Vilken Linn skivspelare är bäst? (OT från annan tråd)

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Vilken Linn skivspelare är bäst? (OT från annan tråd)

Inläggav Bill50x » 2011-03-28 13:56

Önskar inte kontaminera en annan tråd med ytterligare OT utan slänger in de citat som fick mig att fundera, i en egen tråd

Naqref skrev:Håller med. Både Linn Axis (bäst) och Linn Basik är bättre än den halvsunkiga kopian (av Ariston) som LP-12 utgör. Men tyvärr är den snyggast.

mapem skrev:Och Ariston var en kopia av Thorens TD-150 eller AR eller hur det nu var...

Det är lustigt med LP 12 som måste byggas på med oändliga rader grunkor med konstiga namn för att bli riktigt bra. Men visst är den snygg. Jag lurar på att göra en LP-12-lik låda till min TD-150, vars låda ser lite klen ut.

Jag har aldrig direkt jämfört Axis och Basic med LP12, men på vilket sätt är LP12:an sämre? Och på vilket sätt är LP12:an en "sunkig kopia" av Ariston? Är (var) Ariston mer välbyggd, snyggare eller vad?

Och vad är det för oändliga rader av grunkor som LP12:an behöver? Mig veterligen är det en extern motorstyrning om man inte köper Majik-versionen. Då kan man å andra sidan behöva ett externt RIAA-steg, men det behöver väl de allra flesta skivspelare idag?

/ B

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-03-28 14:27

Nej jag vill inte alls vara elak mot LP 12-ägare, jag kännner flera snälla sådana och det är en mycket fin spelare som jag gärna skulle ha själv om jag inte tyckte min TD-150 dög. Så det så. Men visst finns det en uppsjö kompletteringar och uppgraderingar till LP 12:an, med exotiska namn, vilket jag tycker är lite kul. I dem som säljs nya nu kanske allt detta redan ingår.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-28 14:35

mapem skrev:Nej jag vill inte alls vara elak mot LP 12-ägare, jag kännner flera snälla sådana och det är en mycket fin spelare som jag gärna skulle ha själv om jag inte tyckte min TD-150 dög. Så det så. Men visst finns det en uppsjö kompletteringar och uppgraderingar till LP 12:an, med exotiska namn, vilket jag tycker är lite kul. I dem som säljs nya nu kanske allt detta redan ingår.

Nåja, jag upplevde då ingen elakhet mot Linn LP12:ägare :-)

LP12:an kan ju köpas i en mängd versioner beroende på ambitionsnivå och budget, allt från dyrt till svindyrt. Att det finns många varianter behöver dock inte vara fel, eller hur?

En anledning till detta är att även gamla LP12:or lever vidare. I princip kan du uppgradera vilken årsmodell du vill till senaste standard - eller delvis, återigen beroende på ambitionsnivå eller budget.

Hur många skivspelartillverkare erbjuder detta?

/ B

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-03-28 14:37

CD12 helt klart 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
mapem

Inläggav mapem » 2011-03-28 17:23

Knappt någon alls, skulle jag tro. Just LP 12 har många uppgraderingsmöjligheter som fabriken själv erbjuder. Även andra tillverkare är med i leken. Naim erbjuder strömförsörjning till LP 12 för en inte oansenlig kostnad, med det olycksbådande namnet Armageddon. Och även en arm.

Uppgradeitis kan vara en dyr sjukdom.

Fast det är klart. Man kan ju uppgradera nästan alla skivspelare med ny arm, strömförsörjning, pickup, nål, mattor, puckar, kablar, grammofonsteg....fast sällan fabrikssanktionerat så att säga, utan mera "community-related". Skivspelaruppgradering är en levande subkultur.

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-03-28 17:38

hmmmm, finns ju rätt många sätt att uppdatera en viss Technics också...

Ny tonarm, motorstyrning, vibrationsdämpning m.m.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
Birger
007

Inläggav Birger » 2011-03-28 17:44

Jag köpte mig en Linn Basic för ett tag sedan. Den lirar jättebra och det var ett tag sedan som jag kunde lyssna på vinyl. Jag köpte spelaren begagnad och den hade en Linn pickup som knappt var inspelad trots att den var rätt gammal. Armen är också Linn (basic).

