Moderator: Redaktörer
paa skrev:När behöver man under t.ex 2Hz i gränsfrekvens på förstärkaren? Gör det verkligen någon skillnad med en basreflexhögtalare med ca 30Hz avstämningsfrekvens i porten, om man når 0.3 Hz i förstärkaren?
celef skrev:när man pratar gränsfrekvens vad pratar man exakt om då? för gränsfrekvenser brukar vara rejält flytande har jag förstått
paa skrev:Handlar det bara om frekvensgång, eller spelar grupplöptiden in?
Om man inte säger något får man aldrig veta om man hade fel så...paa skrev:Handlar det bara om frekvensgång, eller spelar grupplöptiden in?
Aerob skrev:Någon sa någon gång att inverkan sker ca 10ggr över gränsfrekvensen. Vill minnas
att det var något om fasen eller så. Ligger det något i det eller är det mumbojumbo?
Svante skrev:screen skrev:
Fredagsmys?
Svante skrev:screen skrev:
Fredagsmys?
Laila skrev:Appselut (inte) . . om jag fick bestämma . . . vilket
inte hör till vanligheterna . . gubevars . .![]()
![]()
ps. På vilket sätt skulle en utökad bandbredd, i detta häringa
fallet, göra att chansen för "garantifel" skulle öka avsevärt . . ?
petersteindl skrev:Morello skriver således inte om ökad chans för garantifel. Morello skriver att garantirätten är förbrukad i händelse av att eventuellt fel uppstår som en intakt garanti skulle täcka.
Objektivisten skrev:petersteindl skrev:Morello skriver således inte om ökad chans för garantifel. Morello skriver att garantirätten är förbrukad i händelse av att eventuellt fel uppstår som en intakt garanti skulle täcka.
Kan du garantera det?
petersteindl skrev:Laila skrev:Appselut (inte) . . om jag fick bestämma . . . vilket
inte hör till vanligheterna . . gubevars . .![]()
![]()
ps. På vilket sätt skulle en utökad bandbredd, i detta häringa
fallet, göra att chansen för "garantifel" skulle öka avsevärt . . ?
Som jag ser det ökar chansen för fel en del eftersom man själv löder i apparaten. Chansen för fabrikationsfel ökar inte alls. Det är heller inte detta som Morello skriver. Däremot är det så att om apparaten skulle gå sönder på grund av fabrikationsfel så har garantin ändock förfallit då någon har moddat apparaten. Det är detta fenomen som Morello belyser om jag förstått honom rätt. En apparat får inte vara moddad om garantin skall gälla. Jag kan till och med förtälja en annan sak. På 70 och 80-talets början fanns ett känt amerikanskt fabrikat som hade en tunn tråd mellan lock och hölje. Då man skruvade av höljet och vek upp det för att se in i apparaten brast alltid tråden. Ingen apparat med brusten tråd reparerades under garanti. Garantin var körd. Det stod även i instruktionsboken att garantin upphör att gälla om man öppnat apparaten men det stod inget om tråden.
Morello skriver således inte om ökad chans för garantifel. Morello skriver att garantirätten är förbrukad i händelse av att eventuellt fel uppstår som en intakt garanti skulle täcka.
MvH
Peter
petersteindl skrev:Jag kan till och med förtälja en annan sak. På 70 och 80-talets början fanns ett känt amerikanskt fabrikat som hade en tunn tråd mellan lock och hölje. Då man skruvade av höljet och vek upp det för att se in i apparaten brast alltid tråden. Ingen apparat med brusten tråd reparerades under garanti. Garantin var körd.
Svante skrev:petersteindl skrev:Jag kan till och med förtälja en annan sak. På 70 och 80-talets början fanns ett känt amerikanskt fabrikat som hade en tunn tråd mellan lock och hölje. Då man skruvade av höljet och vek upp det för att se in i apparaten brast alltid tråden. Ingen apparat med brusten tråd reparerades under garanti. Garantin var körd.
Tveksamt agerande av konstruktören, tycker jag. Det måste vara ytterligt svårt att bevisa att det är kunden som har öppnat lådan. Jag har jobbat i butik och sett hur apparater hanteras av flera människor än kunden, och som är andra än tillverkaren.
Användare som besöker denna kategori: wendel och 26 gäster