Har du ett helt kompromisslöst lyssningsrum?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Ja
15
17%
Nej
74
82%
Hörlurar?
1
1%

Antal röster : 90

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-19 13:40

Många här uttalar sig slentrianmässig om att de minsann inte kan tänka sig kompromissa med sitt hifi för någon partners skull.

Men hur många här har ett helt kompromisslöst lyssningrum?

Där högtalarna är placerade perfekt enligt 1,18, eller annan av tillverkaren specificerad uppställning i ett rum av tillräcklig storlek, akustikreglerat precis så som ni vill ha det, idealisk efterklang.
Kompromisslöst helt enkelt!
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-04-19 13:50

Jo för tusan har en egen krypta , det finns inga genvägar till............ :)

I V-rummet har jag däremot gjort det bästa av situationen och pressat frugan till bristningsgränsen med OA 51 som hon numera inte vill byta ut. Men när dämp-öron diskuterades tog det tvärstopp :lol:

Jag är lyckligt lottad..!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-04-19 13:54

Väldigt långt ifrån!
Knappt en siffra rätt egentligen.
Men det låter ganska halvhyggligt!
\\Sky

Användarvisningsbild
KarlXII
Dussinmänniska

Inläggav KarlXII » 2011-04-19 14:06

Knappast... :D
T H E. G O O S E B U M P. F A C T O R

Användarvisningsbild
AndreasArvidsson
Admin emeritus

Inläggav AndreasArvidsson » 2011-04-19 14:11

Nepp har jag tyvärr inte.

Användarvisningsbild
subjektivisten
Semesterfirare

Inläggav subjektivisten » 2011-04-19 14:13

Förutom storleken så börjar jag närma mig det rätt väl.
Ino i32s*(med ES filter), pY-4, cr80s, Nad 208, Rotel 1090, Pioneer 668, Denon 2106.

-Martin-

Inläggav -Martin- » 2011-04-19 14:20

Är på väg... :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-19 14:24

Jo :)

Om man med kompromisslöst menar att rummet skall i första hand tjäna som musik/bio rum, det hade givetvis gått att bygga större, för ännu större system osv, men i allt annat så är det kompromisslöst för mitt ändamål iallafall :)
" Det är valfritt, som i vättern"

Användarvisningsbild
shifts
Med fasen rätt!

Inläggav shifts » 2011-04-19 14:37

Verkligen inte. Kommer försöka göra vad jag kan göra med rummet, men
hur väl jag än sköter den biten kommer det bli en kompromiss.
2021 maj på Spotify

Användarvisningsbild
Stranne

Inläggav Stranne » 2011-04-19 14:40

Nej, det är inte kompromisslöst. Jag har vetorätt på rummet där min
huvudanläggning står, men eftersom det faktiskt tjänar även som det
enda tv-rummet i huset så bryr jag mig inte om att dra det helt och
hållet till sin spets.

Efter att ha varit på Öhmans demo för en vecka sedan så börjar jag nu
så smått fundera på om det går att få till nån vettig lösning med tyg på
(eller en bit ifrån) sidoväggarna, men det blir nog svårt eftersom
rummet är rätt smalt.

För att svara på frågan alltså - Nej.

Användarvisningsbild
Harryup
Tänk på döden

Inläggav Harryup » 2011-04-19 15:02

Personligen nej,
men det är en svår fråga att svara ja på då alla lyssningsrum ju är kompromisser och att man inte vet hur mycket bättre ljudåtergivning det går att få med en annan typ av uppbyggnad och koncept. Om man bara ser på lokala leverantörer så finns det ju olika synsätt på hur rum skall byggas upp.
Är både ett fullt utbyggt Svanårum och ett IÖ rum kompromislöst eller är inget av dom det?
Men det är kul att det finns personer som satsar järnet och verkligen bryr sig oavsett vem som är leverantören.

mvh/Harryup

Användarvisningsbild
steveo1234

Re: Har du ett helt kompromisslöst lyssningsrum?

Inläggav steveo1234 » 2011-04-19 15:12

Alexi skrev:Många här uttalar sig slentrianmässig om att de minsann inte kan tänka sig kompromissa med sitt hifi för någon partners skull.

Men hur många här har ett helt kompromisslöst lyssningrum?

