Ljudanläggning till bröllop?

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Ljudanläggning till bröllop?

Inläggav Hammarstrand » 2011-05-01 19:53

Tjenare!
Tänkte slänga ut en tråd om val av anläggning till mitt bröllop i slutet av Augusti i år. Lokalen har ganska lågt i tak och är nog en ca 50-60 kvm.
Funderar på om jag ska kånka ner mina Ino Audio pi60 eller om jag skall hyra någon form av PA-anläggning?
Fördelen med att hyra är att jag slipper släpa ner min egen utrustning plus att det inte år så ömtåligt samt att jag kan kompletterar med ett par subbar för att få lite tryck i lokalen. ;-)
Självklart vill jag att det ska låta bra men inte kosta en förmögenhet då vi har en budget som skall hållas så låt oss säga max 3000:-.
Mac Mini, PS3, Wii --> DENON 2808 --> Panasonic 42", Ino Audio Pi60.

Användarvisningsbild
Nattlorden
Pumpkin/Redaktör

Inläggav Nattlorden » 2011-05-01 19:55

Hyr en säckpipeblåsare för 3000kr. Done.
Konceptartist Serenia på Spotify/ Youtube etc.
Rester o.dyl. som Nattlorden

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-01 19:56

Stort grattis till er båda :)

Jag tycker du skall kolla priser på PA-grejjer!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
Ragnwald

Re: Ljudanläggning till bröllop?

Inläggav Ragnwald » 2011-05-01 20:02

Hammarstrand skrev:Tjenare!
Funderar på om jag ska kånka ner mina Ino Audio pi60 eller om jag skall hyra någon form av PA-anläggning?

Hej du!
Skulle tveklöst hyra anläggning. Hur stor den behöver vara, hänger nog på vilken åldersgrupp som kommer att dominera tillställningen, men även hur blött det förväntas bli. :wink:
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
bassman

Inläggav bassman » 2011-05-02 10:55

MagnusÖstberg skrev:Stort grattis till er båda :)

Jag tycker du skall kolla priser på PA-grejjer!

+1 En snutt Mackie rigg gör garanterat jobbet. Aktiva grejer bara att koppla ström några XLR och åka :)
Skidåkarens rättesnöre, är att tänka efter före. © R Eriksson

Användarvisningsbild
bomellberg

Inläggav bomellberg » 2011-05-02 11:18

Ta allt jag skriver med en nypa salt, även detta!

Användarvisningsbild
Nahaz

Inläggav Nahaz » 2011-05-02 12:23

Jag lånade grejer av en eoLjeud medlem från hififorum när jag behövde grejer till en väns bröllop. Jag betalde en symbolisk summa som tack för hjälpen.

Det kanske finns någon i regionen med grejer som kan låna ut?
Absolut billigast och enklast.
Denon AVC-X4800H -> -> Emotiva XPA-5 & Emotiva XPA-4 -> 3 x i14, pX-4, 6 x a2, 4 x slutna mupps.
Bilder: http://www.minhembio.com/Nahaz

Användarvisningsbild
gnypp45

Re: Ljudanläggning till bröllop?

Inläggav gnypp45 » 2011-05-02 13:11

Hammarstrand skrev:Funderar på om jag ska kånka ner mina Ino Audio pi60 eller om jag skall hyra någon form av PA-anläggning?

Jag skulle aldrig dra med mina pi60 (om jag haft några) som musikanläggning till en fest. 8O

Användarvisningsbild
Jax
Slacktivist/Admin

Inläggav Jax » 2011-05-02 13:15

Nattlorden skrev:Hyr en säckpipeblåsare för 3000kr. Done.

Bild
Senast redigerad av Jax 2011-05-03 18:54, redigerad totalt 2 gånger.
- Militant slacker

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-05-02 23:33

För 3000 få du ett överdimensionerat pa om lokalen är 60m^2 du borde få en dj med pa för den summan.

Användarvisningsbild
bakerman22

Inläggav bakerman22 » 2011-05-03 00:47

Jag höll med grejer till en fest för bara någon månad sen.
Tog med mej mina gamla Genexxa GX1000, en liten mixer, ett EP2500, och en laptop och körde spotify.
Ett par Genexxa, JWS eller liknande med dubbla tior får man ju för runt en femhundring.
Dom kan drivas med i princip vad som helst, och fyller lätt ut 60 kvadrat.
I alla fall på dom nivåerna som spelas på en vuxenfest.
Ett par såna kan ju alltid vara bra att ha till sommarfester och liknande, då man inte vill behöva vara rädd om grejerna. :)

Användarvisningsbild
Ragnwald

Inläggav Ragnwald » 2011-05-03 00:54

Äh.. hyr en orkester med sångare i stället. Mycket större imponatorfaktor. :)
Bild
Länk till beställning.
Den som vet mest, tror minst.