Det står K9 på pickupen. Jag gav 2000:- för alltihop och jag är hursom helst nöjd. Fast särskilt snygg är den ju inte. Skivspelaren alltså :)

Användarvisningsbild
Naqref
Saknad grundare, †2014

Inläggav Naqref » 2011-03-28 17:53

Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för. :oops: :wink: LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.

Problemet med LP-12an som överskuggar alla andra problem är att fjädringen är helt kajko i balansen. Puttar du till en välbalanserad spelare i sidled så svajar bara subframen i sidled. Skakar du den i vertikalled så svajar subframen i höjdled. Med en LP-12 så börjar hela subframen vobbla som om hela havet stormar. Det gör att den är väldigt svårt att ställa in och det gör dessutom att den blir känsligare för stomburna vibrationer än vad den borde och det kan vara som så att fjädringen t o m förstärker problemen. Då föredrar jag alla gånger den stabila plint som finns i Basiken.
Audiodesigner åt en del. Larsen, Holographic Audio etc.
CEO och huvudägare i Acoustic Landscape R&D AB.
CTO / R&D Manager och delägare i Acoustic Illusion AB.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-28 18:13

Bill50x skrev:
mapem skrev:Nej jag vill inte alls vara elak mot LP 12-ägare, jag kännner flera snälla sådana och det är en mycket fin spelare som jag gärna skulle ha själv om jag inte tyckte min TD-150 dög. Så det så. Men visst finns det en uppsjö kompletteringar och uppgraderingar till LP 12:an, med exotiska namn, vilket jag tycker är lite kul. I dem som säljs nya nu kanske allt detta redan ingår.

LP12:an kan ju köpas i en mängd versioner beroende på ambitionsnivå och budget, allt från dyrt till svindyrt. Att det finns många varianter behöver dock inte vara fel, eller hur?

En anledning till detta är att även gamla LP12:or lever vidare. I princip kan du uppgradera vilken årsmodell du vill till senaste standard - eller delvis, återigen beroende på ambitionsnivå eller budget.

/ B

Pink Triangle 8) :)
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-28 18:44

Hur var det nu, ska inte LP12:an stå på ett speciellt lackbord, för att upphängningen ska fungera?
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-28 18:50

Tar det emot att göra reklam för IKEA ? :D
Sterio . . . krävs dä tvillingar för å lyssna på´t åsså, typ . . . ?
Sedan mitt andra jag gick bort lyssnar jag mest på monio . . . typ.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-28 19:47

Ragnwald skrev:Hur var det nu, ska inte LP12:an stå på ett speciellt lackbord, för att upphängningen ska fungera?

Ikeas lackbord, ja. Spelaren kan stå på andra bord också men de ska vara lätta och stadiga. LP12:an är faktiskt onödigt petig med underlaget, en rejäl betongklump fungerar inte. Provade min spelare på ett betonggolv och det lät dåligt och spårade dåligt också, trots lyssning i hörlurar. Så det var inte frågan om någon återkoppling från högtalarna. Ställde spelaren på två plastlådor toppad med en bit spånskiva och då blev det perfekt. Ikeas sängbord Corras fungerar också bra.

/ B

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-28 20:07

Förespråkar Linn själva vilket underlag LP12:an ska stå på?

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-28 20:40

Ragnwald skrev:Förespråkar Linn själva vilket underlag LP12:an ska stå på?
Ja, om man frågar. "Lätt och stadigt" brukar bli svaret.

/ B

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-28 21:20

En fördel om underlaget har en egenresonans som överstiger
fjäderupphängningsresonansen hos spelaren, har jag för mig.
(Det är bara över upphängningens resonans som den är
verksam mot yttre(o inre?) vibrationer).

Detta gäller f.ö. alla "fjäderupphängda" spelare gissar jag.

