Frågor om XTZ-produkter

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
XTZ

Frågor om XTZ-produkter

Inläggav XTZ » 2011-04-28 14:52

På begäran öppnar vi en tråd där vi svarar på frågor om våra produkter. Tanken är att det ska vara en "clean" tråd utan alltför mycket tyckande, det finns ju andra trådar till det. Frågor och svar helt enkelt.

Återstår att se om moderatorerna har något emot detta.

:)

/Rikard

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-28 15:08

Jag är intresserad av era passiva basmoduler basserade på Peerless XXLS basarna. 12"arna är det då i första hand som är av intresse :)

Jag skulle vilja veta hur deras impedanskurva ser ut, allternativt om ni kunde uppge deras lägsta impedans och vid vilka frekvenser detta gäller.

Sedan vore det lite roligt att få information om uppmätnings förfaranden m.m. av modulerna och som "spec" som finns, alltså hur presterar modulerna ner i frekvens och hur har ni mätt upp detta ?

Sisst men inte minst så är jag sugen på att lyssna på dessa med ordentlig drivning, gärna 4-8st, men >2 i alla fall ska det vara för att jag ska känna att jag får ut någonting av testet :)
Är detta något som det finns möjlighet till i Stockholm regionen någonstans eller är det hos användare som gäller om man vill lyssna på dessa.
jag har aldrig fått möjlighet att testa dom så som jag skulla vilja men har hört potentialen i alla fall !

mvh//David
Mvh//David
Klar och nyfiken på annat !

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Re: Frågor om XTZ-produkter

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 15:59

XTZ skrev:På begäran öppnar vi en tråd där vi svarar på frågor om våra produkter. Tanken är att det ska vara en "clean" tråd utan alltför mycket tyckande, det finns ju andra trådar till det. Frågor och svar helt enkelt.

Återstår att se om moderatorerna har något emot detta.

/Rikard

Jag vill passa på att säga att jag vet att det finns tyska fabrikanter av högtalare inom High End som använder XTZ-slutsteg vid demo av sina högtalare och de säger att de inte hittat något annat som konkurrerar i de prisklasserna. Det tyckte jag var ett gott omnämnande eftersom jag vet att de provat åtskilligt och att det finns betydligt mer produkter på den tyska marknaden än på den svenska.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 16:12

Hej!

Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.

I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.

/Rikard

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-28 16:55

XTZ skrev:Hej!

Impedansen dippar till som lägst ca 3 ohm, men jag kommer inte ihåg vid vilken frekvens på rak arm, men det var inte något stort område. Det ställer ändå en del krav på steget som driver, men det är inte mycket vi kan göra åt eftersom impedansen nästan helt bestäms av elementet. Vi ville verkligen använda XXLS-elementet för dess fantastiska prestanda, och våra egna steg har inga problem med 3 ohm, vi har pressat både Sub Amp och D3 samt AP100 till 1 ohm i labbet utan att de blivit instabila. Även ICEpower-förstärkaren vi kör i den aktiva versionen 99W12.18 ICE klarar lätt 3 ohm. Du kan ju alltid seriekoppla för att få högre impedans om du nu vill använda andra slutsteg.

I Stockholmsområdet är det enklaste att höra med HiFi Kit som säljer våra produkter. Jag är inte säker på att de har så många uppställda i butiken dock, men du har ju självklart alltid Buy & Try även på basar.

/Rikard

Intressant tråd !

Jag har själv eran subamp 1 version 2 , den med två filter som kan boosta 7 dB vid 25 Hz samt vid 50 Hz.

Jag kör med xxls- elementet köpt från hifikit i två slutna lådor på 55 liter vardera. Det låter bra både med eq vid 25 Hz och utan eq.

Min fråga är:

Då ni konstruerade eran xxls subbaslåda, provade ni också alternativet sluten låda? Och isådanafall, hur lät det då, tyckte ni ?