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-05-03 11:06

MrQaffe skrev:För 3000 få du ett överdimensionerat pa om lokalen är 60m^2 du borde få en dj med pa för den summan.

Mnjae. Jag tog 1200:- i arvode, vilket var lite i underkant. På detta skall man ha milkostnad, hyra av prylar etc. För 3000:- totalt så är det lite större än datorhögtalare samt en ficklampa med färgfilter. ;)
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-05-03 14:28

Annars kan man hyra en super stereo-a-gogo orkester, inte för jag vet vad dom tar men dom är bra :) http://www.jederknuller.org/
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2011-05-03 17:23

Bongo skrev:Annars kan man hyra en super stereo-a-gogo orkester, inte för jag vet vad dom tar men dom är bra :) http://www.jederknuller.org/

Tanken var väll att köra Spotify via macen. Vill inte ha någon som ska bestämma vad jag och mina gäster ska lyssna på. Lägger hellre dom pengarna på bättre grejer så som "discoljus" tex.
Kul att se att så många kommer med bra förslag. Eftersom att jag är känd bland mina vänner som lite av en "ljudbög" så vill man ju ta till lite i överkant dessutom.

Nefilim
Sura gubben

Inläggav Nefilim » 2011-05-03 19:13

Grattis! Men tror du verkligen det spelar roll för gästerna hur
det låter? Tror inte det - bara det låter, för jag kan garantera
att merparten av gästerna är audiofilanalfabeter, och om det
ska dansas till är det väl bara dunka-dunka som gäller.
Mitt minne är blott ett minne numera.

Användarvisningsbild
Bongo

Inläggav Bongo » 2011-05-03 20:03

På mitt bröllop spelade vi på två stycken hemmabyggda PA-högtalare med JBL-element, 1 horndiskant och en 15" bas i varje låda. Dom stod på stativ så att ljudet kom upp ovanför öronen på folk (annars hör ju inte alla :) ). Högtalarna drevs av en mixer med inbyggt slutsteg på 2*300 watt. Lokalen var väl kanske 40m^2 med öppet ut i resten av huset. Högtalarna behövde inte ens svettas för att volymen skulle vara mer än lagom hög. Dvs inte underdimensionerat.

På en annan tillställning jag var på spelades det på PA-högtalare med dubbla 18" basar i varje låda, där kunde man dra på ganska friskt. Lokalen där var väl 70-80m^2. Ganska överdimensionerad anläggning.

På Gransäter i Trollhättan (numera rivet diskotek) där jag hängde en del i mina yngre år (även efter stängningsdags eftersom jag var lite polare med vissa :) ) så hade dom 12 st. 18" basar under scenen och 8 toppar med horndiskant och 1" mellanregister på stora dansgolvet. Basarna drevs av några kilowatt och vad topparna drevs av vet jag inte. Den anläggningen var så sjuk så det finns inte mycket som går att jämföra med.

Jag tror att du i din lokal och med tanke på tillställningen klarar dig utmärkt med PA-högtalare med enkel 15" bas, satsa på att hyra/köpa kvalitetsgrejer med bra ljud, typ JBL, istället för alldeles för mycket konarea.

Edit: Hade JAG varit gäst så hade det första jag kollat in varit ljudanläggningen :P (Jag är skadad jag vet...kan inte ens gå in i en klädaffär utan att kolla vad dom har för högtalare i taket :) )
Äger och driver webshopen www.halmfoto.se

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2011-05-04 06:33

Bongo skrev:På mitt bröllop spelade vi på två stycken hemmabyggda PA-högtalare med JBL-element, 1 horndiskant och en 15" bas i varje låda. Dom stod på stativ så att ljudet kom upp ovanför öronen på folk (annars hör ju inte alla :) ). Högtalarna drevs av en mixer med inbyggt slutsteg på 2*300 watt. Lokalen var väl kanske 40m^2 med öppet ut i resten av huset. Högtalarna behövde inte ens svettas för att volymen skulle vara mer än lagom hög. Dvs inte underdimensionerat.

På en annan tillställning jag var på spelades det på PA-högtalare med dubbla 18" basar i varje låda, där kunde man dra på ganska friskt. Lokalen där var väl 70-80m^2. Ganska överdimensionerad anläggning.

På Gransäter i Trollhättan (numera rivet diskotek) där jag hängde en del i mina yngre år (även efter stängningsdags eftersom jag var lite polare med vissa :) ) så hade dom 12 st. 18" basar under scenen och 8 toppar med horndiskant och 1" mellanregister på stora dansgolvet. Basarna drevs av några kilowatt och vad topparna drevs av vet jag inte. Den anläggningen var så sjuk så det finns inte mycket som går att jämföra med.

Jag tror att du i din lokal och med tanke på tillställningen klarar dig utmärkt med PA-högtalare med enkel 15" bas, satsa på att hyra/köpa kvalitetsgrejer med bra ljud, typ JBL, istället för alldeles för mycket konarea.