Göran Rudling på High Fidelity brukade såga ur/ut underdelen
(masonit) på Ikea-Lack för bästa resultat . . . :)

1947

Inläggav 1947 » 2011-03-28 21:31

Gäller inte detta med Ikea Lackbord bara den äldsta varianten med 4 gummifötter som satt skruvade i träramen på spelaren. För ganska många år sedan kom det andra bottenplattor till spelaren, Trampoline var väl namnet på en av dom och de hade 3 fötter som satt på själva bottenplattan.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-03-28 21:36

Laila skrev:En fördel om underlaget har en egenresonans som överstiger

Undrar om min TD-150 tjänar något på avstämt underlag?
Har min stående på en alldeles egen bänkskiva och små gummifötter emellan.

Men innebär det att LP12:an inte har några fossingar, den står trä mot trä alltså?

Nu vill vi se i bild, vad Rudling hade för sig. :)

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-03-28 21:42

petersteindl skrev:
Bill50x skrev:

/ B

Pink Triangle 8) :)

Börja inte nu igen. :lol:
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2011-03-28 21:43

1947 skrev:Gäller inte detta med Ikea Lackbord bara den äldsta varianten med 4 gummifötter som satt skruvade i träramen på spelaren. För ganska många år sedan kom det andra bottenplattor till spelaren, Trampoline var väl namnet på en av dom och de hade 3 fötter som satt på själva bottenplattan.

Jo så är det. (tveksam om det var just 3 fötter dock)
Trampoline kom väl ngn gång tidigt 90-tal
/Micke

Användarvisningsbild
Laila

Inläggav Laila » 2011-03-28 21:44

Ragnwald skrev:
Laila skrev:En fördel om underlaget har en egenresonans som överstiger

Undrar om min TD-150 tjänar något på avstämt underlag?
Har min stående på en alldeles egen bänkskiva och små gummifötter emellan.

Men innebär det att LP12:an inte har några fossingar, den står trä mot trä alltså?

Nu vill vi se i bild, vad Rudling hade för sig. :)

Jo din TD-150 tjänar nog även den, emedan den ju är fjäderupphängd,
på att stå på ett lätt o stadigt underlag. :wink: :)

Rudling tog helt enkelt en sticksåg till hjälp.

[s]Ang. fossingar se inlägget av 1947 . . .[/s]

ps. "Trampolin" har så vitt jag vet fyra fötter o kan fås som tillval.

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-03-28 21:56

Micke65 skrev:
1947 skrev:Gäller inte detta med Ikea Lackbord bara den äldsta varianten med 4 gummifötter som satt skruvade i träramen på spelaren. För ganska många år sedan kom det andra bottenplattor till spelaren, Trampoline var väl namnet på en av dom och de hade 3 fötter som satt på själva bottenplattan.

Trampoline kom väl ngn gång tidigt 90-tal/Micke

Det är fyra fötter på Trampolin. Och även med den bottenplattan behövs samma typ av underlag även om Linn menar att spelaren blir mindre känslig. Det är inte min erfarenhet dock.

/ B

Användarvisningsbild
Micke65

Inläggav Micke65 » 2011-03-28 22:11

Bill50x skrev:
Micke65 skrev:

Trampoline kom väl ngn gång tidigt 90-tal/Micke

Det är fyra fötter på Trampolin. Och även med den bottenplattan behövs samma typ av underlag även om Linn menar att spelaren blir mindre känslig. Det är inte min erfarenhet dock.

/ B

Håller med, den blev bättre men är ändå för känslig enligt mig.

/micke

1947

Inläggav 1947 » 2011-03-28 23:10

Vad är problemet med LP-12? Har min stående ca 30 cm ifrån högtalarna och kan spela hur högt jag vill utan att några problem dyker upp.

Användarvisningsbild
Aerob

Inläggav Aerob » 2011-03-28 23:42

Naqref skrev:Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för. :oops: :wink: LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.

