Problem med Vinylspelare kopplad till dator

Generell diskussion om hifi och områden runt hifi.

Moderator: Redaktörer

Användarvisningsbild
Patrik_B

Problem med Vinylspelare kopplad till dator

Inläggav Patrik_B » 2011-05-01 22:38

Jag försöker hjälpa till med en installation av skivspelare som kopplas via USB till en dator. Jag har lyckats spela en skiva där jag spela in ljudet på datorn för att sen spela upp det igen. Men jag kan inte spela en skiva och samtidigt lyssna på den. :?

Skivspelaren är en Lenco 3867 och den är ansluten via någon USB Asio drivare (jag har provat med Windows default och den senaste).

Datorn ifråga kör Windows Vista. När jag ansluter skivspelaren ser jag en ny enhet under "Inspelningsenheter; Linjeingång - Audiodevice on USB" och där kan jag se på nivåstapeln att den har ljud in.

Varför får jag då inget ljud ut ur högtalarna?

Drivare ljudkort: Realtek Semiconductor Corp. 6.0.1.5408 (vilket verkar vara den senaste)
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-02 07:01

Jag hade exakt samma problem med Vista. Jag rippade några skivor, inte via USB utan genom linjeingången på ljudkortet, och problemen var exakt desamma. Jag tror att Vista av någon anledning är gjort på det sättet även om jag inte förstår varför.

Numera kör jag Win 7 och där fungerar medhörningen perfekt. Till och med så att om man ställer in fel så går ljudet två vägar med en liten fördröjning emellan vilket skapar ett kraftigt eko :-) Men det som spelas in är korrekt. Jag har inte testat via USB men jag gissar att det fungerar likadant.

Med andra ord, byt till Win7 som operativsystem, det är inte bara i detta avseende som det är mycket bättre.

/ B

Användarvisningsbild
MagnusÖstberg

Inläggav MagnusÖstberg » 2011-05-02 07:04

Vista är ett virus!
Jag saknar dig.
Medlem på www.faktiskt.se sedan 2006

Användarvisningsbild
lennartj

W7 rules

Inläggav lennartj » 2011-05-02 08:29

Jag hade förutom mycket annat elände liknande strul med förinstallerat Vista på (för liten) HDD i min Laptop och var så pissed-off att jag med glädje betalade fullt pris för W7 ultimate + 0,5 TB HDD + 2x2 GB RAM och gjorde en ren 64-bits installation där jag är "herre i mitt eget hus".

Vilken underbar lättnad och sinnesfrid!
Maskinen går som ett skott, allting funkar alltid, vad ska man med Mac till? :D
[size=50]Lyra Delos-Jelco SA-750D-Systemdek IIS, Oppo BDP-95, Mytek Stereo 192 DSD DAC, McIntosh C2300, ino cr80s+infra,Ezon PowerAmp,2x McIntosh MC75,Yamaha A-320, 4xOB52, 2xOA52.2,(2xB&W DM4),OD11[/size]

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2011-05-02 19:11

Så det går alltså inte att använda datorns högtalare för att lyssna på externa ljudkällor som är anslutna till datorn?

Det låter ju helt otroligt i så fall!
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
Bill50x
Trevlig prick

Inläggav Bill50x » 2011-05-02 21:01

Patrik_B skrev:Så det går alltså inte att använda datorns högtalare för att lyssna på externa ljudkällor som är anslutna till datorn?

Ja, så är det. Superknäppt om du frågar mig. Men det gäller som som sagt enbart Vista, i XP fungerade det även om gränssnittet var väldigt tillkrånglat. Men MS älskar ju att låta folk öppna en massa rutor bara för att justera enkla saker.

Oavsett vilket, byt till Win7, det lönar sig på alla sätt och vis.

/ B

Användarvisningsbild
Patrik_B

Inläggav Patrik_B » 2011-05-02 22:22

Bill50x skrev:
Patrik_B skrev:Så det går alltså inte att använda datorns högtalare för att lyssna på externa ljudkällor som är anslutna till datorn?

Ja, så är det. Superknäppt om du frågar mig. Men det gäller som som sagt enbart Vista, i XP fungerade det även om gränssnittet var väldigt tillkrånglat. Men MS älskar ju att låta folk öppna en massa rutor bara för att justera enkla saker.

Oavsett vilket, byt till Win7, det lönar sig på alla sätt och vis.

/ B

Detta är den exakta orsaken till att jag inte vill blanda in en dator vid musiklyssning! :evil:

Inga andra förslag? Efter en del sökningar på google verkar det som att ett löst ljudkort skulle kunna lösa problemet. Några synpunkter på det eller förslag på billiga ljudkort?
Mvh
Patrik Berglund

Användarvisningsbild
MrQaffe

Inläggav MrQaffe » 2011-05-02 23:29

Det finns kort som inte stödjer fullduplex, dessutom kan det ju vara så att du tvångsväljer skivspelarens usb ljudkort även för uppspelning, o det blir ju inte bra , kolla vad som är tillgängligt under in och uppspelning o se om det ändras, en fuling är att sätta usb skivspelaren som headset, dvs standard för kommunikation.

Återgå till Generellt om hifi