På mitt bröllop spelade vi på två stycken hemmabyggda PA-högtalare med JBL-element, 1 horndiskant och en 15" bas i varje låda. Dom stod på stativ så att ljudet kom upp ovanför öronen på folk (annars hör ju inte alla

). Högtalarna drevs av en mixer med inbyggt slutsteg på 2*300 watt. Lokalen var väl kanske 40m^2 med öppet ut i resten av huset. Högtalarna behövde inte ens svettas för att volymen skulle vara mer än lagom hög. Dvs inte underdimensionerat.
På en annan tillställning jag var på spelades det på PA-högtalare med dubbla 18" basar i varje låda, där kunde man dra på ganska friskt. Lokalen där var väl 70-80m^2. Ganska överdimensionerad anläggning.
På Gransäter i Trollhättan (numera rivet diskotek) där jag hängde en del i mina yngre år (även efter stängningsdags eftersom jag var lite polare med vissa

) så hade dom 12 st. 18" basar under scenen och 8 toppar med horndiskant och 1" mellanregister på stora dansgolvet. Basarna drevs av några kilowatt och vad topparna drevs av vet jag inte. Den anläggningen var så sjuk så det finns inte mycket som går att jämföra med.
Jag tror att du i din lokal och med tanke på tillställningen klarar dig utmärkt med PA-högtalare med enkel 15" bas, satsa på att hyra/köpa kvalitetsgrejer med bra ljud, typ JBL, istället för alldeles för mycket konarea.
Edit: Hade JAG varit gäst så hade det första jag kollat in varit ljudanläggningen

(Jag är skadad jag vet...kan inte ens gå in i en klädaffär utan att kolla vad dom har för högtalare i taket

)