Där högtalarna är placerade perfekt enligt 1,18, eller annan av tillverkaren specificerad uppställning i ett rum av tillräcklig storlek, akustikreglerat precis så som ni vill ha det, idealisk efterklang.
Kompromisslöst helt enkelt!

Mina bakhögtalare måste sitta några grader snett för att få plats pga en dörr som är felplacerad. Så. nej.
You are entitled to your own opinion. You are however not entitled to your own facts.

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-19 15:24

Kan man av detta dra slutsatsen att ni är mer villiga att kompromissa med själva lyssningsrummet än vad ni är med era partners?

Användarvisningsbild
Ton

Inläggav Ton » 2011-04-19 15:30

Ja, jag har ett rätt uselt rum, men å andra sidan så har jag istället en jävligt bra fru. Det omvända skulle aldrig komma på fråga

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-19 15:32

Jag lyssnar i ett "vardagsrum", dvs i det rum som används till allt möjligt. Spela musik, både live och från skiva, är två av sysselsättningarna. Anpassningen till skivlyssning är minimal.
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
PerStromgren

Inläggav PerStromgren » 2011-04-19 15:33

Ton skrev:Ja, jag har ett rätt uselt rum, men å andra sidan så har jag istället en jävligt bra fru. Det omvända skulle aldrig komma på fråga

En prioritering i min smak!
... tycker jag!

Per

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-04-19 15:48

perstromgren skrev:
Ton skrev:Ja, jag har ett rätt uselt rum, men å andra sidan så har jag istället en jävligt bra fru. Det omvända skulle aldrig komma på fråga

En prioritering i min smak!

Absolut, heder till Ton!
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-19 16:08

Alexi skrev:Kan man av detta dra slutsatsen att ni är mer villiga att kompromissa med själva lyssningsrummet än vad ni är med era partners?

Igen, jag har ett dedikerat lyssningsrum som jag kan göra exakt vad jag vill med.

Men, detta är ju i sig en kompromiss. Huset blir dyrare.
Grundare och VD i Acoustic Illusion AB

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-19 16:14

jonasp skrev:
Alexi skrev:Kan man av detta dra slutsatsen att ni är mer villiga att kompromissa med själva lyssningsrummet än vad ni är med era partners?

Igen, jag har ett dedikerat lyssningsrum som jag kan göra exakt vad jag vill med.

Men, detta är ju i sig en kompromiss. Huset blir dyrare.
Min fråga riktar sig till de som uttrycker att de hellre lämnar frun än kompromissar med hifi-ljudet, men samtidigt är kompromissvilliga vad gäller själva lyssningsrummets inredning och utformning. Baserat utifrån att jag upplevde att en majoritet uttryckte att de aldrig skulle kompromissa med sin sambo, men denna tråd visar att en majoritet ändå inte har kompromisslöst lyssningsrum.

Användarvisningsbild
TCM

Inläggav TCM » 2011-04-19 16:22

Mitt i prick :)
When routine bites hard

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-19 16:27

Jag håller på att bygga ett rum, där jag förhoppningsvis kan påverka kompromisser i någon utsträckning..... :)

ThePreTor1aN

Inläggav ThePreTor1aN » 2011-04-19 16:28

Svar ja. Inte konstigt på att jag tycker skillnader mellan olika högtalare är små.
Jag gjorde som vi gör för det mesta på Faktiskt.se, tog det helt ur luften bara.

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-19 16:33

Alexi skrev:Min fråga riktar sig till de som uttrycker att de hellre lämnar frun än kompromissar med hifi-ljudet, men samtidigt är kompromissvilliga vad gäller själva lyssningsrummets inredning och utformning. Baserat utifrån att jag upplevde att en majoritet uttryckte att de aldrig skulle kompromissa med sin sambo, men denna tråd visar att en majoritet ändå inte har kompromisslöst lyssningsrum.

Så tolkar jag inte något av inläggen i tråden i köpråd-delen. Jag tycker faktiskt du läser tråden som fan läser bibeln. :wink:

Och jag kan inte riktigt förstå relationen mellan att inte kompromissa med sitt intresse [med sin fru] samt att ha ett kompromisslöst lyssningsrum.