Jag kör själv med seriekoppling av de båda xxls- elementen, och det fungerar bra. Har kabeln någon större betydelse då man seriekopplar- impedansen blir ju som lägst 6 ohm då ? Jag använder väldigt tunna entrådiga trådar just nu.... EKUA 0,5 mm.
Låter det bättre med tex EKK 2,5 mm?
Jag har provat att köra med en enda subbas med xxls- element, då med basreflex och hela 105 liter. Basen blev verkligen avgrundsdjup då, men lådan blev otymplig.

Visst är eran låda en smula mindre, hur fungerar det ? Vid vilken frekvens är basröret tunat med ena röret igenpluggat ?
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-04-28 17:05

[OT]

Verkligen kul att ni skapat den här tråden. Det kommer många ha nytta av!

Jag undrar om det bästa kanske vore om det fanns en forumavdelning för just tillverkare som vill svara på frågor så att tråden inte halkar ner och drunknade med tiden.

[/OT]
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
petersteindl
Der Eiermann

Inläggav petersteindl » 2011-04-28 17:08

MagnusÖstberg skrev:[OT]

Verkligen kul att ni skapat den här tråden. Det kommer många ha nytta av!

Jag undrar om det bästa kanske vore om det fanns en forumavdelning för just tillverkare som vill svara på frågor så att tråden inte halkar ner och drunknade med tiden.

[/OT]

Genialisk idé. Den tål nog att tänkas på för admin. Det innebär vissa konsekvenser som kan vara värt att dryfta.

MvH
Peter
VD Bremen Production AB + Ortho-Reality AB; Grundare av Ljudbutiken AB; Fd import av hifi; Konstruktör av LICENCE No1 D/A, Bremen No1 D/A, Forsell D/A, SMS FrameSound, Bremen 3D8 m.fl.

Användarvisningsbild
patjoh

Inläggav patjoh » 2011-04-28 17:12

Kommer 5 eller 7 kanaliga slutsteg bli aktuella?

Kanske tom ICEPower slutsteg för hifi (dvs ej era subwoofer slutsteg)?

Kommer "Divine" högtalaren få syskon som tex mindre stativare/surround och center?

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 17:12

Richard skrev:

/Rikard

Intressant tråd !

Jag har själv eran subamp 1 version 2 , den med två filter som kan boosta 7 dB vid 25 Hz samt vid 50 Hz.

Jag kör med xxls- elementet köpt från hifikit i två slutna lådor på 55 liter vardera. Det låter bra både med eq vid 25 Hz och utan eq.

Min fråga är:

Då ni konstruerade eran xxls subbaslåda, provade ni också alternativet sluten låda? Och isådanafall, hur lät det då, tyckte ni ?

Jag kör själv med seriekoppling av de båda xxls- elementen, och det fungerar bra. Har kabeln någon större betydelse då man seriekopplar- impedansen blir ju som lägst 6 ohm då ? Jag använder väldigt tunna entrådiga trådar just nu.... EKUA 0,5 mm.
Jag har provat att köra med en enda subbas med xxls- element, då med basreflex och hela 105 liter. Basen blev verkligen avgrundsdjup då, men lådan blev otymplig.

Visst är eran låda en smula mindre, hur fungerar det ? Vid vilken frekvens är basröret tunat med ena röret igenpluggat ?

I princip alla våra högtalare har pluggningsbara basreflexportar, det är en del av vårt koncept för att kunden ska kunna anpassa karaktären så bra som möjligt till det aktuella lyssningsrummet. Det betyder att även 99W12.18 kan pluggas och köras som en sluten låda. I många rum är det väldigt användbart eftersom det kan finnas elaka resonanser som kan tämjas något genom att inte tillföra lika mycket energi vid just den frekvensen. Just därför är de båda basreflexrören olika långa så att man får större möjlighet att hitta rätt avstämning.
Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).

/Rikard

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-28 17:17

patjoh skrev:Kommer 5 eller 7 kanaliga slutsteg bli aktuella?

Kanske tom ICEPower slutsteg för hifi (dvs ej era subwoofer slutsteg)?

