F/E-lyssning av försteg: hur gör man?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
PerStromgren

F/E-lyssning av försteg: hur gör man?

Inläggav PerStromgren » 2011-04-05 12:02

F/E-lyssning av försteg borde vara rätt eneklt och rakt å sak. Jag tänkte leka litet hemma, men några hemska exempel, för att lära mig.

Det bubblar upp frågor, dåra:

1. Finns det några MoLT som har publicerade F/E-lysningar av försteg att lära av?
2. Vilket pådrag är svårast för försteget: full utstyrning, väldans lite pådrag, eller nått mitt emellan?
3. Ska jag lasta något annat än resistivt?
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-05 12:24

Jag tror inte att 2) har ett generellt svar - det borde vara konstruktionsberoende, så troligen måste man testa flera fall - eller ha god konstruktionskunskap och kolla ritningen.

Sen kan ett försteg råka ut för en ovanligt lågohmig last. Mitt Holfi Power-8 går t.ex. att köra med 800ohms ingångsimpedans. (Fast man kan ju välja att klassificera det som designfel på slutsteget istället)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-04-09 01:51

Tja, man kan väl kanske lasta med en transformator, de är nog lite klurigare att driva än ett motstånd, dessutom kanske det finns nått filter på ingången på ett verkligt slutsteg, men jag har inget uppslag till schema för en konstlast som härmar ett slutsteg.
Det är väl inte så svårt att använda ett verkligt slutsteg som last heller.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Re: F/E-lyssning av försteg: hur gör man?

Inläggav paa » 2011-04-09 10:37

perstromgren skrev:F/E-lyssning av försteg borde vara rätt enkelt och rakt å sak. Jag tänkte leka litet hemma, men några hemska exempel, för att lära mig.

Det bubblar upp frågor, dåra:

1. Finns det några MoLT som har publicerade F/E-lysningar av försteg att lära av?

I nr 1-91 så testar man Sentec SC9, dvs i samma nummer som PA9, och där även testmetoden för slutsteg ingående redovisas. Det är en av de få tidningarna i A5-format. Dock finns inte inkopplingen av försteget beskrivet i detalj.

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-09 13:53

MrQaffe skrev:Tja, man kan väl kanske lasta med en transformator, de är nog lite klurigare att driva än ett motstånd, dessutom kanske det finns nått filter på ingången på ett verkligt slutsteg, men jag har inget uppslag till schema för en konstlast som härmar ett slutsteg.
Det är väl inte så svårt att använda ett verkligt slutsteg som last heller.

Nej, det har du rätt i! Om det inte är så att lasten på utgången påverkar ingången, men det kanske är långsökt. Och förmodligen en klantig konstruktion, i så fall.
... tycker jag!

Per

Återgå till Generellt om hifi