Hur utvecklad är en 5-årings hörsel?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

JAT

Inläggav JAT » 2011-03-26 16:01

Har idag sålt mina "ordinarie" högtalare och plockat fram mina gamla reservhögtalare.

Skulle lyssna lite på musik tillsammans med min 5-åriga son (som vi ofta brukar göra).

Blev bara en kort lyssningsstund tillsammans denna gången. Ungen totalt dissade högtalarna med orden: "Det låter inte som på riktigt, du får köpa riktiga högtalare pappa...".

Kan det vara någon relevans i detta eller är det bara slump kombinerat med önsketänkande från pappa?

//Johan

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-26 16:33

För ett gäng år sedan var min dåvarande på besök med dotter på 5 bast.

Jag var såå stolt för att jag hade en ljudbild som var bland det bästa jag hört med stort djup samt mycket god punktformighet och 3-D. Tjejen hörde inte så mycket mer än att det lät skapligt men dottern (innan vi hade pratat i audiofila termer) utbrast "mamma det låter som att flickan står där och sjunger" samtidigt som hon gick 1.5 meter eller så bakom högtalarna och pekade mitt i luften där jag också upplevde fantomljudkällan.

Undrar om det inte var Tracy Chapman vi lyssande på, den där låten med bara sång från albumet med Fast Car osv.

Jag tror din son har koll på läget! 8)

/Peter

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-03-26 16:38

jag blir väldigt nyfiken vilka högtalare ni pratar om, märke och modell liksom
Bikinitider

JAT

Inläggav JAT » 2011-03-26 16:59

celef skrev:jag blir väldigt nyfiken vilka högtalare ni pratar om, märke och modell liksom

Skall jag verkligen berätta det :?: Vore lite intressant att höra fler kommentarer innan man blandar in högtalarmodeller etc.

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Re: Hur utvecklad är en 5-årings hörsel?

Inläggav phloam » 2011-03-26 17:42

JAT skrev:önsketänkande från pappa?

Säkerligen inget sådant, oh nej :mrgreen:

Skämt åsido, så kanske man ska vara lite försiktig med att lägga för mycket i det pojken sa, s.a.s. Tror säkert att han hörde viss skillnad, men det där med "låta som på riktigt" kanske han har snappat upp från pappa när denne pratat hifi eller så :)

Lite svårt att veta vad alltså, men en rolig och klok kommentar hursomhelst.

Användarvisningsbild
Piotr

Inläggav Piotr » 2011-03-26 18:47

Ja fast i mitt fall så tyckte ju dottern att det lät som "på riktigt". Hon hade aldrig fällt någon liknande kommentar till mammans TV eller stereo när det spisades musik.

Alltså inte på något vis osannolikt att den unga grabben helt enkelt har öra för HiFi! :-)

/Peter

JAT

Inläggav JAT » 2011-03-26 22:07

Piotr skrev:
Alltså inte på något vis osannolikt att den unga grabben helt enkelt har öra för HiFi! :-)

/Peter

Ja, vi får se hur det utvecklar sig...i vilket fall är det sköj att de små uppskattar välljudande musik :) Och det tycker jag de har all rätt att få lyssna på.

Användarvisningsbild
m_persson79

Inläggav m_persson79 » 2011-03-27 15:38

Vet ej men farsan köpte en "modern" stereo runt 1990, då var jag 11 år gammal. Jag hatade ljudet varpå farsan körde vidare på sina DIY-högtalare alá 70-tal samt hans tillika hemmasnickrade rörstärkare. :)

Han höll såklart(?) med men han minns tydligt hur besviken jag såg ut när jag lyssnade på hans nya "top-of-the-line" 30k-historia (vad motsvarar 30k 20 år senare?).

Det mesta lämnades tillbaka (han behöll tunern, Pioneer var märket på hela kit:et).

Pappa har idag faktiskt.se EPS-1, drivna av rotel & en thorens-svarv :P låter grymt. :)

EDIT
På din fråga svarar jag STOR. Jag tror att >4 har bättre koll på det flesta sinnen än vi som är till åldern. ;)
Lenovo-laptop -> Yamaha-reciever -> pK & lite fluff.

Användarvisningsbild
i

Inläggav i » 2011-03-29 12:04

5-åringar har alldeles för bra hörsel! 8O
Mundus Vult Decipi

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: Hur utvecklad är en 5-årings hörsel?

Inläggav paa » 2011-03-29 12:49

JAT skrev:Har idag sålt mina "ordinarie" högtalare och plockat fram mina gamla reservhögtalare.

Skulle lyssna lite på musik tillsammans med min 5-åriga son (som vi ofta brukar göra).

Blev bara en kort lyssningsstund tillsammans denna gången. Ungen totalt dissade högtalarna med orden: "Det låter inte som på riktigt, du får köpa riktiga högtalare pappa...".

Kan det vara någon relevans i detta eller är det bara slump kombinerat med önsketänkande från pappa?

//Johan

Det är klart att det är pappas ord som kommer tillbaka till avsändaren.
Annars kunde han ju lika gärna sagt:
"Det låter inte som på riktigt, du får köpa riktiga kablar pappa...".

Användarvisningsbild
icko

Inläggav icko » 2011-03-29 16:31

"det låter inte som på riktigt pappa, haru inga shakti-stenar gubbtjyv!"

:D

Användarvisningsbild
Kimpost

Inläggav Kimpost » 2011-03-29 16:44

Förut var det fruarna som kom inspringande med andan i halsen. Nu är det ungarna som rusar in med legobitar sprutande ur öronen.

:D

Återgå till Generellt om hifi