Kommer "Divine" högtalaren få syskon som tex mindre stativare/surround och center?

Jösses, här verkar finnas ett uppdämt förråd av frågor! Roligt!

5- och 7-kanaliga slutsteg är inte aktuella inom överskådlig tid. Vi har alltid satsat på 2-kanalssegmentet även om vi har mindre högtalare som är lämpliga som bakkanaler, och även centrar.

ICEpower har många fördelar och fungerar utmärkt som fullrange-steg i high end-klassen. Vem rynkar tex på näsan åt Belcanto för 38000 kr som använder exakt samma ICE-modul som vi gör. :)
Divine kommer möjligen att få mindre syskon i framtiden, men problemet är att den ändå inte blir så liten eftersom mellanregisterelementet (Thiel & Partner) inte är optimerat för frekvenser under dryga 100 Hz. Det behövs alltså ett baselement i vilket fall som helst och då blir högtalaren ganska stor ändå.

/Rikard

Användarvisningsbild
Alexi

Inläggav Alexi » 2011-04-28 17:19

Jag som moderator ser det enbart som positivt att tillverkare engagerar sig i sina medlemmar. Om det börjar bli många XTZ trådar ser jag det inte som omöjligt att det skapas en egen avdelning likt den Ino å Carlsson har.
Var med och grundade Faktiskt.se, men är inte involverad i nya .io

Användarvisningsbild
DS

Inläggav DS » 2011-04-28 17:19

Vill passa på och tacka för den riktigt bra o trevliga suporten ni har, var ett nöje att ta kontakt med er!

Föredetta 100 D3 ägare :D
FUCK ART - LET`S FUCK

Användarvisningsbild
sky_eye
Kunglig Ljudtekniker

Inläggav sky_eye » 2011-04-28 17:25

Även om det framgår relativt tydligt vill jag bara påminna om att lägga in branchtillhörighet i signaturen.
\\Sky

Användarvisningsbild
Bonkas

Inläggav Bonkas » 2011-04-28 18:16

Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.

På känt faktiskt-maner ska jag också anmärka på ett ordval..

"Alexi"
"en tillverkare engagerar sig i sina medlemmar.."

Eller..sina kunder?
Kanske är det XTZ-sekten som sakta slår sina klor i oss..*s*

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 18:46

XTZ skrev: Vi har alltid satsat på 2-kanalssegmentet även om vi har mindre högtalare som är lämpliga som bakkanaler, och även centrar.

Finns ganska många här som hör 2-kanal som behöver mer än 2 kanaler i förstärkaren. Typ 2 kanaler över 80Hz och 4 kanaler ytterligare att driva basmoduler med. Så om ni packar in 6 stycken bryggade AP100 och trimmar dem lite till så kan det kanske intressera folk. 8)
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
verdad

Inläggav verdad » 2011-04-28 18:46

Hej Rikard!

Jag har en Advance Acoustic MAP 305. Upptäckte att kompisen som har XTC XTZ Class-A 100 eller den första varianten av den är i stort identisk.

Tog och jämförde och den enda skillnaden vi egentligen kunde hitta var att min har vu nålar och han har lcd display på sin.
Chassit skiljer något också.

Är det så att det är samma förstärkare?

Upplever att den fungerar alldeles utmärkt, och levererar duktigt med kräm också.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 18:48

XTZ skrev:Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa

Också fel forum för det tyckandet. Du skulle bli förvånad över hur många här som sakt "Va' bra' - jag tar ett dussin." 8) :lol:

Richard
Inaktiverad

Inläggav Richard » 2011-04-28 21:03

XTZ skrev:
Richard skrev:

/Rikard

Intressant tråd !

Min fråga är:

I princip alla våra högtalare har pluggningsbara basreflexportar, det är en del av vårt koncept för att kunden ska kunna anpassa karaktären så bra som möjligt till det aktuella lyssningsrummet. Det betyder att även 99W12.18 kan pluggas och köras som en sluten låda. I många rum är det väldigt användbart eftersom det kan finnas elaka resonanser som kan tämjas något genom att inte tillföra lika mycket energi vid just den frekvensen. Just därför är de båda basreflexrören olika långa så att man får större möjlighet att hitta rätt avstämning.
Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att
komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).

