Placera stativhögtalare lite väl högt

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
ollenorell

Placera stativhögtalare lite väl högt

Inläggav ollenorell » 2011-04-22 23:49

Min far har en tv-bänk modell större. Den är 78cm hög och gjord i stavlimmad ek. På den står hans platt-tv. Man tittar alltså lite uppåt när man ser på tv, men han verkar väldigt nöjd med det :)

På var sida om bänken står hans golvhögtalare, ett par Celestion budgethögtalare. Dessa vill han bli av med dels eftersom de tar plats på golvet och gör städning svårare, och dels för att de är i björkimitation vilket inte matchar ekbänken.

Nu vill han att jag ska bygga ett par stativhögtalare åt honom i stavlimmad ek som matchar bänken.
Tanken är att stativhögtalarna skall stå på bänken på var sin sida om tv:n.

Kan man säga något generellt om hur det blir att placera ett par stativhögtalare några dm för högt?
78cm är lite högre än man brukar, men han är också rätt lång till växten.

Vi provade med mina mupps i julas och båda tyckte det lät bra! Så bra att han ville byta ut sina golvare mot ett par mupps.

Dock är det ett par EPS-2 jag tänkt bygga för han kommer nog annars spela sönder mupparna rätt fort.
/Olle Norell. Konsekvent inkonsekvent och lite ambivalent.

Användarvisningsbild
celef

Inläggav celef » 2011-04-23 00:00

det beror nog på hur smalstrålande högtalarna är, och man kan kanske ställa högtalarna upp å ner för att få diskanten någorlunda i öronhöjd - om man nu har det som mål
Bikinitider

Återgå till Generellt om hifi