och brett. Idealt sett borde den låta från en punkt mitt mellan högtalarna. Av en massa skäl som andra kan bättre än jag, så blir det inte alltid en punkt utan ett litet område mitt mellan högtalarna - mer eller mindre stort - men ändå betydligt mindre än avståndet mellan högtalarna.
Kronkan skrev:Men så brett som i stereo blir det inte. Och jag förutsättet att allt sker i hjärnan när den sätter ihop och kodar av informationen. Men lyssna och jämför mellan mono över en eller två högtalare.
.
conny_a skrev:Jag misstänker att "saker" på väggarna ger ljudsignaturer som örat uppfattar. Det blev jag observant på när jag tog ner en tavla från väggen - en del röster "sjönk" i höjdled. Sedan satte jag upp tavlan igen och ljudet var tillbaka högre upp på väggen.
Erik_AA skrev:conny_a skrev:Jag misstänker att "saker" på väggarna ger ljudsignaturer som örat uppfattar. Det blev jag observant på när jag tog ner en tavla från väggen - en del röster "sjönk" i höjdled. Sedan satte jag upp tavlan igen och ljudet var tillbaka högre upp på väggen.
Det är också enligt min erfarenhet så att man har en tendens att lokalisera ljud till fysiska objekt i rummet, speciellt då mellan högtalarna. Det kan göra att t.ex en tavla kan lyfta ljudbilden.
Användare som besöker denna kategori: wendel och 26 gäster