Dator + dac, inget ljud

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Flyguru

Dator + dac, inget ljud

Inläggav Flyguru » 2011-04-06 20:13

Jag har köpt en dac(Hegels billigaste modell). Pluggar in och startar men signalen hämtas inte upp, Om jag drar USB-kabelns kontakt in och ut ett antal gånger så funkar det, men inte alltid. Tacksam för tips-vad är problemet?

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-04-06 20:14

Vad då in och ut genom vad då?

Men låter som ett glapp.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-04-06 20:25

Om jag fröstått dig rätt så hjälper det ibland att koppla usb sladden in och ur?
isf byt usb port alt sladd.

Användarvisningsbild
paa
Sökaren

Inläggav paa » 2011-04-06 20:30

Prova att uppdatera Windows, kolla om det finns några valfria uppgraderingar som handlar om USB.

Användarvisningsbild
Flyguru

Inläggav Flyguru » 2011-04-07 20:13

adzer skrev:Om jag fröstått dig rätt så hjälper det ibland att koppla usb sladden in och ur?

Så menade jag, och då "hittar" de två varandra.

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-04-07 20:44

Har du sagt åt windows att dac-en ska vara standard ljudutgång? Kan hända att den byter av sig själv precis när man kopplar in den, men den byter tillbaka till standard sen.
Motstånd!

Användarvisningsbild
Flyguru

Inläggav Flyguru » 2011-04-07 21:22

usling skrev:Har du sagt åt windows att dac-en ska vara standard ljudutgång? Kan hända att den byter av sig själv precis när man kopplar in den, men den byter tillbaka till standard sen.

Först, jag är körd när det gäller teknik. Men jag har bara kopplat ihop och trodde(enligt artiklar i tidningar) att sas källorna hittade varandra per automatik.

Hälsningar
Tommy

Användarvisningsbild
profbd
Inaktiverad

Inläggav profbd » 2011-04-07 21:27

och trodde(enligt artiklar i tidningar)

det är så mycket som står i tidningar och på internet som är osant

fungerar klockrent är en typisk kommentar
så f.. heller ibland får man det aldrig att funka :cry:
vad har du för os till att börja med?
"Lasse spikade fast pungen på väggen - Det borde finnas varningar på hammaren"

Användarvisningsbild
Flyguru

Inläggav Flyguru » 2011-04-07 21:38

profbd skrev:
och trodde(enligt artiklar i tidningar)

det är så mycket som står i tidningar och på internet som är osant

fungerar klockrent är en typisk kommentar
så f.. heller ibland får man det aldrig att funka :cry:
vad har du för os till att börja med?

Windows 7.

RogerJoensson

Inläggav RogerJoensson » 2011-04-08 10:03

Flyguru skrev:
Windows 7.

Funkar apa med vissa ljudkort.
Kolla runt om modellen anses problemfri med windows 7 eller om det finns någon mjukvarufix.
Prova att rycka ut alla andra usbkablar och se om det hjälper.
-På självvald "semester".

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-04-08 10:12

adzer skrev:Om jag fröstått dig rätt så hjälper det ibland att koppla usb sladden in och ur?

USB-portar är inte alltid så bra som man tror. Min ena dator går inte att starta om en USB-hubb är ansluten till uttagen på datorns baksida. Datorn stannar där man ser Windows och lite färgglada prickar. Flyttar jag däremot hubben till ett av front-uttagen så startar datorn snällt och sedan är det inga problem att flytta hubben till det ursprungliga uttaget.

Har du möjlighet att låna ett USB-pcikort kan du alltid stoppa in ett sådant och testa om funktionen blir säkrare.

/ B

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-04-08 10:53

Bill50x skrev:

USB-portar är inte alltid så bra som man tror. Min ena dator går inte att starta om en USB-hubb är ansluten till uttagen på datorns baksida. Datorn stannar där man ser Windows och lite färgglada prickar. Flyttar jag däremot hubben till ett av front-uttagen så startar datorn snällt och sedan är det inga problem att flytta hubben till det ursprungliga uttaget.

/ B

Liknande har hänt mig och utan veta så har jag fått för mig att den kanske försöker boota från usb-minnet och därför blir det knasigt. Det verkar dock konstigt att det funkar från ett uttag men inte från ett annat :?
When routine bites hard

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-04-08 10:59

Har du nån kompis med en annan laptop som du kan pröva?

Användarvisningsbild
usling

Inläggav usling » 2011-04-13 13:40

Flyguru skrev:
usling skrev:Har du sagt åt windows att dac-en ska vara standard ljudutgång? Kan hända att den byter av sig själv precis när man kopplar in den, men den byter tillbaka till standard sen.

Först, jag är körd när det gäller teknik. Men jag har bara kopplat ihop och trodde(enligt artiklar i tidningar) att sas källorna hittade varandra per automatik.

Hälsningar
Tommy

Lite sent nu kanske, men jag svarar ändå :)
Nu har jag engelsk windows 7 så översättningen kanske inte är 100%, hoppas det går bra ändå.

1. Stoppa alla program som spelar upp ljud och tryck sen windows knappen nere i vänstra hörnet.

2. Tryck knappen "kontrollpanelen", eller Control Panel.

3. Beroende på hur kontrollpanelen ser ut, tryck "Hårdvara och ljud" (Hardware and sound), och sen Ljud (sound).
Om visningsläget i kontrollpanelen är stora/små ikoner (istället för kategori) tryck "Ljud" (sound) direkt.

4. Nu får du upp en ruta med ljudutgångar (se till att rätt flik är vald, Uppspelning eller liknande). Nu ska du hitta den rätta ljudutgången och högerklicka på den och sedan välja "set as default device". Antagligen finns det ett gäng olika utgångar och jag vet inte vad din USB-dac heter. Hittar du inte själv får du testa dig fram. Jag har Speakers (analog utgång på moderkortet), Digital audio S/PDIF (digital utgång på moderkortet, optisk kabel) och Headphones (nån hörlursutgång på moderkortet). Den ljudutgång som spelar upp ljud ska ha en liten nivåmätare brevid, om denna nivåmätare är helt tom kommer det inga ljud här och om den har gröna streck som följer musikens volym ska det fungera (om DACen är inkopplad till förstärkare/högtalare).

5. Du kan behöva starta om program som spelar upp ljud för att det ska börja funka. Vissa program har egna inställningar för ljudutgångar vilket betyder att de kanske, trots att du valt standardutgång, inte använder den. Isånafall får du hitta inställningarna i dessa program alternativt återkomma.

Allt detta förutsätter att USB-dacen blivit installerad med rätt drivrutiner, annars känner inte windows igen den. Om den har det och det ändå inte funkar, prova att starta om datorn innan du ger upp. Omstart kan lösa många problem :)

Hoppas det hjälpte!
Kan hända att jag inte tittar in här så ofta så jag svarar fortare på PM om du inte får det att funka :)
Motstånd!

Återgå till Generellt om hifi