Moderator: Redaktörer
jimmyhoffa24 skrev:jag tror inte på självutnämnda experter....... egentligen är väl alla det, fast oftast bara på vad vi själva tycker.
Fast det va ju just det som va kruxet, om jag tycker att jag har bra ljud, hur vet jag att det faktiskt är det?
Vad det gäller bild finns det ju kalibrering som sker enligt en fastslagen standard för tex vad som är blå..........
Om man kan lyssna på musik på höga volymer under längre perioder utan att tröttna så är det bra ljud.
jimmyhoffa24 skrev:tror egentligen att det är det mest sanna svaret Nefilim.......
jimmyhoffa24 skrev:Satt faktiskt och tittade på blocket idag och hittade ett par 109:or i närheten. Priset va dock för högt, 2500:-.
Men Dali används bara till stereo, bion sköts av monitor audio som iof va mkt bra till stereo också men inte jämfört med dessa 107:or..... och dessa är väl 15-20 år gamla ungefär..... Men låter enligt mitt tycke "bra"
Strmbrg skrev:Högtalare med samma tapet som på väggarna?
jimmyhoffa24 skrev:Man kan ju fundera över hifi och ljud, vad som egentligen är "bra".
Det är ju ofta mycket individuellt, och i allra högsta grad förälderligt.
Men hur vet man egentligen att man har "bra" ljud?
Hur vet man hur det skall låta? det som jag tycker är bra är kanske "fel"...
?
jimmyhoffa24 skrev:Ibland så har man ju inte så mycket att göra på jobbet och idag har vart en sådan dag, då tankarna hela tiden är någon annanstans.
Man kan ju fundera över hifi och ljud, vad som egentligen är "bra".
Det är ju ofta mycket individuellt, och i allra högsta grad förälderligt.
Men hur vet man egentligen att man har "bra" ljud?
Hur vet man hur det skall låta? det som jag tycker är bra är kanske "fel"...
När jag säger "fel" så kan det ju vara fel utifrån bandets vision och mål med ljudet som diskuteras, tänker på i bildsammanhang tex filmen 300 som är grynigare än värst men skall vara så.
Men det kan ju också vara fel utifrån du som läser detta, för att det inte stämmer med din vision om vad som är "bra"
Även finns ju möjligheten att det skulle vara något fel på tex mina högtalare, och eftersom jag just nu lyssnar på mest på, i min anläggning, tidigare olyssnade skivor så kan jag inte urskilja felet....
Ibland händer det också att jag har mycket att göra på jobbet, då brukar min fru vara gladare dör att jag inte kommer hem med massa halvreligiösa funderingar....... Men idag va inte en av dessa dagar
Hur vet man?
prolinn skrev:
Som vanligt skriver ni bara om ljuden och inte utifrån ett musikperspektiv.
Kan du skilja en bra artist/konsert från en mindre bra? I så fall borde du också kunna avgöra hur bra din stereo är.
Med en bra anläggning låter det som att musikerna spelar grymt bra, med en normal anläggning hör man inte artistens kvaliteter alls lika tydligt. Med en kass anläggning hör man inte artisternas prestationer nästan alls.
Jocke skrev:Jag är multiinstrumentalist och kompositör. Min utgångspunkt är hur instrumenten låter! Tycker faktiskt att ditt resonemang andas "nys"!
Jocke skrev:Jag är multiinstrumentalist och kompositör. Min utgångspunkt är hur instrumenten låter! Tycker faktiskt att ditt resonemang andas "nys"!
jimmyhoffa24 skrev:Men hur vet man egentligen att man har "bra" ljud?
Strmbrg skrev:
Signalen processas ju inte minst i människan som utsätts för signalen.
I den processen ingår bland mycket annat hur signalen omvandlas från just en signal till ett medvetandegörande. Eller annorlunda uttryckt: Hur lyssnaren upplever signalen då den nått fram till medvetandet.
Max_Headroom skrev:jimmyhoffa24 skrev:Men hur vet man egentligen att man har "bra" ljud?
Det vet man inte. Men om man inte irriterar sig på något så kan det beror på att ljudet är "tillräckligt bra".
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 25 gäster