Undersökning av Snell A3i av Troels

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Kraniet

Undersökning av Snell A3i av Troels

Inläggav Kraniet » 2011-04-28 09:08

Kanske intressant läsning för en del här. :)

http://www.troelsgravesen.dk/SnellA3i.htm
Mvh
Magnus

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-28 11:29

Kan möjligen sista inlägget av complet vara Troels inlägg?
Kul att han länkar till Faktiskt. :)
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
phon
Mr. Magneto

Inläggav phon » 2011-04-28 15:09

Det var ju kul att läsa! :)

Han tyckte också att det var lite jobbigt däruppe bland dom ljusa tonerna. Jag sänkte diskanten men lutade senare åt att det var mellanregistret som jag ville titta mer på. Nu blev dom sålda så jag hann inte.
ⓘ De gustibus non est disputandum.

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 15:34

Det var jättekul att han länkar till phons eminenta tråd :)

Om jag själv skulle pilla med dessa fantastiska högtalare, så skulle jag byta basen till en 10" med lägre Q-värde och högre känslighet. Dagens bästa högtalarelement är bättre än de som Snell hade att tillgå. Mellanregistret skulle jag också byta ut mot exempelvis min egen 5½" d v s med mycket lång slaglängd. Mellanregistret var flaskhalsen då man spelade starkt och länge. Diskanten skulle jag också byta. Känsligheten på högtalaren skulle nog hamna på 89-90 dB och impedansen på 4 ohm nominellt. Med tanke på lådans storlek och den undre gränsfrekvensen, så borde känsligheten kunna höjas.

Men å andra sidan så skulle jag ändå behålla dem i originalskick.

Men om Peter Snell hade levt så är jag rätt övertygad om att han hade vidareutvecklat dem.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 16:07

Är de patentskyddade på något vis, eller skulle det vara möjligt för dig att göra det Peter?. Nu vet jag att det är äggen som gäller för dig, men om det hade gått att få dylika i vettig prisklass, så hade de säkert sålt idag med.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 17:00

Nattlorden skrev:Är de patentskyddade på något vis, eller skulle det vara möjligt för dig att göra det Peter?. Nu vet jag att det är äggen som gäller för dig, men om det hade gått att få dylika i vettig prisklass, så hade de säkert sålt idag med.

Alla Peter Snells patent är utgångna idag. Jag har inte glömt hans högtalare. Han hade bra koncept.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-04-28 19:22

Med frontskyddet av, ser den ju ut som ett kvartsägg i rede. :)
Den som vet mest, tror minst.

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-28 21:07

petersteindl skrev:
Nattlorden skrev:Är de patentskyddade på något vis, eller skulle det vara möjligt för dig att göra det Peter?. Nu vet jag att det är äggen som gäller för dig, men om det hade gått att få dylika i vettig prisklass, så hade de säkert sålt idag med.

Alla Peter Snells patent är utgångna idag. Jag har inte glömt hans högtalare. Han hade bra koncept.

MvH
Peter

Vet du snella Peter hur Peter Snell byggde sina filter?
var det något i dessa som han patenterade?

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 21:39

Goldfinger skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Nej, han patenterade inget som har med filtren att göra. Hur han byggde sina filter finns det schema på i denna tråd. Jag vet på vilket sätt Peter Snell gjorde slutlyssning med slutjustering av sina högtalare.

MvH
Peter

Goldfinger

Inläggav Goldfinger » 2011-04-28 23:44

petersteindl skrev:
Goldfinger skrev:
petersteindl skrev:

MvH
Peter

Nej, han patenterade inget som har med filtren att göra. Hur han byggde sina filter finns det schema på i denna tråd. Jag vet på vilket sätt Peter Snell gjorde slutlyssning med slutjustering av sina högtalare.

MvH
Peter

Tror jag läste någonting om det på annat forum, att han slutjusterade filtren med dessa externt bredvid honom och under lyssning.
Sanningshalten vet jag inte.

Återgå till Generellt om hifi