/Rikard

Tack för detta utförliga svar !

Jag tycker förövrigt att subamp 1 ger otroligt bra ljud för pengarna, har jämfört den med ett PA steg från Crest som är erkänt välljudande och det låter lika bra med subamp 1.

Jag är fortfarande nyfiken på om tjockare kablar än EKUA skulle göra en skillnad i ljud vid seriekoppling av två xxls - med det är klart, det är ju lätt att kolla...
Odogmatisk sekt- granskare

Användarvisningsbild
NADifierad

Inläggav NADifierad » 2011-04-28 21:07

Hej XTZ :) .
Jag, liksom andra här har köpt ert smidiga Room analyzer, mätprogram.

Nu råder det en viss infrahysteri på detta forumet, så min fråga är: Skulle det gå att utvidga roomanalyzers mätområde nedåt till åtminstonde 10 hz?

Som jag förstår det, så kompenserar ni micèn i mjukvaran!?

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-28 21:09

Bra fråga! Stämmer in på den.

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-29 06:35

/Rikard

Vad jag hört så är det inärmaste olämpligt att seriekoppla portade lådor om inte detta redan från första början är medräknat i konstruktionen. Detta då Fasen blir hopplöst krokig, Det är en av orsakerna till att jag inte ser seriekoppling som något allternativ på portade konstruktioner.
Ok så om man vill ha 4st så blir det till att införskaffa 2st monosteg eller 1st 2kanal om dessa klarar 1,5 ohm...
Annars får man köra 1st kanal/ högtalare för att inte lasta under 3ohm, det är lite synd... ore perfekt om det gick att parallell koppla 2st utan att någongång hamna under 2ohm.

Men det går ju att lösa genom att köra dom på 1st kanal/ 1st bas.

Du skulle inte ha möjlighet att kolla upp inom vilket frekvensspan som dom ligger som lägst. 4ohm vore kul att veta inom vilka frekvenser det ligger och sedan uppge centrum frekvensen för lägsta impedans och exakt impedansvärde.
Skulle vara oerhört trevligt :D

mvh//David
Mvh//David

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-04-29 06:43

Det går ju att seriekoppla också. :wink:
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-29 07:16

Sanny_X skrev:Det går ju att seriekoppla också. :wink:
NEJ!!! xD

Edit: läser du hela mitt inlägg så ser du att jag gärna undviker det, men om jag har helt fel så tar jag tillbaka allt och kan mycket väl tänka om:)
Mvh//David

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 07:36

Låt bli att porta då. :wink:

Användarvisningsbild
DVD-ai

Inläggav DVD-ai » 2011-04-29 10:34

Mehhh, :D
Mvh//David

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:40

Bonkas skrev:Hur klarar sig 2st 12w16 mot 1st 12w18 ICE när det kommer till ljudtryck, extension och allmän kvalitet? Det handlar om snarlika pengar.

På känt faktiskt-maner ska jag också anmärka på ett ordval..

"Alexi"
"en tillverkare engagerar sig i sina medlemmar.."

Eller..sina kunder?
Kanske är det XTZ-sekten som sakta slår sina klor i oss..*s*

Bra fråga, och svaret beror ganska mycket på hur det aktuella rummet beter sig. Har man ett hyggligt linjärt rum gissar jag att en 12.18 ICE är bästa valet, men om det finns tydliga resonanser kan det visa sig bättre att använda två eller flera basar för att jämna ut frekvensgången. Ju fler drivpunkter desto bättre spridning rent teoretiskt. Dessutom går det att spela högre med fler basar och ändå behålla en lägre distorsion. 12.18 ICE kan normalt spela djupare en 12.16 så om man är ute efter de sista 2-3 Hz som finns nedåt är den att föredra.

/Rikard

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:46

verdad skrev:Hej Rikard!