Jag har HELT fria händer i mitt lyssningsrum. Min sambo lägger aldrig ett finger emellan. Ändå är mitt lyssningsrum inte perfekt. Det beror på att min egen tid inte räcker till och att jag har andra intressen också. Med andra ord är sambon inte ens en variabel i detta.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-19 16:50

jag har ett dedikerat lyssningsrum som jag får härja fritt i, tyvärr är rummet xtremt litet, och med snedtak, en liten skrubb liksom, å där sitter jag som ett ufo eller fån å lyssnar
Bikinitider

Användarvisningsbild
faema

Inläggav faema » 2011-04-19 17:10

Nej, har inget dedikerat musikrum så musiken finns i vardagsrummet (minimalistisk skandinavisk design), alltså komprimisss med kärr... flåt, min älskade fru, och mig själv. Jag skulle inte heller vilja ha ett vardagsrum som ser ut som ett ljudlab. Mattor eller gardiner är bannlysta. Så det är en komprimiss, men det låter hyfsat ändå.
Salve

Användarvisningsbild
phloam
redaktör / tetra

Inläggav phloam » 2011-04-19 18:11

Man kan fråga sig om ett helt kompromisslöst lyssningsrum är det bästa för lyssnaren, eller musikupplevelsen som helhet.

Jag vill gärna ha HiFi, men nån måtta får det vara :) HiFi ska väl ändå kunna användas i normala hem, annars är det nånting som är fel nånstans. Ev. i huvudet på hifi-folk :)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-19 18:20

phloam skrev:Man kan fråga sig om ett helt kompromisslöst lyssningsrum är det bästa för lyssnaren, eller musikupplevelsen som helhet.

Jag vill gärna ha HiFi, men nån måtta får det vara :) HiFi ska väl ändå kunna användas i normala hem, annars är det nånting som är fel nånstans. Ev. i huvudet på hifi-folk :)

Varför kan man inte ha både och? det finns väl inget som hindrar att man har en anläggning både i vardagsrummet (med sparsamma åtgärder) och ett ljud/bio/mediarum där man går ecki ecki tabang
Vh Christer

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-19 18:25

phloam skrev:Man kan fråga sig om ett helt kompromisslöst lyssningsrum är det bästa för lyssnaren, eller musikupplevelsen som helhet.

En kompromiss är ju alltid en kompromiss. Om det du egentligen vill ha är en snyggt integrerad anläggning i vardagsrummet - och det är detta du har - har du ju inte kompromissat.

Dedikerat rum är garanterat inte för alla. Sambon (och katterna) diggar dock filmspisning i det dedikerade rummet stenhårt. 8)

Du är dock välkommen att tycka att det är fel i huvudet på mig. :D

Användarvisningsbild
jonasp
Blomkålsadmin

Inläggav jonasp » 2011-04-19 18:27

Tengil skrev:Varför kan man inte ha både och? det finns väl inget som hindrar att man har en anläggning både i vardagsrummet (med sparsamma åtgärder) och ett ljud/bio/mediarum där man går ecki ecki tabang
Vh Christer

+1

Kommer att bli vägghängda "snygg-talare" i vardagsrummet också. Vad det lider. Just nu är det lite keff... jag har en jätterigg där jag inte kan titta på TV. Och en TV-rigg (med vanlig LED-tv) där lyssning sker bara med de inbyggda talarna.... :?

Men jag ska nog ta fram en bra lösning, vad det lider. 8)

Användarvisningsbild
Tengil

Inläggav Tengil » 2011-04-19 18:32

jonasp skrev:
Tengil skrev:Varför kan man inte ha både och? det finns väl inget som hindrar att man har en anläggning både i vardagsrummet (med sparsamma åtgärder) och ett ljud/bio/mediarum där man går ecki ecki tabang
Vh Christer

+1

Kommer att bli vägghängda "snygg-talare" i vardagsrummet också. Vad det lider. Just nu är det lite keff... jag har en jätterigg där jag inte kan titta på TV. Och en TV-rigg (med vanlig LED-tv) där lyssning sker bara med de inbyggda talarna.... :?

Men jag ska nog ta fram en bra lösning, vad det lider. 8)

Projektor till jätteriggen :idea: :!:

Nästa

Återgå till Generellt om hifi