Problemet med LP-12an som överskuggar alla andra problem är att fjädringen är helt kajko i balansen. Puttar du till en välbalanserad spelare i sidled så svajar bara subframen i sidled. Skakar du den i vertikalled så svajar subframen i höjdled. Med en LP-12 så börjar hela subframen vobbla som om hela havet stormar. Det gör att den är väldigt svårt att ställa in och det gör dessutom att den blir känsligare för stomburna vibrationer än vad den borde och det kan vara som så att fjädringen t o m förstärker problemen. Då föredrar jag alla gånger den stabila plint som finns i Basiken.

Det problem du nämner, är det pga konstruktionen, eller är det en inställningsfråga?
Har sett när upplärda nissar skruvar på LP12 och det verkar vara en minst
sagt mödosam och tidskrävande process att få till fjädringen perfekt.

Jag bara undrar så det inte är så att ditt uttalande är grundat efter erfarenhet
från en feljusterad spelare.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-03-29 01:00

Aerob skrev:
Naqref skrev:Märker att det är ett litet syftningsfel i citatet av mig som jag får skämmas lite för. :oops: :wink: LP-12 är i mina ögon ingen speciellt märkvärdig spelare men den är vad jag förstår bättre än den som utgjorde förlagan.

Det problem du nämner, är det pga konstruktionen, eller är det en inställningsfråga?
Har sett när upplärda nissar skruvar på LP12 och det verkar vara en minst
sagt mödosam och tidskrävande process att få till fjädringen perfekt.

Jag bara undrar så det inte är så att ditt uttalande är grundat efter erfarenhet
från en feljusterad spelare.

Ja, jag ställer mig också tveksam till dina erfarenheter skulle vara allmängiltiga. Linnen är väl känslig men den har blivit bättre. Man kan vara tvungen att vrida på fjädrarna utan att spänna dom för att få spelaren att gunga snyggt. En annan mycket stor, kanske den absolut största är tonarmskabeln. Men jag känner inte igen Naqrefs problem alls faktsikt, man får inte ge upp inställningarna innan dom är klara. Jag är ingen stor fan av LP-12 utan köpte min för att den var trasig och billig och att det finns service på den. Har en Pink Triangle i förrådet som jag nog skall FunkFirma och sen har jag en SP-1000F som skulle duga som fotsteg i stenpartiet. Bra drag men hopplöst trist och en riktigt kass nätdel.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 01:56

Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.

http://www.thefunkfirm.co.uk/turntable_upgrades/LP12_Upgrade.html

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-03-29 02:01

petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.

MvH
Peter

Du ja. Man vad tycker Herr Rudling om det. 8)

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 02:03

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:Personligen tror jag Pink Triangles mod på Linn är överlägsen. Jag skulle nog inte tveka en sekund om jag spelade vinyl.

MvH
Peter

MvH Carl

I couldn't care less.
Senast redigerad av petersteindl 2011-03-29 02:20, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild
Vinylcalle

Inläggav Vinylcalle » 2011-03-29 02:05

petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH
Peter

MvH Carl

I coldn't care less.

Härligt att höra. Men det är kul att bläddra igenom gamla hifi och musik och se era annonser. :)

Speciellt någon där ni vill att folk ska byta in sina lp12or. :D

MvH Carl
VD och ägare
www.rehifi.se

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-03-29 02:19

Vinylcalle skrev:
petersteindl skrev:
Vinylcalle skrev:

MvH
Peter

MvH Carl

I coldn't care less.

Härligt att höra. Men det är kul att bläddra igenom gamla hifi och musik och se era annonser. :)

Speciellt någon där ni vill att folk ska byta in sina lp12or. :D

MvH Carl

Jag har allt sådant inscannat och de är i pipelinen då jag går vidare i mina berättelser om inte det fastnas hela tiden på totala oväsentligheter, såsom det ibland har gjorts. Dessutom har jag lite roliga bilder från NK och deras lilla Linnäventyr, eller hur proffan 8) Vi får väl se om det finns något intresse för lite ekivoka bilder och berättelser från den tiden då det begav sig. :P

MvH
Peter

Nästa

Återgå till Generellt om hifi