Jag har en Advance Acoustic MAP 305. Upptäckte att kompisen som har XTC XTZ Class-A 100 eller den första varianten av den är i stort identisk.

Tog och jämförde och den enda skillnaden vi egentligen kunde hitta var att min har vu nålar och han har lcd display på sin.
Chassit skiljer något också.

Är det så att det är samma förstärkare?

Upplever att den fungerar alldeles utmärkt, och levererar duktigt med kräm också.

Första generationen Class A100 (2005-2007) baserades på en grundkonstruktion från samma tillverkare som producerar åt Advance, men med DII och D3 har vi själva ändrat en hel del i konstruktionen. Bla har D3 fått moduluppbyggnaden, DAC-kortet är klart vässat, jordkonfiggen är förbättrad för att öka signal/brus, DC-servot är vässat, vi har RIAA-ingång, fjärrstyrd stby och slutstegen har fått ökad slewrate, bandbredd och vässad fasmarginal. Någon gång framöver funderar jag på att förlora mig i ämnet feedforward error correction också.....

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:49

Richard skrev:
XTZ skrev:
Richard skrev:

/Rikard

Intressant tråd !

Min fråga är:

Det stämmer att den optimala lådvolymen för XXLS-basen ligger runt 100 liter, men en sådan sub skulle knappast någon köpa och vi är tvungna att
komma fram till en kompromiss. 60 liter är ändå hyggligt stort och spelar på duktigt bra om man kör med det långa röret (som är böjt inne i lådan för att få plats).

/Rikard

Tack för detta utförliga svar !

Jag tycker förövrigt att subamp 1 ger otroligt bra ljud för pengarna, har jämfört den med ett PA steg från Crest som är erkänt välljudande och det låter lika bra med subamp 1.

Jag är fortfarande nyfiken på om tjockare kablar än EKUA skulle göra en skillnad i ljud vid seriekoppling av två xxls - med det är klart, det är ju lätt att kolla...

Vad jag förstår kör du med 0,5 mm kablar?? Det är alldeles för tunt, och de borde tom bli varma om du drar på lite? Helt klart rekommenderar jag 2,5 mm så slipper du en massa onödig resistans i serie med elementen. Det är ju synd att sabba allt vad dämpfaktor heter vad gäller slutsteget genom att köra med för klen kabel. Det behöver absolut inte vara några flashiga märkeskablar, det har absolut noll betydelse i det frekvensområde vi pratar nu, men de måste ju klara strömmen som flyter.

/Rikard

Användarvisningsbild
XTZ

Inläggav XTZ » 2011-04-29 10:53

nadifierad skrev:Hej XTZ :) .
Jag, liksom andra här har köpt ert smidiga Room analyzer, mätprogram.

Nu råder det en viss infrahysteri på detta forumet, så min fråga är: Skulle det gå att utvidga roomanalyzers mätområde nedåt till åtminstonde 10 hz?

Som jag förstår det, så kompenserar ni micèn i mjukvaran!?

Härligt, det betyder att du är en medveten person som vill ha ut det bästa av din anläggning på ett billigt och effektivt sätt!

Infraljud är ju egentligen inte ljud utan snarare lufttrycksförändringar. Room Analyzer klarar ner till 16 Hz, dvs gott och väl den hörbara gränsen för det mänskliga örat och vi ser inte nyttan av att mäta under den gränsen. Vare sig micken eller AD-omvandlaren är specade under den frekvensen så det skulle inte hjälpa att förlänga korrektionskurvan så långt ner som 10 Hz. Det enda syftet jag ser skulle vara rent medicinskt....om man lider av illamående och yrsel så fort man kliver in genom dörren gissar jag att man kan börja misstänka höga nivåer av infraljud i rummet. Annars är det inget som påverkar lyssningsupplevelsen.

/Rikard

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-04-29 10:58

steveo (eller någon annan med god infrakapacitet) - gör en insats och bjud hem XTZ! 8)

Nästa

Återgå till Generellt om hifi