Labbade lite med subben igår vad gäller placering och när den väl satt som den skulle (rätt upp i hörnet. Skumt.) så fick jag en tanke.
En sub pumpar ju en del luft. Trots solitt kabinett borde mer tyngd och "stabilitet" vara en fördel. Alltså hamnade en tillklippt bit trasmatta på subben och ovanpå den la jag 3st skivstångsvikter som var och en väger 10kg.
När jag spelade mina referensskivor efter det upplevde jag en stor (allt är relativt) förbättring. Lågbasen är torrare, attacksnärten bättre och rent allmänt en stramare, snabbare och mer naturlig återgivning. Som dessutom nu integrerar till den grad att jag inte kan urskilja den trots att den än så länge spelar ensam (en bas till är på väg).
Min gissning är att den extra tyngden helt enkelt gör det svårare för elementen att sätta igång kabinettet, med renare bas som följd men skillnaden är faktiskt större än jag kunde ana. Särskilt som jag tycker att kabinettet redan innan var makalöst solitt (audiopro acebass3).
Frågan som inställer sig är om jag kan vänta mig fördelar genom att behandla mina högtalare på samma vis? Dvs att tynga ner dem genom att lägga vikter på dem. Jag har vikterna i svärfars garage och kommer inte åt dem på nån vecka så det är inte bara att testa, och frågar därför hur det funkar så att jag, om det är en bra idé, kan sy ihop ett viktbälte att hänga över högtalarna. Att bara plantera viktskivor ovanpå är ju inte så snyggt.
Högtalarna är ett par 3v-f1 förresten.
Sedan är frågan om förbättringarna blir större och större eller om man når ett max? Jag har rätt mycket vikter, och har nu alltså 30kg på subben. Den tål nog en hel del så är det ytterligare en förbättring om jag skulle slänga på 30kg till? Och vad vore lämpligt för högtalarna? Redan små ökningar och jag får offra SD-fötterna (hur mycket tål de värsta modellerna?).
Och viktigast, jag är entusiastisk då jag hör förbättringar i lågbasen men finns nackdelar med detta som jag inte känner till?
Jag menar att det finns ju kunnigt folk här men på bilderna av era system ser jag inte att någon har lagt vikter på högtalarna. Är det så enkelt som att audiopron är en taskig konstruktion och att om högtalarna är byggda som de ska så behövs det inte?
Det här vill jag lära mig om så funderingar, åsikter och gärna tekniskt babbel vore kul!
GLAD PÅSK alla, förresten!