Moderator: Redaktörer
m_persson79 skrev:Oh no, trodde det var nått multi-modernt.
perstromgren skrev:I min lilla enkät(*) om hur du föredrar att reglera volymen på fronten på förstärkaren föredrar en förkrossande majoritet (75 av 89 när jag räknade nyss) en vanlig volymratt. Varför blir det skillnad när det kommer till fjärrkontroller? Är det en ingenjörsmässig brist som ni kommit att vänja er vid, eller tycker ni rent av att det bättre med plus- och minusknappar på en fjärris? Jag kan inte riktigt förstå det.
perstromgren skrev:m_persson79 skrev:Oh no, trodde det var nått multi-modernt.
Något multimodernt med ratt verkar inte finnas att köpa, så jag får hålla mig till gammalt skräp...
Naqref skrev:perstromgren skrev:I min lilla enkät(*) om hur du föredrar att reglera volymen på fronten på förstärkaren föredrar en förkrossande majoritet (75 av 89 när jag räknade nyss) en vanlig volymratt. Varför blir det skillnad när det kommer till fjärrkontroller? Är det en ingenjörsmässig brist som ni kommit att vänja er vid, eller tycker ni rent av att det bättre med plus- och minusknappar på en fjärris? Jag kan inte riktigt förstå det.
Fjärrkontroller enhandmanövreras vanligen för största smidighet och då är det faktiskt bättre med knappar än med en ratt då man helst måste använda två händer för att reglera volymen. Gissar jag.
Almen skrev:En ratt på fjärren låter klumpigt och lätt att komma åt omenat.
Ragnwald skrev:Om man traktar efter att ha exakt koll på vilken nivå man ställer, blir det hela lite mer komplext.
RogerJoensson skrev:Ett scrollhjul vore perfekt och funkar utmärkt med enhandsmanövrering.
perstromgren skrev:Almen skrev:En ratt på fjärren låter klumpigt och lätt att komma åt omenat.
Säger du det av egen erfarenhet? Själv har jag aldrig haft det problemet, nämligen.
phloam skrev:Ett scrollhjul på en stavfjärr kan ge en konstig känsla (prova att scrolla hållandes datormusen i luften) utan kan behöva stabilitet ungefär som en ratt.
perstromgren skrev:RogerJoensson skrev:Ett scrollhjul vore perfekt och funkar utmärkt med enhandsmanövrering.
Fast det är en kompromiss, det också. IMHO, då.
Ratten har fördelen att man kan manövrerar med olika hastighet, väldigt enkelt. Ett skrollhjul ger ingen information om hur långt man vridit.
perstromgren skrev:RogerJoensson skrev:Ett scrollhjul vore perfekt och funkar utmärkt med enhandsmanövrering.
Fast det är en kompromiss, det också. IMHO, då.
Ratten har fördelen att man kan manövrerar med olika hastighet, väldigt enkelt. Ett skrollhjul ger ingen information om hur långt man vridit.
perstromgren skrev: I båda fallen kan man ju ha siffervisare på fronten (eller fjärren), om så önskas.
Bill50x skrev:SonyEricssons mobiltelefon hade scrollhjul på sidan, hade också funktionen att kunna tryckas upp eller ner. Fungerade perfekt och klart användbart med enhandsgrepp.
phloam skrev:Har fortfarande svårt att se att en ratt eller skrollhjul etc skulle vara bättre än +/- knappar för en vanlig fjärr,
phloam skrev:men visst skulle man kunna ha det om man vill
Vee-Eight skrev:Fjärr... är inte det lite väl 90-tal? Se på Sentec, Bernström hoppade helt coolt över den trenden. Nu är ju SC9 coolare än coolast att ha på bänken.
Ehemm, host...harkel.![]()
perstromgren skrev:Är det verkligen smidigast att hålla den i handen? Sitter man där med fjärrisen i handen hela tiden som ett fån, eller lägger man den ifrån sig då och då? I så fall kan den väl ligga där jämt, så kan man ju enkelt vrida på ratten!![]()
Vad är det jag inte fattar?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster