Moderator: Redaktörer
Svante skrev:Det slår mig dock att det allra vanligaste instrumentet att dista är elgitarr, och det är kapabelt att spela upp till sex toner samtidigt.
Tankar?
Objektivisten skrev:Njaa, sex toner samtidigt, man får nog vara glad jazzman om man spelar så mkt som fyra toner samtidigt.
2-ch skrev:Objektivisten skrev:Njaa, sex toner samtidigt, man får nog vara glad jazzman om man spelar så mkt som fyra toner samtidigt.
Men tonerna hänger ju kvar, om än svagare än vid nästa anslag.
Så visst låter dom samtidigt.
shifts skrev:INga tankar ännu, men jag kom direkt att tänka på Christian Fennesz &
Ryuichi Sakamotos skiva Cendre: http://open.spotify.com/album/6Ug9IHC7kmelugY2t0MMQe
Där borde vi ha distat piano om jag minns rätt. Och gitarr visserligen.
Det räknas kanske inte om effektboxen är en dator.
Svante skrev:Någon sade till mig på lunchen att Deep Purple distade sin hammondorgel.
...och i nästa mening att det nog inte är tal om att spela något annat än enstaka toner eller kvinter då.
Objektivisten skrev:2-ch skrev:Objektivisten skrev:Njaa, sex toner samtidigt, man får nog vara glad jazzman om man spelar så mkt som fyra toner samtidigt.
Jag förstår inte.
2-ch skrev:Objektivisten skrev:2-ch skrev:Objektivisten skrev:Njaa, sex toner samtidigt, man får nog vara glad jazzman om man spelar så mkt som fyra toner samtidigt.
Jag förstår inte.
Ville bara säga att det inte borde vara så svårt att få en gitarr att samtidigt avge ljud med mer än 4 toner. Hur otydligt jag än förökte skriva det
idea skrev:Hur Esbjörn Svensson i EST behandlade pianot vet jag inte men det låter klart distat på vissa låtar. Att preparera pianot med diverse föremål har väl dessutom flera, framförallt a-tonala, tonsättare sysslat med. Men jag vet inte om någon kört det genom någon effekt-processor.
paa skrev:Fender Rhodes med distpedaler
http://www.youtube.com/watch?v=eVIZYcuKkRg
http://www.youtube.com/watch?v=7dCVyRl2v_I
philip skrev:Det är lite svårt att säga något generellt men om jag får tro och tycka lite så tror jag att i normala moderna pop och rock produktioner är många enskilda spår distade på något sätt. Detta oavsett om det är polyfona ljud eller inte.
Sedan kanske inte disten är så framträdande att man tänker oj vad distat det är utan det är mer för att skapa karaktär och sound.
2-ch skrev:Ville bara säga att det inte borde vara så svårt att få en gitarr att samtidigt avge ljud med mer än 4 toner. Hur otydligt jag än förökte skriva det
Max_Headroom skrev:Jag har provat att dista piano (samplat i och för sig, men det är knappast någon som hör någon större skillnad). Det låter apa. Ouhgah Bougah!
Jag har också provat orgel (typ Hammond B3) och el-piano (flera olika, mjukvarusimulerngar av flera olika modeller). Det kan faktiskt låta rätt OK, särskilt vissa el-pianon.
Svante skrev:Det här blev ju kul.
Ni som spelar; om jag säger att disten blir ytterligare en sak att hantera och bli duktig på som musiker, är det rätt uppfattat? Alltså utöver det vanliga gitarrfipplet, behöver man lära känna distlådan lika mycket?
Svante skrev:Det här blev ju kul.
Ni som spelar; om jag säger att disten blir ytterligare en sak att hantera och bli duktig på som musiker, är det rätt uppfattat? Alltså utöver det vanliga gitarrfipplet, behöver man lära känna distlådan lika mycket?
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 30 gäster