Edit: Hade JAG varit gäst så hade det första jag kollat in varit ljudanläggningen :P (Jag är skadad jag vet...kan inte ens gå in i en klädaffär utan att kolla vad dom har för högtalare i taket :) )

Helt ärligt så tror jag inte att någon annan än möjligtvis jag skulle ha någon åsikt angående ljudkvaliten mer än om det är kraftig bas eller inte. Ska kolla runt på lite olika firmor vad dom tar och vad dom har för grejer. Men jag håller med om att hellre bättre grejer och mindre bas ex 15" än 2*18" och skrikiga toppar. Om någon vet eller känner någon som har grejer att hyra ut är det ju alltid det bästa alternativet.. ;-)

Användarvisningsbild
Sanny_X

Inläggav Sanny_X » 2011-05-04 07:11

Bongo skrev:På Gransäter i Trollhättan (numera rivet diskotek)....

Kul ställe, där spelade jag några gånger. :)

Vad hette stället i Vänersborg, en träkåk vid järnvägen där de hade en CerwinVega rigg? Den riggen spelade också bra, stället sköttes av en österrikare.
Sovrum : Dator + Onkyo 709 + Yamaha 555

Vardagsrum : Sonos + Ultradrive + A500 + XL-Fidelity PG-1500 + sub: 2st the box TA18

Biorum : Dator + Sony STR-DH770 + Tannoy Reveal + sub: 2st the box TA18

Användarvisningsbild
misanplass
Skivborsten

Inläggav misanplass » 2011-05-04 08:35

Sanny_X skrev:Vad hette stället i Vänersborg, en träkåk vid järnvägen där de hade en CerwinVega rigg? Den riggen spelade också bra, stället sköttes av en österrikare.

Tänker du på Strömmarn?
http://www.sciencecom.eu/bb/scn_050816/Strommarn1.JPG
http://www.sciencecom.eu/bb/scn_050816/StrommarnICA.JPG
Spitzenklasse! (Stock, Aitken & Waterman) - https://www.youtube.com/watch?v=tto_nmsND_o

Användarvisningsbild
Vee-Eight
Admin emeritus

Inläggav Vee-Eight » 2011-05-04 08:39

Sanny_X skrev:
Bongo skrev:På Gransäter i Trollhättan (numera rivet diskotek)....

Kul ställe, där spelade jag några gånger. :)

Vad hette stället i Vänersborg, en träkåk vid järnvägen där de hade en CerwinVega rigg? Den riggen spelade också bra, stället sköttes av en österrikare.

Ja just det; Strömsborg? Det är också rivet.
- Carlsson Illuminati -
"Frågetecknet är hur många det är som vet hur man njuter av livet." - Sista Ordet

Ständig sekreterare VästerGÖK

Användarvisningsbild
peetwa

Inläggav peetwa » 2011-05-04 08:56

Vi hade en dB aktiv topp sub lösning. Med 8" i topparna och 12" i basen på 80 m2. Funkade kanon. Tänk på att det skall gå att prata för övriga gäster i närliggande rum och utanför. Det blir inte så väldigt starkt när man väl kommer till kritan. Vi hade dock live musik hela kvällen.

Typ en sånhär lösning.

http://www.dbtechnologies.com/index.php ... _amdbt_pi1[category]=63&tx_amdbt_pi1[product]=158&cHash=9e32166976

http://www.dbtechnologies.com/index.php ... _amdbt_pi1[category]=65&tx_amdbt_pi1[product]=171&cHash=a8daec3f95

Du kan få låna ett par PA-toppar av mig. Dom är inte testkörada som PA. Lite onödigt krångligt och riskabelt.

Användarvisningsbild
Hammarstrand

Inläggav Hammarstrand » 2011-05-04 19:04

peetwa skrev:Vi hade en dB aktiv topp sub lösning. Med 8" i topparna och 12" i basen på 80 m2. Funkade kanon. Tänk på att det skall gå att prata för övriga gäster i närliggande rum och utanför. Det blir inte så väldigt starkt när man väl kommer till kritan. Vi hade dock live musik hela kvällen.

Typ en sånhär lösning.

http://www.dbtechnologies.com/index.php ... _amdbt_pi1[category]=63&tx_amdbt_pi1[product]=158&cHash=9e32166976

http://www.dbtechnologies.com/index.php ... _amdbt_pi1[category]=65&tx_amdbt_pi1[product]=171&cHash=a8daec3f95

Du kan få låna ett par PA-toppar av mig. Dom är inte testkörada som PA. Lite onödigt krångligt och riskabelt.

Tack ska du ha för erbjudandet men jag vill låna/hyra hela kittet med kablar, förstärkare och högtalare/sub i ett så jag vet att allt funkar som det ska.

Återgå till Generellt om hifi